Aline38 Geplaatst 22 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 Dat klopt zoals je het beschrijft. Mijn ergernissen gaan wel weer over ik besef me goed dat dat met mijn eigen proces te maken heeft. Ik wil zelf inderdaad niet meer zo zijn. Bedankt voor je reacties, ontzettend fijn hier mijn ei kwijt te kunnen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sensitief Geplaatst 22 april 2018 Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 Graag gedaan hoor! Ik ben ook blij met het forum. Ik vind het fijn om ongegeneerd over mijn stoppen te hebben. Ik kan en wil dit niet met mensen in mijn omgeving bespreken. Ten eerste omdat ik mij ervoor schaam en ten tweede denk ik niet dat ze het begrijpen omdat ze de struggle niet kennen. Aline38 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 24 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 april 2018 Gisteravond weer een trekmoment gehad. Ik had plannen voor mezelf gemaakt, klusje doen. Daar had ik zin in. Een vriendin belde, ik dacht voor even een babbeltje. Ondertussen mijn spullen klaar gelegd. Vriendin bleek overstuur, relatieproblemen. Ze had een luisterend oor nodig. De tijd kroop voorbij, het gesprek was intens kostte me veel energie. Ik wist dat ik zelf geen energie meer zou hebben om mijn klusje te doen. Ze schonk al bellend een wijntje in, om te bedaren. Wat ik zelf normaal ook altijd deed tijdens bellen. Ik kreeg ook zin in wijn. En ik was geïrriteerd daardoor. Vriendin rustig geworden en vrolijk, opgehangen ze ging verder wijnen op de bank. Het was inmiddels laat en ik was erg moe. Probeerde nog mijn klus te doen maar dat lukte niet meer geen energie en focus meer voor. De trek ging snel weg ik ben naar bed gegaan. Het voordeel ik ben zoals altijd erg vroeg wakker en nuchter, dadelijk mijn klus weer oppakken. Ik vind nee zeggen erg lastig als iemand zich rot voelt. Ondertussen heb ik er wel last van , ik word geïrriteerd, moe, ongeduldig, ga voorbij aan mezelf. Wil tegelijk ook een goede vriendin zijn. Herkent iemand dit hoe gaan jullie hiermee om ? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rosee Geplaatst 24 april 2018 Rapport Share Geplaatst 24 april 2018 Lastig hoor. Je grenzen trekken zonder egoistisch te willen zijn. In dit geval krijg ik het gevoel dat je jezelf tekort hebt gedaan. Ikzelf neem dan de telefoon niet op omdat ik weet dat ik dan geen nee meer kan zeggen. Gewoon uitzetten dat ding of tijdstip afspreken met haar wanneer het uitkomt. Weet ze dat je niet meer drinkt? Anders erg asociaal om wijntje in te schenken vind ik. Aline38 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst 24 april 2018 Rapport Share Geplaatst 24 april 2018 3 uur geleden zei Nina: Gisteravond weer een trekmoment gehad. Ik had plannen voor mezelf gemaakt, klusje doen. Daar had ik zin in. Een vriendin belde, ik dacht voor even een babbeltje. Ondertussen mijn spullen klaar gelegd. Vriendin bleek overstuur, relatieproblemen. Ze had een luisterend oor nodig. De tijd kroop voorbij, het gesprek was intens kostte me veel energie. Ik wist dat ik zelf geen energie meer zou hebben om mijn klusje te doen. Ze schonk al bellend een wijntje in, om te bedaren. Wat ik zelf normaal ook altijd deed tijdens bellen. Ik kreeg ook zin in wijn. En ik was geïrriteerd daardoor. Vriendin rustig geworden en vrolijk, opgehangen ze ging verder wijnen op de bank. Het was inmiddels laat en ik was erg moe. Probeerde nog mijn klus te doen maar dat lukte niet meer geen energie en focus meer voor. De trek ging snel weg ik ben naar bed gegaan. Het voordeel ik ben zoals altijd erg vroeg wakker en nuchter, dadelijk mijn klus weer oppakken. Ik vind nee zeggen erg lastig als iemand zich rot voelt. Ondertussen heb ik er wel last van , ik word geïrriteerd, moe, ongeduldig, ga voorbij aan mezelf. Wil tegelijk ook een goede vriendin zijn. Herkent iemand dit hoe gaan jullie hiermee om ? Goed dat je dit gedaan hebt en misschien is het volgende week wel andersom hè. Een goede vriendin is belangrijker dan een klusje dat moet gebeuren. En ja dat kan je ff leegpompen. Volgende keer misschien andersom zoals ik al zei. Goed dat je niks gedronken hebt. Aline38 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 24 april 2018 Rapport Share Geplaatst 24 april 2018 (bewerkt) Hoi Nina, Herkenbaar. Moeilijk nee kunnen zeggen als een ander een beroep op je doet. Toch maar luisteren...vriendin opgeknapt en jij doodop... Volgens mij zijn er verschillende opties in zulke situaties. Allereerst is het denk ik heel goed dat jij je ervan bewust bent dat dit gebeurt, dat je in de gaten hebt wat jij doet. In feite ga je zelf een grens over. Als dat een keertje gebeurt, is dat geen ramp. Als dat je manier van doen is, ook in andere situaties, je grenzen over gaan, er zijn voor de ander, ten koste van jezelf is dat niet ok. Vind ik. Er is wellicht een tussenweg. Hoe jij dat precies moet aanpakken weet ik niet, maar aangeven dat je wel even kunt luisteren. Maar een andere keer uitgebreider op het item wilt ingaan. Een grens aangeven dus. Heel moeilijk, maar wel te leren. Volgens mij ben je dan juist een goede vriendin, want trouw aan jezelf, en op een ander moment een 'betere' luisteraar, want niet moe, geïrriteerd, ongeduldig. Juist dat stelselmatig over grenzen gaan, denken altijd beschikbaar te moeten zijn, aardig gevonden willen worden, geen nee kunnen zeggen...de grenzen niet meer echt voelen/waarnemen...bracht me in de situatie van stress, spanning....en..ja...groot risico...dus drinken. Zo probeer ik met zulke situaties om te gaan. En heel soms laat ik de telefoon rinkelen......als ik voel dat ik niet in staat ben mijn grens te bepalen...of me niet lekker in mijn vel voel. Dan loop ik er maar even voor weg. 24 april 2018 bewerkt door kruidenthee67 Aline38 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 24 april 2018 Rapport Share Geplaatst 24 april 2018 Wat dan in mij opkomt als ik jouw verhaal lees is: jij hebt ook een probleem, maar je deelt het blijkbaar niet. Je richt momenteel je leven zo in dat er wat minder triggers op je pad komen, zodat jij kunt wennen aan je nieuwe alcoholloze bestaan. Dat is fulltime werk in het begin. Jouw vriendin belt met problemen en gaat een wijntje inschenken om gemakkelijker te praten. Je zou op zo'n moment ook kunnen zeggen: wil je dat misschien na het telefoongesprek doen, want ik vind dat nu heel lastig. Dat geeft het contact een beetje meer evenwicht denk ik. Jouw vriendin raakt zich ervan bewust dat jij ook in een proces zit, waar zij rekening mee kan houden. Aline38 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sensitief Geplaatst 24 april 2018 Rapport Share Geplaatst 24 april 2018 Allereerst goed van je dat je niet hebt toegegeven aan je trigger. Had het wat uitgemaakt als je het gesprek op een ander moment had gevoerd of kost het je sowieso veel energie? Dat is misschien iets om over na te denken, je ervan bewust te worden. In het eerste geval heb je iets te leren in grenzen te stellen, in het 2e geval heb je iets te leren met je energie... ben je misschien hoogstensitief? Neem je de energie over van anderen of focus je te veel op een ander? Ik heb het andersom meegemaakt. Ik belde mijn vriendin toen ik het moeilijk had, ze had ff geen tijd, had en drukke dag gehad en was moe. Ze gaf dit duidelijk aan. Ik vond het even lastig en begreep het ook. We zijn nog steeds BFF’s. Wat betreft haar wijngedrag. Tja, het feit dat wij gestopt zijn wil niet zeggen dat iedereen rekening met ons moet houden. Ook iets voor ons om daarin sterk te zijn en bij onszelf te blijven. Triggers zullen we genoeg krijgen op ons pad, het is aan ons om daarmee om te gaan. Aline38 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 24 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 april 2018 11 uur geleden zei Rosee: Lastig hoor. Je grenzen trekken zonder egoistisch te willen zijn. In dit geval krijg ik het gevoel dat je jezelf tekort hebt gedaan. Ikzelf neem dan de telefoon niet op omdat ik weet dat ik dan geen nee meer kan zeggen. Gewoon uitzetten dat ding of tijdstip afspreken met haar wanneer het uitkomt. Weet ze dat je niet meer drinkt? Anders erg asociaal om wijntje in te schenken vind ik. Ze weet niet dat ik niet meer drink. En zij moet zelf bepalen wat ze inschenkt als ze met mij aan de telefoon zit. Het kwam nl niet doordat zij zichzelf wat in schonk dat ik trek kreeg. Dat kwam omdat ik moe was en geïrriteerd. Ik wist ook niet van tevoren dat ze met dit verhaal ging bellen. Het overviel me. Ik vind het enorm lastig maar de volgende keer breek ik iets eerder het gesprek af heb ik me voorgenomen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 24 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 april 2018 2 uur geleden zei Sensitief: Allereerst goed van je dat je niet hebt toegegeven aan je trigger. Had het wat uitgemaakt als je het gesprek op een ander moment had gevoerd of kost het je sowieso veel energie? Dat is misschien iets om over na te denken, je ervan bewust te worden. In het eerste geval heb je iets te leren in grenzen te stellen, in het 2e geval heb je iets te leren met je energie... ben je misschien hoogstensitief? Neem je de energie over van anderen of focus je te veel op een ander? Ik heb het andersom meegemaakt. Ik belde mijn vriendin toen ik het moeilijk had, ze had ff geen tijd, had en drukke dag gehad en was moe. Ze gaf dit duidelijk aan. Ik vond het even lastig en begreep het ook. We zijn nog steeds BFF’s. Wat betreft haar wijngedrag. Tja, het feit dat wij gestopt zijn wil niet zeggen dat iedereen rekening met ons moet houden. Ook iets voor ons om daarin sterk te zijn en bij onszelf te blijven. Triggers zullen we genoeg krijgen op ons pad, het is aan ons om daarmee om te gaan. Ik had het overdag als minder belastend ervaren ik was moe. Ik heb vaker aangegeven dat het niet uit komt bij verschillende mensen, grenzen gesteld, ook bij haar we zijn nog steeds vriendinnen. Maar waar ik over nagedacht heb , ik vind dat moeilijker om te doen als ik moe ben. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 24 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 april 2018 @Pytje ik zou dat op die manier kunnen oplossen heb je gelijk in , maar zij weet niet dat ik niet meer drink daarbij ik zou nooit aan iemand vragen niet te drinken. Ik kreeg al trek voordat zij haar wijn ging drinken. Dat was dan ook niet de trigger voor me. Toen ik gestopt was met roken heb ik ook van niemand geëist niet te roken waar ik bij was. Ik ben vanaf dag 1 bij de rokers gaan staan zoals ik altijd deed. Nooit trek daardoor gekregen. Hetzelfde heb ik met drank ik kan de hele avond bij drinkers zitten zonder trek te krijgen. Het is het systeem wat in mijn hoofd alarm doet geven , als ik moe ben , of bijvoorbeeld boos of eenzaam. Dan komt de trek. Maar niet als ik iemand zie drinken. Of hoor drinken. Ik maak het mezelf waarschijnlijk lastiger om het haar niet te vertellen maar dat is waar ik nu voor kies. Misschien komt het nog dat ik het vertel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 24 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 april 2018 11 uur geleden zei kruidenthee67: Hoi Nina, Herkenbaar. Moeilijk nee kunnen zeggen als een ander een beroep op je doet. Toch maar luisteren...vriendin opgeknapt en jij doodop... Volgens mij zijn er verschillende opties in zulke situaties. Allereerst is het denk ik heel goed dat jij je ervan bewust bent dat dit gebeurt, dat je in de gaten hebt wat jij doet. In feite ga je zelf een grens over. Als dat een keertje gebeurt, is dat geen ramp. Als dat je manier van doen is, ook in andere situaties, je grenzen over gaan, er zijn voor de ander, ten koste van jezelf is dat niet ok. Vind ik. Er is wellicht een tussenweg. Hoe jij dat precies moet aanpakken weet ik niet, maar aangeven dat je wel even kunt luisteren. Maar een andere keer uitgebreider op het item wilt ingaan. Een grens aangeven dus. Heel moeilijk, maar wel te leren. Volgens mij ben je dan juist een goede vriendin, want trouw aan jezelf, en op een ander moment een 'betere' luisteraar, want niet moe, geïrriteerd, ongeduldig. Juist dat stelselmatig over grenzen gaan, denken altijd beschikbaar te moeten zijn, aardig gevonden willen worden, geen nee kunnen zeggen...de grenzen niet meer echt voelen/waarnemen...bracht me in de situatie van stress, spanning....en..ja...groot risico...dus drinken. Zo probeer ik met zulke situaties om te gaan. En heel soms laat ik de telefoon rinkelen......als ik voel dat ik niet in staat ben mijn grens te bepalen...of me niet lekker in mijn vel voel. Dan loop ik er maar even voor weg. Ik neem mijn telefoon ook niet altijd op . En geef ook regelmatig aan nu even niet en dat is oké. Ik was er niet op voorbereid, ze belt me die dag vaak op dat tijdstip, voor een kort kletspraatje. Ik werd er min of meer door overvallen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 24 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 april 2018 12 uur geleden zei bumperjim: Goed dat je dit gedaan hebt en misschien is het volgende week wel andersom hè. Een goede vriendin is belangrijker dan een klusje dat moet gebeuren. En ja dat kan je ff leegpompen. Volgende keer misschien andersom zoals ik al zei. Goed dat je niks gedronken hebt. Dankjewel ja het gebeurd ook weleens andersom klopt Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 26 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 april 2018 Weer veel klussen af kunnen maken de laatste dagen. Barst van de energie. Er is zoveel tijd verloren door het drinken. Tegelijk bewuster