Spring naar bijdragen

Morgen stop ik écht


Lexi

Aanbevolen berichten

Mijn naam is Lexi, 25 jaar oud, en ook ik stel me hier even voor (met enige gevoelens van "schaamte" en toch ook nog ontkenning).

Sinds mijn 22e heb ik een alcoholprobleem. Dat begon met af en toe (1-2 avonden per week) een avondje binge drinken in m'n eentje.
Algauw werd het dagelijks en soms lukte het een paar weken te stoppen of het enigszins in toom te houden (1x per week een paar drankjes), maar sinds een jaar is mijn drankgebruik problematisch geworden.
Ik moet constateren dat ik niet zonder kan. Daarnaast vertoon ik ook typisch "verslaafden" gedrag. Door omstandigheden woon ik de laatste maanden thuis en ik verstop flessen drank, ontken drankgebruik of bagatelliseer het als ik erop word aangesproken.
Momenteel zit ik toch wel op 4-6 avonden per week een fles wijn per avond of 4/5 bier. De reden dat het niet elke dag is, is omdat ik sinds enkele maanden weer thuis woon en hierdoor niet altijd de mogelijkheid heb, en dus (helaas) niet omdat ik over voldoende zelfbeheersing beschik.

Daarnaast heb ik enkele psychiatrische problemen (ADHD, trauma's en borderline) wat het er niet makkelijker op maakt om te stoppen, aangezien ik het aanvankelijk als zelfmedicatie ben gaan gebruiken. Verdoven van gevoel, rustig in slaap vallen, een rustig hoofd etc.
De afgelopen maanden ben ik door behandelaren dan ook al voor het blok gezet, dat ik móet stoppen, of anders word ik doorverwezen naar verslavingszorg. Dit laatste wil ik absoluut niet.

Ik wil zó graag zelf stoppen. Echt. Ik schaam me dood dat ik iedere avond 'moet' drinken. Dat ik smoesjes verzin. Dat mijn vriend/ouders zich zorgen maken om mijn drankgebruik en dat ik de helft ook nog eens voor hen verberg.
De reden dat ik me hier heb aangemeld, is omdat ik me oriënteer op stopmogelijkheden. Cold Turkey heb ik al meerdere keren geprobeerd het afgelopen jaar, dat werkt helaas niet. Ik zit te denken aan AA-meetings op dit moment, zijn er meer mensen die hier ervaringen mee hebben?
Komende dagen zal ik me hier verder inlezen, maar ik wilde me alvast al even voorgesteld hebben hier. :)
 

bewerkt door Lexi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi! Dit is heel goed wat je doet, je bent er mooi vroeg bij! Velen hier zijn al 40-50-60 plus en nu pas aan het stoppen. 

Ja stoppen is niet eenvoudig want het is gewoon een drug en de meesten hebben diverse pogingen nodig en een hoop motivatie. Nou die vind je hier. 
Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Lexi, goed dat je stappen onderneemt
want je kunt nog héél lang profiteren van alle voordelen
als het je lukt te stoppen.
Ik ben wel bang dat de AA niet genoeg is voor jou
de verslavingszorg zal denk ik, meer professioneel met
de kombi van drank en jouw prsych. problemen kunnen werken.
Maar elke stap is er één voor nu, dus trek je plan en ga ervoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Lexi:

De afgelopen maanden ben ik door behandelaren dan ook al voor het blok gezet, dat ik móet stoppen, of anders word ik doorverwezen naar verslavingszorg. Dit laatste wil ik absoluut niet.

Jammer dat die behandelaren je daar niet bij kunnen begeleiden, met het stoppen met drinken. Je gebruikt als zelfmedicatie, heel begrijpelijk, dat doen veel mensen. Hoe zul je zijn zonder de drank? Zal het je aandoeningen goed doen? Waarschijnlijk wel, maar het zal ook wel pittig zijn om dit alleen te doen. Is dat wel wijs? Die doorverwijzing hoeft niet gelijk opname te zijn, toch? Eerst wat gesprekken om te bepalen wat voor jou werkt zou toch niet verkeerd zijn?

Goed dat je dit aanpakt, succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties, dat doet me zeker goed!

@Lonster Ik heb er wel wat begeleiding bij gehad het laatste half jaar, maar telkens strandde de poging weer na enkele weken. Want 'ik drink toch al veel minder dan ik deed' en 'eentje kan geen kwaad'. Denk dat velen dat hier wel herkennen, vervolgens val je dan weer in oude patronen. Uiteindelijk is het zo'n week of 6 gelukt te stoppen, maar sinds enkele weken zit ik nu weer in het oude patroon. Ergens weet ik dat ik beter een therapie kan hebben gericht op verslaving (heb ik nu niet), maar ik vind dat ik het zelf moet kunnen. Misschien ook nog wel een beetje ontkenning (ik heb geen verslaving want ik drink niet overdag, er zijn ook weleens dagen dat ik niet drink etc). Mijn ergste angst van het stoppen is dat ik weer in een depressie beland, ik besef ook dat ik dat nu continu 'weg' probeer te drinken. In de uren dat ik drink is de wereld heel even mooi en fantastisch en ben ik vol zelfvertrouwen. De ochtend erna komt letterlijk de kater zit ik gewoon weer met de realiteit uiteraard...

