renzells Geplaatst 2 augustus 2019 Rapport Share Geplaatst 2 augustus 2019 Hoi. Ik ben 'renzells' en vandaag is mijn vijfde dag zonder alcohol. Ik heb ruim 14 jaar dagelijks gedronken, op een enkele dag na, wanneer ik écht ziek was bv. Soms een fles (wijn), soms minder, maar meestal toch wel twee à drie alcoholische consumties of meer. Ik voel eerlijk gezegd nog steeds dat ik zou willen minderen en niet helemaal stoppen. Maar ik heb mezelf nu, voor het eerst sinds mijn zwangerschap, ruim 14 jaar geleden, gedwongen om even nuchter te zijn. Met dat plan liep ik al langer rond. Mijn man is ook gestopt, maar die doet dat altijd 1 of 2 keer per jaar. Die is het al iets beter gewend. Het stoppen lukte me voorheen niet, want er is altijd wel een reden om te deinken, nietwaar? Dus ik ben best trots op deze vijf dagen en ga het niet-drinken in íeder geval volhouden tot mijn weekje vakantie op 16 augustus. Op vakantie wil ik gewoon kunnen drinken. Daarna wil ik naar 4 tot 5 dagen per week niét en in het weekend wel. Ik lees daar weinig positieve verhalen over op dit forum, maar toch hoop en denk ik dat het voor mij best een reële optie is. Belangrijkste reden hiervoor is dat ik nooit iemand ben geweest die echt doorzuipt (in tegenstelling tot mijn man, die kent geen natuurlijke rem, zoals ik). Ik drink nooit (of zelden) door tot dronkenschap en voel daardoor dat, hoewel ik absoluut verslaafd ben, ik ook best wel grip heb op mijn drankgebruik. Minder dan ik zou willen weliswaar, want tot voor kort lukte een paar dagen stoppen me dus niet, maar minderen lukt vaak prima. In ieder geval voor een periode. Dus misschien is het naïef, maar ik hoop en denk dat minderen voor mij uiteindelijk toch een prettig alternatief is. Ik vind een wijntje drinken gewoon wél echt gezellig. Dronken zijn niet, maar dat ben ik ook zelden. Een beetje aangeschoten zijn zo nu en dan vind ik heerlijk en ik hoop dat ik dat niet helemaal overboord hoef te gooien. Dat zou ik écht jammer vinden! Voor ik zo ver ben, wil ik me echter eerst sterk genoeg voelen om het nuchter zijn gewoon even vol te houden. Om er niet van in de stress te raken, maar om er oké mee te zijn en in te zien dat nuchterheid ook een prima staat van zijn is. Merk vooral dat ik ontzettend moe ben! Echt brak gewoon, koppijn en shit, het lijkt wel alsof ik verdorie met een kater rondloop!! Ik sport wel dagelijks en eet behoorlijk gezond, al vind ik het lastig om 's avonds helemaal geen 'traktatie' meer te krijgen, dus eet ik nu suikervrije dropjes. Verder heb ik vandaag wat extra vitamine B gehaald en ook multivitaminen. Las dat dat kan helpen met de vermoeidheid. Nog tips? Of ervaringen van mensen die het wél is gelukt om te minderen? Ben benieuwd! Dank alvast! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst 2 augustus 2019 Rapport Share Geplaatst 2 augustus 2019 Welkom! Ja vermoeidheid wordt vaak genoemd, hoort blijkbaar bij het detoxen. Lekker naar bed gaan joh, zo gauw je ff de kans krijgt. Je lichaam heeft echt een paar weken nodig. Het is een grotere verandering dan je denkt, stoppen met drinken. Over het plan doordeweeks niet en in het weekend wel: dacht ik eerst ook maar is meerdere malen mislukt. Want je blijft verslaafd op die manier. Beter is eerst echt de stekker eruit, een paar maanden lang, goed detoxen en dan verder zien. Sommigen kunnen dan weer gematigd drinken. Voor anderen is dat veel te veel strijd in de kop en die drinken liever helemaal niks meer. maar je kan er beter eerst ff helemaal vanaf. Onderschat het niet, het is een hard drug. Niets houdt je tegen om het toch te proberen alleen in het weekend, en in dat geval zou ik aanraden het zo te plannen dat je doordeweeks niks in huis hebt. Wat je niet in huis hebt kan je ook niet opdrinken (duh!). Hoe dichterbij t spul komt, hoe groter de aantrekkingskracht. Sterkte en laat maar weten hoe t gaat Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
renzells Geplaatst 2 augustus 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 augustus 2019 Jaaa, dank jullie wel! Ik weet het ik weet het, het is een serieuze verslaving, zelfs als je niét per se elke dag doordrinkt tot je lam bent. Ik wil dat ook zeker niet bagatelliseren. Misschien is het inderdaad een goed idee om na mijn weekje vakantie meteen wéér te stoppen, en dan voor een paar maanden. Om inderdaad écht eens even de stekker eruit te trekken. Stom hè, dat ik dan per se die vakantie nog wil hebben om toch gewoon lekker dat wijntje te drinken?! Maar toch is het zo. Ik vind dit een straf: vrij zijn, zomervakantie hebben, om dan nuchter thuis te zitten. Ook al sport ik me gek, zie ik allerlei prachtige films, probeer ik mezelf met van alles en nog wat bezig te houden.... Pfff.... Ik wéét dat het onzin is, maar het voelt nog wel zo helaas. Dag voor dag en stap voor stap maar. Vandaag maar eens in de avond sporten, zodat een deel van de avond weer voorbij is. Zucht. Dank jullie wel! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst 2 augustus 2019 Rapport Share Geplaatst 2 augustus 2019 Nee het is geen onzin, het is puur het effect van de verslaving dat je er steeds aan denkt. Dat je het een straf vindt nuchter thuis te zitten. LOL das best een statement, dat zou je voor jezelf eens moeten onderzoeken wat is daar precies zo vreselijk aan. Wat wil je verzuipen. Sporten helpt trouwens. Sporten creëert dopamine die de dopamine van de alcohol vervangt. Sporten is absoluut top. En je sport beter als je geen bonkend katerhoofd hebt Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bob Geplaatst 2 augustus 2019 Rapport Share Geplaatst 2 augustus 2019 Welkom renzells, en goed dat je hier komt schrijven. Je hebt al best een aantal belangrijke stappen gezet. Ga zo door! Op die vakantie wil ik even inhaken, want dat is iets waar ik zelf eerst ook als vanzelfsprekend drank aan koppelde. Toen ik 3 jaar geleden serieus ging denken over stoppen om gezondheidsredenen dacht ik eerst ook dat ik daar na mijn vakantie wel mee zou gaan beginnen. Maar toen kreeg ik een ingeving waar ik nog steeds blij mee ben. Dat idee van na de vakantie stoppen kwam eigenlijk van mijn huisarts en ik dacht ineens, weet je wat, ik zal die huisarts van me eens laten zien waartoe ik in staat ben, ik stop gewoon in die vakantie al en als dat niet mocht lukken kan ik het altijd nog zo doen als we het oorspronkelijk van plan waren. Maat lukt het wel dan kan het daarna alleen nog maar makkelijker worden. En dat heeft uitstekend gewerkt. Ik heb die hele vakantie geen druppel alcohol gedronken en een beetje meewarig gekeken naar al die mensen om me heen die er niet vanaf konden blijven. En toen ik die hobbel eenmaal had genomen was het daarna inderdaad eigenlijk niet zo moeilijk meer om er vanaf te blijven. Denk er maar eens over na of dat misschien ook voor jou een zinnig idee is. Gewoon uit pure ballorigheid. Maar hoe je het ook doet, ik wens je in elk geval veel succes. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
renzells Geplaatst 2 augustus 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 augustus 2019 35 minuten geleden zei bumperjim: Nee het is geen onzin, het is puur het effect van de verslaving dat je er steeds aan denkt. Dat je het een straf vindt nuchter thuis te zitten. LOL das best een statement, dat zou je voor jezelf eens moeten onderzoeken wat is daar precies zo vreselijk aan. Wat wil je verzuipen. Sporten helpt trouwens. Sporten creëert dopamine die de dopamine van de alcohol vervangt. Sporten is absoluut top. En je sport beter als je geen bonkend katerhoofd hebt True that. Er is vast nog genoeg zelfonderzoek te doen hier! Ik denk dat ik alcohol vooral gebruik(te) om wat kalmte in mijn hectische, drukke hoofd te creëren. De boel een beetje te kunnen dempen. En toegegeven, soms ook om angsten tegen te gaan. Dus voor ik iets spannends moest doen. Voor sommige mensen hier op dit forum vast een welbekend 'medicijn'. En juist dát deel van het drinken, het drinken als medicijn, voelt héél erg als een verslaving. Niet zo zeer dat wijntje in de kroeg met een vriendin. Maarrrr.... sporten it is. Vandaag voor de vierde keer op rij en ik heb de hele komende weel al volgepland. Iedere dag een les. Houdt me van de straat zeg maar. Bijkomend voordeel van het niet drinken is dat sporten misschien ook makkelijker resultaat oplevert, als je niet dagelijks 1000 of weet ik veel hoeveel calorieën aan alcohol nuttigt naast het eten. bumperjim reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