bezig met mijn energie prioriteiten stellen. Dat geeft een goed gevoel. Gisteravond op een feestje geweest waar de drank rijkelijk vloeide. Ik ben ontzettend blij dat ik niet meer drink. Zie in dat het me niks brengt niks positiefs tenminste. Het blijft fascinerend te zien hoe mensen veranderen als ze drinken. Zoals dat bij mij ook ging. Het was een leuk feestje de slappe lach gehad. Vroeg naar huis gegaan ik kan dan zo blij worden van het vooruitzicht nuchter in mijn warme mandje te stappen. Vanavond denk ik de stad in ik twijfel nog vanwege het weer. Bob reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 26 april 2018 Rapport Share Geplaatst 26 april 2018 Klinkt goed Nina, de tijd haal je niet meer in, maar je kunt m nu wel anders invullen. En andere prioriteiten stellen. En fijn dat je ook kunt ervaren dat feestjes zonder alcohol leuk kunnen zijn Aline38 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 26 april 2018 Rapport Share Geplaatst 26 april 2018 hoi @Nina, jouw draad net bijgelezen. Op de vorige blz stond een stukje dat je de tel van de dagen soms kwijt bent. Ik heb op mijn mobieltje een appje gezet dat de dagen, uren , minuten bijhoudt . Je kunt er ook een eigen slogan invullen enzo. De app is gratis. Clean time counter. Ik vind het zelf stimulerend en t houdt me ook bij de les. Wat ga je goed overigens. Je klinkt zo energiek. Fijn zeg Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 27 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 april 2018 @kruidenthee67 fijn is dat ik lijk meer tijd te hebben voor ook de leuke dingen. Daar kom ik weer aan toe. Feestjes zonder drank ervaar ik nu als leuker omdat ik niet snel moe word. En alles ervaar ik bewuster ben erbij 100 % ipv dat alles in een roes aan me voorbij gaat. Gisteravond de stad in geweest met een grote groep zo genoten. Het was overal feest. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sensitief Geplaatst 27 april 2018 Rapport Share Geplaatst 27 april 2018 Je klinkt steeds beter @Nina Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 27 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 april 2018 17 minuten geleden zei Sensitief: Je klinkt steeds beter @Nina Dankjewel hoe gaat het met jou ? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sensitief Geplaatst 27 april 2018 Rapport Share Geplaatst 27 april 2018 1 uur geleden zei Nina: Dankjewel hoe gaat het met jou ? Gaat ook goed Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sensitief Geplaatst 27 april 2018 Rapport Share Geplaatst 27 april 2018 Ik zeg goed uit “gewoonte”, omdat ik ervoor wil vluchten merk ik. Ik ben momenteel woedend. Net weer een fikse ruzie gehad met mijn ex. Iets voor mijn eigen draadje. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 27 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 april 2018 2 minuten geleden zei Sensitief: Ik zeg goed uit “gewoonte”, omdat ik ervoor wil vluchten merk ik. Ik ben momenteel woedend. Net weer een fikse ruzie gehad met mijn ex. Iets voor mijn eigen draadje. Wat vervelend voor je ik begrijp dat je je zo liever niet wil voelen. Is het mogelijk iets meer afstand te nemen van je ex jullie zijn nog kort uit elkaar denk ik ? Altijd moeilijk, los laten. Sterkte, misschien wat rondjes rennen om de woede kwijt te raken? Lichamelijke beweging laat spanning afvoeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 27 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 april 2018 De stad weer in geweest heel wat dronken mensen mogen aanschouwen. De sfeer was goed en vrolijk. Knap er van op. Toch wel fris einde van de dag nu cocoonen op de bank met een warme kop thee. Het went gek genoeg toch , niet drinken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bob Geplaatst 27 april 2018 Rapport Share Geplaatst 27 april 2018 Mooi is dat, En herkenbaar voor mij. Voor mij is het al helemaal gewend en normaal geworden. Drinken was iets van toen en daar hoef ik niet naar terug. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 27 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 april 2018 2 uur geleden zei Bob: Mooi is dat, En herkenbaar voor mij. Voor mij is het al helemaal gewend en normaal geworden. Drinken was iets van toen en daar hoef ik niet naar terug. Jij bent al een tijd gestopt helpt het jou alsnog hier op het forum te komen? Ik kan me voorstellen daar ook na lange tijd nog veel uit te halen. Ik vind het erg prettig elke dag te lezen en vaak te schrijven. Erg helpend. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden