Spring naar bijdragen

Gestopt met oxazepam


bren345

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb in oktober oxazepam voorgeschreven gekregen van de huisarts.Voor angst en paniek.( Ik heb eind september een virus op mijn evenwichtsorgaan gehad, dit was zo'n beangstigende ervaring, dacht dst ik een hersenbloeding kreeg, dat me dat angsten gaf.)De eerste 2 weken Heb ik elke dag 2 tabletje van 10 mg genomen.De dagen daarna waarneer nodig een halfje ( 5 mg dus) soms 2 x per week, soms 3 x per week.Wel heb ik ook tussendoor ontspanningsthee gedronken en valeriaan geslikt ( ik weet nu dat dat ook een hele stomme zet was).In januari merkte ik dat een halfje oxazepam maar niet meer zo rustig maakte als in het begin, toen werd ik bang; ik dacht mijn lichaam vraagt om meer, stoppen met die zooi!!Dus niet echt afgebouwd, heel dom weet ik nu, maar ik wist nergens van! De eerste week had ik enorme hoofdpijn, trillende hersens leek het wel, ik kon bijna niet slapen, schrok wakker van paniekaanvallen, misselijk, hartkloppingen, druk op mijn oren en een depressief gevoel, huilen, wanhopig voelen.

Ik ben absoluut niet verslavingsgevoelig, heb nog nooit gerookt, alleen eens alcohol geprobeerd toen ik een jaar of 18 was;vond ik echt niks, dus heb al zeker 20 jaar geen alcohol op, ik heb nog nooit drugs aangeraakt, en ik haat gokken.Maar toch zo stom geweest om die troep te gaan slikken...

Ik merk dat ik angstig ben voor wat komen gaat, heb op internet teveel op zitten zoeken en de meest vreselijke horror verhalen gelezen; mensen die jaren een wrak zijn, mensen met suïcidale gedachten...Ik ben zo bang dat mij dat ook gaat overkomen! 

Morgen is het 4 weken geleden dat ik mijn laatste halfje op heb.Ik zal nooit een kruimel van die troep meer aanraken!!

Ik heb nu vooral last van inwendig trillen, onrustig en angstig voelen; ik ben zo verdrietig als ik naar mijn man en 3 kinderen kijk; kan ik ooit weer kalm en ontspannen van hun genieten en van het leven? Het voelt alsof ik mijn leven heb geruïneerd... Ook heb ik af en aan druk op mijn oren en suisende oren.Ik slaap wel goed in 's avonds, maar ben heel vroeg wakker, dan heb ik veel last van hartkloppingen.Tegen de avond voel ik mij vaak veel beter!! Ik ben bang voor hoe lang dit allemaal nog gaat duren en of ik ooit weer mezelf ga worden.Het voelt alsof ik op een bootje ben gestapt en op de waterval af dender, en er is niks aan te doen dan te blijven zitten en stevig vast houden, af stappen kan niet meer...

Ik hoor ook alleen maar verhalen dat dit echt heeeeeel lang duurt, zo beangstigend.Ik hoop hier wat van me af te schrijven en elkaar te kunnen steunen! Bedankt alvast voor het lezen!!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @bren345

wat een naar verhaal ook. Om meteen met de deur in huis te vallen en je gerust te stellen: als het 4 weken geleden is dat je voor het laatst iets hebt genomen, heb je het ergste al gehad. Oxazepam heeft een korte halfwaardetijd. Dat betekent dat de ontwenningsverschijnselen heel snel komen (bij mij altijd meteen de volgende dag). Bij middelen met een lange halfwaardetijd zoals bijv. Diazepam, merken mensen het meestal tussen 5 en 14 dagen op het ergst. (Ook wel afhankelijk van hoe lang je geslikt hebt). 

Dat jouw avonden beter gaan is een goed teken! Dat zijn de Windows. (Momentjes dat je je vrijwel weer even jezelf voelt.) de momenten dat je allerlei klachten ervaart, zoals je evenwicht, hartkloppingen etc etc zijn de waves. Je zal zien naarmate de tijd verstrijkt je Windows steeds groter worden en je waves steeds korter duren en minder heftig worden. Totdat je ze uiteindelijk niet meer hebt. Tenminste zo gaat het bijna bij iedereen hier. 

Maar idd niet meer aanraken die troep. Valeriaan werkt idd ook op je Gaba-receptoren. Ik nam het laatst ook en dat viel helemaal niet goed. (Zit zelf nog in de afbouw.) 

slaap je wel? Probeer een vast avondritueel voor een betere nachtrust. (Geen tv/smartphone etc. Avondwandelingetje of elke avond in bad en ga op vaste tijden naar bed.) 

verder gaat het zeker goed komen met je. Hoe lang dat duurt daar kan niemand iets op zeggen. Dat verschilt sterk per persoon. Het ligt eraan hoe snel jouw receptoren zich herstellen. Daarnaast heeft het te maken met de doseringen die je geslikt hebt en hoe lang en op welke manier je gestopt bent. Cold-turkey stoppen levert vaak hevigere ontwenningsklachten op die dan ook langer duren. Maar wat je ook doet niet meer beginnen aan de benzooi! 

Probeer afleiding te zoeken tegen je angst. Iets wat je leuk vindt en wat je aankan (tv kijken, muziek luisteren, kleuren, wandelingetje, spelletjes, puzzelen, lezen.) 

een virus op je evenwichtsorgaan kan overigens lang duren. Zeer vervelend maar wees er niet bang voor. Het trillen en de hartkloppingen zijn vermoeiend maar niet gevaarlijk. Mijn huisarts zei laatst, als je hart stevig bonst is niet erg. Als je hartslag boven de 160 per minuut komt (tachycardie) moet je meteen bellen. Dat is heel erg hoog en ik ga ervanuit dat je dat niet hebt. (Normale hartslag in rust hoort tussen de 60 en 100 slagen per minuut te zijn, als je er iets boven zit soms is ook niet erg. Zijn ontwenningsklachten en worden vanzelf minder. Ik heb zelf lange tijd op 130 per minuut gezeten. Heel naar maar de artsen deden er niks mee, schijnt niet erg te zijn en ging vanzelf weer weg.)

Angst vergroot je klachten. Probeer er niet angstig voor te zijn en bedenk je dat je het ergste al gehad hebt. 

Het komt goed! 

Veel liefs Annie

bewerkt door Annie87
Link naar opmerking
Deel via andere websites

O ja en dat je nooit verslaafd bent geweest dat geloof ik meteen. Zijn we allemaal niet hier. Je lichaam wordt afhankelijk, dat is een beter woord. Het heeft een paar maanden een stofje gehad en als je opeens stopt dan raakt je lichaam en/of geest in de war en krijg je onthoudingsverschijnselen. Dat is met veel middelen zo. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Hoi @Annie87,

 

Dank je wel voor je berichtje! Ik moet er gewoon om huilen ( ben ook zo.emotioneel steeds).Ik heb in mijn eerste berichtje nog een fout gezet zie ik, ik heb nog nooit 2 x per dag 10 mg genomen,de eerste 2 weken 1 tablet per dag, en daarna dus een tijd 2 a 3 per week.En ik baal enorm dat ik niets wist van taperingstrips of wat dan ook, dan was het misschien minder heftig geweest.Ik zal nooit meer een benzo nemen, mijn wil is erg sterk,maar mijn lichaam is nu erg zwak.Ik ben.in het verleden wel ooit eens geopereerd,dit maakt mij wel bang, toen ben ik natuurlijk onder narcose geweest en ik ben nu bang dat mijn zenuwstelsel nu echt een enorme klap heeft gekregen.

Mijn huisarts wil alleen maar ad voorschrijven,volgens hem ben ik overspannen, nou dat ben ik misschien een beetje,maar zeker niet depressief! Daar wil ik echt niet aan beginnen.

Ik functioneer nu wel hoor, zorg voor mijn kinderen, doe boodschappen, en het hoognodige in huis, maar het opgewekte bezige bijtje van hiervoor ben ik niet meer, en ik ben zo bang dat dat nooit meer komt !

Vanmorgen kreeg ik op Facebook een herinnering van een jaar geleden;dan moet ik zo huilen, toen was alles nog goed en was ik zo gelukkig!!

Ik ga inderdaad elke avond in.bad, dan ontspan ik wel heerlijk, en ik heb een elektrische onderdeken,zodat ik in een heerlijk warm bed stap; Dit doet ook goed.

Ben.jij nog aan het afbouwen? Ik zal straks wat meer rond gaan lezen hier, alhoewel sommige verhalen me ook heel bang maken.

-×-bren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei bren345:

 

Hoi @Annie87,

 

Dank je wel voor je berichtje! Ik moet er gewoon om huilen ( ben ook zo.emotioneel steeds).Ik heb in mijn eerste berichtje nog een fout gezet zie ik, ik heb nog nooit 2 x per dag 10 mg genomen,de eerste 2 weken 1 tablet per dag, en daarna dus een tijd 2 a 3 per week.En ik baal enorm dat ik niets wist van taperingstrips of wat dan ook, dan was het misschien minder heftig geweest.Ik zal nooit meer een benzo nemen, mijn wil is erg sterk,maar mijn lichaam is nu erg zwak.Ik ben.in het verleden wel ooit eens geopereerd,dit maakt mij wel bang, toen ben ik natuurlijk onder narcose geweest en ik ben nu bang dat mijn zenuwstelsel nu echt een enorme klap heeft gekregen.

Mijn huisarts wil alleen maar ad voorschrijven,volgens hem ben ik overspannen, nou dat ben ik misschien een beetje,maar zeker niet depressief! Daar wil ik echt niet aan beginnen.

Ik functioneer nu wel hoor, zorg voor mijn kinderen, doe boodschappen, en het hoognodige in huis, maar het opgewekte bezige bijtje van hiervoor ben ik niet meer, en ik ben zo bang dat dat nooit meer komt !

Vanmorgen kreeg ik op Facebook een herinnering van een jaar geleden;dan moet ik zo huilen, toen was alles nog goed en was ik zo gelukkig!!

Ik ga inderdaad elke avond in.bad, dan ontspan ik wel heerlijk, en ik heb een elektrische onderdeken,zodat ik in een heerlijk warm bed stap; Dit doet ook goed.

Ben.jij nog aan het afbouwen? Ik zal straks wat meer rond gaan lezen hier, alhoewel sommige verhalen me ook heel bang maken.

-×-bren

Ben idd nog steeds aan het afbouwen. Ik heb het enorm zwaar. Als je bang bent voor verhalen, lees die van mij dan maar niet. Ik zal je er niet mee lastig vallen.

maar het gaat niet erger worden, dat kan niet. Je bent al over je ergste punt heen. Depressie is een ontwenningsverschijnsel. Misschien merk je al dat het minder erg aanwezig is, dan een paar weken geleden? 

Anti depressiva werkt op andere receptoren in je hersenen. Ook daar word je afhankelijk van. En als je ooit wil afbouwen heb je het ook zwaar. Huisartsen willen maar al te graag alles met pillen oplossen. Maar tegen overspannenheid is geen pil! Het maakt me zo boos. Als je angstig bent kan ik je wel aanraden om cognitieve gedragstherapie bij een psycholoog te gaan volgen. Of EMDR werkt ook goed bij angsten.

je zult zien dat jouw klachten steeds minder worden en minder hevig. 

In feite heeft je zenuwstelsel ook een soort van klap gekregen, maar niet blijvend. Als je wil weten hoe het werkt lees de eerste pagina’s dan even van de Ashton Manual door. Hierin wordt uitgelegd wat de benzo’s doen in je brein en lichaam en waarom je problemen ervaart bij het stoppen. Je lichaam moet zelf weer aan het werk en kan het tempo niet bijhouden. Maar uiteindelijk herstel je weer. 

Als je nu een anti depressiva zou starten kan dat je klachten juist erger maken. Bij een SSRI nemen de klachten vaak in het begin toe. Het kan zijn dat je symptomen dan nog erger worden. 

Als je kan bewegen ga bewegen! Sport en beweging werkt erg goed tegen angst/spanning en depressieve klachten. Mag van alles zijn, wandelen, zwemmen, dansen... maakt niet uit. 

Het komt wel weer goed! Wees lief voor jezelf. Even geen koffie (of anders decaf) en geen alcohol.) eet gezond, leef regelmatig. Vermijd stress en je komt er wel bovenop.

dikke knuffel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel! Ik wil jou ook heel veel sterkte wensen , ik hoop dat er elkaar hier tot steun zullen zijn!! Is alcohol en koffie drink ik niet ( Ja het is wat,ik ben altijd een enorme gezondheids freak, en nu heb ik mezelf dit aangedaan).Ik merk wel dat ik nog heel verdrietig ben, maar de eerste week liep ik inderdaad de hele dag te huilen en schreeuwde ik het uit: waarom.voel ik mij zo k*t??!! Sorry, voor mijn taal gebruik, maar ik voelde me toen zo wanhopig...

Weet jij of het verstandig is om nu bv magnesium te nemen.?Heb een beetje angst om iets te nemen eigenlijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei bren345:

Dank je wel! Ik wil jou ook heel veel sterkte wensen , ik hoop dat er elkaar hier tot steun zullen zijn!! Is alcohol en koffie drink ik niet ( Ja het is wat,ik ben altijd een enorme gezondheids freak, en nu heb ik mezelf dit aangedaan).Ik merk wel dat ik nog heel verdrietig ben, maar de eerste week liep ik inderdaad de hele dag te huilen en schreeuwde ik het uit: waarom.voel ik mij zo k*t??!! Sorry, voor mijn taal gebruik, maar ik voelde me toen zo wanhopig...

Weet jij of het verstandig is om nu bv magnesium te nemen.?Heb een beetje angst om iets te nemen eigenlijk

Er zijn veel mensen hier die magnesium nemen. De angst om iets te nemen herken ik maar al te goed. Zelf neem ik momenteel niks erbij. Maar je kan het proberen. Volgens mij zijn er geen negatieve resultaten met magnesium. Zoek anders even met de zoekfunctie naar magnesium. Dan lees je de ervaringen van anderen. Dat emotionele herken ik. Heb ik ook dagelijks. Je zoekt hulp bij een arts en je raakt veel verder van het padje. Ik ben er zelf ongeveer 20 x zo erg aan toe door de benzo’s dan een half jaar geleden toen ik nog overspannen was. Ik ben ook boos/verdrietig/wanhopig. Voel me machteloos. 

Ik snap heel goed dat je graag iets wil doen voor je herstel. Maar rust en zo gezond mogelijk leven is haast het enige wat je kan doen. En dat is moeilijk te accepteren dat weet en ken ik. Jouw lichaam is nu hard aan het werk om te herstellen. Dit heeft tijd nodig en er is helaas geen medicijn voor. (Ze zijn wel bezig met een proef flumazenil als tegengif, om te kijken of mensen sneller herstellen, maar dit onderzoek loopt nog.)

succes! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@doorbijter

 

In grote lijnen kan ik wel uitleggen wat het doet en waarom het helpt @Kannietmeer had laast een bericht geplaast met afbeeldingen erbij maar kan deze nu niet terug vinden.

Magnesium is naast zuurstof en water het 3e levensbehoefte van de mens. Wat dit mineraal doet en wat het voor betrekking heeft tot benzo ontwenning is dit.

We hebben in onze hersenen glutamaat en Gaba. Glutamaat geeft in onze hersenen go signalen af en gaba de rust signalen. Wat magnesium doet is dat het een remmende eigenschappen heeft tot glutamaat dus er worden minder go signalen afgevuurt en dit geeft dus meer rust. 

Daarnaast heeft het positieve werking op spieren,slaap en nog veel meer.

Bijvoorkeur niet samen innemen met calcium omdat calcium altijd eerst wordt opgenomen door het lichaam dit heeft dan weer wat negatieve invloed op de opname van magnesium.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Deligaf1:

We hebben in onze hersenen glutamaat en Gaba. Glutamaat geeft in onze hersenen go signalen af en gaba de rust signalen. Wat magnesium doet is dat het een remmende eigenschappen heeft tot glutamaat dus er worden minder go signalen afgevuurt en dit geeft dus meer rust. 

goed uitgelegd hoor ;-)
 

Daarnaast is magnesium bij bijna al onze lichaamsprocessen nodig. Maar wees voorzichtig dat je niet te veel neemt, want ook daar kan je lichaam aan wennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei bren345:

@Kannietmeer hoeveel zou je per dag aanraden? Wat is teveel?

ik zou niet meer dan 1 gr per dag nemen. dus 1000mg.
Mocht je diaree krijgen, dan is het teveel. Maar denk niet dat dat gebeurd met deze hoeveelheid. Je lichaam kan niet snel teveel magnesium krijgen, en stoot het dus zelf af als het teveel vindt.

@bren345heb net je verhaal gelezen. Dikke knuffel ten eerste. Wat een rotverhaal blijft het toch steeds. Ik vind het echt naar dat je dit moet meemaken en zo onnodig als een arts je van te voren had kunnen uitleggen hoe het werkt.
Maar er is echt pure hoop voor dit verhaal: het gaat over en je zal jezelf terugkrijgen. Zeker weten! Prent dat in je gedachten en niets anders. Dit gaat voorbij! Al je klachten zullen verdwijnen. Maar deze fase is gewoon lastig en accepteren dat het lang kan duren voordat je lichaam volledig herstelt is niet makkelijk. Maar iedereen is anders. Sommige mensen bouwen af of stoppen en hebben nergens last van. Anderen doen er dus veel langer over en zijn er goed ziek van. Al je klachten zijn benzo gerelateerd, dus zeker geen medicatie laten aansmeren door een arts. Die bedoelt het goed, maar heeft niet door dat hij je dan nog verder van huis brengt.

Wat ikzelf neem om mijn genezing te bespoedigen zijn een paar dingen:
- Bacopa Monieri, dit is wetenschappelijk onderzocht en geconstateerd dat het helpt bij de aanmaak van gabareceptoren.
- Een probiotica met daarin de streng Lactobacillus Rhamnosus. Deze is een van de meest onderzochte strengen en ook effectief volgens de onderzoeken bij de aanmaak van gabareceptoren.  Als je het googled vind je onder andere dit soort artikelen die het uitleggen.  Let erop dat een probiotica minimaal 15 miljard actieve KVE. Want voordat het aankomt in je darmen gaat er al veel dood voordat het aankomt.
Hier is een goed artikel om jezelf daarover te informeren.

Daarbij komt dat de laatste ook belangrijk is voor de opbouw van een gezonde darmflora, wat ondertussen voor mij duidelijk de allerbelangrijkste focus is voor gezondheid. Wanneer je buik niet gezond functioneerd, is het wachten op problemen ergens in je lichaam. Omdat benzo's je darmen aardig kunnen aantasten, moeten mensen zoals jij en ik dus extra goed  voor onze darmen zorgen. Lees daarom het artikel in bovenstaande link goed. Er zijn namelijk ook veel dingen die je kan eten en die je niet moet eten als je je darmflora wilt verbeteren. Je darmen zullen als ze gezond zijn beter in staat zijn om voedingstoffen op te nemen en onze neurotransmitters/ hormonen aan te maken, zoals  ook gaba en serotonine. Deze worden voornamelijk in onze buik gemaakt en niet in ons brein, zoals sommige mensen denken. Voor je gezondheid dus altijd en voornamelijk op je buik letten.
Ik ben om deze reden, en na een zeer pijnlijke benzobuik ( benzo belly) Paleo gaan eten en dat heeft me zeer zeer goed gedaan.

Sterkte Bren. Houd vol, het komt goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-2-2019 om 07:09 zei bren345:

Hallo allemaal,

Ik heb in oktober oxazepam voorgeschreven gekregen van de huisarts.Voor angst en paniek.( Ik heb eind september een virus op mijn evenwichtsorgaan gehad, dit was zo'n beangstigende ervaring, dacht dst ik een hersenbloeding kreeg, dat me dat angsten gaf.)De eerste 2 weken Heb ik elke dag 2 tabletje van 10 mg genomen.De dagen daarna waarneer nodig een halfje ( 5 mg dus) soms 2 x per week, soms 3 x per week.Wel heb ik ook tussendoor ontspanningsthee gedronken en valeriaan geslikt ( ik weet nu dat dat ook een hele stomme zet was).In januari merkte ik dat een halfje oxazepam maar niet meer zo rustig maakte als in het begin, toen werd ik bang; ik dacht mijn lichaam vraagt om meer, stoppen met die zooi!!Dus niet echt afgebouwd, heel dom weet ik nu, maar ik wist nergens van! De eerste week had ik enorme hoofdpijn, trillende hersens leek het wel, ik kon bijna niet slapen, schrok wakker van paniekaanvallen, misselijk, hartkloppingen, druk op mijn oren en een depressief gevoel, huilen, wanhopig voelen.

Ik ben absoluut niet verslavingsgevoelig, heb nog nooit gerookt, alleen eens alcohol geprobeerd toen ik een jaar of 18 was;vond ik echt niks, dus heb al zeker 20 jaar geen alcohol op, ik heb nog nooit drugs aangeraakt, en ik haat gokken.Maar toch zo stom geweest om die troep te gaan slikken...

Ik merk dat ik angstig ben voor wat komen gaat, heb op internet teveel op zitten zoeken en de meest vreselijke horror verhalen gelezen; mensen die jaren een wrak zijn, mensen met suïcidale gedachten...Ik ben zo bang dat mij dat ook gaat overkomen! 

Morgen is het 4 weken geleden dat ik mijn laatste halfje op heb.Ik zal nooit een kruimel van die troep meer aanraken!!

Ik heb nu vooral last van inwendig trillen, onrustig en angstig voelen; ik ben zo verdrietig als ik naar mijn man en 3 kinderen kijk; kan ik ooit weer kalm en ontspannen van hun genieten en van het leven? Het voelt alsof ik mijn leven heb geruïneerd... Ook heb ik af en aan druk op mijn oren en suisende oren.Ik slaap wel goed in 's avonds, maar ben heel vroeg wakker, dan heb ik veel last van hartkloppingen.Tegen de avond voel ik mij vaak veel beter!! Ik ben bang voor hoe lang dit allemaal nog gaat duren en of ik ooit weer mezelf ga worden.Het voelt alsof ik op een bootje ben gestapt en op de waterval af dender, en er is niks aan te doen dan te blijven zitten en stevig vast houden, af stappen kan niet meer...

Ik hoor ook alleen maar verhalen dat dit echt heeeeeel lang duurt, zo beangstigend.Ik hoop hier wat van me af te schrijven en elkaar te kunnen steunen! Bedankt alvast voor het lezen!!

 

Wat je schrijft had ik kunnen schrijven! Ook ik ben een echte gezondheidsfreak. Ik rook niet, drink niet, eet super gezond, doe niks wat niet goed voor me is. Toch ben ook ik in de valkuil gestapt van benzo’s! Ben nu 11 dagen clean en zit ook met de gebakken peren te kijken. Heb 3 Mg in 3 weken afgebouwd, hee erg snel dus. Ook ik heb 3 kinderen en een man waar ik naar kijken en dan denk, wat heb ik hun aangedaan! Huilen, overgeven, trillen, hartkloppingen etc etc etc beheersen nu mijn leven. We zullen toch vol moeten houden, en hopen dat het ooit een keer over gaat. Ik slik momenteel wel een Ad voor mijn paniekaanvallen. Ik merk wel dat de Ad me helpt om te grootste paniekaanvallen van het afkicken op te vangen. Het is echt vies en gemeen spul. Ook ik zou het echt nooit meer aanraken. Zeg nooit nooit, maar ik zal me zeker 10000x bedenken. Voor jullie allemaal heel veel sterkte! 

bewerkt door Dutchess
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...