Spring naar bijdragen

Voorstellen Teuntje / wil afbouwen oxazepam


Teuntje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, mijn naam is Teuntje en ik ben 46 jaar. Met heel veel interesse heb ik jullie berichten en verhalen gelezen. Wat lees ik veel dappere en ook hoopvolle verhalen. Maar wat een strijd is het ook om van de benzo's af te komen.  Ik ben hier terecht gekomen omdat ik wil afbouwen van 25 mg oxazepam die ik iedere avond slik om te slapen.  Dit gaat dus niet zomaar, heb ik gemerkt. Helaas vind ik geen begrip bij mijn huisarts en ik heb wel hulp nodig. Ik heb de oxazepam tijdens een zeer stresserende periode gekregen om te kunnen slapen, toen mijn dochtertje ernstig ziek was en lang in het ziekenhuis lag. Het gaat weer goed met haar, ons leven is inmiddels weer in balans alleen nu moet ik van de oxazepam af! Ik slik de oxazepam nu namelijk  ruim 3 maanden. Wie heeft ervaring met afbouwen van oxazepam als slaapmiddel? En moet ik om af te bouwen omzetten naar diazepam of kan ik ook langzaam de oxazepam verminderen (in de manual van dr Ashton lees ik dat het omgezet dient te worden)? Ik hoop heel erg dat iemand mij advies wil geven! Groeten van Teuntje. 

bewerkt door Teuntje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Teuntje,  Hartelijk welkom hier! Goed dat je dit fijne forum gevonden hebt. Hier tref je lotgenoten en vind je steun bij het afbouwen.

Oxazepam is niet een erg zware benzo, maar door de korte werkingsduur verdraaid lastig om af te bouwen. 

Omzetten in diazepam  (is langwerkend) kan een prima optie zijn. Overleg het met je arts en bouw af in eigen tempo. Zeker niet te snel afbouwen!

25 mg Oxazepam is volgens de Ashton Manuel het equivalent van 8,33 mg Diazepam. Is een richtlijn.

Sterkte Teuntje! 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie voor jullie steun! Eerder (aantal jaren terug) gebruikte ik ook lange tijd een heel ander medicijn n.l. zopiclon om te slapen. Daar reageerde ik heel anders op, ik heb het wel langer genomen dan goed voor me was (wel een jaar) maar heb toen zelfstandig afgebouwd door steeds minder te nemen.  Dat is gelukt dus ik hoop dat de oxa nu afbouwen ook gaat lukken! Maar het voelt heel anders! Het helpt me al enorm te weten dat we de strijd hier op dit forum kunnen delen. Ik ben erg geschrokken van mijn afhankelijkheid. Vanaf 15 uur in de middag iedere dag voel ik me rot en grieperig en trillend en staan al mijn zenuwen op scherp. Afijn ik hoef jullie niks uit te leggen. Mijn arts wilde laatst helaas niks weten van omzetten naar diazepam maar ik ga het opnieuw voorstellen. Is het dan wijs om de hele dosis in één keer te veranderen? Ik neem nu één keer per dag (alleen in de avond) oxa in namelijk, dan ook één keer diazepam toch? Cyclad58 weet jij dat misschien? Veel groeten weer van Teuntje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Teuntje:

het  Ik neem nu één keer per dag (alleen in de avond) oxa in namelijk, dan ook één keer diazepam toch? Cyclad58 weet jij dat misschien? Veel groeten weer van Teuntje 

Als je de Oxazepam alleen in de avond neemt is het in mijn opinie ook voorstelbaar dat je de Diazepam ook in 1 keer ´s avonds neemt. Veel gebruikers slikken 2 of 3 doses per dag, in dat geval is het verstandig om de Oxazepam op de dag (of per dagdeel) wel te vervangen in Diazepam en de avonddosering niet.

In jouw geval kan het ´t best in 1 keer lijkt mij. 

Wel frappant, wat hoor ik toch relatief veel dat artsen niet meewerken aan het omzetten van een benzo naar Diazepam. Volgens de Ashtonmethode en volgens de meeste ervaringsdeskundigen is dat in het leeuwendeel van de afbouwpogingen de methode die de minste kansen geeft op heftige bijverschijnselen. 