renzells Geplaatst 2 augustus 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 augustus 2019 @Bob Dank voor je inspirerende verhaal. Ik weet nog niet of ik daar al ben, maar neem het zeker in overweging. Eerst nog maar even dag voor dag, tot aan 16 augustus. En dan, wie weet, zomaar langer. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rosee Geplaatst 2 augustus 2019 Rapport Share Geplaatst 2 augustus 2019 Welkom. Goed dat je het aan pakt. En opvallend dat je nog nooit dronken bent geweest. Was altijd in de veronderstelling dat iedereen hier wel ervaring mee heeft. Dat hoeft dus helemaal niet. Succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rosee Geplaatst 2 augustus 2019 Rapport Share Geplaatst 2 augustus 2019 Of zelden las ik Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
renzells Geplaatst 2 augustus 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 augustus 2019 3 minuten geleden zei Rosee: Of zelden las ik Klopt. Ik haat echte dronkenschap en ben niet iemand die drie flessen wijn wrgtikt. Dan lig ik kotsend op de plee. Maar ik ben helaas wel heeeeeel vaak aangeschoten. Elke dag eigenlijk. Of in ieder geval elke dag een beetje. Dat kleine, lichte roesje dat zo lekker verdooft, dat zoek ik graag op. En die zorgt ervoor dat ik, zelfs als ik me grieperig voel, mijn wijntje zelden laat staan. Dus ja, ik geloof wel dat we van een verslaving kunnen spreken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
renzells Geplaatst 2 augustus 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 augustus 2019 47 minuten geleden zei Cleo66: Welkom . Nog nooit zo'n fijne vakantie gehad als mijn eerste alcoholloze vorig jaar. En ja ook ik zag daar als een enorme berg tegen op . Heerlijk, helder en fit vanalles ondernomen, in plaats van brak me van terras , naar strand, naar bar , bed en zwembad te zeulen Dank!! Wie weet heb ik de moed straks. Goed om te lezen dat het kán! Kon je het toen ook al echt zo ervaren? Ik vind het nog best moeilijk voorstelbaar. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
reboot Geplaatst 2 augustus 2019 Rapport Share Geplaatst 2 augustus 2019 Van mij ook welkom, en ja die vakantie, hoe kom ik die door was ook mijn gedachte En net als Cleo nog nooit zo fijn gehad, het is soms even door bijten, afzien maar geen spijt Succes Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
renzells Geplaatst 3 augustus 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 augustus 2019 Wow, bijzonder om te lezen. Ik vind dat echt nog mogelijk voorstelbaar. Maar het kán dus. Dank jullie wel voor het delen! Eerst maar eens deze nieuwe dag doorkomen. Gisteren was echt een baaldag. Sporten uiteindelijk niet meer gedaan toen bleek dat zoonlief mijn fiets had en ik moest lopen, waardoor ik mijn les niet meer kon halen. Dat bleek een dusdanig grote tegenslag dat ik er niet tegen opgewassen was. Huilend en totaal futloos onverrichter zaken weer thuisgekomen (nadat ik de wandeling wél al begonnen was), de handdoek in de ring gegooid en de rest van de dag series gekeken tot ik om tien uur naar bed ben gegaan. Maar.... niét gedronken! Nieuwe ronde nieuwe kansen zullen we maar zeggen. Vandaag een familiefeest. Jeej. Eens zien hoe we ons daar in godsnaam doorheen zullen slaan. Nu eerst eens wat andere topics lezen. Dank jullie wel! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bob Geplaatst 3 augustus 2019 Rapport Share Geplaatst 3 augustus 2019 Leuk zoals je hier beschrijft wat je bezighoudt en wat je allemaal doet. Ik heb misschien nog een idee voor je om eens over na te denken. Zo'n tegenvaller als gisteren met die fiets en dan lopend onderweg naar het sporten en toch maar onverrichter zaken teruggekeerd en de rest van de dag balen dat het zo liep als het liep. Het is maar net hoe groot je het zelf maakt. Daar heb je in feite zelf heel veel controle over. Niet over die fiets en die te lopen afstand misschien, maar wel over hoe je je daarbij en daarna voelt. Want hoe erg was het nu eigenlijk helemaal. Je hebt immers in elk geval toch een wandeling gehad, dus wel iets aan sport gedaan en onverwacht een hoop tijd over die je ergens anders aan kunt besteden. Als je het van die kant bekijkt kun je het wat relativeren en er misschien zelfs wel om lachen. Het leven gaat niet altijd zoals gepland en dat levert soms teleurstellingen maar ook verrassingen op. Hoe groot je dat maakt bepaal je voor een groot deel zelf. Ja een sterfgeval of een zware ziekte, dat is erg. Maar een dagindeling die ietsje anders loopt dan gepland, een regenbui waardoor je nat wordt of iets wat per ongeluk breekt of stuk gaat en vervangen moet worden? Maak het niet te groot, wil ik je aanraden. En voor wat betreft dat familiefeest: Je kunt van te voren bedenken wat je wilt drinken en je daar dan gewoon aan houden. Ook zou ik van te voren bedenken welke vragen je kunt verwachten en wat je dan zult zeggen. "Geen bier, geen wijn?" - "Nee, ik doe vandaag maar eens lekker gezond". Knipoog erbij. Meer is niet nodig. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
renzells Geplaatst 3 augustus 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 augustus 2019 (bewerkt) Dank je Bob! Je hebt gelijk, natuurlijk. Ik heb mezelf ook écht proberen te vertellen dat het niet erg was gisteren, dat ik best een baaldag mocht hebben. Er kwam alleen nog bij dat ik probeerde te schrijven en heen enkele inspiratie vond, nul. Daar was ik pissig over, want ik had gepland DE HELE DAG te werken aan mijn verhalenbundel. Het mislukte sporten erbovenop maakte het lastig te relativeren. Maar ik wéét dat je gelijk hebt, en dat het niet erg is als het soms allemaal even niet lukt. Wat betreft het familiefeest: ik heb gelukkig aan mijn tante al doorgegeven dat ik even geen alcohol drink. Zij zorgt voor gemberbier en Heineken 0.0. Vind ik allebei lekker dus dat komt wel goed! Vind het vooral lastig om al die familieleden te spreken die ik heel lang niet heb gezien. Voel me oncomfortabel zonder alcohol. Minder veilig. Gek en stom, maar wel waar helaas. Alcohol maakt dat ik me zekerder voel in dat soort situaties. Gelukkig zijn de kindjes van mijn zus er ook, altijd een goede afleiding; kleine kinderen waarmee gespeeld moet worden. 3 augustus 2019 bewerkt door renzells foutje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 3 augustus 2019 Rapport Share Geplaatst 3 augustus 2019 welkom renzells kijk vooral naar die kinderen, die hebben geen drank nodig, die zijn gewoon zichzelf. Dat kind heb jij ook nog in je, onder de laag die nu drank nog een beetje idealiseert. Op elk feest zijn ook volwassenen die niet of nauwelijks drinken. En interessanter blijven naarmate het niveau vd gesprekken bij de drinkenden vaak rap daalt. Wat Bob beschrijft is waar het om gaat; we zijn niet alleen fysiek verslaafd, maar vooral psychisch. En dat verslaafde brein heeft de neiging dingen te dramatiseren. Zodat er een excuus is om toe te geven. Naarmate je langer niet drinkt wordt dat stemmetje kleiner en verdwijnt zelfs vaak voor hele lange perioden. Af en toe observeer ik die gedachtes nog wel eens als ik zelf achter de bar de Belgische biertJEs en wijntJEs schenk, die ikzelf vroeger ook dronk. Maar het blijft bij de gedachte want eigenlijk weet ik wel hoe het smaakte en wat het met me deed. En daar wil ik niet meer naar terug. En eentje voegt niets toe want dan wil ik meer. Ik ken mezelf intussen. Probeer maar eens he drama-gedachten te herkennen. Misschien kun je er al een beetje om lachen. Je bent zo veel méér! méér waard ook. en de verhalen daarover zijn ook leuk voor een bundel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
renzells Geplaatst 3 augustus 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 augustus 2019 Mooi Lady Jane! En vast heel waar ook. En dat ik dat kind nog in me heb dat wéét ik gelukkig wel. In mijn vak als theaterdocent voor kinderen en jongeren en als schrijver mag ik gelukkig héél veel spelen, ook zonder alcohol. Nu nog even zorgen dat ik me weer sterk genoeg ga voelen. Ook nuchter. En dat ik van die kloterige afhankelijkheid af kom. Jullie opbeurende woorden sterken me hierin. Dank! lady jane reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sandro Geplaatst 18 september 2019 Rapport Share Geplaatst 18 september 2019 Hoe gaat het nu? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden