kunsie Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 Je kunt het googelen...ik kan niet knippen en plakken.. misschien kan Sandro dat doen?
Sandro Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 10 minuten geleden zei Bor: Waar is dat te lezen dan? https://www.thecabinnetherlands.nl/onderzoekers-ontdekken-twee-soorten-alcoholisten-breinen/ kunsie reageerde hierop 1
Kohtje Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 Nou ja zeg, noem ik Marten Toonder een keer, duikt ineens hoofdonderzoeker Heer Olli Kärkkäinen op in de link hierboven.. Alles is toeval. Lika reageerde hierop 1
Sandro Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 24 minuten geleden zei Bor: Pfieuwww Sandro.. over hokjes gesproken. Ik formuleerde het toch behoorlijk voorzichtig. Maar jij vindt het niet plausibel klinken dat de meeste autisten (is ook al een hokje, heb ik niet bedacht) ALS ze overmatig drinken dat ze dat dan doen om gevoelens als angst en onzekerheid weg te drinken? Lijkt mij logischer dan dat ze drinken om 'nieuwe dingen te vinden' uit impulsiviteit.
kunsie Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 Bor, jij bent gewoon een rebel ten voeten uit Dat was ik ook op jouw leeftijd!
Sandro Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 7 minuten geleden zei jopie: Andere kant..... als je iets langer op deze aardkloot rondloopt weet je ook dat bepaalde diagnoses aan mode onderhevig zijn. Zo was tijden borderline in, adhd iets daarna en nu is ieder kind bijna autistisch. Oh hoogbegaafd hebben we ook nog gehad ergens daartussenin. De grap is natuurlijk dat oppervlakkig gezien (googelend) vrijwel iedereen wel iets herkent en het dus al snel bepaald wordt door de willigheid van de patiënt of die of een andere sticker eropkomt. Daarmee doen we geen recht aan de diversiteit van mensen, niet aan het accepteren dat sommige dingen minder vanzelf gaan, maar ook (en vooral) niet aan zij die er daadwerkelijk en zwaar onder lijden en ook niet aan de op zich echt niet eenvoudige diagnoticering. Dat is niet iets wat Google doet, niet een juf op school, niet een vriend of vriendin en zelfs (!) niet een mager opgeleid psycholoogje. Ach... Ik ben mijn eigen complexe ik en juist daarom dus heel gewoon. Sommige dingen gaan goed en makkelijk, andere minder. Daar hoeft voor mij geen adres op. Tegenwoordig is het zelfs zo erg dat als je langs gaat bij de huisarts omdat je iets mankeert, de eerste vraag is: "Je hebt vast al gegoogled naar een diagnose. Wat kwam je tegen?".
kunsie Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 24 minuten geleden zei Bor: @kunsie Was jij het die maatje was met Hottentotten? Ik durf niet goed te vragen maar volgens mij wel he. Ja klopt Bor, dat was ik. En je mag alles vragen hoor!
Sandro Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 (bewerkt) 17 minuten geleden zei Adri: Zonder onderzoek en wetenschap was jij al lang bibberend in een rokje van berkenschors van je terp gespoeld en had je de dertig misschien maar net gehaald. Maar misschien bedoel je de sociale wetenschap, of wat daarvoor doorgaat? Ik ben afgestudeerd sociaal psycholoog (maar doe nu iets heeeeel anders). Wilde ooit doorgaan voor promotie naar doctor, maar dat ging gelukkig niet door. Iets later kwamen de onthullingen rondom Diederik Stapel en was ik hélemaal blij dat ik een ander carrièrepad heb gekozen. Subjectief als ik weet niet wat en met 'trucjes' in de statistiek kun je al helemaal alle kanten (jouw kant) op redeneren. 10 maart 2018 bewerkt door Sandro
Lika Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 3 uur geleden zei Kohtje: Opgaan in het moment, aandacht voor waar je mee bezig bent. Het overkomt me regelmatig en dat zijn de 'stukken van het leven' waarin ik het dichtst bij mezelf ben. Dan zijn verwachtingen niet aan de orde. Dan is er helemaal niets aan de orde. 'Aan de orde zijn' is er meestal als ik weer eens het idee heb te moeten 'voldoen aan..' Het begint meteen zo zweverig te klinken, dit soort dingen. Maar het tegendeel is waar. Precies dit Kohtje. Ik leer het nu. Leren hoe ik mezelf kan gunnen om alleen dat te doen wat ik op dat moment doe. Af en toe maak ik en stapje. Een ‘oei, ik groei’ moment. Dat moment had ik vanochtend in het zwembad even. Fijn.
kunsie Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 Bor, ik ben blij dat Hot nog even genoemd dus herinnerd word! En verdriet heb ik er niet meer van maar ik kan hem soms erg missen. Ja dat klopt....van dat schaatsen! Het begint nu...ik ga kijken
Kohtje Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 15 minuten geleden zei Lika: Precies dit Kohtje. Ik leer het nu. Leren hoe ik mezelf kan gunnen om alleen dat te doen wat ik op dat moment doe. Af en toe maak ik en stapje. Een ‘oei, ik groei’ moment. Dat moment had ik vanochtend in het zwembad even. Fijn. En daar is dat woordje 'leren' weer. Wat heb ik altijd een gruwelijke hekel gehad aan leren. Maar dat is ook iets wat moest, wat normaal geacht werd, vooral waar het school betreft. Natuurlijk heb ik geleerd, domweg omdat het moest en natuurlijk heb ik daar ook wel wat aan gehad. Maar net zoals ik niet heb kunnen leren om niet meer te drinken kan ik ook niet leren om aandacht te hebben.. Hier komt bij mij het woord 'overgave' als eerste op. Ik heb me overgegeven aan het feit dat drank mij en m'n leven kapot maakt en dat ik dat ik machteloos ben als ik wel drink (wat betreft het zgn. in de hand houden). Zo geef ik me ook steeds meer -en daardoor uiteindelijk ook makkelijker- over aan mezelf 'verliezen' in de dingen die ik doe. Zelfs stofzuigen kan ik nu beter en zorgvuldiger doen omdat tijd en resultaat er niet meer toe doen. Hetzelfde geldt voor allerlei andere bezigheden. Door me over te geven aan waar ik mee bezig ben is de weerstand weg en past er ineens veel meer in een dag zonder dat m'n energie opgeslurpt wordt door weerzin, tegenstand, zelfs (faal)angst. Misschien kun je dat leren noemen, maar ik heb er geen schema of plan voor.. het gebeurt gewoon. Misschien is het m'n aangeboren luiheid die me deze uiteindelijk makkelijkste weg van de minste weerstand doet kiezen.. In dat geval ben ik blij en dankbaar voor m'n luiheid..
fleurtje Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 (bewerkt) Ik herken me niet in een type 1 of 2. Toch niet in mijn hoofd. Voor mij persoonlijk ook niet interessant omdat t niet meer uitmaakt. 10 maart 2018 bewerkt door fleurtje
fleurtje Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 (bewerkt) 1 uur geleden zei Fruitvlieg: Ik geloof best dat er autisten zijn met een alcoholprobleem maar ik weet zeker dat er veel meer alcoholisten zijn die hopen dat ze iets hebben als add, adhd, hsp, autisme en ga zo maar door om hun drinken te kunnen verklaren en in die zoektocht niet de tijd nemen om eens te stoppen met drinken. Als je namelijk zoiets iets hebt kan je altijd de schuld van je gedrag aan die ziekte geven ipv aan je eigen drinkgedrag. Ik zeg niet dat deze ziektes of aandoeningen niet bestaan maar ze worden wel vaak als excuses gebruikt. Toen ik helemaal aan t begin van mijn 'proces' stond wou ik perse weten waarom ik ooit ben beginnen drinken zoals ik dronk. Voor mij leek t logisch en een vereiste om t probleem aan te pakken. Ik lees t wel meer dan mensen naar een reden zoeken, er misschien zelfs naar verlangen. Het vinden ervan maakt t in sommige gevallen vast beter te sturen. Ik lees zelden mensen adhd, autisme, hsp, etc hier als blijvend excuus gebruiken. Dat de ene fase de andere overlapt is maar normaal. 10 maart 2018 bewerkt door fleurtje
Lika Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 2 uur geleden zei Kohtje: En daar is dat woordje 'leren' weer. Wat heb ik altijd een gruwelijke hekel gehad aan leren. Maar dat is ook iets wat moest, wat normaal geacht werd, vooral waar het school betreft. Natuurlijk heb ik geleerd, domweg omdat het moest en natuurlijk heb ik daar ook wel wat aan gehad. Maar net zoals ik niet heb kunnen leren om niet meer te drinken kan ik ook niet leren om aandacht te hebben.. Hier komt bij mij het woord 'overgave' als eerste op. Ik heb geen hekel aan het woord ‘leren’ , maar het gegeven dat er momenten zijn waarin ik helemaal ‘ben’ is erg fijn. Hoe ik er dan ook ben gekomen... jowan reageerde hierop 1
Kohtje Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 27 minuten geleden zei fleurtje: Ik heb al lang gegeten se Wat betekent toch dat 'se'?
Kohtje Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 Ah, ok. Zal proberen het te onthouden. Vroeg het me al langer af maar heb het nog nooit gevraagd. Net als dat 'zenne'.. dacht altijd dat dat 'zoon' betekende en vond dat wel wat vreemd, maar ja... nooit gevraagd ook. Dank je fleur voor dit verlossende antwoord..
Sandro Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 21 minuten geleden zei Bor: Broodje gezond. Straks nog zoute haring met uitjes. Mjom Mjom.. Wel haring van de visboer, hoop ik?
bolletje Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 46 minuten geleden zei spirit: Heb ook al gegeten, peen en uien, jaja, voor de oogjes hé? Snif snif jemig ik dacht al wie meurt hier zo? rapilos reageerde hierop 1
kruidenthee67 Geplaatst 10 maart 2018 Rapport Geplaatst 10 maart 2018 Goedzo..that's the Spirit. Werd je getriggerd...?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden