Spring naar bijdragen

Donderdag 28 mei


Aanbevolen berichten

19 uur geleden zei Fruitvlieg2019:

Vaak heb je op je 18de een andere mening dan op je 50ste. Dat komt, als het goed is, dat je in de jaren ertussen ervaring opdoet en nuances gaat zien. Een mening van iemand die net stopt kan dus anders zijn van iemand die al lang gestopt is terwijl ze vroeger wellicht hetzelfde dachten.

Om hier even op in te haken een stuk tekst dat ik net las. 

"Er zijn 2 manieren om jezelf te helen. Dat willen zeggen: om oude, gebrekkige waarden te vervangen door betere, gezondere, waarden. De eerste is door de ervaringen van je verleden te heronderzoeken en de verhalen eromheen te herschrijven. Wacht, sloeg hij me omdat ík een vreselijk mens ben, of is híj dan een vreselijk mens? 

Door de verhalen van ons leven te heronderzoeken, krijgen we de kans om het over te doen, om te beslissen: weet je, misschien was ik toch niet zo'n geweldige schipper, en dat is prima. Vaak beseffen we na verloop van tijd dat wat we vroeger geloofden dat belangrijk was dat eigenlijk niet is. Andere keren breiden we het verhaal uit om een beter beeld van onze eigenwaarde te krijgen - o, ze verliet me omdat 1 of andere klootzaak in het verleden háár verliet, en ze voelde zich beschaamd en onwaardig als het om intimiteit ging - en plotseling is de scheiding makkelijker te verkroppen. 

De andere manier om je waarden te herschikken is door de verhalen van je toekomstige zelf te gaan schrijven, door je voor te stellen hoe het leven zóú zijn als je bepaalde waarden had of een bepaalde identiteit bezat. Door de toekomst die we voor onszelf willen visualiseren, stellen we ons voelende brein in staat om die waarden aan te trekken om te kijken of ze passen, om te zien hoe ze voelen voor we tot aankoop overgaan. Zodra we dit vaak genoeg hebben gedaan, raakt het voelende brein uiteindelijk gewend aan de nieuwe waarden en begint het ze te geloven.

Dit soort 'toekomstprojectie' wordt meestal op de slechtst mogelijke manier aangeleerd. 'Stel je voor dat je stinkend rijk bent en een hele vloot jachten bezit. Dan zal het uitkomen!'. 

Helaas, dat soort visualisatie zal een huidige ongezonde waarde (materialisme) niet door een betere vervangen. Het is niet meer dan naar je huidige waarde toe masturberen. Voor echte verandering is het nodig om te fantaseren hoe het zou voelen als je eigenlijk helemaal geen jachten wilt.

Een geslaagde visualisatie hoort een beetje onaangenaam te zijn. Ze dient je uit te dagen en lastig te doorgronden te zijn. Zo niet, dan betekent het dat er niets aan het veranderen is."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...