Spring naar bijdragen

Ook even voorstellen


Sophie60

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben Sophie, 59 jaar, 2 kinderen, eentje nog thuis, weduwe en sinds een week geen alcohol meer gedronken. Jaar in jaar uit dronk ik zo'n 3 tot 4 wijntjes per dag en de laatste tijd werd dat meer, soms een fles. Dit vind ik zorgwekkend en ik merkte ook dat ik er teveel mee bezig was. Ik dronk alleen vóór het eten en zodra ik uit mijn werk kwam ging ik snel snel de honden uitlaten, het eten klaarzetten en dan heerlijk even achter de PC, echt even mijn moment. Door de alcohol dacht ik me te kunnen ontspannen, even dat roesje, even niks aan je hoofd. Als jonge vrouw ben ik een paar jaar verslaafd geweest aan cocaïne en later aan speed, ook blowde ik veel. Met al die dingen ben ik al tijden op eigen kracht gestopt. Verslaving zit in de familie, mijn moeder was alcoholiste en haar vader ook.  Bij een bloedonderzoek bleek mijn lever afwijkende waarden te hebben en ook voel ik regelmatig steken in mijn lever (ik denk dat het mijn lever is). Dat heeft me doen besluiten een draai te geven aan mijn drinkgedrag.  Het stoppen vind ik aan de ene kant makkelijk, ik doe het eigenlijk zonder moeite, aan de andere kant vind ik het ook lastig, ik mis mijn roesje, het voelt een beetje leeg.  Wel zie ik al veranderingen, vooral in mijn gezicht. Ook ben ik helderder en minder gejaagd. Ik beweer niet dat ik nooit meer een glaasje zal drinken maar ik wil af van het dagelijks drinken.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Sophie,

idd stoppen is niet moeilijk, met gestopt blijven hebben meer mensen moeite.
Ikzelf kon blijvend stoppen sinds ik dit forum heb gevonden. Daarvoor tig pogingen,
in verschillende stadia van (mis)lukken. Zolang ik destijds terugviel bleef ik vooral psychisch, mijn denkbeeldige behoefte voeden.
Ook fysiek blijft een verslavingsgevoelige zijn/haar verslaving prikkelen door, af en toe te drinken en vaak volgt er na af en toe, een inhaalslag.
Er zijn hier bij tips en thema's vele ervaringen en artikelen over geplaatst, dus het loont het forum eens goed door te spitten.
Vooral het filmpje van Els Noorlander (ook te googlen, duurt ong. 30 min.) zal je veel kunnen helpen. succes!

 

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom!

Slik je wel vitamine B? Je hebt ook lever reinigingstabletten. Anders even bloedonderzoek laten doen.

De lever is altijd een punt bij alcoholisten, dus ik denk dat bijna iedereen zich daar weleens zorgen over maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sophie. Welkom op dit forum. Ik herken wel een aantal dingen die je schrijft. Ik ben nu 66. Vorig jaar ben ik gestopt met drinken toen er zich problemen (en pijn) aan mijn lever begonnen te openbaren en dat gaf me de motivatie die ik kennelijk nodig had. Uiteindelijk voel ik me er veel beter bij en dat houdt de motivatie in stand.

Voor speciale momenten van de dag kun je ook naar alternatieven zoeken. Pas op met overmatig snoepen want dat kan ook verslavend en ongezond zijn maar er zijn bijvoorbeeld allerlei soorten thee tegenwoordig, ook gewoon in de supermarkt. Leuk om eens wat uit te proberen. Of misschien kun je een andere gewoonte ontwikkelen die ongeveer hetzelfde voor je gaat betekenen. Wat mij ook hielp was blij vooruitkijken en nieuwe dingen uitproberen. Niet het gevoel hebben dat je iets "mist" maar eerder blij zijn dat je een slechte gewoonte achter je kon laten. 

Die steken in je lever kun je het beste door je huisarts laten onderzoeken. Ik had dat inderdaad ook en uit bloedonderzoek bleek dat mijn lever op dat moment nog niet onherstelbaar aangetast was maar dat dat wel kon gebeuren als ik zo door bleef drinken als ik gewend was. [Later toegevoegd] Die steken in mijn lever zijn na het stoppen al vrij gauw verdwenen en een recent bloedonderzoek heeft uitgewezen dat de leverwaarden al weer significant zijn verbeterd. Het was dus gelukkig nog omkeerbaar bij mij.

bewerkt door Bob
Toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel, ik heb al bloedgeprikt en de leverwaardes waren niet heel goed maar ook niet zorgwekkend, maar een echo zag er goed uit.  Het lijkt alsof de steken wat minder worden. Verder gaat het niet drinken nog steeds goed, hoewel ik omstreeks een uur of vijf nog wel steeds aan een glas wijn ga denken.  Ik neem dan maar een colaatje, 1 blikje. En ik snoep wat meer :-)

bewerkt door Sophie60
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag even een strijdje moeten voeren met mezelf. Zat niet al te lekker in mijn vel en bedacht me tijdens het honden uitlaten dat ik best zo'n klein flesje wijn kon kopen, ach wat is nou 2 glaasjes?  Allemaal smoesjes gingen er door mijn hoofd. "Zoveel dronk ik toch helemaal niet, een paar glazen per dag maar, ach dat is toch gewoon sociaal drinkgedrag". Enz. enz.  Tjonge, wat is dat een krachtige drug zeg, die alcohol, dat merk ik pas nu ik ermee gestopt ben.  Thuisgekomen snel een potje thee gezet en daarna ging het wel weer goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat goed met mij. Van dat duiveltje heb ik inmiddels al helemaal geen last meer, gelukkig. Dat is na een paar maanden verdwenen. Ik kan ook rustig langs de drankhoek lopen in de supermarkt zonder de neiging te krijgen iets te kopen. Dan denk ik alleen "O ja, dat had ik vroeger altijd nodig". Ik hoop dat jij dat ook kunt bereiken. Aan een beetje drinken begin ik voorlopig maar niet, en wie weet wel nooit meer. Dat ging steeds verkeerd als ik het probeerde, nadat ik eenmaal een gewoontedrinker was geworden.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruim 2 weken nu, gaat best goed maar wel die momentjes natuurlijk, vooral zo vlak voor het eten, dat was mijn momentje altijd. Ik eet nu wat vroeger en daarna is het gevoel weer weg.  Morgen op mijn verjaardag zal het wel even een uitdaging zijn. Ik heb niks in huis gehaald, mijn bezoek past zich maar even aan dit jaar :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...