AlJo Geplaatst 1 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 april 2018 Ja leek mij het meest verstandig. Had hierdoor inderdaad een stok achter de deur, maar kreeg ook geen vragen. Ik wil nog niet iedereen vertellen dat ik gestopt ben met drinken. En weet ook niet goed hoe ik hier mee om moet gaan voor nu en in de toekomst. Kan toch niet de eeuwige bob zijn zonder dat daar vragen over komen denk ik zo. Of denk ik nu teveel vooruit? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bob Geplaatst 1 april 2018 Rapport Share Geplaatst 1 april 2018 Ik denk dat het juist goed is om vooruit te denken over lastige situaties en vragen die je kunt verwachten en hoe je daarop zou kunnen reageren. Die antwoorden hoeven natuurlijk helemaal niet lang te zijn of uitgebreid in te gaan op al je overwegingen. Vaak volstaat het te zeggen dat je besloten hebt een tijdje geen alcohol te drinken. En als men vraagt waarom dan kun je bijvoorbeeld zeggen dat je dat wel eens gezond lijkt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
IJsvogel Geplaatst 1 april 2018 Rapport Share Geplaatst 1 april 2018 Het valt mij op dat andere mensen daar bijna niet mee bezig zijn, vandaag in de sportkantine thee gedronken waar ik eerder zeker wijn zou drinken Geen vragen terwijl we met een groepje van 6 kennissen zaten. Meerdere rondjes gewoon thee gevraagd. Niks. Kennissen. Mijn vriendinnen, 5 die zelf amper drinken op 2 na hebben het 1x gevraagd, goh, drink je nog steeds niets tijdens een weekendje weg. Wat mij dat vooral zegt is dat ik overal en altijd met alcohol bezig was, en de meeste andere mensen niet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlJo Geplaatst 2 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 april 2018 @Bob Ik heb nu eenmaal een omgeving om me heen (verzameld??) die het volkomen normaal vinden om in meer of mindere mate alcohol te drinken. Daarom denk ik er goed over na wat ik in lastige situaties kan zeggen. Ik denk dat als ik het op gezondheid gooi, wat natuurlijk ook waar is, dat niemand daar wat tegen in kan brengen. Hoop alleen dat ze dan niet beginnen van: maar eentje moet toch gewoon kunnen e.d. @IJsvogelIk heb de indruk, en misschien slaat dit nergens op hoor, dat met name mensen die zelf niet tot nauwelijks drinken er niet mee bezig zijn. Ik vergelijk dat zelf met toen ik net gestopt was met roken. De rokers bleven er maar vragen over stellen. Niet rokers niet, die gaven een compliment en hielden er dan over op. Vandaar dat ik me er een beetje zorgen over maak! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst 2 april 2018 Rapport Share Geplaatst 2 april 2018 8 uur geleden zei IJsvogel: Wat mij dat vooral zegt is dat ik overal en altijd met alcohol bezig was, en de meeste andere mensen niet. Absoluut!! Heel veel mensen interesseert het helemaal niet als je niet meer drinkt. De enigen die daar opmerkingen over maken zijn degenen die zelf ook beter kunnen stoppen. Je kan inderdaad korte antwoorden voorbereiden maar je moet je vooral niet verplicht voelen om je te verantwoorden. Je kan héél lang stiekem stoppen onder het mom van: bob ff geen zin pas ziek geweest moet morgen vroeg op gisteren al veel gedronken ben op dieet probeer wat gezonder te leven ...als mensen dan zo graag een reden willen horen. Maar meestal komt er helemaal geen vraag. Tijd geleden was er wat te vieren op mn werk. Iedereen (50 man) aan de champagne. Ik stond pontificaal met een kop thee. Geen enkele opmerking. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlJo Geplaatst 2 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 april 2018 14 minuten geleden zei bumperjim: 8 uur geleden zei IJsvogel: Wat mij dat vooral zegt is dat ik overal en altijd met alcohol bezig was, en de meeste andere mensen niet. Absoluut!! Heel veel mensen interesseert het helemaal niet als je niet meer drinkt. De enigen die daar opmerkingen over maken zijn degenen die zelf ook beter kunnen stoppen. Je kan inderdaad korte antwoorden voorbereiden maar je moet je vooral niet verplicht voelen om je te verantwoorden. Ik hoop dat jullie gelijk hebben en dat zal ik de komende tijd wel gaan ervaren. Het is een feit dat mensen de neiging hebben zichzelf belangrijker te maken dan ze voor anderen zijn. Daar hou ik me dan maar aan vast. Ik heb nogal de neiging om mezelf te verantwoorden, dus daar sla je wel de spijker op de kop bumperjim. Dat moet ik me nodig eens gaan afleren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sandro Geplaatst 2 april 2018 Rapport Share Geplaatst 2 april 2018 (bewerkt) Misschien is het vergelijkbaar met zoiets als het overslaan van een gebakje als iemand trakteert? Dat is ook een sociaal gebeuren waarbij iets van een groepsdruk ontstaat. Ik ben vaak één van de weinigen die weigert. Ik houd gewoon niet van gebak. Mensen blijven dan vaak nog wel even aandringen. Maar met een voorbedacht antwoord kom ik er altijd wel mee weg. Meestal kom ik er zelfs mee weg zonder reden. Of ik vertel eerlijk dat ik er niet zo van houd. Even off topic, maar ik moet ineens aan die reclame denken van Interpolis, waarbij ze wel heel eerlijk zijn over het feit dat het gebakje "niet te hachelen is" EDIT: oh het is van Inshared, bijna goed. 2 april 2018 bewerkt door Sandro Toevoeging van filmpje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst 2 april 2018 Rapport Share Geplaatst 2 april 2018 Ik kijk altijd naar mn vrouw. Die drinkt nooit alcohol. En die leidt toch ook een leuk leven hè Verantwoordt zich never nooit ergens voor. Dat kan gewoon. AlJo reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 2 april 2018 Rapport Share Geplaatst 2 april 2018 Ja, klopt...je hoeft je voor niemand te verantwoorden, alleen voor jezelf En het een beetje in het midden laten is helemaal prima...goeie tips hierboven om te antwoorden. Mijn ervaring is ook dat dat genoeg is. En op termijn, bij mensen waarmee jij meer mee wilt delen, ach..dan gebeurt dat vanzelf. Of niet. AlJo reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 2 april 2018 Rapport Share Geplaatst 2 april 2018 Ik zeg toch vaak gewoon dat ik vind dat drinken te normaal en te veel voor mij geworden was. Juist in een omgeving waar iedereen drinkt moet dat toch bekend voorkomen lijkt mij zo... Waarom toch altijd die schaamte?? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sandro Geplaatst 2 april 2018 Rapport Share Geplaatst 2 april 2018 1 uur geleden zei Pytje: Ik zeg toch vaak gewoon dat ik vind dat drinken te normaal en te veel voor mij geworden was. Juist in een omgeving waar iedereen drinkt moet dat toch bekend voorkomen lijkt mij zo... Waarom toch altijd die schaamte?? Inderdaad. Waarschijnlijk denkt de helft: shit, dat zou ik ook moeten doen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 2 april 2018 Rapport Share Geplaatst 2 april 2018 Schaamte...omdat ik het gevoel had te falen...dronk ook stiekem, geen controle....dat. Speaking for myself. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bob Geplaatst 2 april 2018 Rapport Share Geplaatst 2 april 2018 1 uur geleden zei Sandro: Inderdaad. Waarschijnlijk denkt de helft: shit, dat zou ik ook moeten doen! Toen ik nog dagelijks dronk en eens met iemand anders besprak dat dat eigenlijk ongezonde vormen begon aan te nemen, zei die ander "dan stop je er toch gewoon eens drie maanden lang mee en kijk je hoe het dan gaat". "Alsof dat zo makkelijk gaat" dacht ik toen bij mezelf maar ik ben er niet over in discussie gegaan. Het heeft me wel aan het denken gezet. Juist omdat ik me realiseerde dat het nog helemaal niet zo eenvoudig was om "gewoon eens" drie maanden te stoppen. Waarschijnlijk heeft die opmerking uiteindelijk het zaadje bij mij geplant dat uiteindelijk tot wasdom is gekomen. Net zo kan jij misschien met een terloopse opmerking (en het goede voorbeeld) aan een ander een positieve trigger geven er eens over na te denken of die drankgewoonte voor hem of haar niet al te veel te veel een ongezonde verslaving is geworden. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlJo Geplaatst 2 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 april 2018 Dank jullie weer voor jullie reacties, hier heb ik echt veel aan! @Bob en @Sandro Ik zou dat graag willen doen, maar moet zelf eerst sterker in mijn schoenen staan vind ik. Nog maar net in de 2e alcoholvrije week. Dan komt zo'n opmerking niet erg geloofwaardig over vind ik. Laat ik eerst mezelf maar bewijzen dat ik zonder drank kan, voordat ik een goed voorbeeld kan zijn @kruidenthee67 en @Pytje Ik weet verstandelijk wel dat ik mij niet hoef te verantwoorden, maar blijf die neiging houden. Wil ik ook nog vanaf. Het (nog ) niet willen vertellen heeft deels met schaamte te maken bij mij. Ik vind het niet erg om het mensen die dicht bij me staan te vertellen. Dan schaam ik me ook niet, die weten het eigenlijk allemaal wel, denk ik. De schaamte heb ik wel bij mensen die verder van mij af staan. Die gaat het eigenlijk ook niets aan vind ik. En dan vind ik het wel heel moeilijk om er over te praten Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlJo Geplaatst 2 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 april 2018 9 uur geleden zei Sandro: Even off topic, maar ik moet ineens aan die reclame denken van Interpolis, waarbij ze wel heel eerlijk zijn over het feit dat het gebakje "niet te hachelen is" Maar denk niet dat ik geloofwaardig overkom als ik zeg dat ik drank niet te hachelen vind.... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bob Geplaatst 2 april 2018 Rapport Share Geplaatst 2 april 2018 1 uur geleden zei AlJo: Nog maar net in de 2e alcoholvrije week. Dan komt zo'n opmerking niet erg geloofwaardig over vind ik. Ik bedoelde niet dat je precies dezelfde opmerking over die drie maanden zou moeten maken. Alleen al het feit dat je in je 2e alcoholvrije week zit kan een ander aan het denken zetten over het eigen drankgebruik. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlJo Geplaatst 2 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 april 2018 50 minuten geleden zei Bob: 1 uur geleden zei AlJo: Nog maar net in de 2e alcoholvrije week. Dan komt zo'n opmerking niet erg geloofwaardig over vind ik. Ik bedoelde niet dat je precies dezelfde opmerking over die drie maanden zou moeten maken. Alleen al het feit dat je in je 2e alcoholvrije week zit kan een ander aan het denken zetten over het eigen drankgebruik. Daar heb je misschien wel gelijk in. Zo had ik het nog niet bekeken. De eerste stap nemen is natuurlijk erg positief en kan een ander inderdaad aan het denken zetten. Zou ik zelf tegen een ander kunnen zeggen. Maar bij een ander heb ik veel begrip en geduld, bij mezelf ben ik bikkelhard. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden