Spring naar bijdragen

Dinsdag 19 april


Momentum

Aanbevolen berichten

Hahaha, daar begrijp ik dan weer niks van.

 

Ik bedoel met helder dat wanneer je de weide wereld in kijkt, dat je dan ook wat ziet.

Vanuit mijn perspectief lijkt alles mistig, duf, alsof ik al een paar pinten op heb, zeg maar.

 

Dus of ik nu een paar maand niet drink of ik heb een fles wijn op, ik kijk op dezelfde wijze de wereld in, best irritant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lars, ik kan je alleen vertellen wat mij is uitgelegd en verteld en dat het bij mij werkt:

Trek is deels lichamelijk, deels gedachten. Lichamelijk versnelt je hartslag, ga je misschien wat zweten, dat is je lichaam dat zich instelt op alcohol. Die lichamelijke verschijnselen nemen af als er geen alcohol komt. Na een x-tijd (bij mij een week of 2) dooft het uit. Geen of nauwelijks lichamelijke reactie.

Behalve als je er aan denkt, of ziet of het al voor je staat, dan herinnert je lichaam zich weer wat het moest doen en tjoep! daar ga je.

Als je er aan denkt, kun je twee soorten gedachten hebben: toestemmende (ja hoor, mag wel) en helpende (nee, want morgen werken, nu al zoveel dagen níet, ik wil die week volmaken, enz.). Dat kun je trainen. En na een tijdje wordt dat gewoner.

Je kunt ook alternatieven bedenken en inzetten, ipv drinken ga ik wandelen, een spelletje doen, onder de douche staan. Na een tijdje kan dat een nieuwe gewoonte worden.

Maar goed, dit is in een notendop een hele training van 3 maanden, dus het is maar om een idee te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

herkenbaar Nadia.

Ik merk nu al zo n groot verschil na 6 weken. Uiteraard heeft de behandeling enorm geholpen om mijzelf een andere levensstyl en denken aan te leren.

Maar de gedachten over wijn drinken worden steeds minder. Het is steeds beter te doen en de lucht klaart steeds meer op. Alles gaat makkelijker, is rustiger. Met name in mijzelf. Gewoon lekker kabbelen.

en dat helpt dan weer wanneer daar wel die gedachten zijn. Vanuit stabiliteit in emoties is daar goed mee om te gaan.

De gedachten zullen nooit helemaal verdwijnen, maar dat is met zoveel gedachten.

als ik langs een patatzaak loop popt ook de gedachten op om wat te nemen etc etc.

Gedachten zijn niet erg. Het is de lading die ewrachter zit. En die lading blijft alleen maar gevoeld worden door te blijven drinken. Hoe langer je niet drinkt, hoe meer het gewoon ee ngedachten is, die even opkomt en zo weer weg gaat.

Wat dat betreft hebben we het zelf in de hand ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een 'blended' behandeling gedaan via vz. Deels leeswerk, oefeningen, dagboek via computer, deels gesprekken met psychologe. Als ondersteuning is mij toen ook Refusal, campral of naltrexon aangeboden, ik durfde dat níet, omdat ze ook angsten kunnen vergroten (ik geloof C en N, weet het níet zo meer) en daar zit ik met mijn straatvrees níet op te wachten. Bovendien hou ik níet van pillen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nuchter blijven, weinig tot geen trek meer hebben, perspectief hebben,zin in het leven hebben, enz: leer eerst nuchter en netjes denken. Dan neem je je eigen leven uit de greep van alcohol en in eigen handen, dan neem je verantwoordelijk voor jezelf. Dan pas kom je in herstel en gaat de zon op.
Zolang je als een verslaafde blijft denken kun je misschien wel stoppen met zuipen, maar wordt je leven er niet veel beter op.
Vanuit Parco Sempione, Milano.

 

edit correcties voor eigenzinnige smartfoon

bewerkt door jowan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het moeilijke aan wat je zegt, jowan, vind ik termen als 'netjes denken', want ik weet níet wat je bedoelt. Wat IS netjes denken en hoe doe je dat?

Het is belangstelling, hoor, want als iemand de moeite neemt om vanaf zijn vakantie te reageren, dan vind ik dat wel heel lief. En jaloersmakend, dat ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Nadia:het snelste antwoord wat ik je kan geven is: koop voor een tientje het basistekstboek van AA of NA en lees het.

Pas op! Er bestaat een serieus risico dat je blijvend nuchter wordt!

Dat tientje besteed is dubbele winst: je koopt er geen drank van en je steekt er wat van op. Succes!

Parco Sempione, waar het 24 graden is en de zon volop schijnt en ik dit alleen maar kan doen omdat ik een nuchter leven wil en dus krijg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vakantie kun je het noemen, in feite ben ik hard aan het werk met mijn leven en het schrijven van mijn verhaal. Dat kost wat tijd energie als je zolang emotioneel en sociaal hebt stil gestaan, zoals ik.

Hou het droog. Doe ik ook, hoewel ik dan af en toe het zweet moet afvegen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lars,

 

Je leven is ontwricht (dat is hoe ik je las)

 

Vrouw weg.  Een kind wat er weinig trek in heeft.

Een stuk opname achter de rug en is het dan nog 

niet duidelijk,dat je voor jezelf moet stoppen.

Hoe duidelijk wil je het hebben.

Misschien moet je nog wat meer afglijden voor je 

het ziet.

 

Actie Lars, dat geschipper is knudde!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En Lars,

 

Ik heb gelezen dat je een scala aan stottertherapieën hebt gehad

en niets helpt.

