Spring naar bijdragen

Voorstellen en temazepam


Briba

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben een vijftiger die vele jaren een of twee maal per week 20 mg temazepam heeft gebruikt. Door acute lichamelijke en geestelijke problemen vier maanden geleden werd het slapen zo moeizaam, dat ik snel dagelijks ben gaan gebruiken en de dosis 30 mg is geworden. In overleg met de huisarts twee weken geleden begonnen met mirtazapine 15 mg, weinig last van bijwerkingen en slaap er goed op door. Ik merk inmiddels duidelijk de verminderde werking van temazepam bij inslapen plus de opbouw van tolerantie dus ik wil ervan af. Ik dacht zelf (na lezing Ashton Manual) aan een afbouwperiode van een maand of drie tot vier zonder overzetting naar diazepam, klinkt dat haalbaar? Vragen, tips, eigen ervaringen, alles van jullie is welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Briba:

Hallo, ik ben een vijftiger die vele jaren een of twee maal per week 20 mg temazepam heeft gebruikt. Door acute lichamelijke en geestelijke problemen vier maanden geleden werd het slapen zo moeizaam, dat ik snel dagelijks ben gaan gebruiken en de dosis 30 mg is geworden. In overleg met de huisarts twee weken geleden begonnen met mirtazapine 15 mg, weinig last van bijwerkingen en slaap er goed op door. Ik merk inmiddels duidelijk de verminderde werking van temazepam bij inslapen plus de opbouw van tolerantie dus ik wil ervan af. Ik dacht zelf (na lezing Ashton Manual) aan een afbouwperiode van een maand of drie tot vier zonder overzetting naar diazepam, klinkt dat haalbaar? Vragen, tips, eigen ervaringen, alles van jullie is welkom.

Welkom, je hebt al huiswerk gedaan door je goed in te lezen via de Ashton Manual. Dat is top. Hou er rekening mee dat niet iedereen de overstap verdraagt naar diazepam. Er zitten hier mensen met goede ervaringen maar ook met slechte. Je zou ook eerst de temazepam kunnen proberen af te bouwen. Als dat niet gaat kan je altijd overwegen om over te stappen op valium. Iedereen reageert anders en heeft een eigen tempo. Er zijn mensen die doen een paar weken over afbouwen, maanden en sommigen wel een jaar of langer. Elk lichaam is anders. Ook in de tijd na het afbouwen kan je nog zeer lang klachten ervaren. Veel succes 

(wellicht is micro tapering een optie voor je) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hallo  @Annie87,
Inmiddels ben ik begonnen met de eerste kleine stap van de afbouw. Veel klachten die ik al had, worden sterker; vooral het angstige gevoel (dat het niet gaat lukken, date de verschijnselen te erg worden, dat ik half invalide word of opgesloten moet worden) en de somberheid vind ik erg zwaar. Ik ervaar meestal alleen het uurtje tussen inname van de medicijnen en het slapen als zoals ik me vroeger voelde, overdag heb ik veel last, vermoedelijk ook door de afhankelijkheid tussen de doses.
Ik weet ook niet zo goed hoe het forum te gebruiken, ik heb tot nu toe vooral veel gezocht in oude berichten. In de huiskamer gaat het vaak over - inderdaad - ditjes en datjes en daar durf ik niet zo in te gaan met mijn zware verhalen. Ook vind ik het jammer, dat er maar relatief zo weinig mensen op het forum zitten; natuurlijk is er benzobuddies maar dat is weer het andere uiterste en ik word er vaak depri van, de verhalen zijn zo eng, dat is hier gelukkig minder. Heb je een tip voor me?

bewerkt door Briba
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Briba:

Hallo  @Annie87,
Inmiddels ben ik begonnen met de eerste kleine stap van de afbouw. Veel klachten die ik al had, worden sterker; vooral het angstige gevoel (dat het niet gaat lukken, date de verschijnselen te erg worden, dat ik half invalide word of opgesloten moet worden) en de somberheid vind ik erg zwaar. Ik ervaar meestal alleen het uurtje tussen inname van de medicijnen en het slapen als zoals ik me vroeger voelde, overdag heb ik veel last, vermoedelijk ook door de afhankelijkheid tussen de doses.
Ik weet ook niet zo goed hoe het forum te gebruiken, ik heb tot nu toe vooral veel gezocht in oude berichten. In de huiskamer gaat het vaak over - inderdaad - ditjes en datjes en daar durf ik niet zo in te gaan met mijn zware verhalen. Ook vind ik het jammer, dat er maar relatief zo weinig mensen op het forum zitten; natuurlijk is er benzobuddies maar dat is weer het andere uiterste en ik word er vaak depri van, de verhalen zijn zo eng, dat is hier gelukkig minder. Heb je een tip voor me?

Hallo @Briba, wat goed dat je al met de afbouw begonnen bent! Ben je overgezet naar Diazepam of bouw je de Temazepam rechtstreeks af? Hoe is je afbouwschema? 
Het klopt dat de afbouw de klachten versterkt. Het is daarom zaak om niet te snel af te bouwen, maar ook enige stabiliteit te ervaren, dat maakt het afbouwen minder heftig. Je slikt de medicatie alleen voor het slapen gaan? Temazepam heeft een korte halfwaardetijd, het kan zeker zo zijn dat je tussentijdse afhankelijkheid ervaart. 
Je hoeft er niet tegenop te zien om in de huiskamer mee te praten, ook daarin worden afbouwervaringen met elkaar doorgenomen en de verhalen zijn echt niet altijd luchtig. Voel je vrij om aan te schuiven!

Sterkte met de afbouw! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leef met je mee! Ben je de temazepam aan het afbouwen? Of ben je overgestapt? 

En waar ben je nu? Hoeveel Mg heb je gedaan in hoeveel weken? 

Temazepam is natuurlijk een slaapmiddel en kortwerkend dus dat je overdag ontwenning ervaart snap ik. 

Welke verschijnselen ervaar je nu? 

De angst om opgenomen te worden snap ik heel goed. Heb ik ook heel erg gehad. Maar als je hele kleine stapjes neemt is die kans niet heel groot. 

Kan je de temazepam klein afbouwen? Is het een pil of een capsule? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Annie87 Afbouwen, sinds december gebruik ik het dagelijks (in november kreeg ik plotseling oorsuizen en overgevoeligheid voor geluid, sindsdien ziek thuis) en is de dosis van 20 naar 30 mg gegaan. Anderhalve maand geleden 15 mg mirtazapine gekregen en ruim een week geleden naar (ongeveer) 26/27 mg gegaan - ik krijg tabletten, dus het gaat met een mesje. Naast de oorklachten trillerig, somber en erg angstig - niet elke dag de hele dag maar wel vaak en veel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei Briba:

@Annie87 Afbouwen, sinds december gebruik ik het dagelijks (in november kreeg ik plotseling oorsuizen en overgevoeligheid voor geluid, sindsdien ziek thuis) en is de dosis van 20 naar 30 mg gegaan. Anderhalve maand geleden 15 mg mirtazapine gekregen en ruim een week geleden naar (ongeveer) 26/27 mg gegaan - ik krijg tabletten, dus het gaat met een mesje. Naast de oorklachten trillerig, somber en erg angstig - niet elke dag de hele dag maar wel vaak en veel.

Ok dat zijn bekende afbouwklachten idd erg vervelend. Je bent nu dus in 1 week tijd naar 26/27 Mg gegaan? Dan zou ik daar nog even op blijven zitten. Had je al ontwenningsklachten voordat je begon met afbouwen? Ik zou heel langzaam verder taperen. Kleine stapjes per 2 of 3 weken proberen ofzo. Afbouwen is niet iets wat je snel doet. En mocht het te hevig zijn wellicht toch de overstap naar diazepam wagen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja die klachten had ik al, maar met name de angst is wel erger aan het worden. Afgezien van afgelopen nacht ging het inslapen en doorslapen wel en het uur tussen inname en in slaap vallen is verreweg de beste tijd van de dag. Met overstappen ben ik bang dat het slapen (waar ik al tientallen jaren problemen mee heb) ook een drama gaat worden. Mijn plan was eigenlijk om eerst te proberen de temazepam zo goed mogelijk af te bouwen en eventueel het laatste stukje overschakelen op diazepam. Maar de energie gaat wel hard achteruit, ik vind het moeilijk ergens een lichtpuntje te zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Briba:

@Annie87 Afbouwen, sinds december gebruik ik het dagelijks (in november kreeg ik plotseling oorsuizen en overgevoeligheid voor geluid, sindsdien ziek thuis) en is de dosis van 20 naar 30 mg gegaan. Anderhalve maand geleden 15 mg mirtazapine gekregen en ruim een week geleden naar (ongeveer) 26/27 mg gegaan - ik krijg tabletten, dus het gaat met een mesje. Naast de oorklachten trillerig, somber en erg angstig - niet elke dag de hele dag maar wel vaak en veel.

de oorsuizen en het overgevoelig zijn voor geluid kan al te maken hebben gehad met tolerantie ontwenning/ tussentijdse ontwenning. Zeer belangrijk dat je van de temazepam af gaat. Die helpen echt maar heel kort en verliezen daarna hun werking door tolerantie. Heel akelig en ik snap je angst , die ook bij de tolerantie kan horen. Pas als je eraf bent kan je lichaam helemaal genezen daarvan.  Sterkte hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Briba:

Dank je @Kannietmeer, waar ik ook zo bang voor ben is dat afbouwen het oorsuizen en de overgevoeligheid kan verergeren en die twee klachten kosten nu al zoveel energie van mijn hersenen, die staan sinds november voortdurend op scherp, in de vecht/vluchtstand.

dat snap ik heel goed. Echter.... als je niet afbouwt, weet je ook niet of het daardoor wordt veroorzaakt. Voorzichtig afbouwen is dus je enige optie. Kan je de microafbouw methode?

De halfwaardetijd van de temazepam is ook niet handig om mee af te bouwen, omdat je lichaam vanaf de ochtend al in tussentijdse ontwenning geraakt.

 

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Briba:

Bedoel je titreren met een vloeistof? Op dit moment verdeel ik een tablet een stukjes.

 

micro afbouw is elke dag je dosis verlagen met een minimale hoeveelheid, waardoor je in 2 weken of in 1 maand toch een goede stap zet, zonder je lichaam de schop te geven van een grote stap in 1x naar beneden. Daar gebruik je dan een weegschaaltje en vijltje voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste @Briba , Ik ben het met je eens dat het jammer is dat er vrij weinig mensen zijn die zich hier aanmelden met hun benzo probleem. Er zijn er genoeg, maar ik denk dat er veel zijn die niet echt de behoefte hebben om hier op het internet over hun probleem te praten. Dat neemt niet weg dat er genoeg mensen zijn die wel deze site bezoeken, opzoek naar herkenning en informatie. 

Benzobuddies is een druk bezocht forum, zo ben ik lid van nog veel meer buitenlandse zelfhulp groepen waar mensen actief zijn met heel uiteenlopende achtergronden. Het is niet zo vreemd dat die groepen veel groter zijn en drukker lijken als hier in Nederland, wij zijn immers maar een klein landje. De heftige verhalen die jij daar leest zijn hier ook te vinden, wat die mensen voorderest bepreken over hun dagelijkse beslommeringen kun je niet zien als je niet aangemeld bent. Ook word er in die groepen geen onderscheid gemaakt tussen mensen met hoge of lage doseringen, simpelweg omdat het niets hoeft te betekenen. Mensen met een lage dosering kunnen net zoveel problemen ondervinden als mensen met een hoge dosering. Zware gevallen met zware verhalen heb ik er genoeg van gezien en gehoord. Ik ga zeker niet zeggen dat jij het niet zwaar hebt, maar ik ga je wel vertellen dat ik denk dat het verkeerd gedacht is dat jouw verhalen te zwaar zouden zijn voor b.v deze huiskamer. We zitten hier tenslotte zo'n beetje allemaal in het zelfde schuitje of hebben er in gezeten :). Je vraagt om een tip. De mijne zou zijn dat als je ergens mee zit of vragen hebt, ze gewoon hier op dit forum (waar dan ook) te plaatsen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@RobbinDank je wel, ik zal een keer linksom of rechtsom aanschuiven. We zijn maar een klein landje, maar toch verbaas ik me erover dat er bv. voor alcohol, drugs, gokken heel veel zelfhulpgroepen in Nederland zijn en voor benzodiazepinen heb ik er helemaal geen kunnen vinden anders dan benzodebaas als internetforum. Ook de ondersteuning van een langzame afbouw is beperkt terwijl ik de indruk heb dat de meerderheid in de problemen is gekomen na "therapeutische afhankelijkheid". Wat ikzelf het meest angstige vind, is dat er geen peil op te trekken lijkt hoeveel en hoelang je problemen voor en na een afbouw krijgt of houdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat er hier weinig zelfhulp groepen zijn klopt, er zijn in Nederland heel veel mensen afhankelijk van benzodiazepines en het is ook echt wel een groot probleem. Maar er wordt in tegenstelling tot alcohol en drugs op de een of andere manier toch nog te weinig naar hulp gezocht. Er is op dit moment gelukkig wel ondersteuning om langzaam af te bouwen, maar in Nederland wel vrij beperkt klopt. Hoelang de problemen aanhouden kan inderdaad echt niemand je vertellen helaas. Wel dat het uiteindelijk echt over zal gaan. Ja schuif gerust aan, daar is het forum voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Briba:

OK, dan wacht ik even af, ik heb haar de vraag voorgelegd en zie het nog niet helemaal voor me.

HI Bibra,

belangrijk is om duidelijk te krijgen waar je uitdaging precies ligt. Overweeg je Temazepam om te zetten in Diazepam? Ik kan dat aanbevelen zodat je niet de rottige tussentijdse ontwenning krijgt die je zeker krijgt bij Temazepam. ( het is binnen een paar uur al voor de helft uit je lichaam en ga je klachten krijgen.)

Je gaat  bijvoorbeeld met 1 pil  werken en voor het gemak geven we die een gewicht van 170 mg. Dat wegen namelijk diazepam 2mg tabletten ongeveer. Op de weegschaal zie je nu 0.170 mg staan. Als je gaat afbouwen kan je kijken hoe snel je dit kan doen, maar een veilig tempo is dagelijks verlagen met 0,004 mg. Dus het ziet er dan zo uit:
Dag 1: 166 mg                   In dit tempo bouw je 1mg af in 12 dagen. Voel je teveel klachten, ga dan naar 0.003 per dag verminderen. Voel je niets, dan kan je proberen
Dag 2: 162 mg                   om het tempo te verhogen nar 0.005. Hiermee krijg je een heel gelijkmatig effect voor je lichaam en heb je de grootste controle.
Dag 3: 158 mg
ETC.

Schrijf elke dag op welk gewicht je pilletje de dag ervoor had, want dat kan je niet onthouden. Of je maakt een schema in excel en streept ze af.

Hoop dat de methode ook jou kan helpen. De mensen die het gebruiken zijn in mijn ervaring het beste af.  Het is geen garantie voor een klachtenvrije afbouw, maar het is de beste methode om te stoppen. Ben je erg gevoelig zoals ik dan kan het nog steeds een uitdaging zijn, maar als je minder gevoelig bent, dan gaat het echt prima.

Ik kan je een weegschaal opsturen als je wilt. Stuur me dan even een pb.

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer Volgende week heb ik een gesprek met mijn arts over de medicatie. Op dit moment ben ik nog niet overgezet, de voordelen die je beschrijft mbt tussentijdse ontwenning zijn duidelijk, nadeel kan zijn moeilijker inslapen (maar dat gaat toch komen) of slecht reageren op diazepam, alternatief kan zijn eerst temazepam stukje afbouwen en dan over; een weegschaal is sowieso handig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Briba:

@Kannietmeer Volgende week heb ik een gesprek met mijn arts over de medicatie. Op dit moment ben ik nog niet overgezet, de voordelen die je beschrijft mbt tussentijdse ontwenning zijn duidelijk, nadeel kan zijn moeilijker inslapen (maar dat gaat toch komen) of slecht reageren op diazepam, alternatief kan zijn eerst temazepam stukje afbouwen en dan over; een weegschaal is sowieso handig.

Ik denk dat het slapen zomaar gewoon goed kan gaan als je de diazepam gewoon in de avond blijft innemen.  Slechte reactie op Diazepam komt gelukkig niet echt veel voor en je moet gewoon even je lichaam laten wennen aan het middel, dat is alles. Mijn overstap van Lorazepam naar Diazepam was hobbelig en niet fijn, maar na 3 weken merkte ik er niets meer van. En ben heel blij dat ik het gedaan heb, want daarna had ik echt minder pijn van de afbouw dan daarvoor en was ik veel stabieler

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer Er is nog wel een belangrijk praktisch punt bij diazepam: je mag niet autorijden, bij temazepam kan dat nog net. Verder is er niets denk ik, he? Clonazepam is wat langer werkend, maar daar heb ik zoveel slechte ervaringen over gelezen, dat maakt me alleen al bang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...