Vanavond mijn eerste uitdaging al, een etentje bij vrienden. Als stok achter de deur heb ik besloten om met de auto er heen te gaan :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom. Twee jaar ouder dan jij maar jemig gaat me wel aan 't hart. Waarom wil je zo graag -geen- therapie voor verslaving? Ik denk als je dat juist wel doet en aangaat, je er sterk uit kan komen. Als je ervoor gaat en ook alle schaamte en gevoelens hieromtrent kunt laten gaan. 

Dit is jouw proces en weg. Neem hem. Overweeg het in ieder geval nog eens. Je bent niet de enige. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-2-2020 om 15:13 zei Myle:

Welkom. Twee jaar ouder dan jij maar jemig gaat me wel aan 't hart. Waarom wil je zo graag -geen- therapie voor verslaving? Ik denk als je dat juist wel doet en aangaat, je er sterk uit kan komen. Als je ervoor gaat en ook alle schaamte en gevoelens hieromtrent kunt laten gaan. 

Dit is jouw proces en weg. Neem hem. Overweeg het in ieder geval nog eens. Je bent niet de enige. 

Een klein stukje ontkenning en een groot stuk vinden dat ik het zelf moet doen, want ik moet toch zelf kunnen stoppen etc. Begin er wel steeds meer van terug te komen en wil nu zelf een laatste poging dus nog doen. Mocht die mislukken, dan ga ik wel om een verwijzing vragen

@Lonster Ja! Met trots kan ik mededelen dat ik niet heb gedronken! :) Het viel me wel erg tegen om het niet te doen. Het was toch continu een tweestrijd, zeker nadat ik het etentje wat betreft drank "overleefd" had en iedereen het daarna een goed idee vond om nog naar de kroeg te gaan.. Ik ben wel even meegeweest nog, een frisdrank gedronken en toen naar huis gegaan (omdat ik toch bang was om uiteindelijk overstag te gaan). Moet ook wennen aan het niet drinken bij sociale gelegenheden, voelde me gisteren wel erg saai/vlak gezelschap..

bewerkt door Lexi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Lexi, Ik schrik zo van jouw verhaal. Zo jong en al zoveel problemen. Het raakt mij omdat ik een kind heb met ADD en dyslexie, heeft hierdoor veel problemen. Ik denk dat ze een laag zelfbeeld heb en hierdoor niet uit de negatieve spiraal komt. Op school en stage krijgt ze altijd te horen dat ze  niet gemotiveerd is en geen inzet toont, daarbij trekt ze de verkeerde jongens aan.....en ze wil niet geholpen worden want zij heeft geen problemen. Zij heeft godzijdank geen drugs of alcoholverslaving. Die ontkenning baart mij zorgen...net als nu bij jou. Wat maakt dat jij in godsnaam geen hulp zoekt, wat heb je nodig om je verslaving te accepteren?

Je staat in de bloei van je leven, laat die verslaving jouw leven niet verpesten. Alles heeft een oplossing, je moet alleen wel willen.  Succes en sterkte.

bewerkt door Sensitief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom LEXI  als eerste gefeliciteerd  met je eerste  stap weggaan en niet drinken wat enorm goed van je kan je echt trots op zijn !!

Je bent nog jong en  je  woont bij je ouders wees lief en open naar jezelf en laat ze je  helpen  ze zijn er voor je !!  en ook het laten doorverwijzen  naar verslaafdenzorg kan ik je alleen maar aanbevelen.

De eerste regel voor mij waar ik pas achter gekomen ben !!   Erkenning van je probleem de alcohol  pas daarna kon ik open staan voor een nieuwe start.

Mijn nieuwe start is vooral begonnen  nadat ik 3 weken geleden bij de AA terecht gekomen ben.

Vooraf eigenlijk  niets ingelezen erover dacht er zitten een aantal met elkaar en je praat met elkaar.

AA is meer!!!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Twaalfstappenprogramma

Laat  je niet afschrikken  door spiritualiteit of godsgeloof  dat is niet alles waar het omdraait .

Ik  laat dat langs mij heen gaan en richt mij op het zoeken van mijn eigen hogere of innerlijke macht .

De groepsdynamiek ervaar ik als fijn ,  er is veel warmte onder elkaar en er wordt veel  geknuffeld en krachten gebundeld  er zijn leden ieder in hun eigen fase.

Sommige zijn meerdere jaren clean  en anderen staan in het startproces  maar samen lees je en praat je en leer je van elkaars ervaringen en krijg je tips.

Ik vind het erg fijn , mijn tip ga gewoon eens een keer kijken bij een groep in de buurt vaak zal je moeten bellen om de eerste keer deel te nemen laat je niet afschrikken  ik heb lange tijd voorbij laten gaan  hierdoor maar uiteindelijk is het  wat mijn ervaring is een kleine formaliteit  om de groep te laten weten  dat je komt en je fijn te kunnen opvangen.

Succes.. xxx 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...