Spring naar bijdragen

Angstkater


Jolina

Aanbevolen berichten

Ik heb nooit echt zware katers gehad met enorme misselijkheid en koppijn, maar ik heb wel altijd gemerkt, zelfs toen ik pas net begon een beetje te experimenteren met drank, dat ik me iets angstiger voel de dag na het drinken. Zelfs als ik niet iets ontzettend stoms of beschamends heb gedaan die nacht daarvoor, wordt ik soms wakker - vaak ook veel te vroeg voor hoe laat ik naar bed ben gegaan - met een onbestemd opgejaagd en nerveus gevoel, alsof ik net tien kopjes koffie achterover heb geslagen.

Vanochtend was zo'n ochtend, de ochtend na de laatste nacht van een festival. Ik moest vroeg opstaan omdat ik die middag moest oppassen en werd opeens overvallen door een golf van angst. Opeens leek het inpakken van mijn tas de zwaarste taak ter wereld. Ik voelde me verschrikkelijk alleen omdat mijn vrienden nog niet wakker waren, ik maakte me zorgen dat ik de trein zou missen, ook al was ik meer dan ruim op tijd opgestaan, dat ik m'n ticket kwijt zou raken etc etc. Mijn ademhaling was gejaagd, m'n hart klopte te snel, ik probeerde wat water te drinken, maar mijn handen trilden te erg. Ik voelde me dus wel vaker nerveus de dag na het drinken, maar het was nog nooit zo heftig geweest. Ik wilde janken of gillen, alleen om dat verschrikkelijke gevoel kwijt te raken, want ik kon voor geen seconde ontspannen. Ik ging die middag oppassen en het kostte me ontzettend veel moeite om een normaal gesprek te houden. Ik kon me niet focussen, niet helder nadenken en het nerveuze gevoel ging maar niet weg. Pas heel laat, in de avond, voelde ik me even tot rust komen.

Ik heb m'n vrienden wel eens vertelt dat ik me altijd zo angstig voel als ik een kater heb, maar ze konden zich er niet echt in herkennen. Ik heb het nu net op internet opgezocht en vond dat je je de dag na het drinken van alcohol inderdaad best angstig kan voelen. Ook stond er dat het een teken kan zijn van ontwenningsverschijnselen, maar dat lijkt voor mij niet erg waarschijnlijk, aangezien ik niet denk dat ik echt verslaafd ben en die angstgevoelens meestal overgaan na een goed dutje.

Maar ik vroeg me af, heeft iemand anders hier dit (vroeger) ook? Weet iemand misschien waardoor het komt en of je je er zorgen over moet maken? Ik heb me door deze verschrikkelijke dag in ieder geval wel gerealiseerd dat ik misschien echt veel te veel drink. Ik heb al een keer langdurige mentale problemen gehad door een slechte spacecake ervaring en ik dacht altijd dat alcohol in dat opzicht een "veilige" drug was, dat je er in ieder geval niet zomaar een psychische stoornis voor jaren aan kon overhouden, maar nu voel ik me er wel een beetje anders over. Misschien moet ik een tijdje een pauze nemen, gewoon om te zien hoe dat is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Jawel je kan er wel degelijk psychische stoornissen van oplopen en je kan er ook keihard aan doodgaan (duizenden per jaar).

Er is helemaal niks "veiligs" aan alcohol en het is zo verslavend als maar wat. 

Neem inderdaad eens een pauze en geniet van fris en angst-loos wakker worden :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken dat angstig worden heel goed! Er is maar één remedie tegen: stoppen met alcohol. Het is pure gif en tast je hersenen aan! Ik had langzamerhand zelfs een angststoornis ontwikkeld, dat is nu grotendeels weg na het stoppen met drinken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klinkt alsof je een paniekaanval had. Had je soms ook XTC gebruikt? Ik herinner me nog dat ik daar weleens paniekaanvallen van kreeg, de dag erna als de pil was uitgewerkt. Maar ook van drank raakte ik de dag erna soms nerveus en onrustig. Wat n rotspul toch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Omdat je gif aan het innemen bent reageert je lichaam daar op met het stresshormoon cortisol. De angst en onrust die je voelt na stevig drinken komt door de grote hoeveelheid cortisol wat je lichaam aanmaakt.

https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/algemeen/verlaag-jouw-cortisolwaarde-met-deze-7-tips/item65309

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Het kan zijn dat de angststoornis al aanwezig was en dat je het onderdrukt door drank(zelfmedicatie).Alcohol kan helpen om te ontspannen en om je moedig en ongeremder te voelen.     Het probleem is dat de angstige gevoelens met de kater dubbel zo heftig terugkeren. Ik spreek uit eigen ervaring; ik ben opgenomen geweest met een angststoornis en dit was na een periode niet drinken. Alcohol lost niets op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...