Spring naar bijdragen

Mindfulness


kale

Aanbevolen berichten

Hoi Kale, ik heb heel veel gehad aan mindfulness! Ik heb acht avonden gedaan, een vaste reeks, en daarna nog vele losse workshops.

Even kijken of ik het onder woorden kan brengen...

Er zijn twee pijlers. De ene is aandachttraning: ja maar dit, ja maar dat, ik moet nog hierheen, had ik maar dat gedaan, ssssst.... gewoon even doen waarmee je bezig bent, alleen dat en meer niet, hier en nu.

De andere pijler is: probeer te 'kijken' naar je gedachten alsof het een grote schotel vol sprinkhanen is, ze bewegen, springen, gaan te keer... laat ze maar. Je hoeft er niet op in te gaan, je hoeft ze niet te geloven, niet te beoordelen, laat maar springen.

Met die twee uitgangspunten ga je aan de slag. (Heel beknopt samengevat!)

Veel meditatie, veel observatie.

Mij heeft het veel gebracht, vooral op piekergebied.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi om te horen dat het jou veel heeft geholpen Basta.

Dat probleem heb ik dus ook, ik ben veel in gedachten. Vaak ben ik met iets bezig en dan ben ik in gedachten al weer met het volgende bezig.

Op deze manier gaat er veel aan mij voorbij..ik wil proberen wat meer van de momenten te genieten, zonder alweer verder vooruit te kijken. Daar begin ik me steeeds meer aan te storen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kale,

 

Basta omschrijft het mooi.

Ik heb wat voor je verzameld.

 

 je gedachten te observeren, zonder erover te oordelen, waardoor piekeren, malende gedachten, in de kiem wordt gesmoord. Het gaat daarbij niet om het veranderen van deze gedachten, maar om ervan los te komen en het vermogen te ontwikkelen om de gedachten als waarnemer  te observeren.

 

Mindfulness betekent: je bewust zijn van wat er gebeurt. En in contact zijn met wat je daarbij ervaart. Je drinkt bewust een kop thee, voelt de warmte van het theekopje en bent je bewust van de geur en de smaak van de thee. Dat is mindful theedrinken.

 

Mindfulness is een vorm van meditatie waarbij je met je aandacht aanwezig blijft bij dat wat er in het hier en nu gebeurt, wat dat ook mag zijn. Hoe simpel dit ook klinkt, meestal doen we het tegenovergestelde door op de automatische piloot te leven en meer bezig te zijn met van alles wat er nog moet gebeuren, in plaats van de gebeurtenis in het huidige moment.

 

Ik herken wat je schrijft met het 'voortdurend in je gedachten zijn' of iets doen en in je gedachten al met het volgende bezig. Die gedachten komen en gaan, dat kun je niet uitzetten zeg maar. Maar je kunt jezelf wel trainen, oefenen om minder aandacht aan die gedachten te geven, waardoor je bewuster met het 'nu' bezig kunt zijn. Dus met aandacht in het moment. Daar zijn verschillende manieren of technieken voor, oa Mindfulnes.  Ikzelf heb veel baat bij Hatha yoga waarbij de aandacht wat meer ligt op de ademhaling. 

 

Je doet zulke oefeningen zelf, maar er zijn cursussen waarin je kunt leren hoe je dat kunt doen.

Kort door de bocht is het eigenlijk heel simpel, je gaat zitten en observeert je gedachten, kijkt ernaar en hoeft er niks mee te doen. Waarnemen.  En tegelijkertijd ervaar ik dan hoe ontzettend moeilijk dat is. Door dit veel te doen, er geen oordeel op te hebben als het niet lukt, als ik toch steeds afgeleid word door mijn gedachten, merk ik wel dat er momenten zijn waarop het wel gaat. Als ik 's nachts eens lig te piekeren helpt het me om een oefening te doen die ik leer bij de yoga. Simpelweg mijn focus op mijn ademhaling te leggen...en elke keer als ik weer afdwaal naar mijn gedachten weer terug te gaan naar het observeren van mijn adem. Zestig keer in een minuut als het moet..maakt niet uit. 

 

Het is geen truc die je snel kunt leren. Het vraagt wel wat oefening, geduld en discipline...van de andere kant,  het kost niks en is in basis niet moeilijk. Het proberen waard dus. Ben benieuwd of jij er wat mee kunt.

 

Overigens, ik ben geen expert, dus misschien schrijf ik wel onzin, maar het is mijn ervaring  :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

eerst de training kale

8 middagen en 1 terugkomdag.

Huiswerk-oefeniungen bracht me

wat meer discipline dan ik uit mezelf heb.

CD's meegekregen en nog steeds gebruik

ik die wel eens. De traing wordt vergoed

als je bij de husarts een verwijzing haalt.

Misschien is zelfs dat nu niet meer nodig,

dat weet ik eigenlijk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die cd s zijn wel makkelijk voor thuis denk ik..

Is het duur zo n training dan?

Ik heb vanochtend via youtube gedaan,

voelde wel goed!

Alleen dwaalde wel snel weer wat af, maar door oefening zal dit vast steeds beter gaan.

Ik ga nu elke ochtend ff zo n sessie doen. Dat is ongeveer een kwartier.. Langer hoeft van mij ook niet, want vind  het wel vermoeiend worden dan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...