Spring naar bijdragen

Sorry voor het storen, val jullie niet meer lastig


Lucky1409

Aanbevolen berichten

6 uur geleden zei Yana:

Huh? De meeste mensen hebben geen probleem met drank hoor, die drinken gewoon af en toe eens wat en dat is het dan. 

Ik bedoelde degenen met een alcohol probleem, maar eigenlijk zie ik veel in mijn omgeving dat als ze drinken gelijk een hele fles erdoor heen gaat. Maargoed daar ging mijn opmerking niet over 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Lucky1409:

Ik bedoel,  na een tijdje hier meelezen,  valt het me op dat jullie beslist niet dom zijn, en jullie gevecht met alcohol heel goed weten te formuleren. En ook weten dat af en toe een drankje niet echt kwaad kan.  Toch schijnt dat voor de meesten een onmogelijke opgave te zijn. Waarom moet die fles leeg? Dat snap ik niet  omdat je donders goed weet dat je daar spijt van krijgt..

Dat is voor mij en een behoorlijk aantal anderen hier de realiteit.
Hersenbeschadiging door overmatig alcohol gebruik, waardoor de rem kapot is en nooit meer hersteld kan worden.
Dat is de keiharde waarheid voor ons.

Misschien speelt er nog iets van DNA mee, daar heb ik mij tot nu toe niet in verdiept.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Pinkman:

Was de rem al kapot of is in de loop van de tijd de rem stuk gegaan? 

Als je mijn stukjes op mijn Wie is wie volgt heb ik daar ergens geschreven dat ik op 12 jarige leeftijd na een eerste slok vruchtenwijn  al 'verslaafd' was, geen rem had.
DNA? Geen idee.

Op die leeftijd zijn je hersens nog in ontwikkeling.
Misschien gaat daardoor die rem al kapot, geen idee.

Ik ben in ieder geval een alcoholist, geen probleemdrinker.
Om dat zwart/wit AA onderscheid nog even te maken.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Titel wijzigen lukt niet..

Ik bedoel alleen maar te zeggen  dat je zou denken dat we hier allemaal slim genoeg zijn, maar dat we er ook van houden om met vuur te spelen, en er heel goed in zijn in onze eigen kromme gedachten te geloven. Voor mij is hét voordeel van ADB dat ik geen kater heb en heerlijk helder en positief in het leven sta. Dat ik juist NU,  in een moeilijke situatie écht niet naar de fles grijp. In het kort (Heb eerder bericht gewist), ik zit op mn 52e weer bij moeder thuis, ik woon normaal gesproken in Spanje,  maar ben nu reeds 8 maanden in België bij haar aangezien ze sinds een jaar of 2 Alzheimer heeft. Daarbij de hele corona toestanden, ben enigskind dus ik had weinig keus. Genoeg redenen om te balen maar ik weiger daar aan toe te geven. Gelukkig heb ik mn hond meegenomen en ken ik hier ondertussen al een aantal fijne mensen. En daar spreek ik af en toe mee af, en ja, dan we 2 of 3 wijntjes of biertjes en daarna ga ik met een opgeruimd hoofd weer naar huis en ga koken oid. En geen alcohol meer dan! Dus ook geen kater!!! :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

32 minuten geleden zei Lucky1409:

en ken ik hier ondertussen al een aantal fijne mensen. En daar spreek ik af en toe mee af, en ja, dan we 2 of 3 wijntjes of biertjes en daarna ga ik met een opgeruimd hoofd weer naar huis en ga koken oid. En geen alcohol meer dan! Dus ook geen kater!!! :rolleyes:

Prima dus, denk ik dan. Dat is ook ADB.

Wij zijn hier niet van de Blauwe Knoop.

De ervaring leert wel dat als je het 2 of 3 noemt het er bij doorvragen 4 of 5 of meer blijken te zijn.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Lucky1409 changed the title to Gecontroleerd drinken: ervaringen mee?
10 minuten geleden zei Lucky1409:

 Hablas espanol?

Nee, de zoon van mijn vriend wel, heeft op mijn advies Spaans gestudeerd i.p.v. Nederlands en werkt nu bij een call center.
Naast Engels en Hindi is Spaans zijn derde taal.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst, enig verband met intelligentie is ten onrechte. Het gaat om een verslaving, niet om een gebrek aan intelligentie of een teveel.

Dan over gecontroleerd drinken: dat is lastiger dan niks drinken, om meerdere redenen:

- Als je niks drinkt ben je voortdurend nuchter en neem je dus volkomen nuchter regelmatig de beslissing om niet te drinken. Als je gecontroleerd drinkt raak je per definite onder invloed van alcohol (hoe weinig ook) en moet je dus onder invloed beslissen om niet meer te drinken dan je al op hebt. Dat is een stuk lastiger. Vooral ook omdat je na 1 of 2 glazen absoluut niet verzadigd bent. Eigenlijk heb je dan pas echt dorst...

- Als je niks drinkt ben je volledig uit de alcoholische "groef". Als je af en toe drinkt is de kans groot dat er toch weer een soort gewoonte ontstaat. Ik neem een glaasje want er is bezoek. Ik neem een glaasje want het is zaterdagavond. Ik neem een glaasje want er is niemand thuis. Enz enz enz. Gewoonte is de eerste stap naar verslaving.

- Als je niks drinkt is het simpel: ik drink niks. Als je af en toe drinkt moet je steeds weer afwegen drink ik wel of drink ik niet. En op welke basis. Als dat steeds dezelfde basis is, zie punt 2.

Hoe krampachtiger je ermee bezig bent, hoe verslaafder je (nog) bent. Niet-verslaafden denken vrijwel nooit na over alcohol. Die nemen gewoon een glaasje zoals t uit komt en dan blijft het bij 1 of een paar.

Het enige voordeel van af en toe drinken ("gecontroleerd" vind ik overigens krampachtig klinken -- zie boven) is dat je relatie met de alcohol, omdat je er toch af en toe mee in contact blijft, niet ontaardt in enerzijds idealiseren of anderzijds in angst voor de "alcoholduivel" want die bestaat niet. En het is ook geen "ik mag niet", want het mag wel maar ik wil het meestal niet. Je doet het gewoon zelf. En het is een drug. Dus oppassen ermee.

Laatste opmerking, om af en toe te kunnen drinken als je al verslaafd bent geraakt vereist veel discipline en kennis van waarom je vroeger dronk en nieuwe "coping" mechanismen om anders met triggers om te gaan dan maar weer een fles open te trekken. Het kan voor velen veel te ambitieus zijn. Het hangt van veel omstandigheden af. Als je partner bv regelmatig drinkt dan is dat een enorme complicatie. Mijn vrouw drinkt nooit alcohol en als ik wil komt er dus heel lang geen fles in huis, zo heb ik het ook gedaan in het begin. Niks in huis betekent je hoeft er niet over te twijfelen.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei bumperjim:

. Als je gecontroleerd drinkt raak je per definitie onder invloed van alcohol (hoe weinig ook) en moet je dus onder invloed beslissen om niet meer te drinken dan je al op hebt. Dat is een stuk lastiger. 

Hoe minder je drinkt hoe lastiger het wordt, denk ik dan.
Kun je mij nog volgen?

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bumperjim! Ik heb die term van gecontroleerd gebruikt omdat ik hem hier af en toe zie voorbij vliegen. Krampachtig klinkt ook niet echt gezellig... Als ik alcohol drink, overleg ik wel even met mezelf... Voor mij zijn momenten met vrienden en een lekker hapje erbij wel gelegenheden dat ik wat wil drinken, niet perse maar bv. met zn 3en een flesje wijn erbij. Als deserteur een sterke koffie en dan is de trek naar alcohol meteen weg. De gevaarlijkste valkuil voor mij is als ik boos ben...of gefrustreerd,  en dan ben ik me er heel bewust van: NU zeker geen alcohol!! Eerst even afkoelen, hond uitlaten, boodschappen doen en dan vergeet het voorval gewoon of zoek ondertussen oplossingen of bel een goede vriend of vriendin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Jim, bij mij is hét, ik mag het gerust van mezelf,  en juist daarom hoef ik het meestal niet eens! Wat werkt ons brein tochvernuftig hè? Er ligt totaal geen druk op me wb wel of niet drinken. En ik had dit 10 jaar geleden niet zo kunnen zeggen,  maar ik heb het monster feilloos door, en laat me niet meer kidnappen door hem!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei bumperjim:

Nee, hoe meer je drinkt hoe lastiger om te stoppen, tot een bepaald punt waar je "zat" bent maar dat punt ligt bij een alcoholist erg ver.

Volgens mij begrijp je mijn opmerking niet helemaal.
Na 1 slok / glas volgt de 2e en 3e, et cetera.

Blijkbaar kun jij het wel bij 1 biertje houden, maar niet bij 1 glaasje wijn.
Omdat jij in flessen denkt.
Kun je mij nu nog volgen?

Ik ben al jaren niet meer zat geweest en heb al jaren geen katers meer.
Ik ben nog steeds een praktiserend alcoholist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

37 minuten geleden zei Lucky1409:

Ja Jim, bij mij is hét, ik mag het gerust van mezelf,  en juist daarom hoef ik het meestal niet eens! Wat werkt ons brein tochvernuftig hè? Er ligt totaal geen druk op me wb wel of niet drinken. En ik had dit 10 jaar geleden niet zo kunnen zeggen,  maar ik heb het monster feilloos door, en laat me niet meer kidnappen door hem!

Ja geen druk maar er moet wel discipline zijn in de zin van "in principe niet". Anders zit je binnen de kortste keren lekker zonder enige druk weer dagelijks aan de fles. Het is evenwichtskunst. 

Het moet ook bewust gebeuren. Niet gedachtenloos een fles opentrekken. Daarom moet het m.i. ook nooit onder handbereik staan. Ik moet er altijd voor naar de kelder. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...