Spring naar bijdragen

Zaterdag 28 april


Quinn

Aanbevolen berichten

Waar zit 'm dan dat dogmatische in, Quinn? Nergens staat 'Je moet' of 'je zal"..
Ze staan ook allemaal in de voltooide tijd. En in de 'wij'-vorm. Om aan te duiden dat ze op gezamenlijke ervaring berusten.
Om na te volgen, dus, op aanraden en met hulp van mensen die er ervaring mee hebben opgedaan.
Als je in een groep terecht komt waar herhaaldelijk met een vingertje gewezen wordt is het misschien raadzaam om
de groep al dansend in je blote kont te verlaten en een andere groep te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, met het vingertje wijzen zint me sowieso niet. Het dogmatische zit voor mij in de starheid van die opsomming, het haast lyrische lijden en helen. Maar zoals ik al zei, dat slaat puur op dit vastgelegde lijstje, de indruk die het op mij maakt. Ontmoetingen zijn anders, altijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kohtje ik heb nu meerdere keren gezegd dat het gaat om deze opsomming op schrift, dat is niets ten nadele van de AA, dat is puur om aan te geven dat ik heel goed begrijp dat mensen hier kriebels van krijgen, dat het wat sektarisch over kan komen. Lijkt me duidelijk zat dat een meeting anders is, al was het maar omdat je dan mensen ontmoet en spreekt,  los van die heilige lijst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Bor:

En welke stap past daarbij?

Serieuze vraag aan jou Quinn. Geen grapke.

Ai... ik vind het wel bij stap tien passen. Zelfonderzoek, erken de fout, ja, dat vind ik wel bij tien passen. Al zit ik verder nog vast op één, maar het hoeft niet perse op volgorde, wel?

We maakten er een gewoonte van onszelf te onderzoeken en erkenden direct de fouten die we hadden gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteraard ben je helemaal vrij in de volgorde die je wilt aanhouden. Maar ze staan niet voor niets in deze volgorde.
Als je, zoals nu wat Quinn zegt, met zelfonderzoek bezig wilt en je fouten wilt erkennen, dan is het wel handig als je dan
eerst stap 4 hebt gedaan, We maakten een diepgaande en onbevreesde morele balans op van ons leven.
Dan heb je jezelf in elk geval min of meer in beeld gebracht. Anders wordt het zo'n "ik rotzooi maar wat aan" verhaal waarin een beetje
verslaafde met een doorgaans nogal chaotisch brein al snel het spoor bijster is en de moed kwijt...
En stel dat je de boodschap al wilt gaan doorgeven (stap 12) vóórdat je zelf erkend hebt dat je machteloos staat tegenover alcohol.(stap 1)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk ook dat meespeelt dat deze stappen zijn geformuleerd in volgens mij de dertiger jaren in amerika. Een andere tijd en een ander taalgebruik dan nu. Als je darr doorheen kunt/ wilt kijken dan komen ze ook anders over. Ik ben er zelf blij mee. Maar vooral is naar  mijn idee de kracht van de meetings (  wereldwijd) het contact met elkaar, de steun naar elkaar, het delen, het contact.

iedereen weet waarover je het hebt en dat is in RL wel eens een stukje anders. 

Het zijn niet alleen de stappen tenslotte. Ook het sponsorschap ( noem het buddys),  het altijd iemand kunnen bellen , is belangrijk. En de meetings zijn ook gewoon heel gezellig en er wordt gelukkig ook genoeg gelachen. Lief en leed, en ook de " verjaardagen", dat maakt het voor mij heel bijzonder. En die wat gedragen taal, , nu wat ouderwetse taal , van stappen, big book etc...  er doorheen te kijken en in de tijd plaatsen, vind ik ( nu, want ik moest ook daaraan wennen). 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Quinn:

En met die starheid van vasthouden aan de lijst van stappen, ondanks het vriendelijke je bent natuurlijk vrij om te doen wat je wilt, is mijn tegenzin in AA opnieuw bevestigd. Het moet zo en vooral niet anders.

Nee Quinn, dat maak jij er van, dat het zo moet. Het heeft niets met starheid te maken maar met logica. Als je van Amsterdam naar
Enschede wilt mag je best in Enschede beginnen, maar logischerwijs zul je toch in Amsterdam beginnen. Dat is geen starheid, dat is logica.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na een jaar trouw mijn groep bezoeken, krijgen de stappen steeds meer betekenis.

Begrijp en voel ik waarom ze in deze volgorde worden gezet.

Zie ik waar ik sta en wat ik nog te doen heb.

En zie ik ook dat het tijd kost, en inzet.

Niet star en dwingend.

Ja, mij 'dwingend' echt met mezelf aan de slag te zijn en blijven.

Zelluf, niet alleen.

Samen met lotgenoten.

Leren, van en met elkaar.

 

Iedereen moet zelf kiezen wat voor hulp nodig is. Ik had nooit kunnen denken wekelijks naar een AA groep te gaan. En toch is het voor mij één van mijn belangrijkste stappen in het ADB proces. Me hier aan over hebben kunnen geven, en de hulp aanvaarden die de groep en de richtlijnen mij geven. 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Bor:

Na herhaaldelijke pogingen haakte ik hier dus steeds halverwege af. Stap 4 . Ik begon altijd vol goede moed en gaandeweg kon ik niet meer verder of ik ging weer drinken.

Je kunt stap 4 ook té perfect willen doen. Ik begon met een heel klein lijstje met zgn. 'tekortkomingen',  maar hoe langer ik met het programma
bezig was, hoe langer dat lijstje als vanzelf werd.. omdat ik zag dat wat ik verborgen probeerde te houden of verdrong uiteindelijk tégen me werkte.
Eerlijkheid naar mezelf is ontzettend moeilijk, maar uiteindelijk steeds makkelijker omdat het zo bevrijdend werkte.
En nóg, nu ruim 12 jaar verder, voeg ik soms nieuwe 'ontdekkingen' toe aan dat lijstje. 't Is nooit klaar. Maar ik ga niet meer naar
bijeenkomsten. Eigenlijk ook om uit het AA/NA jargon te komen.. Er is een leven na de drank, ik heb nu óók een leven na de AA/NA.
Maar ben wel schatplichtig aan beide.

 

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kohtje ja, dat altijd, maar niet eens zo bedoeld dit keer. Niet iedereen komt op dezelfde manier op hetzelfde punt, denk ik. Op het moment schiet mijn hoofd in elk geval nog alle kanten op. Dat is altijd zo geweest, maar wie weet wordt dat nog anders en ga ik ook van één, via twee en drie, naar vier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...