Ik wilde mijn Lorazepam ook omzetten naar Diazepam, maar ook mijn behandelend arts vond dat geen goed idee. Motivatie was dat ik moeite zou hebben met medicijnwisselingen. Tja... inmiddels ben ik al zover met afbouwen dat omzetten niet meer loont, ik heb nu het equivalent van 1,5, hooguit 2 mg Diazepam.
Eerlijk gezegd verdenk ik veel artsen toch van onkunde op dit gebied.

Teuntje, blijf er op aandringen. Ik vind dat een arts het heel duidelijk moet kunnen motiveren waarom hij of zij substitutie van Oxazepam in Diazepam weigert.

 

Edit: ik bedenk me ook, dat Diazepam vanwege de langere werking jou ook wellicht helpt om niet dagelijks rond 15.00 uur zoveel klachten te krijgen. 
Je kunt ook met je arts bespreken om de avonddosering te verlagen en een dagdosering in te lassen, uiteraard in totaal niet meer dan wat je nu slikt. Je kunt dan de substitutie van Oxazepam in Diazepam in delen doen. 
Succes! 

 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Cyclad58, dank je wel voor jouw bericht en het meedenken. Het steunt me enorm, niemand in mijn omgeving begrijpt werkelijk mijn struggle op het moment. Wat fijn dat jij al zover bent met afbouwen! 

 Ik ben weer bij de huisarts geweest maar hij blijft zeggen dat hij omzetten naar diazepam niet verstandig vindt. Hij vindt dat ik de oxa moet afbouwen en de verschijnelen die het meebrengt een poos voor lief moet nemen. Dan maar grieperig voelen of niet slapen. Ookal leg ik uit dat die verschijnselen heel heftig zijn: hij blijft erbij dat ik na 3 maanden gewoon op die manier moet kunnen stoppen en dat ik met het omzetten naar diazepam mezelf langer ga laten lijden (zijn woorden) dan nodig is. Hij zegt dat ik immers niet jaren heb geslikt maar maanden en dat dit een groot verschil is. Ik kreeg toch wel een beetje het idee dat hij denkt dat ik overdrijf. Maar dit is echt niet zo. Punt is namelijk dat ik niet functioneer met die afkickverschijnselen die ik ervaarde na het stoppen met de oxa (en ik heb een gezin en werk 3 dagen dus ik wil graag op de been blijven). Overigens heb ik op dit forum meer verhalen gelezen van mensen die net als ik al na een paar maanden afhankelijk waren. Misschien ben ik er gevoelig voor, dat kan best: hoe dan ook wil er van af!  Ik heb na zoveel erover gelezen te hebben op deze site en op dit forum inderdaad het idee dat omzetten naar diazepam en dan langzaam afbouwen (Ashton methode) wel voor mij de juiste weg is. Nu ga ik me beraden hoe ik op een alternatieve wijze of via een andere arts toch aan diazepam kan komen...  

Ik denk nu zelf: ik wil stoppen met de oxa en wil dat omzetten naar equivalent diazepam. Ik neem dat een week vaste dosis alleen in de avond en ga dat per week volgens methode Ashton verlagen. Dat MOET gewoon lukken. 

Groetjes weer van Teuntje

 

bewerkt door Teuntje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, artsen zijn af en toe zo eigenwijs ook hè? En ze weten inderdaad te weinig af van (de gevolgen van) benzo-ontwenning. 
Het is echt wel zo dat langer slikken van hogere doseringen meer kans geeft op heftige onttrekkingsverschijnselen, maar het is ook zeker zo dat na relatief kort gebruik (3 maanden bv) van een niet te hoge dosering de verschijnselen eveneens zeer heftig kunnen zijn. dat verschilt per persoon. Als een arts dat ontkent is hij onwetend. Komt helaas vaak voor. 

