Spring naar bijdragen

Onder behandeling Tactus en hypotheek aanvraag met overlijdensrisico verzekering


Bassie

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik ben Bas en sinds kort volg ik de internetbehandeling van Tactus.

Ik loop aan tegen het volgende. Ik ben bezig met de aankoop van een koopwoning en een van de zaken die ik moet regelen is een overlijdensrisico verzekering. Nu raad je het al, in de vragenlijst staan vragen zoals:

Drinkt u, hoe lang en hoeveel?

Heeft u een psychische aandoening en bent u hiervoor in behandeling?

Bij wie bent u in behandeling?

Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad. Wat moet ik nu invullen om ons droomhuis niet aan onze neus voorbij te zien gaan? Moet ik wel eerlijk zijn? Hoe kan ik het het best omschrijven zodat de verzekeraar er niet moeilijk over doet of dat ik een torenhoge premie moet betalen.

Wie heeft zoiets wel eens bij de kop gehad?

Ik hoor graag jullie reacties.

Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, Bassie, in dit verhaal van jou zie ik duidelijk een voorbeeld van wat bedoeld wordt als we in stap 1 van het 12 stappen programma voor onszelf

toegeven dat ons leven onhanteerbaar is geworden. We zijn de controle kwijt, we zijn min of meer overgeleverd aan de goodwill van anderen.

Het is niet voor niets dat de maatschappij maatregelen heeft getroffen om zich te beschermen tegen de gevolgen van alcoholisme.

Ik kan je geen tips geven om je mooier voor te doen aan je verzekeraar dan je feitelijk bent.

Je kunt nog zo'n goed mens zijn, nog zo vol van goede wil, een alcoholist in het nauw maakt rare sprongen.

 

Of je eerlijk of niet (helemaal) eerlijk naar je verzekeraar bent is uiteraard jouw eigen verantwoordelijkheid.

Maar de consequenties van je alcoholgebruik en je (on)eerlijkheid zijn dat ook.

Je bent in behandeling, zeg je. Dat wil nog niet zeggen dat je je alcoholgebruik voor langere tijd "onder controle" hebt.

Verslaving is niet iets waar maar één persoon onder lijdt, verslaving heeft effect in een heel wijde (sociale) kring om de verslaafde heen.

Je kunt natuurlijk doen of je neus bloedt, maar als er straks nare dingen gebeuren en er volgen daaruit nog naardere dingen...

 

Dit is géén  zonnig bericht van: ach, niet moeilijk doen, het zal zo'n vaart niet lopen.

Ik bén niet zonnig als ik naar mijn eigen alcoholverleden kijk.

Wel heb ik veel kracht gehaald uit: je bent precies dáár waar je hoort te zijn. Als ik ergens nog niet klaar voor ben

dan ga ik aan het werk om wél zover te komen. Wat ik vandáág wil komt meestal pas veel later.... als ik er klaar voor ben.

Daarom kan ik nu, na jaren, wel zonniger kijken naar het heden.

 

Misschien is dit droomhuis nog niet het droomhuis wat je over enige tijd voor de voeten komt. In die tussentijd kun je

aan je herstel werken.

 

Succes en wijsheid gewenst. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bas, Ik kan me helemaal vinden in de reactie van Kohtje.

 

Aan de andere kant vraag ik me af wat een levensverzekeraar allemaal wel en niet mag vragen. Er bestaat ook nog zoiets als privacy bijvoorbeeld. Ik moest daar met name aan denken bij de vraag of je drinkt en hoeveel.

 

Verslaving is volgens mij in de DSM 5 geclassificeerd als een psychische aandoening en wordt ook op die manier door bijv. zorgverzekeraars bezien. Het is de vraag of bij jou deze diagnose is gesteld door iemand die dat kan en mag. Bij de online intake voor de internetbehandeling gebeurt dat m.i. niet. 

 

Dit is geen aanbeveling aan je om de vragen onjuist in te vullen. Maar om zonder kritisch te zijn een verzekeraar te vertrouwen voert mij ook wat ver.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Bassie

lukt het om te stoppen cq minderen

nu je de internetbehandeling volgt?
Heb je vertrouwen in jezelf dat je

de jouw gestelde doelen gaat halen m.b.t. drank?

De antwoorden kunnen je ook misschien helpen

een besluit te nemen en ook eerlijk naar jezelf te blijven.

Hoe dat verder moet naar de hypotheekverstrekker

daar kan ik je geen raad in geven. Daar is Japie Krekel voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Bassie

lukt het om te stoppen cq minderen

nu je de internetbehandeling volgt?

Heb je vertrouwen in jezelf dat je

de jouw gestelde doelen gaat halen m.b.t. drank?

De antwoorden kunnen je ook misschien helpen

een besluit te nemen en ook eerlijk naar jezelf te blijven.

Hoe dat verder moet naar de hypotheekverstrekker

daar kan ik je geen raad in geven. Daar is Japie Krekel voor.

Het aangaan van een hypothecaire lening is juist een stimulans om te stoppen/ minderen. Voor de duidelijkheid. Ik heb een alcoholprobleem maar funcioneer nog naar behoren,sta elke ochtend om 5.30 uur op, drink niet doordeweeks en krijg op mijn werk nog jaarlijks een prima beoordeling. Ik ben mn. benieuwd naar lotgenoten die een identieke situatie hebben meegemaakt en hoe zij dit hebben opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit mag niet gevraagd worden!! ik zou dus gewoon doen alsof er niets aan de hand is. ongelooflijk zeg...

 

hoe bevalt de online behandeling bij Tactus? lijkt me ok wel wat namelijk :)

 

gewoon doen alsof er niets aan de hand is.... waarom dan een (online) behandeling?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet nog niet hoe deze behandeling bevalt, deze start officieel morgen.

Niets zeggen lijkt mij ook geen optie, m.i. is dit het bewust achterhouden van informatie. Ik drink doordeweeks niet maar MN. in het weekend. Ik heb dus in het weekend een druk sociaal leven wat gepaard gaat met veel drinken. Om mezelf een gezondere levenstijl aan te leren volg ik de internet behandeling van Tactus, de intensieve variant.

Er moeten toch mensen zijn die dit bij de kop gehad hebben bij het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zal toch niet zo zijn dat we hierdoor ons droomhuis mislopen? Je bent natuurlijk al heel snel een zware alcoholist.....

 

Niet zo heel snel, wel sneller dan je denkt.. zijn er ook lichte alcoholisten??

Vul in en wacht af.

Dat je je hier zo zorgen om maakt geeft te denken.. maar misschien maak je je ook druk om niks en ben je gewoon een "sociaal" drinker..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is jouw keuze maar er wordt door sommige wel erg makkelijk over gedaan.

De keuze die je hebt is eerlijk zijn en mogelijk een hogere premie moeten betalen. Of liegen wat behoorlijke consequenties kan hebben!

Besef dat als jij over 15 jaar komt te overlijden door leverproblemen, de kans groot is dat de verzekering niet uitbetaald. Daar zitten je vrouw en kinderen dan met intens verdriet omdat jij er niet meer bent. Helaas moeten ze dan ook nog snel de woning verkopen want zonder jouw inkomen kunnen ze de hypotheek niet betalen.

Beetje bot gezegd maar zo is het wel. Ik dronk niet toen ik mijn verzekering afsloot maar rookte wel. Ook die vraag staat op de lijst. Ik heb aangegeven dat ik een pakje per dag rook, dat ik AD slikte en onder behandelingen bij ggz was. Het resultaat: premieverhoging wegens het roken. Risico van het vak! Statistisch gezien is de kans nou eenmaal groter dat ik vroegtijdig kom te overlijden door de gevolgen daarvan. En dat is nou net waar het bij deze verzekering om gaat.

Nogmaals, het is jouw keuze. Wil je wel bewust maken van de mogelijke gevolgen van je keuze. En ja, ik ben niet iemand van risico's. Zeker niet als het dit soort zaken gaat.

Hieronder een link, die ik niet als link geplaats krijg.

Succes met je keuze!

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/verzekeren/20671651/__Pas_op_met_liegen_tegen_verzekeraars__.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is jouw keuze maar er wordt door sommige wel erg makkelijk over gedaan.

De keuze die je hebt is eerlijk zijn en mogelijk een hogere premie moeten betalen. Of liegen wat behoorlijke consequenties kan hebben!

Besef dat als jij over 15 jaar komt te overlijden door leverproblemen, de kans groot is dat de verzekering niet uitbetaald. Daar zitten je vrouw en kinderen dan met intens verdriet omdat jij er niet meer bent. Helaas moeten ze dan ook nog snel de woning verkopen want zonder jouw inkomen kunnen ze de hypotheek niet betalen.

