Spring naar bijdragen

Onze huiskamer 6-4 2019

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

Hoe is het met jullie? Goede nacht gehad?

Mijn nacht was iets te kort, lag pas om half 1 op bed na een verjaardag, sliep wel redelijk snel maar was om 7 uur alwaar klaarwakker, waarna de zo beruchte buikzenuwen weer toesloegen. 
Nu heb ik voor de nacht nog steeds 5 mg Oxazepam en gek genoeg durf ik er nu nog niet mee te stoppen. Deze week 2 nachten zonder gedaan maar dat werd een ramp. Toch vanavond maar weer zonder proberen. 

Mijn gedachten lopen wat vast, zeker na de toch zware groepstherapiesessie van gisteren. 

Vandaag maar rustig aan proberen te doen, misschien komt het zonnetje nog om de dag wat extra te kleuren. Have a nice day! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allen,

@Cyclad58, begrijpelijk dat je het lastig vind om te stoppen met de oxa als je daardoor minder slaapt. Is het niet een optie om de quetiapine op te hogen naar 25 mg? Of er andere slaapmedicatie bij te vragen, bij prometazine. Die heb ik in t zkh gekregen. Sliep er goed op en je kunt er zo ineens zonder enige ontwenning mee stoppen. Dus ook alleen nemen als je bv een paar nachten minder hebt geslapen en je wat slaap wilt inhalen. Ik ben zo bang dat hoe langer je de oxa gebruikt hoe meer last je krijgt van de ontwenning. En zal een halve oxa nou echt zoveel doen voor de nacht of zit het ook een beetje in je hoofd misschien. 

Hier gistermiddag laat en gisteravond een stuk beter te pas. Wel erg vroeg wakker door de jongste. Hoop dat t zonnetje zo doorbreekt......

Fijne dag allen. 

Ik heb trouwens gisteren eens even flink wat verhalen gelezen en volgens mij kom ik tot de conclusie dat degene die niet zijn over gestapt op dia de zwaarste ontwenning hebben. Heb ook de maniak nog weer eens even doorgelezen. Nu hopen dat ik maandag recept voor de dia krijg en dan heel langzaam afbouwen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen (kan nog net ;) )

Na een goede namiddag en een redelijke avond heb ik een redelijk goede nacht gehad. Vanmorgen inderdaad ook weer die buikzenuwen en spanning... Wat ik ook steeds heb in de loop vd ochtend of middag is hoofdpijn. Het zit rondom mijn ogen, vooral een soort druk kop mijn jukbeenderen, neus en boven mijn ogen. Mijn nek voelt ook behoorlijk gespannen aan... Verder voel ik me op zich best redelijk, ik merk wel dat ik erg bezig blijf met stel dat ik dit weer krijg of stel dat ik dit blabla etc... Ik kan mijn gedachten erg lastig van mijn "situatie" afkrijgen, ik probeer wel afleiding te zoeken hoor, maar soms blijft het maar malen, heel irritant... Gistermiddag voelde ik zo alle angst/spanning/nervositeit uit mijn lijf glijden, echt een aparte gewaarwording.

Ik snap het wel Cyclad, want niet slapen is echt een hel... maar doorgaan met de oxa is misschien ook niet verstandig...

Doorbijter wel fijn dat je de dag toch nog wel redelijk goed kon afsluiten :) ik hoop ook voor je dat je dia krijgt, volgens mij sta je er ook nu volledig achter.

Hier nog geen zon helaas...nu eerst maar eens de boodschappen bestellen ;) lekker lui, doe ik al jaren haha

Fijne dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@doorbijter, de quetiapine is bij mij al verhoogd naar 25 mg, en het is inderdaad meer dan mogelijk dat het tussen mijn oren zit. Ik vind de goede balans nog niet. Het ging weer 2 weken erg goed, maar de laatste dagen weer minder. Het blijft instabiel en daar baal ik van,  maar de vinger krijg ik er niet op. Ik had misschien de halve Oxazepam niet moeten nemen, maar het was gisteren een erg zware dag en ik heb door de halve Oxa toch 6 uur kunnen slapen. 

Inderdaad is mij ook opgevallen dat degenen die afbouwden met Diazepam er relatief minder moeite mee hebben gehad. Ik mocht het toen niet en onverstandig als ik was luisterde ik naar de arts. 

@EefjeJ, het moet een heerlijk gevoel zijn dat je alle spanning ineens voelt wegglijden. Dat gevoel wil je natuurlijk vasthouden, maar dat lukt nog niet. Toch is het een prima teken: die momenten zullen vaker voorkomen en leiden je naar verder herstel! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@EefjeJ, wat heerlijk dat je je gistermiddag en avond een stuk beter voelde. Je gaat de goede kant op. Heb daar vertrouwen in. En idd, ik ben helemaal klaar voor de overstap op dia. Mede omdat ik met dia aanzienlijk minder ontwenningsverschijnselen verwacht. Kan niet wachten op maandag, haha. 

@Cyclad58, ik wist niet dat de quetiapine al was opgehoogd. Vertrouw er op dat je ook zonder dat halfje oxa goed kunt slapen, ik weet zeker dat je dat kunt en dat een groot deel in je hersenpan zit. Niet bij nadenken en vannacht heerlijk gaan pitten zonder. Nou, moet je horen wie dat zegt. Ik ben de eerste die in paniek schiet als ik me ellendig voel, maar t is goed bedoelt. 

Hier helaas nog steeds geen zonnetje, snif snif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58 ja dat was echt even fijn voor zolang het duurde... Nu weer een algeheel malaise gevoel bah...rillerig, gevoel van koorts, hoofdpijn... Maar goed misschien wordt het straks weer wat minder...

@doorbijter Ik probeer me vast te houden aan dat fijne gevoel, dat het in ieder geval nog kan :) Hier ook geen zon helaas, ik vind het maar koud buiten... Lekker op de bank en een kop thee erbij

Trouwens kan paracetamol kwaad?? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn gevoel is bijzonder laag de afgelopen week. Vreselijk vervelend en ik maak me zorgen hoe ik het moet fixen. Het is mogelijk gewoon ontwenning, maar ik pin het allemaal op mijn partner die in mijn ogen te weinig tijd voor me heeft. Ik ben niet in staat me los te koppelen van hem en te bedenken wat ik wil doen. Totaal gebrek aan motivatie en ik heb het idee dat ik het samen met hem iets meer zou hebben. Deels weet ik dat het allemaal niet klopt, en toch voelt het steeds zo. Ik ben niet depressief, maar heb absoluut last van de afbouw in mijn gevoelsleven. Vanmorgen gehuild.
Ik ga straks naar mijn zus voor haar verjaardag en ik zie op tegen het rijden naar Amersfoort, want mijn vriend gaat niet mee. Ook als hij mee zou gaan, zou ik er deels tegen opzien, en waarschijnlijk is het eigenlijk best gezellig als ik er ben en zit het ook allemaal tussen mijn oren op het moment, beinvloed door de AD afbouw. Gatverdarrie..... heb soms weer de gedachte: I hate my life... 

Onzekerheidsvragen spoken door mijn hoofd: Zal ik ooit weer helemaal stabiel zijn? Kan ik ooit mijn droom verwezenlijken en echt mijn eigen afbouw coachings bedrijf bouwen? Zal het erger worden? Moet ik gewoon weer rustiger aan doen? Of doe ik juist te weinig? Moet ik mijzelf meer pushen? Gaat dit nog wel goedkomen?
Wat een strijd weer. Ik probeer het te accepteren, maar het is niet makkelijk. Ik heb de beste adviezen voor mensen die ik mag ondersteunen en ga tegelijk zelf ook door zoveel strijd heen nog. Bizar hoe dat naast elkaar kan bestaan.

Vannacht en vanmorgen nog hielp ik iemand in Amerika die wel klaar is sinds kort met de afbouw van de Diazepam en die door de griep nu een flinke wave heeft ook en er erg ziek van is en niet kon slapen en bij indutten toch met paniek wakker werd elke keer. Ik weet dan zo goed wat ik moet zeggen, en hij reageerde zelfs met: ik ga dit bewaren en elke keer als ik me slecht voel dit toepassen.
Ik schreef hem dit:

"Just try to accept life is like this. With pain and suffering. But also with beauty and happiness. You will see more of the second half again very soon.
Work on your peace with life. This is how life is. Full of pain, and challenges. Try to make peace with the fact of your own suffering in the middle of it. Try to visualize the suffering as a person you can talk to and say : I accept you in my life and I accept myself. Keep saying it when ever you feel haunted by waves or illness or any other suffering that scares you."

Het lijkt erop dat het goed is mijn eigen woorden weer te lezen en toe te passen. Ik voel me rustiger nu ik dit herhaald heb.

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer wat vervelend voor je zeg :( Ik hoop dat je vanmiddag toch een leuke middag hebt.
Mooi gezegd die Engelse tekst, ik word er ook rustiger van...

Ik heb even een BAH moment...ik ging even met mijn vriend bij de nieuwe vrachtwagen kijken vd buren, niks aan de hand... Ik loop er naartoe en er bekruipt me een gevoel van angst en depri, ik zit in de vrachtwagen en voel me echt paniekerig. Ik sta nog even met de buurvrouw te praten, zij heeft ook oxa gebruikt en ze zegt kan je dan geen andere medicijnen, dit kan toch niet door de oxa komen? Dan begin ik gelijk weer te twijfelen verdorie en dan denk ik nee ik wil niks anders, want er zijn ook positieve momenten... Maar dan zakt toch de moed weer in mijn schoenen...ik was niet zo angstig en bang en depri :( ik wil zo graag weer mezelf zijn, komt dit nog wel goed.... Sorry moest het even van me af typen.... Hopelijk gaat het straks weer wat beter. Ik probeer me vast te houden aan mijn positieve middag van gisteren, maar zelfs dan ga ik twijfelen heb ik me echt wel zo goed gevoeld....bah zo naar dit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer, jij bent wel erg gevoelig voor afbouw van medicatie of niet? Je doet t toch heel rustig aan..... Ik herken die depressieve gevoelens wel tijdens afbouw van ad, ook tijdens opbouw trouwens. En de onzekerheidsvragen stel ik mezelf ook nog veel te vaak. Zooo  ontzettend herkenbaar allemaal. Helemaal nu ik zelf ook in een mindere periode zit. Is het een idee om even te stabiliseren op de dosis waar je nu op zit? Even vertrouwen tanken en daarna weer verder. 

Heel mooi trouwens wat je schrijft aan je buddie in Amerika. Nu er zelf ook nog zo tegenaan kunnen kijken. 

@EefjeJ, je zit een beetje in tzelfde schuitje. Ook die angst en onzekerheid. Lees steeds maar weer even t stukje dat kannietmeer geschreven heeft, dat geeft even moed. 

Hoop dat de rest van jullie dag nog wat betere momenten heeft. Hoop ik ook voor mezelf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha lieve Liz @Kannietmeer, wat bijzonder vervelend dat je nu zoveel last heb van de ontwenning (ja, ook ik denk dat dat het is, ontwenning van Venlafaxine is geen peulenschil) 

Perfecte dat je je eigen treffende teksten nu op jezelf projecteert, als het anderen helpt moet het jou ook helpen! 

De vraag "word ik ooit nog stabiel?" is zo ongelooflijk begrijpelijk. Die vraag stellen we onszelf toch allemaal in en na de ontwenning? Pas als je helemaal stabiel bent stel je die vraag niet meer. Ik had 2 goede weken, daarin heb ik me geen moment afgevraagd of ik weer stabiel zou worden. Sinds donderdag (2 dagen geen Oxa, afkickverschijnselen? Kan, maar ook de groepstherapie had mega impact) vraag ik het me ook weer geregeld af. 

Eén van de psychologen zei het bij de groepstherapie treffend: als het goed gaat maak je je geen zorgen, maar als het weer minder is weet je verstand wel dat het over gaat, maar je lichaam en geest nemen dat niet over, dus je denkt erin te blijven hangen. Bij mij klopt dat helaas wel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

33 minuten geleden zei Annie87:

He lieve mensen, 

ik heb even een vraagje. Is er een verschil tussen setbacks en waves? Of wordt daar hetzelfde mee bedoeld? 

Dikke knuffel voor jullie allen! 

Of het helemaal hetzelfde is weet ik niet, bij een wave denk ik aan een slechte periode wat hoort bij ontwenning/afkicken (het tegenovergestelde van windows) en bij setback een terugval in progressie/herstel. Ik ervaar regelmatig setbacks, terwijl ik geen waves meer heb. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Cyclad58:

Of het helemaal hetzelfde is weet ik niet, bij een wave denk ik aan een slechte periode wat hoort bij ontwenning/afkicken (het tegenovergestelde van windows) en bij setback een terugval in progressie/herstel. Ik ervaar regelmatig setbacks, terwijl ik geen waves meer heb. 

Thx Ad, vind het soms wat onduidelijk en de termen worden ook vaak door elkaar gebruikt merk ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Annie87:

He lieve mensen, 

ik heb even een vraagje. Is er een verschil tussen setbacks en waves? Of wordt daar hetzelfde mee bedoeld? 

Dikke knuffel voor jullie allen! 

Het ligt wel ingewikkeld vind ik.....Ad's verklaring dat hij last heeft van setbacks en niet van waves kan kloppen, terwijl het niet gek zou zijn als hij nog last heeft van waves.... vlagen/periodes van meer klachten die al verdwenen waren.... Is het dan iets anders dan een setback? Ik denk dat in geval van andere aandoeningen nooit gesproken wordt over waves, maar over setbacks. Omdat benzo-ontwenning en het herstel na gebruik van benzo's de waves en windows overduidelijk uniek zijn, is er taal aangegeven. Maar omdat het ook al taal bestaat voor een terugval in je herstel ( ineens toch weer hoge koorts bijvoorbeeld) terwijl je dacht dat je al bijna genezen was (we kunnen als mensen zo hoopvol denken) en dan ineens blijkt het toch wat langer te duren. Ik gebruik voor mijzelf nooit het woord setback, omdat ik nog nooit een periode heb gehad waarin ik mijzelf 100% genezen heb gevonden. Bij Don Kilian en bij Jennifer Leigh is er mogelijk sprake van een setback, omdat zij beiden vonden dat ze genezen waren en toch een periode van terugval hebben ervaren ( zelfs na 10 jaar!).  Of dat eigenlijk gewoon twee overspannen mensen waren, na 10 jaar hard werken voor de benzo gemeenschap weet ik niet.... was het echt een setback? ... en hoe kan dat dan??  hebben we dan ineens weer minder gaba receptoren zonder dat we benzo hebben gebruikt? dat lijkt me toch niet kunnen.... dus .... denk ik dat het toch net wat anders is.... ons zenuwstelsel is mogelijk wel gevoelig voor de rest van ons leven. Maar hoe en wat precies....? Ik weet het niet.

Ik denk dat het dus taal is , woorden die  horen bij twee verschillende situaties. Waves is echt een benzo benaming, setback is een algemene benaming voor een normaal herstelpatroon wat ineens 10 stappen terug doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thx Liz, @Kannietmeer voor je heldere uitleg.

heb ook het idee dat ze door elkaar gebruikt worden, want de ene praat over setbacks en de ander over waves en soms zie ik verhalen waarin beide termen worden gebruikt. 