Nu zal stoppen met drinken je waarschijnlijk ook niet met stotteren 

doen stoppen.Maar je krijgt met stoppen meer zelfvertrouwen.

Zoiets als, dat heb ik toch maar even gefikst.

 

En.. wellicht heeft dat toch iets van een positief effect op het stotteren.

Je weet maar nooit.

 

 Ik ga eten. Een groet en zet'm op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een 6 weekse dagbehandeling gedaan. Daar leer je anders denken mbt je verslaving en krijg je veel inzicht maar ook handvatten om mee verder te gaan. Je pakt het dan grondig aan. Stoppen is vaak op wilskracht en dan stop je met drinken maar verandert verder niks qua gedrag en denken.

Met een behandeling stop je naar pak je je verslavende denkpatronen ook aan. Dat helpt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

........

De gedachten zullen nooit helemaal verdwijnen, maar dat is met zoveel gedachten.

als ik langs een patatzaak loop popt ook de gedachten op om wat te nemen etc etc.

Gedachten zijn niet erg. Het is de lading die ewrachter zit. .....

Wat dat betreft hebben we het zelf in de hand ;-)

 

De gedachtenkronkels zullen nooit helemaal verdwijnen, vermoed ik. Altijd kan er iets gebeuren waardoor het brein automatisch terugkoppelt naar drank(zucht).

Het goede nieuws: naarmate je alcoholdrinken langer ontwent 'verdwijnen' heel veel koppelingen uit de gedachtengangen - ze geven het als het ware op, of lossen op. In ieder geval: het slijten van de gewoonte vergt tijd, en dus doorzettingsvermogen.

Want, ik denk inderdaad dat trek dus op gedachten(koppelingen) is gebaseerd.

Volgens mij is het vooral angst die maakt dat de één toegeeft aan zucht en de ander niet. Maar daarbij ook de mate van 'hoe graag wil iemand stoppen'/'hoeveel terugvallen is de persoon inmiddels zat'; en dan nog wat factoren daarbij opgeteld. Kortom, het verschilt per persoon, per fase, per situatie. Gemeenschappelijk kenmerk ik volgens mij vooral hoe er met gedachten wordt omgegaan. Angst voor trek(gedachten) leidt óf tot verzet, verharden en uiteindelijk 'ingeven', óf het leidt tot gewaarzijn van de trek - er van balen maar het accepteren, wetende dat het voorbij gaat. Gevoelssurfen om uit de gedachtenkronkels te komen, zeg maar ;).

 

Nuchter blijven, weinig tot geen trek meer hebben, perspectief hebben,zin in het leven hebben, enz: leer eerst nuchter en netjes denken.

 

Ik begrijp je, je verwijst naar de 8 boeddhistische leefregels... Dat vind ik mooi omdat ik daar in mijn eerste nuchterheidsstappen heel veel aan heb gehad. Door er vooral zelf over na te denken. Ik benut het bij bij levenswederopbouw, zoals ik mijn nuchtere leven beschouw.

Maar ja, wat 'juiste' betekent.... daar breekt menigeen zich het hoofd/de bek over ;). Zoals met taal het geval is draait het om de eigen invulling daarvan. Dus ja, 'netjes denken', of: de juiste gedachten, zoals boeddhisten praktizeren - in de kern vormen het geweldige bouwstenen bij het bouwen aan een blijvend nuchter leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi, Urania

Wat ik nog vragen wil; de mensen die nu knokken met alcohol, wel/niet drinken. Hebben jullie ooit honderd dagen niet gedronken?

Is voor mij namelijk een soort 'gouden drempel'.

Daarna wordt het voor mij makkelijker. Minder trek, minder gedachten over drank. En als die gedachten komen, kan ik ze veel makkelijker parkeren.

In dat opzicht lijkt het een kwestie van  'een langere adem'. Maar kan natuurlijk heel persoonlijk zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan kan ik je dat aanraden Lars..... 100 dagen. Wens eenieder dat mee te maken. Het verschil.

Minder hoeven knokken. Nieuw gevoel van vrijheid. Oké, wat langere adem, maar dag voor dag maakt het haalbaar.

Uitstellen, op wat voor manier dan ook, zooo de moeite!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Wat ik nog vragen wil; de mensen die nu knokken met alcohol, wel/niet drinken. Hebben jullie ooit honderd dagen niet gedronken?

Is voor mij namelijk een soort 'gouden drempel'.

Daarna wordt het voor mij makkelijker. Minder trek, minder gedachten over drank. En als die gedachten komen, kan ik ze veel makkelijker parkeren.

In dat opzicht lijkt het een kwestie van  'een langere adem'. Maar kan natuurlijk heel persoonlijk zijn

 

Die drempel genomen als doel hanteer ik eigenlijk nog steeds....

Want telkens leg ik er een nieuw, haalbaar, doel aan vast - als een legpuzzel bijna. Dat kunnen termijnen van weken, maanden of jaren zijn, het helpt mij om de moeilijke dingen te verdragen. Verdragen kun je trainen, zelfs als het leven niet leuk is/lijkt. Je daagt daarmee jezelf uit. En komt verder.

 

Ik had aanvankelijk een enorme angst om te stoppen. De 'nooit', en 'hoe moet dat dan?' ken ik ook. Ieder zal op zijn manier zijn eigen beweegredenen hebben om los van alcohol te willen. Dat leven daarmee anders, intenser en 'echter'/rauwer wordt - ja. Maar dat is wat ik wil, dat heb ik mezelf beloofd toen ik werkelijk besloot ermee klaar te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...