Beetje bot gezegd maar zo is het wel. Ik dronk niet toen ik mijn verzekering afsloot maar rookte wel. Ook die vraag staat op de lijst. Ik heb aangegeven dat ik een pakje per dag rook, dat ik AD slikte en onder behandelingen bij ggz was. Het resultaat: premieverhoging wegens het roken. Risico van het vak! Statistisch gezien is de kans nou eenmaal groter dat ik vroegtijdig kom te overlijden door de gevolgen daarvan. En dat is nou net waar het bij deze verzekering om gaat.

Nogmaals, het is jouw keuze. Wil je wel bewust maken van de mogelijke gevolgen van je keuze. En ja, ik ben niet iemand van risico's. Zeker niet als het dit soort zaken gaat.

Hieronder een link, die ik niet als link geplaats krijg.

Succes met je keuze!

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/verzekeren/20671651/__Pas_op_met_liegen_tegen_verzekeraars__.html

Dank voor je reactie. Het kan me niet schelen of ik meer moet betalen, binnen grenzen van redelijkheid natuurlijk. Mijn angst is dat ik helemaal niet geaccepteerd wordt. Ik heb enigzins hoge bloeddruk en medicijnen. Ik had hoog chlolesterol. Ik ben lange tijd onder behandeling geweest bij een psycholoog maar heb nooit suïcide gedachten gehad. Ik slik, zij het placebo, ad om de dag 20 mg paroxetine. En ik heb me onlangs aangemeld bij alcohol de baas voor een intensieve behandeling van 16 wkn. Daarnaast ben ik nooit ziek, sport ik aantoonbaar ongeveer 3 keer per week, heb ik een goede baan waar ik nooit verzuim en eet ik gezond. Ik maak het alleen in het weekend soms te bont en vind dat ik hierbij geholpen moet worden voordat het uit de hand loopt .......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bas,

Ik snap je angst, kan je helaas niet geruststellen.... Geen idee hoe een verzekeraar kijkt. Puur gevoelsmatig geloof ik niet dat de redenen die opgeeft, tot afwijzing zullen leiden. Maar wie ben ik?

Waarom bespreek je deze angst niet met je bank of tussenpersoon? Zij hebben daar ervaring mee en moeten de reactie kunnen inschatten. Misschien is er niets aan de hand en loop je je voor niets druk te maken (2 x niets is niet alles

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stel deze vraag eens bij vraag het een hulpverlener. Volgens mij is het als MG schrijft geen arts bezoek maar Internetbehandeling dus kan er geen medische diagnose zijn. Zonder medische diagnose kan je in juridische zin niet spreken van een aandoening waar je psychologische hulp bij hebt want een aandoening is formeel pas een aandoening als er een medische diagnose aan ten grondslag ligt.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Lastige kwestie. Je bent in principe verplicht om op vragen van een verzekeraar naar waarheid te antwoorden, niet alleen dekt de verzekering niet als je dat nalaat, ook ben je (naar ik meen, ik weet het op dit tijdstip even niet zeker) strafbaar bij onjuiste antwoorden. 

 

Er is echter een maar. Medische gegevens zijn geheim, de verzekeraar kan die niet zomaar opvragen. Zelfs als je zorgverzekeraar dezelfde is als je levensverzekeraar, is dat slechts in naam zo: zorgvezekeraars zijn altijd een zelfstandig rechtspersoon, en er is een fysieke afscheiding in de ICT-faciliteiten van een verzekeraar zodat een en ander niet oneigenlijk gebruikt kan worden.

 

Zolang er niets gebeurt, is er dus geen haan die ernaar kraait. 

 

De ellende echter kan beginnen op het moment dat er, Hemel verhoede, iets met jou zou gebeuren waardoor die verzekering moet gaan uitbetalen. In dat geval kunnen ze wel degelijk medische informatie opvragen aangaande je overlijden. Levercirrose bijvoorbeeld, doet meteen bij iedere verzekeringsgeneeskundige de alarmbellen rinkelen. Als dan blijkt dat je onjuiste informatie hebt opgegeven, zouden jouw nabestaanden in dat geval weleens heel veel moeite kunnen hebben nog geld te zien van de verzekeraar en dus dat huis te kunnen blijven betalen. 

 

Als ik er naar kijk als mens, zou ik zeggen dat als het je enkel gaat om het huis en de hypotheek, je het best kunt liegen, wanneer je ook daadwerkelijk rekening houdt (bijvoorbeeld wegens een partner die over kan blijven bij overlijden) dat de verzekering weleens nódig kan zijn (anders dan voor de geldverstrekker), je daar toch eens over na moet denken en met je partner zou moeten overleggen. 

 

Verzekeraars doen namelijk doorgaans pas onderzoek nádat ze moeten gaan betalen.

bewerkt door Draaiorgel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...