Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
Bob

Overmatig blijven snoepen

Aanbevolen berichten

Boek mindful afvallen bijna uit. Het zijn in feite dezelfde oefeningen die ik tijdens mijn opleiding leerde en die de basis van mindfulness beoefening vormen. 

Maar het is zo mooi, praktisch en liefdevol opgeschreven dat ik het eigenlijk ook als je geen eetprobleem hebt een prachtig oefenboek vind.

Bijvoorbeeld hoofdstuk over toelaten en herkennen van gevoelens. Hoe doe je dat? En alleen al de erkenning dat je soms helemaal niet herkent wat je voelt en welke behoefte je hebt. Mooi.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-7-2020 om 11:27 zei Lika:

En alleen al de erkenning dat je soms helemaal niet herkent wat je voelt en welke behoefte je hebt. Mooi.

Ja dat heb ik ook van dat boek geleerd. Dat je 'onrust' op zich niet kunt typeren als gevoel. Wat is dan die onrust? Helemaal niet makkelijk.

Ook geleerd uit het boek is dat je soms alleen mondgevoel wilt. Een glas water en op een wybertje of een fisherman's friend sabbelen is dan voldoende.

Bij het voelen of je wel echt trek of honger hebt, kwam ik bijna altijd uit dat ik helemaal niet zo'n trek had. Ik wachtte dan tot dit wel zo was, uren verder, en at gelijk een heel brood. Dat is dan ook weer niet de bedoeling, maar wel leerzaam als experiment bij voelen.

bewerkt door Lonster

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ach wat lijkt het toch ook weer op andere verslavingen. Van de week was ik zo goed bezig met eten en drinken. Ga ik op een terras zitten met mijn gember-sinaasappelthee en neem ik ook een gevulde koek, omdat vriendin dat doet. :rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Lonster:

En ach wat lijkt het toch ook weer op andere verslavingen. Van de week was ik zo goed bezig met eten en drinken. Ga ik op een terras zitten met mijn gember-sinaasappelthee en neem ik ook een gevulde koek, omdat vriendin dat doet. :rolleyes:

Het is heel erg vergelijkbaar ja

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu ik bewuster eet, merk ik dat ik met minder eten toekan. Mijn ooghonger is groter. Ik zet van alles op de tafel. Tijdens het eten merk ik al dat het wat veel is en dat ik niet alles hoef op te eten voor een verzadigd gevoel. Maar het gaat allemaal op.

Dus minder op tafel zetten én af en toe eens wat weggooien. Is dat nou écht zo erg? Is de bestemming maag per definitie beter dan de bestemming vuilnisbak?

bewerkt door Lonster

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja das echt een fout dilemma, opeten of weggooien. Er is ook nog zoiets als een koelkast en dan een "tapas avond" 1 of 2 dagen later, het restjesfestival zoals de bumperjims dat noemen. 
En failing everything hebben we sinds de lockdown een composthoop. Das ook weggooien maar met minder schuldgevoel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Lonster:

Ik zet van alles op de tafel. Tijdens het eten merk ik al dat het wat veel is en dat ik niet alles hoef op te eten voor een verzadigd gevoel. Maar het gaat allemaal op.

Ik schep mijn bord in de keuken op en maak niet meer klaar dan wat voor die betreffende maaltijd verstandig is. Met name voor wat betreft vlees, vis, pasta e .d. Maar ik doe er wel veel groente bij en heb daardoor toch op het oog een heel vol bord. Daardoor kan ik het ook goed bij één bord houden. Langzaam eten helpt ook.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oefening baart kunst. Afgepast eten en veel groente, ja dat zijn de juiste dingen. Eén keer opscheppen, een klein bord gebruiken zodat het meer lijkt en er ook niet meer op past. Langzaam en met aandacht eten. Ik probeer ook meerdere soorten groente te eten, of gewoon een hele berg sperziebonen.

Dat weggooien doe ik alleen als het niet bewaard kan worden tot de volgende dag, of als ik weet dat ik dan niet thuis eet. Als iets nog goed is gooi ik het niet weg, ik ben daar meestal wel creatief in.

bewerkt door Lonster
vergat iets

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...