Spring naar bijdragen

Project geen alcohol


Wakkertje

Aanbevolen berichten

Na wat twijfelen, toch besloten om me hier op het forum te registreren. Heb veel verhalen van anderen gelezen (heel herkenbaar!) en wil toch ook even mijn verhaal delen.

Ik ben sinds 1 januari 2020 gestopt met alcohol. Tot nu toe een succes. Ik zag mezelf op 1 januari niet als verslaafd. Het was meer een soort 'project' waar ik me op stortte. Ik wilde weleens mee maken wat voor effect het NIET drinken van alcohol op mijn leven zou hebben. Had in 2019 ook al een dry January gedaan, maar daarna weer op de oude voet verder gegaan. Had zelf echt niet het gevoel dat ik verslaafd was. Hield mezelf voor dat ik niet elke dag dronk en dus niet verslaafd was. Maar dat ik, wanneer ik wel dronk, het niet bij 1 glas wijn of bier kon houden, vergat ik gewoon even. (de fles, of de tweede, moest leeg want morgen smaakt ie niet meer, zo zonde)

Nou, wel verslaafd dus (besef ik nu). De eerste weken erg moe geweest met veel hoofdpijn. En ook de eerste weken slaapproblemen gehad. Het beter gaan slapen begon na ongeveer 3 weken. Toen verdween ook de vermoeidheid en de hoofdpijnen. Ik kreeg er  toen ook veel energie voor terug! Ineens zaterdag en zondag eerder mijn bed uit. Ook de avonden in het weekend draaiden ineens niet meer om 'borreltijd' en werden actiever benut. Dit tot veel tevredenheid en blijheid bij de kinderen (heb er 3). Ook de mist in mijn hoofd is verdwenen. Ik besefte niet eens dat ie er was toen ik 1 januari startte met mijn project.

Ik ben nu ook heel duidelijk naar mijn omgeving dat ik niet meer drink. Ik krijg daar gemengde reacties op. De één vindt het heel knap, maar een ander zegt 'doe niet zo ongezellig' of 'zoveel dronk je toch niet?' Is niet altijd even makkelijk, maar ben gelukkig nog niet gezwicht. Ik wil niet meer terug naar die mist nu ik al zo ver gekomen ben. Ik weet niet of het de juiste aanpak is om het 'een project' te noemen. Maar voor mij werkt het voor nu. Het is dan ook een project zonder einddatum. Omdat ik werkelijk geen idee heb wat er in de toekomst gaat gebeuren. Het liefst zeg ik dat het een project voor altijd is. Maar dat klinkt zo beangstigend, want stel je voor dat ik een keer de mist in ga. 

Ik drink wel 0.0 bier en wijn. Was trouwens goed zoeken naar een 0.0 wijn dat smaakt. Er is een hoop door de gootsteen gespoeld haha. Ik heb inmiddels ook weer bier en wijn in huis mét alcohol. Ik kan daar goed vanaf blijven. Mijn man drinkt heel af en toe nog wel alcohol als hij vrienden over de vloer heeft. 

Heb het net even nageteld. Ben nu 160 dagen zonder alcohol. In het begin telde ik ook echt de dagen, toen de weken en inmiddels de maanden. Hopelijk worden dat ooit de jaren. Ik ben er nu, na ruim 5 maanden, in mijn hoofd gelukkig ook een stuk minder mee bezig. In het begin beheerste het echt mijn hoofd, heb ook zo'n beetje alles wat los en vast zat gelezen over stoppen met alcohol. Dat heeft mij enorm geholpen. Ik hoop dat ook mijn verhaal anderen een beetje kan motiveren om echt door te zetten, hoe ontzettend moeilijk dat is. Het levert zo veel op! (al duurt dat soms enkele maanden voordat dat zichtbaar is)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een mooi verhaal en wat goed zoals je het hebt aangepakt. Ik herken veel. Ik ben zelf inmiddels 4 jaar zonder alcohol en had ongeveer hetzelfde tijdspad in het begin en ook dezelfde positieve effecten die het, ook samen met de aanpak van wat achterliggende zaken, in mijn beleving tot de beste beslissing maken die ik ooit genomen heb. 

Of je wel of niet (blijvend) verslaafd genoemd wil worden is hier wel vaker een discussiepunt. Noem het anders een (zeer) hardnekkige gewoonte, dan klinkt het minder ernstig maar het komt op hetzelfde neer.

Had je al gezien dat we hier ook een jaarpact hebben? Daaraan meedoen geeft veel van ons net wat extra steun om het niet te snel weer te gaan "proberen".

Zelf heb ik maar kort met 0.0 bier en wijn geëxperimenteerd. Ik heb geen behoefte meer aan "vervangers", al zie ik het met name als een goede oplossing tijdens zo'n reünie of "borrel" waar ik af en toe naar toe ga om mijn ex-collega's weer eens te spreken. Het voorkomt dan onnodige discussies. Thuis heb ik de thee herontdekt. De laatste tijd zweer ik bij Chinese groene thee die ik door een internetwinkel laat opsturen, afgewisseld met Marokkaanse groene thee (ietsje pittiger, met wat munt erin) die ik eens van een vakantiereis heb meegenomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Wakkertje, welkom!

Project geen alcohol, dat klinkt goed en dat je dat al 5 maanden zo doet maakt al dat het een goede aanpak is, toch?

Lekker zo doorgaan.

46 minuten geleden zei Wakkertje:

Het levert zo veel op!

Wat zijn voor jou de opvallende voordelen? Ik vind dat altijd heel motiverend om te lezen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei Bob:

Had je al gezien dat we hier ook een jaarpact hebben? Daaraan meedoen geeft veel van ons net wat extra steun om het niet te snel weer te gaan "proberen".

Gevonden! En me meteen opgegeven. Hopelijk zorgt dit idd net even voor dat extra steuntje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

33 minuten geleden zei Lonster:

 

Wat zijn voor jou de opvallende voordelen? Ik vind dat altijd heel motiverend om te lezen. 

Hahaha ik had gehoopt 'mijn gewicht' te kunnen zeggen, maar daar is nog niet heel veel vanaf.......

Het grootste voordeel is toch echt de energie die je er voor terug krijgt. Je krijgt toch meer gedaan op een dag.

En een ander opvallend voordeel is tijd. Ik ben nu niet meer gebonden aan mijn 'borrelmomenten'. Daar plande ik altijd alle andere afspraken omheen, kom niet aan mijn vrijdag/zaterdagavonden waarbij de wijn vloeide (dan ben je toch rond 17.00 uur thuis, of bij borrelvrienden). Nu gewoon lekker nuchter en kunnen er activiteiten gepland worden waarbij de auto nodig is. Of een mooie wandeling met de kids. En natuurlijk de tijd die je krijgt omdat je 's ochtends eerder je bed uit komt (in het weekend). Misschien een niet zo voor de hand liggend voordeel, maar ik ben er erg blij mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Lonster:

Was je alleen een weekend drinker?

Ik hield mezelf een beetje voor de gek door te zeggen dat ik een weekenddrinker was en op speciale gelegenheden.Op het einde begon het weekend vaak al op donderdag en waren er veel speciale gelegenheden.

Ja uitstelgedrag. Dat is ook heel herkenbaar! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Wakkertje, je ligt ver op me voor, ik zit pas in week drie. Wat goed dat je je ook gelijk op het jaarpact hebt gezet. 

Hoe heb je in de eerste vijf maanden ervoor gezorgd dat de motivatie op peil bleef? Helemaal in je eentje? 

En een praktische vraag: welke 0.0 wijn is dan wel te doen? Ik heb hem nog niet gevonden;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Top wat een fijn verhaal!

0,0 wijn heb ik nooit aangedurfd, zoveel slechte verhalen over gehoord, bang dat ik uit pure frustratie meteen een "echte" naar binnen zou slobberen. 0,0 bier wel tegenwoordig. 

Ja alle voordelen zijn herkenbaar en het jezelf voor de gek houden ook. Laat de rest vd wereld maar een mening hebben, jij doet gewoon wat voor jezelf het beste is.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...