Spring naar bijdragen

Nou, daar gaan we dan....


Daan1976

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik ben Danielle. Ik ben 41 jaar oud en heb het co-ouderschap over mijn twee zoontjes.

 

Buiten het feit dat ik vroeger graag op stap ging heb ik eigenlijk nooit problemen met alcohol gehad. Sowieso dronk ik thuis nooit. Ook met name omdat ik thuis ook altijd een hekel had aan de momenten dat mijn ouders onder invloed waren. (vaak)

 

Enfin, m'n hele leven is inmiddels anders. Na de geboorte van de jongste en het vertrek van m'n ex toen die jongste 3 maanden oud was heb ik een zware postnatale depressie gekregen. Ik belande op de Paaz en kreeg antidepressiva voorgeschreven. Na een poosje vond ik een eigen stekje en daar is het, nu zo'n drie jaar geleden, begonnen. In eerste instantie gewoon af en toe een glaasje bij de tv. Je moet het voor jezelf immers ook gezellig kunnen maken toch? Toen ik ook nog m'n baan kwijtraakte na een reorganisatie was het hek zo'n beetje van de dam. Op de dagen dat ik de kinderen niet had dronk ik en het werd stiekempjes aan steeds erger. Tot de momenten dat ik een wijntje nam op vrijdag en zondagochtend ergens pas zo'n beetje wakker schrok. Gewoon een hele dag kwijt...

 

Lang verhaal kort, ik heb dus geen stopknop. Ik heb na mijn dagen als kroegtijger ruim tien jaar amper gedronken en nu stap ik alsnog in zo'n valkuil. Ik drink niet iedere dag en zeker niet als ik de kinderen heb. Maar als die twee er niet zijn vlieg ik uit de bocht en daar wil ik vanaf! Het liefst zou ik iemand zijn die met twee/drie glaasjes tevreden is, maar de realiteit is dat dit zo niet werkt bij mij. Ergo: helemaal stoppen dus en ik vind het doodeng. Zonder die drank duren de weekenden en avonden alleen zo lang, de eenzaamheid ligt altijd op de loer.

 

Complicerende factor, mijn tijdelijke arbeidscontract loopt af over 2 maanden. Hele lange lege dagen weer voor me... Dankjewel Flexwet ;)

 

Verder ben ik overigens een grappig en leuk mensch hoor, het is niet alleen kommer en kwel. Op dit moment voeren de zorgen alleen even compleet de overhand en ik wil de boel niet uit de hand laten lopen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Danielle!

 

Goed dat je voor jezelf aan de slag gaat en je de erkenning hebt gevonden dat dit niet langer meer gaat. Is dit dag 1 of al langer gestopt met drinken? Er zullen nog veel momenten komen dat het lastig is, maar leef van dag tot dag en vandaag drinken we niet.

 

Je verhaal is overigens voor vele hier herkenbaar, ook voor mij dat het zelden bij 1 glaasje blijft.

 

Zet hem op! 

bewerkt door Lieselotje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Daan! Je eerste stap is gezet om te stoppen, je hebt je hier aangemeld. Er zijn hier genoeg mensen die je verhaal herkennen en je erbij kunnen steunen.

Heb je er zelf al een beetje over nagedacht hoe je het wilt gaan doen? Ben je bij de huisarts geweest bijvoorbeeld? Succes, dag 1 is een feit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Daan, goed dat je er bent, het begin is pittig, "doodeng" zoals je al schreef, maar je zult gaan merken dat doordrinken veel enger is.

Afleiding zoeken is belangrijk, hobby, sporten etc. lekkere vervangende drankjes zoeken.

En heeeel veeeel hier komen :)

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom op dit forum, Danielle, en wat goed dat je het nu aanpakt. Ik ben zelf gestopt met drinken toen ik met pensioen ging, dus had ik ook te maken met veel vrije tijd. Dat is inmiddels al weer ruim een half jaar geleden, en ik heb helemaal geen behoefte meer aan alcohol maar ook geen moeite om mijn tijd op te vullen. In het begin was ik wel bewust bezig met me te bezinnen op wat ik belangrijk vond in het leven en waarom ik voor die tijd steeds naar de drank greep. Daarbij heb ik veel baat gehad bij het bijhouden van een dagboek in combinatie met een online cursus en dit forum. Ik werd me bewust van het feit dat ik helderheid moest zien te krijgen in een aantal dingen die me al heel lang dwars hadden gezeten. Daar heb ik vrede mee weten te krijgen en het voelde alsof er een enorme last van mijn schouders af gleed.

 

Er zit altijd een reden achter overmatig alcoholgebruik, en die zul jij je waarschijnlijk ook bewust moeten worden, om er vervolgens iets aan te gaan doen. Je schrijft "Zonder die drank duren de weekenden en avonden alleen zo lang, de eenzaamheid ligt altijd op de loer." In die hoek zou je dus naar oplossingen kunnen zoeken door te bedenken welke leuke en/of nuttige dingen je in die vrije tijd kunt doen, en gewoon eens met wat kleine dingen te beginnen. Grote kans dat het als een enorme verrijking ervaart als je er later op terugblikt.

 

De eerste tijd is voor de meesten het lastigste, en het kan daarbij helpen van dag tot dag te besluiten "Ik neem vandaag de eerste niet". Op die manier blijft het overzichtelijk en haalbaar, en speelt de angst voor een lege toekomst niet zo'n rol. Sommige mensen blijven het op die manier doen, anderen hebben op enig moment het gevoel alsof er een knop is omgezet, zoals bij mij het geval was. 

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah, daar is je voorsteldraadje, welkom. Ken je de term HALT al? De momenten die alcoholgebruik triggeren: Hungry, Angry, Lonely, Tired. Juist voor dat soort momenten is het goed om een plan bij de hand te hebben. Routines veranderen, andere bezigheden zoeken, kortom, van alles vooruit bedenken, zodat de optie gaan drinken steeds verder naar de achtergrond verdwijnt. Want alcohol voegt niets (positiefs) toe. Weet je wanneer je die intake hebt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah, daar is je voorsteldraadje, welkom. Ken je de term HALT al? De momenten die alcoholgebruik triggeren: Hungry, Angry, Lonely, Tired. Juist voor dat soort momenten is het goed om een plan bij de hand te hebben. Routines veranderen, andere bezigheden zoeken, kortom, van alles vooruit bedenken, zodat de optie gaan drinken steeds verder naar de achtergrond verdwijnt. Want alcohol voegt niets (positiefs) toe. Weet je wanneer je die intake hebt?

Nee nog niets gehoord, zal er morgen eens achteraan gaan. Dat HALT klinkt wel herkenbaar ja. Vandaag geen enkel probleem bijvoorbeeld, de kinderen zijn er en dan drink ik niet, punt! Was het voor de andere dagen ook maar zo makkelijk. Donderdagavond vanuit de trein kom ik langs de Albert Heijn to Go, dan krijg ik direct zin in een wijntje. Daar voorbij kunnen lopen is weer een belangrijke stap...

 

 

 

En verder: Dankjewel allemaal voor het warme welkom! Voelt fijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...