Spring naar bijdragen

Hallo, ik ben Lefty


Lefty

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Even voorstellen dan maar.. Ik ben Lefty en ben 36 jaar. Na al vele malen over verschillende fora gestruind te hebben, toch maar eens de handschoen opgepakt en me aangemeld. Ik ben hier omdat het afgelopen weekend weer flink uit de hand is gelopen met drank en ik daar eigenlijk vanaf wil. Eerst maar even een kleine voorgeschiedenis dan..

Zoals hierboven al benoemd 36 jaar en ,zoals velen, rond de 15 a 16 begonnen met drinken en stappen. Met een vast groepje op stap en drinken.. Veel drinken.. Ook werden er verschillende anderen drugs geprobeerd en zijn we lang in de weer geweest met xtc en cocaine. Ook wel een jaar of 15 ieder weekend. Veel naar housefeestjes en dat soort zaken waar je als jongere veel mee bezig bent. Het veel drinken (lees: verslavingsgevoelige) heeft wel redelijk bij ons in de familie gezeten. Mijn pa zelf dronk ook erg veel en ik zag dat hij daar ook mee worstelde. Nooit echt goede gesprekken over gehad overigens.. 

Mijn probleem is dan ook dat ik doordeweeks niet/nauwelijks drink en dit ook prima kan laten. In het weekend drink ik wel zeer regelmatig en vaak loopt dit slecht af. Wanneer ik eenmaal drink kan ik geen maat meer houden en leidt dit tot vervelende situaties. Ontelbare kroegverboden gehad bij café's en sportkantine e.d. Onveilige situaties gecreëerd in verkeer (Goddank nooit een ongeluk oid gehad) wel verschillende boetes van rond de 1000 euro.. Letsel bij mezelf aangebracht door verschillende stomme activiteiten waaronder (meerdere malen) gebroken neus en sneeën in arm en gezicht door dronken door een kapot geslagen raam te willen klimmen. Verschillende relaties stukgelopen door dat roekeloze domme gedrag. Lijst is te lang om op te noemen en eigenlijk ook niet zo relevant. De kerngedachte is eigenlijk dat ik gewoon wil stoppen met drinken. 

Wanneer ik ga drinken zet dat de zogenaamde poort open naar andere domme dingen zoals roken, cocainegebruik, roekeloos gedrag en afgelopen weekend heb ik op een goksite een kleine vijfduizend euro verloren met roulette. Kortom.. tijd om te stoppen met al deze onzin. 

Verder functioneer ik eigenlijk prima. Ik werk fulltime en voer mijn werk goed uit. Ik eet redelijk gezond en sport zo'n 2 a 3 keer in de week. Ik moet gewoon kunnen minderen met drinken of het beste zou zijn helemaal stoppen. Al denk ik dat dit lastig is in de vele sociale situaties waarin ik kom waar gedronken wordt.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje herkenbaar is en dat ik hier adviezen kan krijgen over hoe de drank te kunnen laten staan of in ieder geval te minderen. Al heb ik in dat laatste weinig vertrouwen aangezien ik dat al ontelbare keren geprobeerd heb.

Hmmm... best een lang verhaal geworden, maar in ieder geval: Hallo iedereen!!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lefty dat klinkt mij allemaal maar al te bekend helaas. Ik ben hier ook net nieuw. Dronk eerst ook alleen in het weekend. Echt een uitlaatklep. Maar t moet lukken om de knop om te zetten. Ik ben zelf zo klaar met al die katers en schuldgevoel. Maar het idee om nooit meer te drinken vind ik ook erg. Eerst maar eens een periode. Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Lefty, welkom op dit forum en bedankt voor je openheid.
Als ik je verhaal zo lees is het eerste wat bij me opkomt: het is alsof ik in een meeting van NA-Anonieme Verslaafden (Narcotics Anonymous) luister naar
het verhaal van een 'nieuwkomer'. Ik ben jarenlang naar deze meetings geweest en zag er, vooral de laatste jaren veel jongere mensen naartoe
komen, van jouw leeftijd o.a. Velen zijn blijven terugkomen naar deze meetings en met behulp van het programma dat NA biedt en de mogelijkheid
om in de meetings hun ervaringen met de groep te delen en te luisteren naar de ervaringen van anderen, slagen velen er in om vanuit een
soms uitzichtloze situatie toch een zeer respectabel leven op te bouwen zonder drugs (waaronder ook alcohol valt) en verslavingsgedrag als
bijv. gokken.
Kijk eens op de site van NA-Nederland   https://na-holland.nl/

Ik heb mijn huidige leven te danken aan NA. Nog steeds mezelf aan het leren kennen, dat gaat maar door, maar ondertussen
wel ruim negen jaar middelenvrij.
Ik wens je een gezond, gelukkig en lang leven toe. Wees ruimdenkend en stel je open voor wat je in eerste instantie vreemd en 'niet voor jou' lijkt.
Dan kunnen er deuren voor je opengaan op plekken waar je nooit een deur had gezien of vermoed.. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom lefty.  Supergoede stap dat je hier komt schrijven . Verslavingsgevoelig en onmatig dat herken ik . Het gaat in je hoofd allemaal over hetzelfde lijntje.  Het beste is als je wil minderen, om toch eerst te stoppen voor een tijdje. Anders is bijna onmogelijk . Bin there , done that, got the t shirt ! Dag voor dag de eerste niet nemen en jezelf beloven Dat je vandaag in ieder geval niet drinkt. Je kan je daar voor ook op het dagpact aanmelden waar meerdere forum leden die afspraak maken . Succes 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Lefty en welkom.

Ik heb een baan, speel in een band en doe vrijwilligerswerk en ja heb ook een gezin.  Dronk veel te veel, maar functioneerde oogschijnlijk prima, net als jij. Toch draaide mijn leven rondom alcohol. Wanneer ik mocht en wanneer niet. Wanneer ik teveel dronk en wanneer niet. Blij dat ik daar niet meer over na hoef te denken en dat geeft rust! 

Mij helpt het om mezelf voor te nemen om vandaag niet te drinken. En zo doe ik dat dag voor dag. 1 dag is te overzien. 

Succes! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Lefty en welkom uiteraard.

Wat kan ik zeggen. Héél herkenbaar zelfs. Ik ben 44 en heb een vergelijkbaar verleden behalve de gebroken neus maar daar zet ik dan een paar afgeschreven auto tegenover. Ik vind het dapper dat je hier binnenwandelt, daarvoor alvast mijn petje af.

Je verhaal is zo herkenbaar en ook ik heb jouw voornemens gehad, echter, ik ben van mening dat je er eens over na zou moeten denken om het helemaal op te geven. Iedereen hier weet natuurlijk dat dat een immens grote stap is maar geef het eens gedachten. Je wordt overigens niet sociaal verplicht, dat is een misvatting in mijn ogen, maar misschien zie je dat anders.

Drinken en gokken is als drinken en autorijden. Door de overmoed van de alcohol schat je je kansen verkeerd in. Nooit een goede combo.

Nogmaals welkom en deel je vooruitgang, iedereen hier is altijd bereid je steun, adviezen en raad te geven.

 

Ga ervoor, it ain't gonna be easy but it's gonna be worth it

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de fijne reacties... ik denk inderdaad dat een periode van volledige onthouding de beste optie is op het moment. En dan onthouding van alles. Ik heb bijvoorbeeld wel eens een maand niet gedronken (dry january) maar dan merkte ik dat ik bijvoorbeeld extreem veel ging roken. Het liefst stop ik met alles en dan kan ik in de toekomst, wanneer ik bijvoorbeeld naar een festival ga, proberen om weer eens sociaal te drinken. Ik ga het nu in ieder geval proberen en me dan richten op sporten, werken en gezond eten. En niet drinken natuurlijk! :-)

Ik zal mijn voortgang hier posten en nogmaals bedankt voor de adviezen en de reacties! Fijn dat mijn verhaal ook wat herkend wordt.

@Koen Ben jij ook gestopt met drinken enz? Zoja.. hoelang al? En hoe heb je het tot nu toe ervaren..?

bewerkt door Lefty
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met alles gelijkertijd stoppen zal echt zwaar worden maar begrijp wel dat je het wilt . Ik ben ook gestopt met drinken en 6 weken later met roken . Ik wilde eigenlijk ook gewoon  sociaal kunnen drinken na een tijd "droog". Nu ik dik 4 maanden droog ben volgens het dag voor dag principe, voel ik niet meer de behoefte en wil ik niet meer drinken.  Misschien word dat nog anders maar op dit moment is de knop helemaal om . Dus je ziet , het kan raar lopen in het ADB PROCES.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sporten of een andere leuke of tijd vragende hobby is een uitstekend idee. Dat wordt ook geadviseerd. Je zal merken dat er momenten komen waarop je zegt, tja, wat nu want normaal pakte ik nu een drankje. Dan kan je lekker wat anders gaan doen.

Ik ben vaak gestopt en een maand of drie geleden van samenwonen naar latten gegaan. Ik zag mezelf snel afglijden en onrustig worden. De paar jaar daarvoor dronk ik niet vaak omdat iksamenwoonde, misschien vier tot zes keer per jaar maar dan wel tot grote hoogte. Dit werd snel een paar keer per week zoals het daarvoor ook was. Ik heb een probleem met alc, altijd al gehad en wilde koste wat het kost verschrikkelijke problemen voor zijn.

Ik heb me aangemeld bij novadic kendron, intake gehad en op 17 januari mijn eerste gesprek. Ik ben direct na het maken van de afspraak in november zwaar gaan minderen en mezelf als doel gesteld met ingang van de afspraak te stoppen. Uiteindelijk heb ik de laatste weken niet gedronken, ook geen champagne met nieuwjaar.

17 januari afspraak gehad, 18 werd ik 44 en die dag houd ik ook aan. Wat mooier dan kunnen zeggen dat je de laatste keer gedronken hebt toen je nog (in mijn geval) 43 was.

Vergeet niet dat ik hier misschien wel bijna drie decennia naartoe heb gewerkt. Ik heb IRIS zorg gedaan, psycholoog, AA en alles wat ik maar kon verzinnen en eerlijk is eerlijk, altijd in mijn achterhoofd geweten dat ik niet voor altijd ging stoppen maar minderen. Maar ik wist beter, minderen is niet voor mij, dat is gewoon de deur op een kier houden, dat was voor mij de enige reden om "te minderen". Wat overigens voor veel andere en wellicht voor jou prima kan werken hoor, begrijp me niet verkeerd. 

Een half jaar geleden gestopt met roken (alles tegelijk willen is nobel, maar zwaar, faseren is mss een goed idee) Stop over twee maanden met roken (nu met drinken) als je het zwaar hebt.

Ik sport: kickboksen, strong viking obbstacle run, hardlopen. Ook op zolder heb ik een bokszak voor wat afleiding tussendoor. Heerlijk rossen en trappen, dan ben ik alle verkeerde gedachten met een paar minuten kwijt.

Ik voel me goed en in mijn hoofd heb ik voor het eerst ooit geaccepteerd dat ik niet kan drinken, ik wil het ook niet meer want ik ben veel leuker en fitter en gezonder dan voorheen. Het is overigens ook in de omgeving makkelijker dan 20 jaar geleden. Heel veel mensen drinken niet of maar 1 of 2 glazen, let er maar eens op. En de mensen om je heen die wel lopen te tetteren, daar ben ik doorgaans niet jaloers op. Veel zinnigs komt er in ieder geval niet uit.

Ik kijk er echt naar uit! 

Ik hoop dat je een succesvolle matige drinker wordt, zonder kan altijd nog!

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig @Koen... Ik lees inderdaad dat je ook al een lange weg hebt bewandeld. Ik hoop voor je dat het gaat slagen. Ik lees ook dat je al veel verschillende dingen hebt ondernomen om van de alcohol af te blijven. Ik herken de gedachtegang van je dat je tegen jezelf zegt dat je gaat minderen, maar vanbinnen weet dat het (nog) niet mogelijk is. Hoe vaak ik wel niet discussies heb gehad met mijn vriendin.. "We kunnen anders toch gewoon even naar de kroeg gaan, drie biertjes drinken, en dan lekker naar huis.." Nee, dat kan ik niet. Ik blijf dan liever thuis dan dat ik na drie biertjes weer naar huis ga. En thuis probeer ik ook zo min mogelijk te gaan drinken, omdat ik dit beeld van mijn vader ken. Thuis alleen tot diep in de nacht zitten drinken. Waarschijnlijk is dat ook één van de redenen waarom hij maar 62 geworden is. Ik weet ook van mezelf wanneer ik thuis ga drinken het hek van de dam is en alles opdrink wat er in huis is. Nogmaals, ik herken veel van de strijd die je met jezelf levert t.a.v. het alcoholgebruik.

@Francoise.. Bedankt voor het het advies, maar het stoppen met roken wil ik wel tegelijkertijd proberen, omdat dit vaak samenhangt met het drinken. Tien jaar geleden rookte ik dagelijks en ben toentertijd zeven maanden gestopt. Tot ik op een festivalletje stond met de zon op mijn gezicht en een biertje in mijn hand en zin kreeg in een sigaret. Ik besloot een gelegenheidsroker te worden en dit heb ik eigenlijk altijd vol kunnen houden. Up en downs met zijn tijd, maar heb het roken eigenlijk altijd gekoppeld aan alcohol. Meestal lukte dit wel, maar vaak ook niet..

Ook het sporten is inderdaad iets wat mij afleiding kan bieden. Ga nu twee a drie keer in de week squashen. En nog eenmaal in de week voetballen, alleen is het biertje erna in de kantine dus ook een verleiding. Ik merk wel dat ik het sporten ook echt nodig heb als uitlaatklep en twijfel sterk om er iets bij te gaan doen, bijv. Crossfit oid. Ben altijd wel sportief geweest en vind het ook wel fijn om fysiek alles te geven.. Verder denk ik dat andere afleidingen of hobby's ook goed zijn inderdaad. Alleen was mijn favoriete hobby altijd met vrienden in de kroeg zitten..;)

Nou, zometeen ff koken en daarna alles geven op de squashbaan.. Ik maak me niet zo'n zorgen over de doordeweekse avonden, maar zodra het vrijdag is begint het te kriebelen en heb ik het idee dat ik iets moet gaan ondernemen (lees: drinken). Maar goed, nog enkele dagen om me daar op voor te bereiden.

@Rosee.. Jij ook Rosee!! Hoe gaat het met jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herkenbaar Lefty dat je liever thuis blijft dan 3 biertjes en dan naar huis. Met mij gaat het goed na 8 dagen geen alc maar dit weekend gaat lastig worden. Ik ga dan naar mn vriend en drink daar altijd heel veel. Hij drinkt al jaren dezelfde hoeveelheden, 4 halve liters bier per dag en is niet van plan om dat op te geven, denk ook niet dat hij dat kan. Het stoort me ook niet maar het wordt wel een trigger. We gaan meestal flink los de hele nacht met drank en muziek. Terwijl ik normaal om 11 uur s avonds moe ben. Ik hoop dat we hier een nieuwe modus in kunnen vinden. Het wordt een test zaterdag...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lefty,

Ik herken veel van wat je schrijft. Ik zou ook het liefste willen minderen, want NOOIT meer alcohol drinken, lijkt mij echt niet te doen. Ik heb voor mezelf wel besloten dat ik begin met volledig stoppen, want als ik eerlijk ben naar mezelf weet ik dat ik niet kan minderen. Als ik na twee glazen zou moeten stoppen, word ik gek, want juist dan is de behoefte enorm. Succes ermee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig Lefty! Je denkt na over de mogelijke triggers en lastige momenten en denkt al op voorhand hoe ze op te lossen! En goed dat je voor nu de kroeg uit de weg gaat. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijker kan. Is in het begin wanneer je nog niet zo stevig in je schoenen staat qua stoppen, alleen maar handig. 

Voor mij werkt minderen ook niet. Ik heb het geprobeerd hoor. Eerst gestopt en dat 5 jaar gedaan. Dus je zou zeggen dat dan alles wel gereset is. Toen weer "voorzichtig" af en toe een glas. In het begin leek het goed te gaan, al moest ik wel echt mijn best doen om dan de rest van de fles te laten staan. Maar zat daarna weer vrij snel in mijn oude gedrag: drinken tot het op is en dan balen dat ik niet meer kan drinken. Dus na 11 maanden opnieuw gestopt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Tessa1987 Bedankt voor je bericht.. Ja zo goed ken ik mezelf ondertussen wel. Liever niets dan iets! Misschien zit het minderen er voor ons op den duur wel in.. Veel succes in ieder geval..

@Amethist Bedankt Amethist.. Hmmm.. Na vijf jaar zou je verwachten dat 'voorzichtig' af en toe een glas weer zou moeten kunnen. Goede keuze inderdaad om dan opnieuw te stoppen. Ja, de triggers ken ik maar al te goed. En ben ook gewoon een 'piekeraar'. Veel gedachten de hele dag door. Misschien probeer ik dat ook wat rust te geven door alcohol. Ook helemaal verkeerd.. Heb nu het boek Vrij van Marnix Pauwels besteld. Wellicht kan ik hier wat inzichten uit verkrijgen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...