Spring naar bijdragen

mijzelf voorstellen


Tanuki76

Aanbevolen berichten

Hallo lotgenoten,

 

Ik zal mij even voorstellen.

Om een duidelijk beeld over mijzelf te schetsen zal het een nogal lang epistel worden :blush: maar net zoals iedereen hier heb ik ook het één en ander meegemaakt en wil ik het graag delen maar ook jullie meningen en ervaringen aanhoren.

Ik ben een vrouw van 40 jaar met een lang verleden van depressiviteit ( sinds mijn 17e). Sinds mijn 17e slik ik ook antidepressiva ( ook jarenlange therapie gevolgd met weinig succes) en daar zal ik hoogstwaarschijnlijk ook nooit vanaf komen. Ook ben ik vanaf die leeftijd begonnen met alcohol te drinken. Ik gebruikte geen andere drugs maar alcohol ( met die twee bekende glazen) gaf mij diezelfde bekende rust en zelfvertrouwen die ik zo miste om een redelijk normaal leven te kunnen leiden zonder depressieve gevoelens, slechte eigenwaarde en zelfvertrouwen. Dat leiden werd al gauw " lijden" voor mij en mijn omgeving. Ik was zo verslaafd geraakt aan dat euforisch gevoel dat het in no time veel meer glazen werden ( kleine anecdote: tot aan de dag van vandaag vind ik de smaak van alcohol niet lekker). Tot op heden heb ik een "haat-liefdeverhouding met alcohol" waarbij de haat toch wel de boventoon voert. Ik drink niet dagelijks en als ik werk heb ( ben al maandenlang op zoek naar werk) drink ik nooit en belangrijke afspraken kom ik altijd na. Soms drink ik enkele weken niet maar nu ik weer in een redelijk diep dal zit ( zorgen om zieke moeder, werkeloosheid, depressieve gevoelens, financiële onzekerheid en onzekerheid naar de toekomst) bemerk ik dat mijn alcoholgebruik frequenter wordt. Nu heb ik van mijn psychiater 'Refusal' voorgeschreven gekregen maar als ik naar de bijwerkingen van het paardenmiddel kijk (ook in samenwerking met mijn antidepressiva), schrik ik toch wel. Het vervelende is dat die bijwerkingen aardig lang kunnnen aanhouden ( na het lezen van ervaringen) en mocht ik uiteindelijk die langverwachte baan binnenhalen, dan wil ik dit niet in de waagschaal leggen door deze bijwerkingen. Ik zou het een weekend kunnen uitproberen maar dan weet ik nog niet of deze een tijd aan zullen houden.

 

Graag wil ik jullie ervaring met het middel weten en of er misschien geen alternatieven zijn. Ook jullie reactie mbt mijn verhaal zijn welkom. Tenslotte is dit forum bedoeld om elkaar te steunen/begrijpen/adviseren. ;)  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lars,

 

dank je voor je reactie! Ja, dat ben ik helemaal met je eens alleen is het dus zo dat ik nooit tijdens belangrijke momenten last heb van die bijwerkingen omdat ik alleen drink wanneer ik weet dat ik niet moet werken of wanneer ik belangrijke afspraken heb. Gek genoeg denk ik dus wel ergens goed over na (timing) wanneer ik ga drinken. Maar doordat ik geen maat kan houden, heb ik natuurlijk wel last van de '' aftermath/bijwerkingen. daar om ben ik bang dat wanneer ik refusal neem, ik wél op cruciale momenten ( tijdens werk) last krijg en zo mijn baan verlies. Mag ik vragen welke bijwerkingen je hebt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tanuki, wat een heftig verhaal zeg. Ik heb helemaal geen ervaring met refusal dus daar kan ik niks over zeggen. Wel weet ik 100% zeker dat bij mij depressieve gevoelens afnemen als ik niet drink. Heb jij daar bij jou zelf zicht op?

Welkom hier op het forum!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Echt leuk dat ik al enkele reacties krijg van jullie binnen een korte tijd! :-)

 

Des te meer besef je dat iedereen met zijn eigen demonen kampt! Ja, als je meerdere zware meds neemt, is het wel moeilijk te bepalen welk medicijn nou die bijwerkingen geeft. :-(  Ik heb nu alleen hulp van de psychiater. Van de therapieën heb ik onderhand mijn buik van vol en al helemaal omdat ze niet echt helpen. Mijn gezond verstand ( behalve met alcohol en roken) heeft me tot nu toe redelijk op het rechte pas gehouden, alhoewel dat ook af en toe kantje boord was. van AD weet ik ook niet zo veel. Wordt daar ook Ritalin voor gebruikt? Ik weet dat als ik niet drink, als ik een paar weken niets drink, de stress enorm toeneemt en dan weet ik gewoon af en toe echt niet waar ik het moet zoeken om rust te krijgen en dan zijn die twee wijntjes echt een verademing. Het rotte is gewoon dat ik na die twee wijntjes gewoon dat gevoel wil behouden en dan volgen al gauw die meerdere wijntjes die uiteindelijk ervoor zorgen dat ik me daarna nog depressiever ga voelen. Ik baal van mijzelf dat ik steeds die fout bega van meer te drinken en begin dan ook mijn gezond verstand in twijfel te nemen. "Een ezel stoot zichzelf uiteindelijk geen tweede of derde maal aan dezelfde steen?!" luidt toch het gezegde? :(  :blush: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Tanuki,

als ik even op een achterdeurtje mag wijzen

dat je op een kiertje houdt; als je al maanden lang

zonder werk bent en besluit Refusal te willen slikken

dan zijn de (mogelijke) bijwerkingen vast al over

tegen de tijd dat jij aan een (eventuele) nieuwe baan begint.

En dat begin je wel met een helder hoofd, ook op maandagmorgens.

De stress die dan bovenkomt zou zo maar datgene zijn

wat je altijd verdronk/verdoofde, dus dat is wel iets om mee

aan de slag te gaan. Dat moesten wij stoppers hier allemaal wel.

Gelukkig maar, want door te leren die verantwoordelijkheden aan te gaan

heb ik mijn leven weer echt op de rails gekregen. Makkelijk is dat soms

nog steeds niet, maar des te meer waardeer ik dus wat ik wel bereikt heb.

En ik wil echt nooit never meer terug.

en ja wij zijn geen ezels he, dus wij kunnen oeverloos dezelfde fouten

blijven maken, net zo lang tot de knop echt om gaat.

Vaak zit er een enorme angst achter om echt te stoppen

maar angsten kun je aangaan en overwinnen.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Tanuki. Welkom.

Met refusal heb ik geen ervaring. Kan je daar dus ook niet over adviseren. Ik ken je natuurlijk ook amper, alleen uit wat je net geschreven hebt. Wat ik daar wel uit haal is dat bezigheden die je zelf als belangrijk ziet je veel kracht geven. Ook krijg ik een beeld van iemand die goed leest, logisch nadenkt en dingen combineert en in hun onderlinge verband ziet. Dat zal misschien in tijden van depressive gevoelens een stuk minder zijn, maar terecht heb je al besloten dat de "gemakkelijke" vlucht in de alcohol daar geen goede oplossing voor is.

Je zou actief naar betere alternatieven in plaats van drank kunnen gaan zoeken om de positieve kanten van jezelf weer te activeren op momenten dat je dat goed kunt gebruiken. Dat kan zowel iets echt rustgevends zijn als een activiteit die je interesse heeft of een soort combinatie van die twee. Goede boeken of films achter de hand hebben misschien, of uitwaaien in de natuur. Ik noem maar wat, je kunt het beter zelf bedenken. Iets stoms als achterstallige post wegwerken helpt mij er soms weer bovenop als ik lusteloos ben. Je kunt misschien wat plannetjes hiervoor opschrijven en lijstjes maken.

Je twijfels over het gebruik en de eventuele bijwerkingen van voorgeschreven medicatie moet je natuurlijk ook zeker met de voorschrijvende arts bespreken voor zover je dat niet al gedaan hebt. Die kan mogelijk ook alternatieven aandragen.

Sterkte en succes gewenst in elk geval, ook met je moeder en bij het zoeken naar nieuw werk. Blijf hier schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hol allemaal,

 

Dank jullie wel voor al jullie waardevolle feedback. :) 

Het lijkt allemaal zo logisch, en in mijn gedachten kan ik over het algemeen ook heel logisch redeneren. Dat is wat ik van mijzelf ook zo'n "Jackall and Hyde"-achtige gedachtegang vind. het ene moment wil ik al hetgene bereiken in het leven waar ik van droomde en na een tijd van stress en teleurstelling laat ik alles varen en geef ik op. Ik heb geen echte vriendenkring, kan niet steunen op familie, ben uitbehandeld bij al de mogelijke therapieën... Je vraagt je af: wat was er eerst: de kip of het ei?/ de depressie door de alcohol of de alcohol door de depressie? In mijn geval aanvankelijk het laatste maar ik ben er van overtuigd, zoals jullie ook aankaarten, dat de alcohol nu mijn depressie in stand houdt want de week na het "binge drinken" is mijn hoofd alleen maar gevuld met schuldgevoel, lichamelijke klachten, schaamte en een gevoel van geestelijke zwakheid. Ik heb al de mogelijke vragen m.b.t. Refusal opgeschreven en leg deze morgen neer bij de psychiater. Helaas zegt de psychiater, dat waar ik nu woon (bij mijn zieke moeder waar ik ook al jarenlang een moeilijke en symbiotische relatie mee heb) ook niet bijdraagt aan een gezonde geestelijke rust en dat ze me aanraadt om weer alleen te gaan wonen maar geen inkomen en een verplichtingsgevoel en een gevoel van medeleven naar mijn moeder toe bemoeilijken die stap. Daarom kan ik ook zo moeilijk thuis iets doen om afleiding te hebben zoals, een boek lezen, filmpje kijken, want we zitten echt op elkaars lip. Ik weet dat als ik weer werk heb, ik weer meer rust en zelfvertrouwen zal hebben en hopelijk zijn die (eventuele) bijwerkingen dan allang weg(als ze er überhaupt zijn). In de tussentijd blijf ik jullie berichten lezen, zal ik zelf ook jullie verhalen lezen  om inspiratie op te doen en wie weet kan ik zowaar ook anderen ideeën geven over andere dingetjes die ik wél goed weet aan te pakken en die ik om wist en weet te zetten in iets positiefs! ;)  :sun: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Tanuki,

als ik even op een achterdeurtje mag wijzen

dat je op een kiertje houdt; als je al maanden lang

zonder werk bent en besluit Refusal te willen slikken

dan zijn de (mogelijke) bijwerkingen vast al over

tegen de tijd dat jij aan een (eventuele) nieuwe baan begint.

En dat begin je wel met een helder hoofd, ook op maandagmorgens.

De stress die dan bovenkomt zou zo maar datgene zijn

wat je altijd verdronk/verdoofde, dus dat is wel iets om mee

aan de slag te gaan. Dat moesten wij stoppers hier allemaal wel.

Gelukkig maar, want door te leren die verantwoordelijkheden aan te gaan

heb ik mijn leven weer echt op de rails gekregen. Makkelijk is dat soms

nog steeds niet, maar des te meer waardeer ik dus wat ik wel bereikt heb.

En ik wil echt nooit never meer terug.

en ja wij zijn geen ezels he, dus wij kunnen oeverloos dezelfde fouten

blijven maken, net zo lang tot de knop echt om gaat.

Vaak zit er een enorme angst achter om echt te stoppen

maar angsten kun je aangaan en overwinn

 

Kom je ook op het dagpact vandaag? 

 

Hoi Lars, wat houdt dat 'dagpact' in? ( Ik heb het forum nog niet helemaal onderzocht dus zal heus wel zaken over het hoofd gezien hebben). ;)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moeilijke thuissituatie, Tanuki.

Op basis van wat ik in die paar berichtjes van je heb gelezen, ben ik nu geneigd te zeggen dat je psychiater gelijk heeft. Onze ouders hebben ons niet op de wereld gezet om voor hen te zorgen, lijkt me. Het veranderen van je woonsituatie lijkt allemaal nieuwe mogelijkheden te openen die je nodig hebt.

Zet hem op!

 

Dank je voor het bevestigen van wat ik zelf ook al een beetje dacht. ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Tanuki,

als ik even op een achterdeurtje mag wijzen

dat je op een kiertje houdt; als je al maanden lang

zonder werk bent en besluit Refusal te willen slikken

dan zijn de (mogelijke) bijwerkingen vast al over

tegen de tijd dat jij aan een (eventuele) nieuwe baan begint.

En dat begin je wel met een helder hoofd, ook op maandagmorgens.

De stress die dan bovenkomt zou zo maar datgene zijn

wat je altijd verdronk/verdoofde, dus dat is wel iets om mee

aan de slag te gaan. Dat moesten wij stoppers hier allemaal wel.

Gelukkig maar, want door te leren die verantwoordelijkheden aan te gaan

heb ik mijn leven weer echt op de rails gekregen. Makkelijk is dat soms

nog steeds niet, maar des te meer waardeer ik dus wat ik wel bereikt heb.

En ik wil echt nooit never meer terug.

en ja wij zijn geen ezels he, dus wij kunnen oeverloos dezelfde fouten

blijven maken, net zo lang tot de knop echt om gaat.

Vaak zit er een enorme angst achter om echt te stoppen

maar angsten kun je aangaan en overwinnen.

Goed om te horen dat je je leven weer echt op de rail hebt gekregen! Ga zo door!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is twee dagen later. Hoe gaat het met je?

 

Hoi,leuk dat je er naar vraagt! :-) Het gaat best goed. Ik ben twee dagen geleden naar de psych geweest en met haar besproken wat de mogelijkheden buiten Refusal zijn en ga nu beginnen met Selincro. Ze denkt, aangezien ik niet elke dag drink en enige controle heb (aan voel komen) over wanneer ik ga drinken, dit middel ook wel eens zou kunnen werken. Mocht dit uiteindelijk toch niet voldoende zijn, kan ik altijd nog Refusal gebruiken. Hoe is jouw situatie voor het moment?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...