Las net je verhaal over jezelf. Je weet het voor een ander altijd zo goed te vertellen en bent zo’n ongelooflijke steun voor anderen. Terwijl je het zelf zo moeilijk hebt. Super trots op je dat je de AD al voor 1/3e hebt afgebouwd. Maar doe het rustig aan. Je kan met een AD gelukkig wel echt een pauze nemen omdat er geen tolerantie ontwenning is. Een hele dikke knuffel voor jou. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei Annie87:

Thx Liz, @Kannietmeer voor je heldere uitleg.

heb ook het idee dat ze door elkaar gebruikt worden, want de ene praat over setbacks en de ander over waves en soms zie ik verhalen waarin beide termen worden gebruikt. 

Las net je verhaal over jezelf. Je weet het voor een ander altijd zo goed te vertellen en bent zo’n ongelooflijke steun voor anderen. Terwijl je het zelf zo moeilijk hebt. Super trots op je dat je de AD al voor 1/3e hebt afgebouwd. Maar doe het rustig aan. Je kan met een AD gelukkig wel echt een pauze nemen omdat er geen tolerantie ontwenning is. Een hele dikke knuffel voor jou. 

dank je wel lieverd! Ja, je eigen gevoel besturen kan dus niet zo makkelijk. Iemand anders geruststellen of moed in praten gaat gewoon een stuk makkelijker dan je eigen demonen en angsten bezweren. Ik voel me persoonlijk sinds de afbouw gewoon zo kwestbaar en echt genieten komt sporadisch voor. Dan zakt de moed je soms in de schoenen. Die verrekte hormonen hebben ook echt veel invloed op me en daar heb ik nog geen goede grip op. Mijn natuurarts zegt dat ik progesteron creme kan smeren ( natuurlijk progesteron.) maar ik durf het niet te proberen, al zit ik er dicht tegen aan. Wil ook gevolgen niet als het niet goed uitpakt.
Ik ga idd gewoon ff een week stabiliseren met de venla. Klinkt nog als de beste optie op het moment. Ook heeft mijn vriend toegezegd even samen naar buiten te gaan. Hij moet vanavond in Limburg in een hotel slapen om zeker te weten dat hij morgenochtend optijd is voor een afspraak. Eens kijken hoe ik daar weer op zal reageren.

Dank je wel nogmaals. Jullie liefde en steun is mij ook veel waard. Een knuffel is altijd fijn:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond. Ik wil mij graag voorstellen dus bij deze.. :rolleyes: Ik heb al wat gelezen en ik probeer mij in te lezen zonder in paniek te raken. Sjesus wat een ellende. En dan niet wetende dat je zulke troep kreeg. Ik had een zenuw beknelling en kreeg hiervoor Diazepam x daags 10 mg. En dat werden er steeds meer bij een slaapstoornis hielpen ze relatief goed uiteindelijk zat ik al aardig boven de 40mg p.d. en toen keerde het tegen mij. Ben nu 20 mg. pd afgebouwd nog 20 te gaan. Hoop hier meer te leren over hoe je je voelt en wat ik nog allemaal kan verwachten en hoe anderen het ervaren. Bedankt dat ik hier mag zijn. Fijne avond gewenst! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Annie87:

@Kannietmeer

snap dat heel goed dat je niks durft te smeren. Ik durf ook niks meer te nemen of te veranderen. Je hebt gewoon geen garanties en het kan ook slechter uitpakken. Dat maakt het zo naar allemaal. Wel fijn dat hij even tijd vrij kan maken. Hoop dat je toch een beetje kan genieten! 

heb heerlijk  gewandeld en samen wat gegeten. Echt diep genieten of me blij voelen zit er niet in, maar toch probeer ik bewust van de tijd te genieten en het zo veel mogelijk in te drinken.  Moet hem zo wegbrengen helaas, maar denk dat het wel goed komt. Twijfel toch weer of ik de medicatie die ik klaar had niet gewoon zal nemen, of dat ik toch een week extra op deze dosis ga bereiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Marijk:

Goedenavond. Ik wil mij graag voorstellen dus bij deze.. :rolleyes: Ik heb al wat gelezen en ik probeer mij in te lezen zonder in paniek te raken. Sjesus wat een ellende. En dan niet wetende dat je zulke troep kreeg. Ik had een zenuw beknelling en kreeg hiervoor Diazepam x daags 10 mg. En dat werden er steeds meer bij een slaapstoornis hielpen ze relatief goed uiteindelijk zat ik al aardig boven de 40mg p.d. en toen keerde het tegen mij. Ben nu 20 mg. pd afgebouwd nog 20 te gaan. Hoop hier meer te leren over hoe je je voelt en wat ik nog allemaal kan verwachten en hoe anderen het ervaren. Bedankt dat ik hier mag zijn. Fijne avond gewenst! 

Lieve Marijke, van harte welkom!  Laat ik eerst direct tegen je zeggen dat niet iedereen een heftig ontwenningssyndroom heeft, maar dat de meeste mensen toch echt wel zullen merken als ze afbouwen. Niet iederen wordt doodziek, dus laat  je vooral niet te veel leiden door de verhalen die we hier vertellen of horen. Je moet je focussen op je eigen proces en wat je zelf merkt. Maar als het toch een moeilijke ontwenningsperiode is, dan zijn we er om je te steunen. Er zijn heel wat tips en er zijn vooral veel lieve trouwe mensen hier, die in ieder geval weten wat het is.
Hoe zijn de eerst 20 mg afgebouwd en hoe heb je daar op gereageerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel. Zal mij zeker niet laten meeslepen .. bedankt voor het welkom. De eerste 20 gingen snel in een maand. Mijn motoriek en geheugen hebben een stevige tik gekregen ga nu voorzichtig afbouwen. Lig veel op bed en ben hier terecht gekomen. Ik heb begrepen dat de laatste mg het moeilijkst zijn. Ik vind het nu al de hel op aarde. Ik ken alle facetten eigenlijk wel maar hoe te doorstaan? Dus lees ik jullie met belangstelling.  Ik kan heftig reageren op alles. Van niet meer kunnen lopen tot zware paniekaanvallen. En van alles daar tussenin. Dus ik ga jullie rustig lezen en mocht ik tips hebben zal ik ze delen. Bedankt! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Marijk:

Dankjewel. Zal mij zeker niet laten meeslepen .. bedankt voor het welkom. De eerste 20 gingen snel in een maand. Mijn motoriek en geheugen hebben een stevige tik gekregen ga nu voorzichtig afbouwen. Lig veel op bed en ben hier terecht gekomen. Ik heb begrepen dat de laatste mg het moeilijkst zijn. Ik vind het nu al de hel op aarde. Ik ken alle facetten eigenlijk wel maar hoe te doorstaan? Dus lees ik jullie met belangstelling.  Ik kan heftig reageren op alles. Van niet meer kunnen lopen tot zware paniekaanvallen. En van alles daar tussenin. Dus ik ga jullie rustig lezen en mocht ik tips hebben zal ik ze delen. Bedankt! 

aha, ja, 20 mg in  1 maand is ook verschrikkelijk snel! Dat tempo zou ik zeker afraden. Dat je de hel hebt gezien is me direct duidelijk. Heb je al gehoord van de microafbouw methode? Afbouwen met een weegschaal en een vijltje is boven alles aan te bevelen. Mocht je daar meer van willen weten of advies nodig hebben, vraag het me  maar :rose:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja wel van gehoord maar het laatste stukje kan ook met druppels. Ging idd. In heel snel tempo. Vanaf nu echt heel langzaam. Bij verslavingsklinieken gaat het nog sneller. Zes weken! Druppels kun je makkelijk doseren maar zover ben ik nog niet. Blijf nu even staan. Even rust. En daarna heel langzaam. Ze kwamen met druppels en eventueel een vijltje. Maar heb nu echt even een pauze nodig. Maar kom er zeker op terug. Dan is alle hulp welkom. Zie er enorm tegenop maar goed het moet. Bedankt en een rustige nacht toegewenst. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...