Spring naar bijdragen

Ik ben nieuw.


Emerald

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik ben dus nieuw. 38.

 

En vanaf de eerste stapavond (min of meer) de meid, die toch wel meer dronk dan de gemiddelde meid, en soms ook vent. Dat is altijd zo gebleven bij stappen en op feestjes, maar de laatste jaren, tijdens en met name   na mijn laatste baan, ook vaker thuis en veel 2,5 flessen wijn met regelmaat. Voor het erger wordt moet ik hier iets mee. Drinken om te genieten van een wijntje, nee. Dat stadium ben ik voorbij. Ik heb gewoon geen rem, nooit gehad ook. Zo wil en mag ik niet door. 

 

 

Ik heb het forum boek gelezen, herkenning en een traan, maar ook angst. Vandaar dat ik in ieder geval start met het forum.

 

 

 

bewerkt door Emerald
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, Emerald. Goed dat je besluit stappen te gaan nemen. Als je geen rem hebt is er maar één goede manier om verandering in de situatie te brengen, en uit je tekst meen ik te begrijpen dat je je dat ook realiseert: minderen zal niet werken, dus moet je helemaal stoppen, in elk geval voor langere tijd. Weet je al hoe je het gaat aanpakken? We helpen je graag hoor, maar je moet het wel zelf doen. Het begin is vaak lastig, maar grote kans dat je binnen een paar maanden al reuze blij bent dat je de stap nu hebt genomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bob, ik ben al aan het minderen, nu een paar weken, dat gaat redelijk, probeer het na een foute avond, weer opnieuw, in ieder geval niet dagelijks meer in huis, dat is al heel wat. Gewoon niet kopen, maar dat klinkt zo makkelijk, terwijl dat niet makkelijk is .. (sowieso) en zodra je hier bij de dorps super komt, heb je de flessenautomaat rechts, met daarachter een enorme wijnafdeling...

bewerkt door Emerald
Link naar opmerking
Deel via andere websites

[Nou, wat er allemaal mis ging weet ik niet maar ik probeer het opnieuw.]

Goed dat je in elk geval aan het minderen gaat. Niet te veel in huis hebben en pas op een bepaalde tijd 's avonds beginnen werkt misschien. Ik schrok wel van de hoeveelheid die je met regelmaat zei te drinken. Daar breek je op den duur je lichaam mee af, ook al ervaar je het als iets wat je wel aankan. 

Ik ben zelf pas op mijn 65ste gestopt, vorig jaar. Toen was ik zo'n twee flessen wijn per dag gewend, en minderen lukte niet goed. Tot mijn verbazing bleek helemaal stoppen echter veel gemakkelijker te zijn. Achteraf wel verklaarbaar, want net als bij sigaretten kan een beetje alcohol de wens naar meer aanwakkeren.

Misschien kun de lezing van Dr. Els Noorlander over verslaving eens op Youtube bekijken. Het duurt zo's 30 minuten maar het is zeker de moeite waard.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Emerald:

(...) aangezien ik beneveld ga bellen, wat je nooit moet doen. (...)

Ja, dat herinner ik me ook, en beneveld mailtjes sturen of in internet groepen reageren kun je ook beter niet doen, of in elk geval de tekst pas de volgende dag versturen zodat je het eerst nog even nuchter kunt nalezen. Ik had op een gegeven moment het "read only" besluit voor mezelf ingevoerd. Dat sprak ik hardop uit als ik vond dat het daar tijd voor was, en daar hield ik me dan meestal de rest van de avond wel aan.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Bob:

Ja, dat herinner ik me ook, en beneveld mailtjes sturen of in internet groepen reageren kun je ook beter niet doen, of in elk geval de tekst pas de volgende dag versturen zodat je het eerst nog even nuchter kunt nalezen. Ik had op een gegeven moment het "read only" besluit voor mezelf ingevoerd. Dat sprak ik hardop uit als ik vond dat het daar tijd voor was, en daar hield ik me dan meestal de rest van de avond wel aan.

Bedankt Bob, ik schrok er weer van dat jij van mijn hoeveelheid schrok. Maar juist daarom doe ik er iets aan, ik ga de lezing zeker kijken. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijne reacties allemaal, al een hele stap zo'n forum. Maar ik ben al naar de huisarts gestapt, en nu om de 2 wkn een gesprek met een vertrouwenspersoon, ik moet afleiding zoeken voor de lange avonden. Maar dat moet je toch echt zelf doen, t is zo saai. 

Ik slaap zo slecht, niet dat iedere dag vd week zoveel dronk, maar wel 3 a 4 keer, wel fijn dat ik hier wat kan schrijven. Wil het er ook niet altijd over hebben binnen mijn kringetje/ familie.

 

Zaterdag een feestje, ik zou liever niet gaan, ook omdat het de vorige keer zo uit de hand liep (diezelfde mensen zijn er nu weer, schaam me dood, maar meestal drink ik  iets teveel, maar de laatste keer was echt erg) . ik vertelde de zaterdag jarig zijnde vriendin van mijn stappen hulp gezocht etc. 

 

Ze hoopt dat ik kom, maar dat ik heus ook wel van het leven moet genieten...

Kortom ik kreeg het gevoel dat alle begrip van haar wegvaagde, en empathie ook.  Gek eigenlijk. Had zo'n opmerking niet verwacht. Ze zei ook, dan drink je toch niet, kun je het gelijk proberen in het echte leven.. en daarna volgde dus die opmerking over dat genieten.

Lastig hoor.

Ik pak mijn kopje warme melk maar uit de magnetron.. 

 

Nogmaals fijn alles te delen, en bedankt voor alle reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb door hier veel te lezen begrepen dat niet verslaafden de wel verslaafden vaak niet goed begrijpen en vaak iets zeggen als 'dan drink je toch niet'. Er zijn zelfs veel verslaafden die andere verslaafden niet goed (meer) begrijpen. Daarom kunnen lot- en forumgenoten zo fijn zijn. Ze snappen dat er achter het drinken meer zit. 

En jij bent al goed bezig met je warme melk. Slaap lekker straks! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben net begonnen, nu barst ik natuurlijk van de motivatie, dus alles of niets.. durf ik nog niet te zeggen. Ik ken mezelf over een tijdje moet ik echt patronen doorbreken. Het gevoel 'wat maakt het allemaal nog uit' qua stemming/ gevoel , mag niet de overhand krijgen, zodat ik weer (meer)  ga drinken. 

 

Ik geef zelf het antwoord, als ik dit zo schrijf.. maar goed.. lastig allemaal.

 

Morgen vroeg op. Slaap lekker!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Emerald:

Ik ben net begonnen, nu barst ik natuurlijk van de motivatie, dus alles of niets.. durf ik nog niet te zeggen. Ik ken mezelf over een tijdje moet ik echt patronen doorbreken. Het gevoel 'wat maakt het allemaal nog uit' qua stemming/ gevoel , mag niet de overhand krijgen, zodat ik weer (meer)  ga drinken. 

 

Ik geef zelf het antwoord, als ik dit zo schrijf.. maar goed.. lastig allemaal.

 

Morgen vroeg op. Slaap lekker!!

Het is net dat "wat maakt het allemaal nog uit" gevoel dat mij meestal de das omdoet. En ik weet dat, als ik begin te drinken, ik de eerste dagen niet stop. Na 3 dagen drinken komt dan de depressie, echt zwarte gedachten en alle gevolgen vandien. En dan stop ik weer en zo gaat het maar door. En telkens minimaliseer ik het probleem, begin gewoon te drinken zonder stil te staan bij de gevolgen.

Dat patroon probeer ik nu, met hulp van de psychiater, te doorbreken. Ik ga nu alle dagen naar de AA, alhoewel het niet echt mijn ding is, maar blijf wel gaan al was het maar om telkens te horen tot wat drinken in sommige situaties kan leiden. 

Maar je zal me niet meer horen zeggen dat ik nooit meer ga drinken, heb ik al zo dikwijls gezegd. Dus neem ik het nu moment voor moment en dag per dag. En ik tracht nu mijn drankprobleem niet meer te minimaliseren maar echt onder ogen te zien, telkens terug denken aan de nare gevolgen, depressie etc. 

Ben nu weer 8 dagen ver en hoop het zeker nog een tijdje vol te houden, dag na dag ...

Groeten vanuit het verre en warme Centraal Amerika, 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu wil ik even mijn verhaal kwijt, maar moet ik onder mijn topic blijven posten of kun je ook elders berichten plaatsen. Ben echt een facebooker. Haha.

 

Ik heb gisteren wat gedronken, 2 glazen s'middags en thuis, 2stuks  0,2  blikjes frizzante0. Niet veel, maar ik kwam wel in de stemming om even naar de avondwinkel enzo te gaan in de stad. Ben naar bed gedaan, vond ik goed van mezelf, maar het rotgevoel wat ik had door die behoefte aan, overheerste.

En dan dat feestje op zaterdag, ik denk nu al, oh dan laat ik zoonlief even op het feestje en ga ik even wat in de stad halen. En dan begint ook dat aftel gevoel weer. Terwijl ik ook dat niet wil, maar wil ik nog enigszins relaxen..

 

Bah. Kan beter niet gaan, voel me zo schuldig als ik niet ga en schuldig als het niet goed gaat, los van alle mensen die er de vorige keer ook waren en ik  e er weinig meer van herinner.

 

Volgens mij is mijn probleem groter dan ik denk, maar je moet toch iets..

 

Bah bah bah

 

(alsof ik in mijn dagnoek schrijf, maar ja eerlijkheid loont)

bewerkt door Emerald
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op Thursday, August 24, 2017 om 00:04 zei Muffin1956:

Het is net dat "wat maakt het allemaal nog uit" gevoel dat mij meestal de das omdoet. En ik weet dat, als ik begin te drinken, ik de eerste dagen niet stop. Na 3 dagen drinken komt dan de depressie, echt zwarte gedachten en alle gevolgen vandien. En dan stop ik weer en zo gaat het maar door. En telkens minimaliseer ik het probleem, begin gewoon te drinken zonder stil te staan bij de gevolgen.

Dat patroon probeer ik nu, met hulp van de psychiater, te doorbreken. Ik ga nu alle dagen naar de AA, alhoewel het niet echt mijn ding is, maar blijf wel gaan al was het maar om telkens te horen tot wat drinken in sommige situaties kan leiden. 

Maar je zal me niet meer horen zeggen dat ik nooit meer ga drinken, heb ik al zo dikwijls gezegd. Dus neem ik het nu moment voor moment en dag per dag. En ik tracht nu mijn drankprobleem niet meer te minimaliseren maar echt onder ogen te zien, telkens terug denken aan de nare gevolgen, depressie etc. 

Ben nu weer 8 dagen ver en hoop het zeker nog een tijdje vol te houden, dag na dag ...

Groeten vanuit het verre en warme Centraal Amerika, 

Ook dit is herkenbaar, wat fijn dat je nu weer goed bezig bent. Juist die hele gedachten zijn zo akelig. Dergelijke gedachten had ik ook, was echt in staat om het bijltje er bij neer te gooien, en heb dus hulp gezocht.

Voelt zo onwerkelijk moet er wel iets mee. Herken je dat?

Centraal Amerika, klinkt trouwens heerlijk!!!!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Emerald:

Nu wil ik even mijn verhaal kwijt, maar moet ik onder mijn topic blijven posten of kun je ook elders berichten plaatsen. Ben echt een facebooker. Haha.

Ik reageer even alleen hier op. Voor je eigen verhaal en de ontwikkeling daarvan is het wel praktisch als je deze draad blijft gebruiken. Niet alleen voor anderen, maar ook voor jezelf. Dan kun je later nog eens teruglezen hoe het allemaal gelopen is. Je kunt op anderen regeren in hun bericht en bij "Ditjes Datjes en Dagdraad" vind je elke dag een nieuwe "dagdraag" met de datum van die dag. Die werkt als een soort huiskamer waar men elkaar ontmoet. Daar wordt ook het dagpact bijgehouden. Dat is een lijst met de namen van de mensen die zich voorgenomen hebben die dag niet te drinken. 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Emerald:

Nu wil ik even mijn verhaal kwijt, maar moet ik onder mijn topic blijven posten of kun je ook elders berichten plaatsen. Ben echt een facebooker. Haha.

Ik reageer even alleen hier op. Voor je eigen verhaal en de ontwikkeling daarvan is het wel praktisch als je deze draad blijft gebruiken. Niet alleen voor anderen, maar ook voor jezelf. Dan kun je later nog eens teruglezen hoe het allemaal gelopen is. Je kunt op anderen regeren in  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...