Spring naar bijdragen

Huiskamer 21 Februari 2018


Bestwel

Aanbevolen berichten

@Jeshen

" .... En daardoor ook besloten minder op het forum te komen. De zeurtijd moet voorbij zijn nu ... " je laat je toch niet afschrikken door de wijsheden van bepaalde Huiskamer-leden ... :-) ... blijf komen ... zoveel als mogelijk/nodig, zeg wat je te zeggen heb en hoor wat er gezegd wordt ... ben niet bang geconfronteerd te worden, het helpt een ieder van ons.

Alles wat hier gezegd wordt komt vanuit betrokkenheid en aandacht en is bedoeld om een ieder verder te helpen. Natuurlijk is het de bedoeling om vooruit te komen, maar klagen mag hier en onszelf zielig vinden en het slachtoffer uithangen mag hier ook ... aan de luisteraars is het om constructief te reageren zodat we allemaal iets leren en een beetje beter worden ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Ik ben er nog ! Jullie moeten mij toch even helpen. Het ging nu drie nachten achter elkaar niet zo goed. Afgelopen nacht op 4.00 en 5.00 uur na elk uur gezien. Hoe blijf ik dan positief denken? 'Elke nacht een stukje beter' vind ik moeilijk als ik eind vorige twee best goede nachten achter elkaar maakte en nu weer niet. 

Ik denk aan leuke dingen in de toekomst en ben daardoor ook best rustig. Ben super verkouden, maar ook dat heeft gelukkig geen invloed op mijn gemoedstoestand. Dat is al winst, want daar begon de luchtweginfectie in oktober mee. Rond 6 uur begon ik wel te piekeren dat de nacht bijna voorbij was, maar daarvoor niet. 

Misschien hebben de ervaren slechte slapers zoals @GUUS en @mito tips...? En @Cyclad58 en @hoopvol?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jeshen .... het herstel komt niet "Overnight" .... je zult je toch moeten troosten met wat goed gaat ... Het is zoals het is en het zal beter worden. Het is moeilijk en er is maar 1 weg en dat is er dwars doorheen .... dus ... volhouden.

Focus nu ook op het overdag gaan liggen. Dat is spannend voor je en je zult merken wanneer je dat af en toe doet, als is het maar 1 of 2 minuten dan word je ook weerbaarder. Ga anders eerst op je zij liggen of op je buik en kijk wat TV, leg dan je hoofd even neer en doe je ogen even dicht .... richt je weer op en herhaal .... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Jeshen:

Goedemorgen,

Ik ben er nog ! Jullie moeten mij toch even helpen. Het ging nu drie nachten achter elkaar niet zo goed. Afgelopen nacht op 4.00 en 5.00 uur na elk uur gezien. Hoe blijf ik dan positief denken? 'Elke nacht een stukje beter' vind ik moeilijk als ik eind vorige twee best goede nachten achter elkaar maakte en nu weer niet. 

Ik denk aan leuke dingen in de toekomst en ben daardoor ook best rustig. Ben super verkouden, maar ook dat heeft gelukkig geen invloed op mijn gemoedstoestand. Dat is al winst, want daar begon de luchtweginfectie in oktober mee. Rond 6 uur begon ik wel te piekeren dat de nacht bijna voorbij was, maar daarvoor niet. 

Misschien hebben de ervaren slechte slapers zoals @GUUS en @mito tips...? En @Cyclad58 en @hoopvol?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je  Jeshen wat zo fijn is? Dat we herkenning krijgen van mensen op dit forum , ,waar we tegen aan kunnen praten via dit forum, de erkenning van lotgenoten, die je begrijpen, ik dacht altijd wat zeur ik veel  , maar dat vonden ze hier echt niet, je wilt alleen bevestiging steeds,  hoe lang duurt dit? Klopt dit.? I je kunt dit alleen verwoorden naar mensen die voelen wat wij voelen, het is aan anderen niet over tebrengen, het komt ook goed,maar met 5 stapjes vooruit en 4 achteruit, het is een proces, en geen griep, blijf wie je bent, klaag wanneer er behoefte aan is, de positiviteit komt dan ook vanzelf, niets forceren , honderd mensen kunnen zeggen de zon schijnt,maar als je de zon niet ziet, zelf 4 jaar geleden burn out gehad, mensen zeiden kom we komen je halen gaan iets leuks doen zonnetje schijnt etc.  goed bedoeld maar ik kon niet,   de zon scheen niet voor mij, maar hij kwam paar maanden later uiteindelijk toch, tijd was de heelmeester,    ik kreeg advies magnesium voor mijn zere beenspieren, van apotheek en die zei neem er eentje voor slapen gaan  helpt  ook mee aan slapen, mij wel,   maar het is natuurlijk geen slaapmiddel,           lieverd, we strijden verder, dikke knuffel Guusje X

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei GUUS:

Weet je  Jeshen wat zo fijn is? Dat we herkenning krijgen van mensen op dit forum , ,waar we tegen aan kunnen praten via dit forum, de erkenning van lotgenoten, die je begrijpen, ik dacht altijd wat zeur ik veel  , maar dat vonden ze hier echt niet, je wilt alleen bevestiging steeds,  hoe lang duurt dit? Klopt dit.? I je kunt dit alleen verwoorden naar mensen die voelen wat wij voelen, het is aan anderen niet over tebrengen, het komt ook goed,maar met 5 stapjes vooruit en 4 achteruit, het is een proces, en geen griep, blijf wie je bent, klaag wanneer er behoefte aan is, de positiviteit komt dan ook vanzelf, niets forceren , honderd mensen kunnen zeggen de zon schijnt,maar als je de zon niet ziet, zelf 4 jaar geleden burn out gehad, mensen zeiden kom we komen je halen gaan iets leuks doen zonnetje schijnt etc.  goed bedoeld maar ik kon niet,   de zon scheen niet voor mij, maar hij kwam paar maanden later uiteindelijk toch, tijd was de heelmeester,    ik kreeg advies magnesium voor mijn zere beenspieren, van apotheek en die zei neem er eentje voor slapen gaan  helpt  ook mee aan slapen, mij wel,   maar het is natuurlijk geen slaapmiddel,           lieverd, we strijden verder, dikke knuffel Guusje X

Ja dat is misschien het meest lastige @GUUS 5 stappen vooruit, 4 achteruit. Bij jou ging het slapen ook op die manier? Na 2 maanden kwam de verbetering toch?

Ik heb maar gewoon vanmorgen besloten naar mijn zus op een uur rijden te gaan. Met twee kids kan ik mij ligoefening toch niet doen. Dat wordt vrijdag weer. Gisteren ging het goed op de bank. Bedankt voor je tips @Bestwel

Even afleiding.

Groet,

Jeshen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Jeshen:

Goedemorgen,

Ik ben er nog ! Jullie moeten mij toch even helpen. Het ging nu drie nachten achter elkaar niet zo goed. Afgelopen nacht op 4.00 en 5.00 uur na elk uur gezien. Hoe blijf ik dan positief denken? 'Elke nacht een stukje beter' vind ik moeilijk als ik eind vorige twee best goede nachten achter elkaar maakte en nu weer niet. 

Ik denk aan leuke dingen in de toekomst en ben daardoor ook best rustig. Ben super verkouden, maar ook dat heeft gelukkig geen invloed op mijn gemoedstoestand. Dat is al winst, want daar begon de luchtweginfectie in oktober mee. Rond 6 uur begon ik wel te piekeren dat de nacht bijna voorbij was, maar daarvoor niet. 

Misschien hebben de ervaren slechte slapers zoals @GUUS en @mito tips...? En @Cyclad58 en @hoopvol?

Als ik slecht slaap vind ik het moeilijk om positief te blijven denken, daar ben ik heel eerlijk in. 
Zelf blijf ik het liefst rustig liggen zonder te piekeren. Dat werkt nog het beste, maar soms neemt de onrust over het niet slapen toch bezit van je, vooral als je de volgende dag verplichtingen hebt. Is helemaal niet gek en best wel logisch. 

De enige tip die ik kan meegeven is de wetenschap dat na een slechte nacht doorgaans een betere komt en dat het niet slecht blijft. 
Het wordt beter! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is mooi weer, de zon schijnt. Straks maar weer een hardlooprondje doen. Fijn, zo´n vrije dag. 
Gelukkig knapt mijn partner weer wat op, al mag ik vandaag nog de boodschappen doen en Foxy uitlaten. Dan kan ze hopelijk morgen weer zelf. 

Komende week schijnt het ijskoud te worden, tot strenge vorst in de nacht en rond het vriespunt overdag, met een venijnig koude wind. Toch nog winter. Zijn er nog schaatsliefhebbers onder ons? Ik moet nog wat oude Noren ergens op zolder hebben liggen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Jeshen:

Ik denk aan leuke dingen in de toekomst en ben daardoor ook best rustig. Ben super verkouden, maar ook dat heeft gelukkig geen invloed op mijn gemoedstoestand.

Lieve Jes, Dat klinkt alleen maar heel goed. Precies zoals ik dat doe. Alles wat ik wilde voor de toekomst kon ik bedenken, en daarmee rust creëren voor het NU.

Ik ben echt blij dat uit veel dingen blijkt dat je vooruit gaat. Slapen gaat ook komen.

Het is echt vervelend om zo door je klachten te worden beheerst, maar precies de gedachte dat het ooit over gaat en je dus geduldig moet wachten tot het zover is, geeft mij alle rust die ik nodig heb. Om hier te schrijven, jullie op te beuren, advies te geven etc. En soms is het echt wel duidelijk dat ik niet de oude ben, een verkoudheid die mijn klachten erger maakte, of stress omdat mijn vriend vreselijk verdrietig is. Hij is als vluchteling in NL gekomen en met alles wat in zijn thuisland gebeurd breekt zijn hart, wekelijks en soms dagelijks. Met echte heftige tranen en emoties. Als hij zich zich niet zo goed voelt, voel ik dat direct en ik ben zo gevoelig. Overdreven reageren doe ik dan ook soms, terwijl mijn gedachten me vertellen dat hij zich gewoon rot voelt door andere dingen. Toch moest ik gisteren ineens huilen en voelde me zoekende hoe ik er mee moest omgaan. Mijn toekomst gedachten bouwden altijd verhalen rond mijn vriend, en als hij heel teruggetrokken is door zijn eigen verhaal, vind ik dat blijkbaar moeilijk. Misschien is dat ook wel normaal, maar dat ik moest huilen wijt ik aan de overgevoeligheid en het traumatische jaar hiervoor.

 

Ik was vandaag juist gefrustreerd dat ik zoveel slaap. En als ik mijn slaap afbreek omdat ik vind dat 9 uur  wel genoeg is, voel ik me beroerd. Kom ik verdorie uit op 11 uur. En begrijp me goed, dat is heel fijn. Echt heel fijn. Maar tegelijk heb ik stress van als ik met iemand wil afspreken omdat ik niet weet hoe ik eerder/ op tijd wakker kan worden zonder me ellendig te voelen. Vandaag hoorde ik een bevestiging van een natuurarts, die juist bij benzo-ontwenning adviseert zoveel mogelijk te slapen omdat tijdens de slaap je lichaam kan herstellen. Lekker voor diegene die daar mee worstelt, zal je denken, maar zie het als advies voor de lange termijn. Velen van ons kunnen eerst niet slapen, gaan dan iets beter slapen, en ook heel veel gaan uiteindelijk ook extra slapen.

Als jullie slapen hebben jullie dan ook 'last' van extra bizarre, duidelijke dromen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Liz @Kannietmeer, het moet voor je vriend verschrikkelijk zijn of afstand te vernemen wat er in zijn thuisland allemaal gebeurt. Dat is echt heftig en dat grijpt diep in. Dat jij daar ook op reageert is ook wel logisch vind ik, zeker met de benzo-ontwenning on ogenschouw.

Wat slapen betreft, sliep jij voor je benzotijd ook al zo veel? Meer dan 10 uur slapen per nacht is ook niet goed, maar dat haal je volgens mij niet. Het is natuurlijk helemaal waar dat je lichaam tijdens de goede slaap het best herstelt, dus geniet er van! Als je 8 uur slaapt is dat ook prima, al voelt dat misschien niet zo. 

Ik slaap doorgaans rond de 7 uur, en soms zit er zo'n nacht bij van bijna niets. Bizar, een tussenweg is er niet. Gelukkig overheersen de nachten van 7 uur. 
Of ik veel droom? Ja, en waar ik voorheen wist dat ik droomde maar nooit meer kon reproduceren waarover kan ik dat nu veelal wel. Echt bizar vind ik het niet, op een enkele uitzondering na. Wel zijn de dromen wat meer lucide nu. 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Cyclad58:

Wat slapen betreft, sliep jij voor je benzotijd ook al zo veel?

Ik had eigenlijk wel genoeg aan maximaal 8. Sinds mijn 11e niet meer zo veel geslapen. Ik probeer het dus af en toe om niet zoveel te slapen, maar voel me echt beroerd dan. Geen energie en trillerig en zeer onstabiel. Pas als ik die extra uren pak, voel ik me mijzelf. Echt vreemd vind ik dat. Het maakt voor mij het verschil tussen veel klachten en slechte stemming, of weinig klachten en goede stemming. Ik sliep vandaag dus wel 11 uur. Toen ik twee uur daarvoor wakker werd, was ik een wrak. Twee uur later, na weer te hebben geslapen, ben ik stukken beter.

Lucide dromen horen bij de benzo ontwenning, en ik heb het echt al maanden. Soms duurt het een paar uur voordat ik het helemaal van me heb afgeschud. Ik heb geen nare dromen gelukkig, maar ze hebben dus soms wel invloed op mijn eerste uren van de dag.

Vandaar ook mijn vraag hoe dat bij jullie is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens ben ik nu 3 maanden benzovrij na 2 maanden Lorazepamgebruik en 11 maanden afbouwen (samen dus 13 maanden Lorazepam geslikt, van 4 mg terug naar 0).
Als ik terugkijk gaat het echt beter dan 3 maanden terug. 

Wat nog niet is zoals het was:
- Slaap. Meestal voldoende, maar nog niet constant goed, soms een nacht gewoon bar slecht
- Ik ervaar niet de totale rust die ik voorheen wel had. Gaat wel steeds beter, maar zo heel soms komt de onrust mij nog plagen
- Mijn vrolijkheid van voorheen is ook nog niet helemaal terug. Soms bij vlagen wel, maar nog niet altijd. Niet dat ik chagrijnig ben, dat nou ook weer niet
- cognitieve vermogens zijn nog niet helemaal op orde. Alhoewel ik al veel helderder en scherper ben dan 3 maanden terug ben ik er wat dat betreft ook nog niet helemaal.

Waar ik (nagenoeg) geen last meer van heb:
- spierpijn/spiertrekkingen. Dat laatste nog soms heel lichtjes, maar is nagenoeg weg
- overmatig zweten
- zichtproblemen
- maag/darmproblemen zijn ook zo goed als verdwenen. Dat was bij mij best een issue tijdens de afbouw en het begin van de ontwenning
- duizeligheid

Al met al best een positieve balans. 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Jeshen:

Goedemorgen,

Ik ben er nog ! Jullie moeten mij toch even helpen. Het ging nu drie nachten achter elkaar niet zo goed. Afgelopen nacht op 4.00 en 5.00 uur na elk uur gezien. Hoe blijf ik dan positief denken? 'Elke nacht een stukje beter' vind ik moeilijk als ik eind vorige twee best goede nachten achter elkaar maakte en nu weer niet. 

Ik denk aan leuke dingen in de toekomst en ben daardoor ook best rustig. Ben super verkouden, maar ook dat heeft gelukkig geen invloed op mijn gemoedstoestand. Dat is al winst, want daar begon de luchtweginfectie in oktober mee. Rond 6 uur begon ik wel te piekeren dat de nacht bijna voorbij was, maar daarvoor niet. 

Misschien hebben de ervaren slechte slapers zoals @GUUS en @mito tips...? En @Cyclad58 en @hoopvol?

Dat slechte slapen gaat pas over wanneer je je er bij neer legt dat je slecht slaapt.....ik werd er gek van.

Toen ik op een gegeven moment tegen me zelf zei...we gaan deze nacht rusten....boekie lezen....gewoon rusten.....pas toen viel ik wel eens een uurtje of twee in slaap.

En langzaam aan ging het beter. De druk die je je zelf oplegt om jezelf verplicht te laten slapen werkt niet. Akkoord gaan met heel weinig slaap en proberen tussendoor je rust momenten te pakken werkte voor mij beter. Ik ging ook altijd pas op bed wanneer ik letterlijk omviel....of op de bank in slaap sukkelde.

Alle slaap momenten waren voor mij op het laatst mee genomen.....maar mezelf verplicht slaap opleggen werkte averechts.

mito

bewerkt door mito
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Kannietmeer:

k was vandaag juist gefrustreerd dat ik zoveel slaap. En als ik mijn slaap afbreek omdat ik vind dat 9 uur  wel genoeg is, voel ik me beroerd. Kom ik verdorie uit op 11 uur. En begrijp me goed, dat is heel fijn. Echt heel fijn. Maar tegelijk heb ik stress van als ik met iemand wil afspreken omdat ik niet weet hoe ik eerder/ op tijd wakker kan worden zonder me ellendig te voelen. Vandaag hoorde ik een bevestiging van een natuurarts, die juist bij benzo-ontwenning adviseert zoveel mogelijk te slapen omdat tijdens de slaap je lichaam kan herstellen. Lekker voor diegene die daar mee worstelt, zal je denken, maar zie het als advies voor de lange termijn. Velen van ons kunnen eerst niet slapen, gaan dan iets beter slapen, en ook heel veel gaan uiteindelijk ook extra slapen.

Als jullie slapen hebben jullie dan ook 'last' van extra bizarre, duidelijke dromen?

Dit is exact hetzelfde hoe het mij is vergaan. Ik sliep ook wel eens 14 uur.  En die dromen, ja herken ik.....levens echt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er nog iemand wakker? 

Help help ik trek t niet meer. 

Drie dagen geleden van zes mg lora naar vijf gegaan. 

En sinds vanmorgen gaat het helemaal fout. Ik werd wakker met een gigantische paniekaanval waar ik nauwelijks uitkwam. 

Trillen, zweten, hartoverslagen, zo grote angst. Duizelingen tot bijna flauwvallen aan toe. Vanmiddag weer een paniekaanval weer zo heftig. Nu ben ik dus doodsbang en durf niks meer. 

Zo bang om morgenochtend weer een paniekaanval te krijgen. Ik trek dat niet meer. 

Ik durf niet meer verder af te bouwen. 

Ik kan deze ontwenningsverschijnselen niet meer aan. 

Ga kapot zo. Kan alleen maar huilen. 

Ben zo bang om dood te gaan. Dit trauma deze angst deze ontwenningsverschijnselen komen zo dichtbij mijn grote angst. 

Wat moet ik nou. Durf niet eens te gaan slapen. 

Ik weet het niet meer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog wakker. Wat een rot verschijnselen zeg. Kan je geen ontspanningsoefeningen doen? Volgens mij maak je jezelf helemaal gek zo en ik denk niet dat het ergens voor nodig is en dat het stuk minder wordt als je je niet zo op focust. Maar goed... ik ken die medicijnen niet, dus ik kan makkelijk praten... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lynn86 is een stap van 1Mg lora niet een hele grote stap? Als referentie wordt 1Mg lora vergeleken met 10Mg dia .... De afbouw van dia met 2Mg per stap is een flinke stap ....

Misschien beter met0,5Mg afbouwen?

@Kannietmeer Ken jij ervaringen? 

@Cyclad58Hoe groot waren die jij  in de eerste fase van de afbouw had, jij komt van 4Mg lora af toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lynn86

die paniekaanvallen... heel herkenbaar! Ze zijn een vicieuze cirkel. Wat ik er aan deed/doe, is proberen zorgen voor afleiding. Want hoe meer je je er op concentreert, hoe meer je in paniek gaat. Ik heb vaak het gevoel gehad dat ik een hartaanval deed, of dat het elk moment gedaan ging zijn met me. Maar het betert uiteindelijk wel allemaal. Geduld, heel veel geduld..,

  Liefs, Vicky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei hoopvol:

@Lynn86

die paniekaanvallen... heel herkenbaar! Ze zijn een vicieuze cirkel. Wat ik er aan deed/doe, is proberen zorgen voor afleiding. Want hoe meer je je er op concentreert, hoe meer je in paniek gaat. Ik heb vaak het gevoel gehad dat ik een hartaanval deed, of dat het elk moment gedaan ging zijn met me. Maar het betert uiteindelijk wel allemaal. Geduld, heel veel geduld..,

  Liefs, Vicky

Dankjewel @hoopvol vicky,

 

Het voelt idd zo zoals je het omschrijft. 

Valt niet mee. 

Xx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...