Spring naar bijdragen

Donderdag, 17 maart


tomtom2

Aanbevolen berichten

Klopt perfectie is onzinnig om na te streven. Het is een soort streven maar dan grenzeloos/onmatig dwz verslavingsgedrag in zichzelf. Het is echter wel een neiging die ik mezelf zie doen.

Streven is idd nuttig om iets in beweging te zetten namelijk het veranderen. Het past bij het actieve proces van stoppen. Nu een jaar en een paar maanden vol met verandering streven....De betere ik uitvinden.....merk ik en werd gewezen op accepteren dat iets al goed is zoals ik ben. Niet mijn serieuzigheid aanpassen aan mensen maar het zien als onderdeel van mij. Accepteren dat het zo is. Dat vind ik moeilijk na een actief jaar van streven en verbeteren.

Terugkomend op nederigheid en ego. Dat ik mezelf wat zwaar op de hand of serieus vind is omdat anderen dat vinden of ik bang ben dat ze dat vinden. Onzekerheid dus. Ik begrijp na de duizenden keren lezen over nederigheid en ego vermindering nog niet hoe dit het accepteren zoals ik ben kan verbeteren. Het aanpassen van mezelf komt voort uit onzekerheid. Mezelf waarderen en accepteren is juist een proces van zekerder zijn over mezelf. Hoe kan ik hierin iets met nederigheid en mijn ego nog kleiner maken....?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi,

Ik ben wederom nieuw hier...

Destijds hielp het een klein beetje.

Ik ben weer terug omdat ik ben aangehouden met alcohol...

19 jaar mijn rijbewijs en nu 8 mnd afgenomen ook een ema cursus en alcoholtest dat laatste maak ik mij wel zorgen over.

Ik baal zo enorm dat ik elke keer verlies van de drank.

Ik koop bewust niets en dan ga ik s avonds alsof bestellen.

Ik wil er zo graag vanaf...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote

'Mezelf waarderen en accepteren is juist een proces van zekerder zijn over mezelf.'

 

Misschien wordt dit proces ergens op deze manier uitgelegd, maar ik heb het andersom ervaren destijds. Ik heb heel veel aandacht besteed aan zelfacceptatie. Toen kwam de waardering zonder dat ik moeite deed. Daarna bleek, terugkijkend, dat ik zekerder geworden was van mezelf.

 

Waarom vang ik woorden? Omdat het bij mij begon met zelfacceptatie. Heel eerlijk zijn tegen mezelf en heel eerlijk zijn over mezelf. Dat was een actief proces.

Dat proces , zo blijkt, ligt nog niet achter me. Soms verval ik in oud gedrag, dan vind ik dat ik iets moet kunnen of iets aan moet kunnen, blablabla.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ego en nederigheid........... zoveel mensen zoveel meningen.

Is het nodig of zinvol om jezelf klein te maken? Om aan je ego te werken in nederigheid?

 

Zou het kunnen zijn dat Lao Tse het mooi verwoord heeft in:

 

in wijsheid ben ik niets,

in liefde ben ik alles.

 

Waarom zou je je kleiner maken? Jij en ik zijn, hoewel uniek, verder niets speciaals. Niets meer en niets minder dan ieder ander.

Wat zou je daar kleiner aan maken?

 

Is het zo dat als je je richt op je ego, dat het ego dan dus belangrijker voor je wordt en de andere mensen minder belangrijk............ en als je je richt op de andere mensen, dat je ego dan minder belangrijk wordt? Waarmee je nederigheid op die wijze gestalte geeft?

 

In die hoek zoek ik het, maar wéten doe ik het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oók een interessante invalshoek over ego, Monster.

 

Als ik het hier tot dusver heb over nederigheid en ego gaat het niet zozeer over "kleiner maken" maar vooral niet die blaaskaak te worden die ik meende te moeten zijn die ik was toen ik nog gebruikte. Niet groter worden, dus.

 

edit: typo

bewerkt door jowan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil je een uur gelukkig zijn? Eet een ijsje.

Wil je een dag gelukkig zijn? Ga naar een wellness centre.

Wil je een week gelukkig zijn? Koop een auto.

Wil je een maand gelukkig zijn? Verhuis naar een mooie omgeving.

Wil je een jaar gelukkig zijn? Ga trouwen

Wil je een leven lang gelukkig zijn? Geef om de anderen.

 

Als je nederigheid gestalte wilt geven door om anderen te geven, en je wordt een leven lang gelukkig, dan lijkt me dat winwin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Monster, jowan, Koh

Wat jullie schrijven over klein zijn.

Ik snap dat niet, het heeft niet met wegcijferen te maken wat ik wel doe.

Ben ook onderdanig (niet op dat vlak ;) ) naar mensen, maar heeft te maken met zorg nee niet met zorgberoepen ( zou ik niet kunnen)

Zorgen voor (horeca, en dan niet keuken) gewoon zorgen voor mensen, aandacht aan besteden.

Zal te maken hebben met mijn verleden.

Hoe maak je je klein?

Vorige week een wiel verwisseld van een auto voor mijn werk (eerste keer) het is uiteindelijk gelukt.

Wat ik dan zo waardeloos vind, is dat niemand zegt top, of goed gedaan.

Ja ik ben en blijf onzeker, mijn vader zei altijd "laat mij dat maar doen, dat kan je toch niet"

Dat blijft nog doorvoeren heden ten dage.

Wat is klein zijn, en zou ik het kunnen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie avond

 

Hier weer een fijne dag gehad

Leuke jas en een paar boeken

bij de kringloop gescoord

 

Als je iets niet leest, hoef je dat m.i. niet te benoemen

Mocht je het wel lezen, ook niet persé

 

Ik lees met aandacht

 

De quote van Lao tse sprak me aan

Net als wel meer dingen wederom

 

Fijne avond en een goede nacht allen

bewerkt door Mai
Link naar opmerking
Deel via andere websites

********

Hoe maak je je klein?

Vorige week een wiel verwisseld van een auto voor mijn werk (eerste keer) het is uiteindelijk gelukt.

Wat ik dan zo waardeloos vind, is dat niemand zegt top, of goed gedaan.

Ja ik ben en blijf onzeker, mijn vader zei altijd "laat mij dat maar doen, dat kan je toch niet"

*******

Dat telkens weer teruggehaald worden met: "Dat kun jij toch niet!" vind ik heel herkenbaar. Dat leidt mijns inziens niet tot nederigheid, maar tot een gevoel van afwijzing, van vernedering. Dat lijkt me van een heel andere orde.

Nederigheid in de spirituele zin van verslaving en nuchterheid is voor mij het  besef van de juiste plaats en ruimte die ik toebedeeld heb gekregen en me daaraan te houden. Het besef hebben van mijn juiste plek in dit , ja, hoe zal ik het noemen, universum. Die plek is geen hogere, betere plek dan die van een naaste of soortgenoot, maar zeker ook geen mindere. Meer een gelijke.

Die nederigheid heeft dus absoluut niets van doen met onderkruiperigheid, slaafsheid, onderworpenheid of meer van dergelijk begrippen van soortgelijke aard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

 

Mooie quotes over ego allemaal. Daar kan ik wel iets mee. Elk uur een ijsje eten dus. ;)

 

Het bewust kleiner willen worden na stoppen met verslaving herken ik wel. Dat bij stoppen er allerlei nare persoonlijkheidsdingetjes weer nadrukkelijker aan de oppervlakte komen. En daarmee ook de behoefte om er mee aan de slag te gaan.

 

Touwtje springen bij mooi weer in het park is wat nu werkt voor mij. Voor hardlopen is mijn techniek niet goed. Dan krijg ik last van mijn knieën. Zou misschien ook kunnen liggen aan vitamine d tekort. Touwtje springen is wat beter voor mijn gewrichten. Vooral omdat ik het niet goed kan en niet kundig genoeg ben om het lang vol te houden. Maar ik ga voorruit. Nu lukt het me al om 50x over het touwtje te springen. :)

 

Welkom alcohol1978,

 

Succes en sterkte met stoppen. Hier komen is al een grote stap. Terecht dat je rijbewijs is afgenomen. Maar als je door de alcoholkeuring wilt komen, is 2 weken stoppen met drinken voor de controle genoeg om de bloedwaarden te normaliseren (ik deed voor de zekerheid 3 weken). En vervolgens zeggen in het gesprek dat je minimaal een jaar geen alcohol drinkt. Onder invloed rijden is echter een no go. Dat moet je gewoon echt niet doen.

 

Het wordt weer lente. De poolse spreeuwen die hier overwinteren zijn weer op weg terug naar huis. Binnenkort komen de nederlandse spreeuwen weer terug die in zuid-west engeland overwinteren. Altijd mooi om te zien die grote zwermen bij zonsondergang. Bloemetjes komen weer uit de grond. Volgende week zomertijd. :)

 

Welterusten iedereen :moon:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pisa ijs op het hoekje bij scheldestraat in een kiosk bij de RAI is wel erg goed:

 

66795799_5_gasl.jpg

 

Alleen is het plein verbouwd vanwege de noord-zuid lijn en komen zij aan de overkant voor de RAI (recht tegenover hun oude standplaats) te staan. Er komt een splinternieuwe ijskiosk. Ik weet niet wanneer ze opengaan voor het seizoen en of de nieuwe kiosk er al is. Maar je kunt altijd even googelen.

 

agnieta :heart:

 

De tentoonstelling de spaanse meesters in de Hermitage in Amsterdam is een bezoekje waard. De audiotour heeft 14 verschillende klassieke, spaans/moorse muziekstukken. En dat horen terwijl je de kunststukken bekijkt. Prachtig. Ik heb de stukken ook op youtube bekeken en zo kwam ik pardoes een hele goede violist tegen. Ook lekker muziekje voor het slapen gaan:

https://youtu.be/J_iHXAWX3nI

bewerkt door plof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...