Spring naar bijdragen

Hoi ik ben Tessa!


Tessa1987

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, ik heb al veel gelezen, maar zal mezelf ook even introduceren. 

Ik ben 30 jaar en drink al vanaf mijn pubertijd. Ik kom uit een familie waar feestjes altijd gepaard gingen met veel alcohol. Ik ben lang een gelegenheidsdrinker geweest, maar de afgelopen twee jaar begon ik steeds vaker door de week te drinken.

Ik ga opnieuw een poging wagen om te stoppen met drinken. Iedere avond drink ik een of twee flessen wijn en iedere ochtend neem ik mezelf dan weer voor echt te gaan stoppen, echter na het avondeten snak ik dan toch weer naar wijn. Die heb ik dan niet meer in huis, want wat ik in huis heb, gaat op. Dan rijd ik naar de supermarkt en koop ik een of twee flessen, die gaan op en in de ochtend baal ik dan weer enorm. Ik ben mijn eigen leven aan het verpesten. 

Enige tijd geleden heb ik voor het eerst familie en vrienden verteld dat het niet goed gaat met mij, het is me toen gelukt een kleine drie weken niet te drinken. Mijn familie en vrienden denken dat ik door de weeks niet meer drink, ik schaam me gewoon om ze te vertellen dat mijn probleem groter is dan dat zij denken. 

Ik kan niet slapen als ik niet drink, dit gaat een helse nacht worden, maar ik moet echt stoppen nu. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Tessa en wat goed dat je je hebt voorgesteld.

Je zal vaker horen dat zaken herkenbaar zijn en je zal heel vaak dingen lezen en gelezen hebben die herkenbaar zijn. Je bent jong en nog een prachtig lang leven voor je. En stel je dan eens voor hoe fijn het is als je al die dagen wakker wordt zonder je slecht te voelen en met een schuld gevoel van de avond ervoor. Hoeveel tijd aan tripjes naar de supermarkt hou je over.

Een hele goede en dappere beslissing en wat Rosee zegt, alle vervelende onrust, slapeloze nachten en vervelende momenten trekken allemaal vrij snel weg. Je lichaam doet het tenslotte liever zonder dus het moet weer even wennen aan de goede zorgen die je het geeft.

Nogmaals welkom, ik ben hier net een week, maar wel elke dag, het helpt me enorm te lezen en mee te denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Tessa, 

Hoe herkenbaar toch vaak die verhalen van "nieuwkomers". Dan denk ik: ik was daar ook. Ik dronk ook tot alles op was. En ook ik baalde dan de volgende dag. Baalde van het crashen van mijn plan om de fles niet leeg te drinken, baalde van mijn kater, baalde van mijn slappe gedrag... en nam mij voor om te stoppen met drinken. Dat hield ik dan weer een paar dagen vol en dan dacht ik: ach, maar nu is het weekend en dan mag ik er wel eentje. Dat werd dan dus de fles met het bijbehorende shit gevoel de volgende ochtend. Nu dus weer gestopt. Wat mij hielp bij het slechte slapen in het begin was net als bij Rosee de melatonine tabletjes. Ook slik ik een hoge vitamine B complex om oa de vitamine B1 aan te vullen en het helpt bij vermoeidheid. Ik heb me op gezond eten gestort als nieuwe verslaving. En een andere verslaving is momenteel mijn mobiel, maar dat laat ik maar ff zo. Net als mijn chocolade die bij hevige trek de alcohol vervangt voor mij. 

Jij ook veel succes! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Tessa , heel herkenbaar je verhaal.  Vreselijk wat alcohol allemaal aanricht of ja eigenlijk wij onszelf door het naar binnen te gieten. Gewoon dag voor dag Tessa. Je moet het zelluf doen door die eerste niet te nemen.  Maar niet alleen , wij zijn hier . Op ditjes datjes dagdraad is altijd wel iemand als je behoefte hebt op een snel antwoord, succes 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie berichtjes, die motiveren mij echt om het dit keer WEL vol te houden.

Dag 1 overleefd en ik moet zeggen dat ik de wijn niet echt heb gemist, maar ik kon echt niet in slaap komen. Heb de hele nacht op dit forum gelezen en op YouTube gezeten. Na vijven dan toch nog even echt in slaap gevallen, was wel maar voor korte duur. Voor vanavond maar even de tabletjes in huis halen. Herkennen jullie ook dat je in het begin je aan de ene kant "trots" voelt dat je niks hebt gedronken maar je aan de andere kant nog waardelozer voelt dan toen je nog wel dronk? Ik had dit bij mij vorige pogingen om te stoppen ook zo hevig en merk dat ik dat nu ook weer heb. 

Ik heb twee maanden geleden bloed laten prikken (ik zei vanwege mijn vermoeidheid) en heb toen van de huisarts het advies gekregen om vitamine d en b12 te gaan slikken. Ik weet niet of het verstandig is om daar nog van alles naast te gaan slikken. @Amethist ik ga jouw tip om mezelf op gezond eten te storten pikken, als ik 's avonds niet drink heb ik namelijk ook meer behoefte om te snacken (vooral hartige dingen) en heb geen zin om aan te komen. Ik doe ook veel te weinig aan sport/bewegen, misschien moet ik daar ook iets mee gaan doen. En, @bumperjim, thee drinken lukt me wel, dat minder op de bank zitten, moet ik echt aan gaan werken. Ben de afgelopen drie dagen de deur niet uit geweest..

Fijn dat hier mensen zijn die het probleem echt snappen, ik gaf afgelopen weekend een etentje en in onze vriendengroep is het dan gebruikelijk om een kleinigheidje mee te nemen. Deze vrienden heb ik enige tijd geleden verteld dat ik wil stoppen met drinken omdat het de spuigaten uitloopt (het woord verslaafd heb ik niet gebruikt, schaamte denk ik). Wat denk je dat ik als kleinigheidje krijg? Zo'n armband waar je wijn in kan doen? En zoveel vrienden en familieleden die mij nog taggen in al die wijnberichten op Facebook, terwijl ze weten dat ik een probleem heb. A fijn, klinkt alsof ik het probleem bij hen wil neerleggen, ik weet ook wel dat alcohol maatschappelijk veel te veel geaccepteerd wordt en ikzelf de enige echte schuldige ben van dit alles. 

Voor nu merk ik dat dit forum, in deze beginfase, in ieder geval mega motiveert om echt van dat gif af te blijven!

Fijne dag allemaal en veel lieve groetjes van mij!

bewerkt door Tessa1987
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vitamine D en vitamine B12 kun je gerust met iets anders combineren als je zou willen. Kan geen kwaad (ik werk zelf in een drogist). Melatonine kan daar gewoon bij. 

Ja, lastig he: het gedrag van de buitenwereld. Anderen bagetaliseren het al snel wanneer je aangeeft een probleem met alcohol te hebben of te stoppen met drinken. Het kon mij zelfs boos maken. Maar ik schuif het nu maar opzij. Ik ben duidelijk en direct en dat geeft gelukkig wat minder ruimte tot opmerkingen als: doe nou niet zo ongezellig, eentje kan toch geen kwaad? 

Gefeliciteerd met dag 1 en op naar dag 2 Tessa! :rose:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dat je niet hebt gedronken Tessa! Je vrienden merken vanzelf dat het je menens is met de drank. Ik heb zoveel zogenaamd hilarische momenten gehad door de drank. Totdat ik het niet zo hilarisch meer vond allemaal maar er triest van werd. Mensen moesten vaak lachen om al die rare dingen die ik deed onder invloed van drank. Maar ik voelde dat ik steeds meer een grens over ging en mezelf kwijtraakte. Ik kan ook niet meer zo lachen om al die drank grappen, vrouwen die zichzelf vergelijken met patsy uit absolutely fabulous of grappen op fb. Ik hoop dat je vrienden je serieus gaan nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist Rosee, ik herken zo wat je zegt. Men vindt het vaak wel grappig al die rare acties die je hebt tijdens je dronkenschap. Ik heb zoveel beschamende momenten gehad als ik onder invloed was. Mag ik vragen of en hoe jij jouw omgeving hebt ingelicht. Ik vind dat nogal lastig. Bijna drie maanden geleden heb ik een paar familieleden en vrienden voorzichtig over mijn probleem verteld en in de eerste week kreeg ik opvallend veel bezoek, telefoontjes, etc. maar dat verwaterde alweer snel. Ze vroegen nog wel eens: "Hoe gaat het nu?" Dan zei ik: "goed" en veranderde al snel het onderwerp. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn omgeving heeft inmiddels ook wel gezien dat ik geen maat kan houden. Ik heb gezegd dat ik voorlopig niet drink (iig 3 maanden) daarna zie ik verder. Gelukkig zijn er 2 mensen in mn vriendenkring die ook zijn gestopt. Ik denk dat je omgeving uiteindelijk blij is en respect voor je heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sowieso dat laatste natuurlijk!! Je hoort vaak mensen die (tijdelijk) stoppen met drinken omdat ze hun lifestyle aan willen passen, maar ik merk bij mij (en als ik hier lees, vele met mij) dat het meer is dan dat. Ik hoor ook vaak collega's zeggen dat ze een maand stoppen, gewoon om het lichaam even te zuiveren. Dat is natuurlijk hartstikke goed, maar bij mij zit het probleem veel dieper. Er zit natuurlijk wel een verschil met stoppen omdat je er klaar mee bent of omdat je inziet dat je gewoon verslaafd bent. Het is natuurlijk makkelijker (zeker tegen mensen die niet zo dichtbij je staan) om te zeggen dat je er klaar mee bent dan jezelf het stempel van een verslaafde te geven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bepaalt natuurlijk helemaal zelf tegen wie je wat zegt. Ik snap ook dat je geen zin hebt in een stempel van probleemdrinker. Ik denk trouwens dat heel veel mensen die meedoen met dry januari wel degelijk problemen hebben met alcohol. Waarom zouden ze het anders zo moeilijk vinden om het vol te houden. Maar het is nu eenmaal een taboe... maar eigenlijk doet je omgeving er nu niet toe, het gaat nu om jou!!! En je bent goed bezig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is waar Rosee! Fijn dat je steeds reageert. Bedankt daarvoor!

Ik denk dat het mij zou helpen als bepaalde familieleden en vrienden mij wat meer in de gaten zouden houden, ik denk dat mijn kans van slagen dan veel groter is. En als ik dat wil, zal ik ze toch (opnieuw) moeten inlichten. 

Jij bent ook goed bezig! Ben benieuwd naar a.s. weekend. Jij zei dat jouw vriend drinkt dus dat dat waarschijnlijk wel lastig gaat zijn. Ik heb zaterdag een uitgaansavond gepland met vriendinnen, weet niet of dat heel verstandig is om die door te laten gaan, ik ga eigenlijk nooit op stap zonder te drinken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tessa, je hoeft je leven niet te verpesten om anderen een plezier te doen of omdat je je schaamt om iets toe te geven. Je mag voor je eigen bestwil best eens een avondje minder “gezellig” zijn (niet drinken bedoel ik daarmee) of gewoon overslaan. Een “gezellige avond” zonder drank is inderdaad niet leuk, maar een heel leven verzuipen ook niet. Trouwens, luisteren en kijken naar anderen die met dikke tong onzin uitkramen is ook leuk als je nuchter bent. Ik was 56 toen ik stopte met drinken.  En het is best wel erg om je op die leeftijd te realiseren dat je een groot deel van je leven met drank verklooid heb. Ik hoop dat jij niet zo stom bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@hub dat is dus precies mijn angst. “Ben ik wel leuk zonder drank?” Ik denk zelfs dat ik de uitgaansgelegenheden waar ik normaal heen ga vreselijk vind als ik daar nuchter binnen ben. Ik moet inderdaad niet zo dom zijn, ik heb nog een heel leven voor me! Het is al zonde van het afgelopen jaar, ik moet volhouden nu! Bedankt voor je bericht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar lieve Tessa, als je bang bent dat uitgaansgelegenheden niet leuk zijn als je daar nuchter binnen komt dan ben jij toch niet niet-leuk maar
die uitgaansgelegenheid? Net als andere mensen. Als je die alleen onder invloed leuk vindt, dan schort er toch iets als je ze nuchter niet leuk vindt?
Jij bent gewoon zo als je bent. Leuk of niet leuk hangt er maar helemaal van af en is zeer persoonlijk. Ik ken verschillende mensen die niet leuk zijn
(vind ik dan, he?) maar die ik erg graag mag. Leuk is niet het grote toverwoord in het leven. Lief is belangrijker.
Of ben ik nou erg simpel?

 

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...