Ik bespeur bij jou een stevige vechtlust en je wilt er voor gaan, Teuntje. Je zou een second opinion kunnen aanvragen bij een andere arts. Je kunt ook je eigen arts verwijzen naar de Ashton Manuals. Of dat helpt weet ik niet, maar ik weet wel dat het in eigen hand nemen van de afbouwregie de moeite loont. Het blijft lastig en moeilijk, maar alleen jij kan het eigen afbouwtempo bepalen (en dan ga je soms no9g te snel is mijn ervaring.

Go for it! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je benzodizzy. Het voelt inderdaad zo. Ik zal de tijd nemen en het langzaam doen.  Hoe is het met jou?

En Cyclad58 ik ben vanmorgen naar een andere huisarts gegaan voor een second opinion. Een overigens veel jongere huisarts die ook de Ashton methode kent. Zij heeft me nu wel voorgesteld om inderdaad diazepam te nemen ipv oxazepam. Er is kans dat ik daar sowieso ook beter op reageer omdat ik nu echt van die enorme moodswings heb en al die andere andere rare verschijnselen. Precies wat jij zegt beaamde ze: de diazepam blijft langer in je bloed. Verder mag ik absoluut geen alcohol drinken de komende tijd zei ze (deed ik al amper).  Zij zegt nu starten met 10 mg in de avond diazepam op vaste tijdstip. Over 8 dagen dan een week/ 10 dagen start afbouwen met steeds 1 mg eraf. Ik ben voorlopig nog wel even bezig dus met afbouwen....maargoed de tijd nemen zoals jullie al zeggen. Ik hoop dat dit gaat werken en de ontwenningsverschijnselen een beetje mee gaan vallen. Zoals ik me de afgelopen 3 weken steeds voelde was op z'n zachtst gezegd niet best. Volgens de nieuwe huisarts knap ik waarschijnlijk op als ik de diazepam neem ipv de oxazepam. Ik ben benieuwd! Wordt vervolgd. En Cyclad58, hoe is het met jou? Groetjes weer van Teuntje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat fijn, Teuntje! 
Diazepam is inderdaad voor de meesten geschikter om af te bouwen. Fijn dat deze huisarts wel met je meedenkt! Het kan zijn dat je wel even moet wennen aan de Diazepam, dus kijk niet gek op als je de eerste dagen wat andere klachten ervaart (hoeft niet, hoor). Dat afbouwschema lijkt te doen. Mocht je tussentijds merken dat het toch te snel gaat kun je altijd nog een stabiliseringsweek (of zonodig langer) inlassen. Als je maar niet terug omhoog gaat in dosering. 
Klinkt prima, dit geeft je vast meer vertrouwen. Komt goed!

Eh ja, met mij ging het deze week erg goed, maar vannacht had ik een slechte nacht met 2 uur slaap (misschien 3), daarom vandaag weer klachten zoals spierspanning, wat onrustig,  en knoop in maag en wat zweetaanvalletjes. Kortom, het bekende pakket. Nog 0,27 mg Lorazepam te gaan. Daar doe ik nog wel even over, want de tapering gaat met hooguit 0,01 mg per dag, met enkele stabiliseringsmomenten erin. 

 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-10-2017 om 12:19 zei Teuntje:

Zij zegt nu starten met 10 mg in de avond diazepam op vaste tijdstip. Over 8 dagen dan een week/ 10 dagen start afbouwen met steeds 1 mg eraf. Ik ben voorlopig nog wel even bezig dus met afbouwen....maargoed de tijd nemen zoals jullie al zeggen. Ik hoop dat dit gaat werken en de ontwenningsverschijnselen een beetje mee gaan vallen. Zoals ik me de afgelopen 3 weken steeds voelde was op z'n zachtst gezegd niet best. Volgens de nieuwe huisarts knap ik waarschijnlijk op als ik de diazepam neem ipv de oxazepam.

Lieve Teuntje,

welkom ten eerste. Had gemist dat je was gekomen. Ik kijk vaak niet overal op dit forum. Fijn dat onze @Cyclad58 beter oplet in dit geval. Hij is een kanjer en steunt links en rechts en overal. Gouden kerel :-).

Wat je andere arts nu zegt is eindelijk verstandig, behalve dat je even moet gaan kijken of  1 mg per week niet te veel is. De eerste twee weken, 2 mg,  zullen mogelijk goed gaan. Daarna even goed opletten. Voor mij was 0,5 mg eraf namelijk al een dreun. Kan bij jou anders  zijn natuurlijk, maar wees er gewoon op verdacht dat je ergens een grens kan merken in hoe je afbouwt als je het in stappen doet.

Je kan het ook gaan doen zoals Ad en ik dat doen met microstapjes. Kan ik aanbevelen in principe, boven alle andere methodes. Het geeft de allerminste pijn voor de mensen die toch al veel lijden onder het ontwennen.

Heel veel sterkte, je bent niet gek en niet ziek, maar je hebt vooral herstel nodig voor je lichaam door afbouw en daarna een tijdje heling. Daarna ga je een veel betere tijd tegemoet zonder deze vervelende medicijnen

En voel je vrij op andere toppics bij te vallen. We horen graag van je!

 

ps: zopiclon valt ook in dezelfde groep als de benzo's. Dit heeft mogelijk nu tot gevolg dat je zo reageert op de oxazepam... ik lees het vaker. Als je eerder een periode een medicijn uit deze groep hebt gebruikt en bent gestopt, is de mogelijkheid daarna groter een ontwenningssyndroom te krijgen.

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel voor jouw lieve en steunende woorden @Kannietmeer Daar heb ik echt zoveel aan, ook al eerder aan de adviezen van @Cyclad58 Fijn ook dat je me waarschuwt voor de afbouw en dat ik in de gaten moet houden of 1 mg per week eraf niet teveel is. Ik ben deze week gestart met 1 mg eraf en so far so good maar het is nog te kort er iets zinnigs over te zeggen. Ook fijn te horen dat ik niet gek en niet ziek ben, ik begon daar enigszins aan te twijfelen op een gegeven moment maar heb nu weer meer vertrouwen. Ook wel door het lezen van de verhalen op dit forum. Ik zie er wel tegenop dat het best een lange weg nog is, maargoed stap voor stap maar....

Hoe gaat het met jou? Ik ga morgen weer eens meer lezen op dit forum. Ik haal er zoveel uit.  Veel groeten van Teuntje

Op 18/10/2017 om 23:14 zei Kannietmeer:

Lieve Teuntje,

welkom ten eerste. Had gemist dat je was gekomen. Ik kijk vaak niet overal op dit forum. Fijn dat onze @Cyclad58 beter oplet in dit geval. Hij is een kanjer en steunt links en rechts en overal. Gouden kerel :-).

Wat je andere arts nu zegt is eindelijk verstandig, behalve dat je even moet gaan kijken of  1 mg per week niet te veel is. De eerste twee weken, 2 mg,  zullen mogelijk goed gaan. Daarna even goed opletten. Voor mij was 0,5 mg eraf namelijk al een dreun. Kan bij jou anders  zijn natuurlijk, maar wees er gewoon op verdacht dat je ergens een grens kan merken in hoe je afbouwt als je het in stappen doet.

Je kan het ook gaan doen zoals Ad en ik dat doen met microstapjes. Kan ik aanbevelen in principe, boven alle andere methodes. Het geeft de allerminste pijn voor de mensen die toch al veel lijden onder het ontwennen.

Heel veel sterkte, je bent niet gek en niet ziek, maar je hebt vooral herstel nodig voor je lichaam door afbouw en daarna een tijdje heling. Daarna ga je een veel betere tijd tegemoet zonder deze vervelende medicijnen

En voel je vrij op andere toppics bij te vallen. We horen graag van je!

 

ps: zopiclon valt ook in dezelfde groep als de benzo's. Dit heeft mogelijk nu tot gevolg dat je zo reageert op de oxazepam... ik lees het vaker. Als je eerder een periode een medicijn uit deze groep hebt gebruikt en bent gestopt, is de mogelijkheid daarna groter een ontwenningssyndroom te krijgen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Teuntje,

Dat lezen heb ik in het begin ook gedaan. Veel lezen en herkennen gaf me in zekere zin rust en grip. Daarna ben ik gestopt met lezen omdat ik ook begrijp dat mijn proces uniek is en dus wilde ik me niet te veel bezig houden met andermans weg. Die maakte me uiteindelijk juist angstig voor dingen die ik helemaal niet had bijvoorbeeld.

Fijn dat we je kunnen steunen :-).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @Kannietmeer, ja ...het helpt me wel heel erg in het besef dat ik niet alleen sta. Ik voelde me enkele weken terug in paniek omdat ik geen grip had op de situatie en niet wist wat ik moest doen. En ik bot ving bij mijn huisarts, die me gewoonweg coldturkey liet stoppen met de oxa en mijn klachten niet serieus nam. Ik realiseer me dat iedereen een eigen verhaal heeft en een unieke reactie op benzo's en afbouwen. Ik heb me ook lang niet gerealiseerd dat ik zo afhankelijk was geworden van de slaappillen (eerder zopiclon) en daarna de oxa. Omdat ik verder eigenlijk prima functioneerde en ook een tijd zonder die zopiclon was voor ik de oxa kreeg. Dacht ik dus want in de praktijk had ik wel degelijk een vage wolk in mijn hoofd en klachten die verergerden. Ongelooflijk wat dit alllemaal teweeg brengt en als ik jullie ervaringen en strijd lees dan heb ik veel bewondering  en respect. Wat zijn mensen toch veerkrachtig. Ik loop nog steeds met vragen rond, hoor. Bijvoorbeeld is 8 mg diazepam slikken (daar zit ik nu op iedere avond) nu eigenlijk veel of valt dat in de categorie "lichtgebruik". En ik probeer goed te voelen wat het afbouwen doet. En ik dronk voorheen wel af en toe een glas wijn bij het eten (ook niet meer dan dat, ben geen drinker verder) maar  sinds ik de diazepam neem drink ik geen druppel meer en is dit aan te bevelen of kan een glas wijn af en toe geen kwaad? Tja ook dat zal wel voor iedereen weer anders zijn....

Ik heb respect voor jou en het is super waardevol voor beginnende forummers dat jij en @Cyclad58 zo betrokken zijn!  We houden moed! Groetjes weer van Teuntje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alcohol en Benzo's grijpen aan op de GABA a receptoren. Omdat dat de receptoren zijn die dus te lijden hebben onder de benzo's word afgeraden om te drinken om verdere beschadiging te voorkomen.

8mg diazepam is niet weinig in mijn ogen, maar tegelijk is dit in verhouding tot wat mensen kunnen gebruiken best weinig. Maar als de benzo's je ziek maken is veel of weinig geen vraag meer. Een klein beetje kan je even ziek maken als veel. De weg terug is alleen korter als je minder gebruikt. Maar zoals je kan lezen in mijn verhaal is voor mij een stapje naar beneden van 0,5 diazepam in één keer een veel te grote stap. Ik moet dat zeer voorzichtig aanpakken anders lig ik voor dood op de bank.

Vandaag heb ik 10 minuten gefietst en voelde lichte kramp bij het afstappen in mijn benen. Daarnaast heb ik hoofdpijn gevoel. Niet te erg, maar wel aanhoudend de hele dag. Wel erg belemmerend kan ik je vertellen. En ik blijf doodmoe zonder energie om echt iets te kunnen doen. En mijn stapjes zijn dus dagelijks 0.04 naar beneden.

Is 8mg dan veel? omgerekend hoe lang ik er over zou doen om af te bouwen van die hoeveelheid..... zou 8 maanden zijn. En dan hopen dat je niet meer narigheid ervaart dan wat je hebt.

Maar laten we er even vanuit gaan dat je de stappen die de dokter roept wel kan maken, dan gaat het alweer een stuk sneller. Stap voor stap. Proberen en kijken wat lukt en wat niet. Probeer weg te blijven van angst over wat er eventueel kan komen, want dat weet je gewoon echt niet. Erg veel mensen hebben het een stuk beter met afbouwen dan ik. Dat is hoopvol voor jou

Dank voor je lieve woorden. Ik geloof dat @Cyclad58 en ik het fijn vinden om te bemoedigen omdat we het zelf zo heftig hebben gehad en begrijpen dat je dit nodig hebt als mens in de benzo val. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Lief dat je het vraagt @Cyclad58. Het gaat redelijk goed. Ik ben voorzichtig positief. De diazepam valt wel een stuk beter dan de oxazepam over het algemeen. Van de griepverschijnselen in de middag ben ik af! Ik ben aan het afbouwen en zit nu op 7 mg inmiddels. Die 7 mg neem ik op een vaste tijd in. Ik slaap daar wel goed op maar droom enorm veel, vooral in de ochtenden (als ik wakker word en toch weer inslaap). Soms ook enge dromen. Ik bouw nu met 1 mg af per 10 dagen. Mijn privésituatie is -naast de gewone drukte van gezin en werk- inmiddels stabiel en dat is fijn omdat me dat moed geeft mijn benzogebruik nu ook écht aan te pakken. Wat ik soms een moeilijke gedachte vind is dat ik sóms denk/geloof dat ik beter functioneer (lees: het leven aankan) met die diazepam. Dat het me milder stemt, stabieler maakt, minder prikkelbaar, vrolijker, rustiger. Ik beleef doorgaans de dingen nogal intens (aard van het beestje zeg maar). Afijn ik weet dat op lange termijn het beter is zónder medicatie te leven dus ik zet door, hoor! Maar ik deel nu eerlijk mijn afbouw en deze gedachten komen dus ook af en toe bij me op. Want ik besef tegelijkertijd dat die gedachte juist het gevolg is van het gebruik ervan :) en dat het idee van afhankelijkheid juist een wolk is die je door moet prikken. Hoe is het met jou en de laatste loodjes? Gaat dat? Veel groetjes van Teuntje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Teuntje:

Lief dat je het vraagt @Cyclad58. Het gaat redelijk goed. Ik ben voorzichtig positief. De diazepam valt wel een stuk beter dan de oxazepam over het algemeen. Van de griepverschijnselen in de middag ben ik af! Ik ben aan het afbouwen en zit nu op 7 mg inmiddels. Die 7 mg neem ik op een vaste tijd in. Ik slaap daar wel goed op maar droom enorm veel, vooral in de ochtenden (als ik wakker word en toch weer inslaap). Soms ook enge dromen. Ik bouw nu met 1 mg af per 10 dagen. Mijn privésituatie is -naast de gewone drukte van gezin en werk- inmiddels stabiel en dat is fijn omdat me dat moed geeft mijn benzogebruik nu ook écht aan te pakken. Wat ik soms een moeilijke gedachte vind is dat ik sóms denk/geloof dat ik beter functioneer (lees: het leven aankan) met die diazepam. Dat het me milder stemt, stabieler maakt, minder prikkelbaar, vrolijker, rustiger. Ik beleef doorgaans de dingen nogal intens (aard van het beestje zeg maar). Afijn ik weet dat op lange termijn het beter is zónder medicatie te leven dus ik zet door, hoor! Maar ik deel nu eerlijk mijn afbouw en deze gedachten komen dus ook af en toe bij me op. Want ik besef tegelijkertijd dat die gedachte juist het gevolg is van het gebruik ervan :) en dat het idee van afhankelijkheid juist een wolk is die je door moet prikken. Hoe is het met jou en de laatste loodjes? Gaat dat? Veel groetjes van Teuntje 

Ha Teuntje,

Fijn dat de diazepam bij jou aanslaat, het zal je afkickverschijnselen een stuk milder maken dan bij de kortwerkende Oxazepam.
Vergeet niet dat de diazepam je nu een fijn gevoel geeft, maar dat dat ook allengs minder zal worden, dus de ingeslagen afbouwweg is de enige juiste! In jouw
tempo ben je er in januari vanaf en dat is prima te doen lijkt me.
De laatste loodjes zijn bij mij zwaar. Soms gaat het dagen erg goed en dan ineens is er een nacht met bijna complete insomnia en duvel ik met de daarbij gepaard angstaanvalletjes weer even terug. Zo'n rotdag had ik gisteren. Weer even helemaal terug op aarde, da's niet fijn. Vandaag gelukkig wel weer wat beter. Die ups and downs horen erbij, maar ze ontstaan zo grillig en onverwacht dat het zeer lastig blijft er mee te hendelen.
Privésituatie is daarbij heel belangrijk, dat is bij mij nog niet echt stabiel, maar er wordt hard aan gewerkt. 

Ik moet nog 0,1 mg Lorazepam (is niet meer dan een rietsuikerkorreltje) afbouwen. Daar neem ik de tijd voor. Doel is wel om ergens in december op 0 te staan. Als ik voortga zoals het nu loopt kan dat zelfs eind november al, maar laat ik de haast maar niet toelaten. 

Zet 'm op, Teuntje! Je bent op de goede weg! 

groetjes, Ad

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel @Cyclad58. Wat rot van zo'n insomnia-nacht. Wat duurt zo'n nacht dan lang, he (vind ik tenminste). Hopelijk voel je je vandaag al iets beter? Wel ongelooflijk knap dat je er BIJNA bent!! En ik ook in januari inderdaad, een mooie start van 2018. Je hebt helemaal gelijk wat betreft dat ik moet opletten dat het me goed voelen op die dia nu schijn is. Ik ga dan ook echt gestaag door met afbouwen!! Ik begrijp dat de laatste loodjes zwaar zijn... juist knap hoe je doorzet nu, vind ik! Hoe doseer jij trouwens zo exact, maak jij zelf de doseringen of gebruik jij van die taperingstrips? Ik begreep van mijn huisarts dat ik die wel kon aanvragen maar dat ik die zelf moet bekostigen? Ik heb nu een precisieweegschaaltje en maak dus zelf de dosering maar dat is nu nog goed te doen. Komend weekend van 7 mg naar 6 mg en dat weer 10 dagen.  Hoe doe jij dat met 0,1 mg. Dat is inderdaad een flintertje, is de volgende stap daarvan naar 0? Sterkte, Ad!! En fijn dat we af en toe even contact hebben. Groetjes weer van Teuntje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Teuntje:

Dank je wel @Cyclad58. Wat rot van zo'n insomnia-nacht. Wat duurt zo'n nacht dan lang, he (vind ik tenminste). Hopelijk voel je je vandaag al iets beter? Wel ongelooflijk knap dat je er BIJNA bent!! En ik ook in januari inderdaad, een mooie start van 2018. Je hebt helemaal gelijk wat betreft dat ik moet opletten dat het me goed voelen op die dia nu schijn is. Ik ga dan ook echt gestaag door met afbouwen!! Ik begrijp dat de laatste loodjes zwaar zijn... juist knap hoe je doorzet nu, vind ik! Hoe doseer jij trouwens zo exact, maak jij zelf de doseringen of gebruik jij van die taperingstrips? Ik begreep van mijn huisarts dat ik die wel kon aanvragen maar dat ik die zelf moet bekostigen? Ik heb nu een precisieweegschaaltje en maak dus zelf de dosering maar dat is nu nog goed te doen. Komend weekend van 7 mg naar 6 mg en dat weer 10 dagen.  Hoe doe jij dat met 0,1 mg. Dat is inderdaad een flintertje, is de volgende stap daarvan naar 0? Sterkte, Ad!! En fijn dat we af en toe even contact hebben. Groetjes weer van Teuntje 

Ha Teuntje,

Ja, zo'n insomnianacht is niet plezierig. Gelukkig gaat het nu alweer 2 nachten goed. Zo af en toe zit er zo'n rotnacht tussen. 

Ik doseer niet via taperingstrips, maar met een pillensnijder, een precisieweegschaal en een nagelvijl. De weegschaal weegt tot 0,01 mg nauwkeurig, dus ik kan dagelijks (of om de 2 of 3 dagen) de dosis heel langzaam en geleidelijk met 0,01 mg verminderen. 
Met Lorazepam moet dat wel zo, want het pilletje is klein en minimaal verkrijgbaar in een dosis van 1 mg. Als je daarover meer info wilt dan hoor ik het graag!

Sterkte in je afbouw!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

@Cyclad58 @Kannietmeer @bolletjehoe is het met jullie? Ik kreeg een melding dat ik me kon aansluiten in een chat maar welk topic is dat? Ik lees nog steeds veel op het forum omdat het me zo steunt. Ik hoop dat het met jullie gaat deze week en jullie ook weer een stapje verder zijn.... Ik leer ook van jullie omdat ik nu weet dat ik door moet zetten en dat ik straks ook als ik met de laatste loodjes bezig ben ik niet op moet geven.  Ik start bijna met de overstap van 6 mg dia naar 5 mg dia. Dat is voor mij een mijlpaal! Dan heb ik namelijk de helft afgebouwd! Ik heb wel de afgelopen week veel onrustige dromen en droom heeeel veel over het verleden. Zo liep ik vannacht naast mijn moeder in het bos, we hadden een mooi en intens gesprek, ze leek zo dichtbij en warm en zo levensecht dat ik vanmorgen echt even bij moest komen, mijn moeder is al 8 jaar dood.

Is dat dromen herkenbaar voor jullie? Ik las in de Manual van Ashton dat het een teken van herstel is en erbij hoort. Dat stemde me wel gerust.

En welk precisie weegschaaltje heb jij @cyclad58?  Veel sterkte weer, veel groetjes van Teuntje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Teuntje verreweg de meeste berichten worden gepost in "Terugval of niet", je komt er via de link https://forum.verslavingdebaas.nl/topic/10132-terugval-of-niet/?page=26

Ik heb een weegschaaltje van On Balance, deze is het http://weegschaaltjes.nl/zakweegschaaltjes/weegschaal-on-balance-mtt200.html 

Je bent goed bezig, de helft van de afbouw is zeker een mijlpaal! 
Ik droom ook iets meer dan eerst, of dat ene teken is van herstel? Ik mag het hopen! 

Mijn nachtrust is wel wat aangetast door de benzo's, het zal nog wel even duren voordat dat weer als vanouds is vrees ik. 
Ik zit nu nog op een tabletje van 0,05 mg, omgerekend 0,049 mg Lorazepam. Het wordt zelfs met de weegschaal en een nagelvijl nog een hele toer om efficiënt af te bouwen, het stukje pil is nu zo klein dat het bijna niet meer minder kan. Ik wil stoppen na 0,01 mg, maar best kans dat dat al iets eerder gebeurt. Dat is meteen weer een voordeel van Diazepam; daarbij is het gemakkelijker doseren. Sterkte, Teuntje! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

@Cyclad58  nog de beste wensen voor het nieuwe jaar! Hoe is het nu met je? Ik ben nog blij met jouw tip voor het weegschaaltje. Ik tapeer nu ook heel exact. Na een paar moeilijke weken nu weer gestaag verder. Ik zit nu op 3,5 mg per avond en neem dat in één dosis in. Dit hou ik zo'n 10 dagen en en dan zak ik met 0,5 mg. Ik zet door!! Ben benieuwd hoe het nu met jou gaat en hoe jij je voelt. Groeten uit Frankrijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Teuntje.

Wat voor mij het grote verschil maakte, was zelfs de stap van 0,5 over twee weken te verdelen. Met een weegschaaltje kan je dat breken en vijlen in 0.04 of 0.03 per dag. Dan voel je er nog minder van. Micro afbouw wordt dit genoemd en aangezien je de weegschaal al hebt... Mijn 2mg diazepam tablet woog 170 mg. Ik deed dan 166mg -162mg-158mg etc.

Heel veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha @Teuntje,

Ook voor jou de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! Fijn dat het taperen via de weegschaal positief door jou ontvangen wordt. Het gaat je ongetwijfeld lukken. Laat je alleen niet verleiden door te snel te willen taperen en houd ons op de hoogte! Wellicht kunnen we je nog wat tips meegeven. We loodsen je er wel doorheen!

Met mij gaat het wel. Ben wel blij dat de feestdagen nu bijna voorbij zijn. Hoewel het erg gezellig was merk ik dat mij  lichaam slecht reageert op het ontbreken van regelmaat. Moet ik aan wennen. Obstipatie is nu wel een stuk beter, maar nog niet helemaal over.

Geniet in Frankrijk!

Liefs Ad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...