Spring naar bijdragen

Donderdag 21 april


Momentum

Aanbevolen berichten

Welkom Rob,

 

Zelden is mij iets gevraagd.

Als ik het terughaal één of twee maal.

Een mens is niet verplicht te drinken toch.

 

Ik zei dat ik een beetje gezonder ging leven, zoiets was het.

Verder geen enkele uitleg en ook geen vragen.

En dat ik saai zou zijn geworden, ook nooit gehoord.

Waarschijnlijk van nature erg saai. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had wel een maand geleden dat iemand zei "eentje kan toch wel?" Haar heb ik uitgelegd dat ik dat dus niet kan. Ik werd een beetje meewarig aangekeken, volgens mij dacht ze dat ik haar in de maling nam :-)

Ik zie er dus blijkbaar niet uit als een alcoholist dus ik nam het als een compliment!

bewerkt door tomtom2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tom,
Ik hoop dat dit je fundament steviger maakt - het ís een tango met de duvel soms. Hij verleidt je, grijpt op je zwakte en als jij er aandacht aan blijft besteden groeit het daarvan. AFLEIDING helpt het meest, en accepteren dat je een aanval van trek hebt. Daar kun je van balen, zoals ik vandaag lees doe je het hartstikke goed.

 

De waarom vraag lijkt me verder geheel niet relevant. Het doet zich voor, hoe bizar dan ook, je moet er mee zien te dealen.

Dit hoort er bij, op weg naar een steviger nuchter leven. Iedere keer dat je weerstaat win je wat, en sta je de volgende keer sterker en zul je merken dat de trek daardoor alleen al stukken minder wordt.
Persoonlijk geloof ik niet in hoe 'het' is, of hoort te zijn. Ervaringen zijn puur persoonlijk.
Wat vandaag je kan leren is hoe sterk sta je in je overtuiging om voorgoed zonder drank te willen leven?

 

Het is een proces. De terugval heeft er absoluut aan bij gedragen dat je de trek nu heviger ervaart - het heeft je drankduvel gevoed/gewekt. Precies daarom worden terugvallen ook steeds gruwelijker - grimmiger. Pas daar in g's-naam mee op want het terugklimmen wordt daarmee ook zwaarder, en zwaarder...

 

Vandaag heb je veel geleerd. Ik weet zeker dat je morgen trots zult zijn, en je stukken lichter zult voelen. Uiteindelijk krijg je zelf het inzicht wel in het hoe en waarom, tezijnertijd. Dat is het mooie aan het opbouwen van ervaringsdeskundigheid waar het gaat om het bemeesteren van drankduvels of depressiemonsters: je leert onderscheid maken tussen wat je terug brengt naar 'af' en wat je verder kan brengen. Je toekomst ken je nog niet maar daarvoor leg je vandaag ook weer een stevige steen.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom in duizend bochten wringen.

Op die manier wordt niet drinken echt tot een 

heel apart iets gemaakt.

Eigenlijk gaat het niemand een bal aan, maar om dat nu te zeggen!

 

 

Ieder z'n eigen stijl. :)

Je hebt gelijk: dat het gevraagd wordt is eigenlijk te gek voor woorden. Maar it is what it is..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gran Torino

RTL7, nu met Clint Eastwood

een aanrader.

 

Net bijgelezen na de 2e prachtige dag alweer,

lekker aan de Reeuwijkse Plassen gezeten en dutje gedaan.

En dan lees ik over hoe moeilijk mensen het hebben gehad.

Fietsen mensen, altijd goed! En beter dan jezelf met drankgedachten kwellen.

Zo zonde om die maalgedachten zoveel aandacht te schenken, beter even

in de actie. TomTom prachtig zonweer en zwarte gedachten, ooit kon ik daar

ook niet mee overweg, in die tijd dronk ik nog. Dat gaat over, echt, zolang jij er maar

niet aan toegeeft door te gaan drinken. Ik zal een uitondering zijn misschien, maar sinds mijn stoppen

heb ik echt nooit trek gekend. Wel gedachten van: met deze omstandigheden zou ik eerder gedronken hebben.

De knop mag om TomTom, echt om, dan hoef je ook niet meer droog te drinken.

Knap dat je het vandaag goed aangegaan bent en hier geweest. Jij komt er wel!

 

En ik gooi m er maar weer even 9in, voor hen die er gevoelig voor zijn; morgen volle maan en vannacht

was het erg helder, sterke maan-energie. Je hoeft er niet eens in te geloven om te weten hoe groot de

invloed is van de maan op al wat leeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Als je begint te begrijpen wat je bent,

 maar het niet probeert te veranderen,

 dan verandert dat wat je bent."

 

 

Van nature ben ik geen alcoholist. Ik ben het geworden.

De aanleg (verslavingsgevoeligheid) had ik wel, maar ik heb m'n verslaving pas

tot bloei laten komen toen ik in de alcoholroes meerwaarde ging zien t.o.v. m'n

"natuurlijke" leven zonder alcoholroes. Ik ontdekte dat ik anders, makkelijker, tegen het leven

aan kon kijken als ik m'n gemoedstoestand, m'n wezen, veranderde m.b.v. alcohol.

 

Van nature ben ik echter roesloos. Dat is wat ik ben. De roes verandert m'n kijk, m'n gevoel, mezelf. De roes

is m'n manier om mezelf en de wereld te veranderen. Zodanig dat ik het leven als prettig, als draagbaar ervaar.

Alle ellende die na de roes komt is datgene wat ik ken als datgene wat me ertoe brengt om te willen stoppen

met drinken. En dan kan ik kiezen uit een enorme variatie van middelen, behandelingen, therapieën, trainingen etc. om

m'n drinken te beheersen, beteugelen, of zelfs te laten.

 

Alles is er op gericht om m'n drinkgedrag te veranderen. Maar in de basis, van nature dus, hoef ik helemaal niet te drinken.

Dat drinken heb ik mezelf aangeleerd om mezelf en de wereld om me heen te veranderen.

Om trek niet meer te laten voorkomen hoef ik echter niet m'n drinkgedrag te veranderen maar

moet ik mezelf leren begrijpen. Niet mezelf met drankprobleem, maar mezelf in de basis.

Ik heb aan zelfonderzoek gedaan, de 4e stap van het 12 stappen programma. Ik heb de bevindingen van dit zelfonderzoek

te uit en te na besproken met een andere verslaafde die serieus met dit programma bezig was.

 

Vandaag stond op m'n scheurkalender bovenstaande uitspraak van Jiddu Krishnamurti die me deed realiseren

dat mijn ziekte verslaving niet zozeer is te hanteren door mezelf uit alle macht proberen te veranderen

maar juist door mezelf te accepteren zoals ik in het diepst van mijn wezen ben, dus van vóór mijn actieve verslaving.

Op het moment dat ik ophoud  mezelf en de wereld te veranderen, verandert alles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja heb een nummer. Ga bericht sturen. Ik moet zo slapen gaan. Beste optie voor nu.

goed zo! whatever je ook doet, zuip niet verder. Mij is het onder andere door het forum vandaag ook gelukt en jij kan het ook morgen! Nu stoppen alsjeblieft!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...