Spring naar bijdragen

Drie maanden gestopt


Darlene

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

 

Allereerst zal ik mij voorstellen, ik ben Darlene, een vrouw van 29 jaar oud en alcoholverslaafd (bijna overbodig om hier te zeggen). Ik ben ruim drie maanden gestopt, maar hiervoor bijna tien jaar gedronken, waarvan vier jaar erg stevig. Tegen het einde van mijn drinken gemiddeld drie flessen wijn per dag of een fles sterke drank, zodat ik sneller het effect van de alcohol zou merken. Soms zelfs vanaf 's ochtends vroeg, om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Als ik daar nu op terug kijk bijna niet te bevatten. 

 

Ik ben me er al jaren van bewust dat ik een probleem heb, en heb hier ook al vaak meegelezen, maar nu toch besloten om mij actief aan te melden. Dit omdat ik nu, na drie maanden gestopt te zijn merk dat het soms moeilijk wordt om het vol te houden. Om de één of andere reden is het me de afgelopen maanden redelijk gemakkelijk af gegaan niet te drinken, wel met hulp van verslavingszorg, (één gesprek per twee weken). Zelfs situaties waar vrienden extreem alcohol gebruiken, zoals afgelopen carnaval, en ik de enige was die niet dronk op zo'n avond heb ik vrolijk overleefd. Niet eens echte trek gehad. Die heb ik wel weer als ik alleen ben, toegegeven (dat zijn waarschijnlijk grotere trigger momenten voor mij), maar ondanks dat er hier al twee maanden een vol krat bier in huis staat ook op deze momenten niets gedronken. Ik merk dat ik nu steeds vaker denk, zou het dan toch allemaal niet zo erg geweest zijn? En dat was het natuurlijk wel. Flessen drank verstoppen, liegen over mijn drankgebruik, in de keuken al een glas achterover slaan voor ik weer met een glas wijn naar de visite ga, noem maar op. En het heeft mijn persoonlijkheid ook enorm beïnvloed zie ik nu. Ik "voel" weer, iets wat ik voor mijn gevoel jaren niet heb gedaan. 

 

Daarom mijn aanmelding, omdat ik merk dat ik buiten het gesprek met de verslavingszorg behoefte heb om te praten met "medestanders", mensen die begrijpen wat ik heb doorgemaakt en nog steeds doormaak. Gelijkgestemden met dit probleem om het zomaar te zeggen. En natuurlijk om gewoon gezellig mee te babbelen op het dagdraadje.

 

Omdat ik echt nooit meer wil drinken! :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de leuke reacties!

 

Goed om te lezen dat de drie maanden een bekende valkuil zijn, heel anders dan de reacties in mijn omgeving: "je bent al drie maanden gestopt, waar zeur je nou nog over". 

 

Ja Jannigje, ik denk dat je gelijk hebt over de euforie over het niet drinken. Die wordt langzaam vervangen door het besef van een leven zonder drank. 

 

Skip, ga ik doen! Bedankt voor de tip!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoihoi

 

wat goed dat je nu 3 maand gestopt bent, ik ben bijna 3 maand redelijk droog gebleven, geloof 3 of 4 keer wat gedronken.

maar herken wat er wordt gezegd, in het begin de euforie over hoe je je voelt. lekker wakker worden, niet opzien tegen vroeg op, niet bang dat mensen het aan je zien of ruiken.

complimentjes krijgen hoe goed je er uitziet, etc etc.

 

dan wordt het gewoon, euforie een beetje weg, mensen vinden het al gewoon en dan begint het misschien pas echt? ik weet het niet , de eerste keer dat ik de alcohol de baas wil zijn, dus de tijd zal het leren.

 

weet wel dat met het stoppen met roken het mannetje met de hamer ook nog na 3/4 maanden kwam en toen ik daar eenmaal doorheen was, heerlijk. succes en lekker van je afschrijven hier.

 

trouwens de dagpact helpt mij enorm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Darlene welkom hier.

Ik lees momenteel een alcohol gerelateerd boek

en heb al diverse keren gedacht: ik heb helemaal

geen drankprobleem gehad als ik dit lees.

Maar ik had er wel degelijk een.

Ik hoef echt niet meer.

Ongeacht triggers, omstandigheden, buien, crisissen

ik ga mijn leven aan zonder drank en dat wil ik graag zo houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Darlene,

 

Heel herkenbaar dat ' zou het wel zo erg geweest zijn'.

Compleet de weg kwijt (letterlijk) valpartijen-de verkeerde dingen gezegd.

Aan straatroof onderhevig geweest.

De volgende dag panische angsten en schuldgevoelens.

Enorm schudden en shaken wat met drank onderdrukt wordt om 

vervolgens er weer een drankdag aan te knopen.

 

En ja Darlene na een periode gestopt te zijn doemt de vraag op,

of het eigenlijk wel zo erg was.

Het was toch ook wel gezellig. Alsof de nare ervaringen onder een zware wollen

deken worden afgedekt. De"ziekte" van de ontkenning.

 

Darlene ,je hebt drie maanden in de pocket. Je bent nog jong en een leven voor je.

Goed dat je hier bent.

 

Hou vast. Zet 'm op.

 

Groet.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lady Jane, Je omschrijft inderdaad precies hoe ik me voel, het hoeft niet meer. Ben er echt klaar mee. Dit is uiteraard niet de eerste stoppoging, maar het nog nooit eerder drie maanden volgehouden. Erg benieuwd naar het boek dat je leest!

 

Soothe, heftig, straatroof! Wat knap dat je al in je negende jaar zonder drank zit! Inderdaad, valpartijen, verkeerde dingen zeggen, de weg kwijt zijn, ik herken het allemaal.

 

Bedankt allemaal, dit herinnert me er echt weer aan waarom ik het doe!

bewerkt door Darlene
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook van mij een hartelijk welkom hier, Darlene :rose:

Je bent ruim drie maanden onderweg en dat is ontzettend mooi! Het twijfelen of je nou echt wel een probleem hebt, herken ik. Het is voor mij jarenlang het punt geweest dat ik weer aan het drinken sloeg. Het begon met "ach, eentje...".

Voor mij was en is het belangrijk om nog steeds dagelijks met mijn verslaving bezig te zijn. Ik doe dat door hier te lezen, wat te schrijven. Maar ook door het wekelijks bezoeken van een zelfhulpgroep. Daar zijn enkele verschillende vormen van en voor mij is het goed om regelmatig lotgenoten in levende lijve te ontmoeten.

Veel succes hier Darlene.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hey Nadia,

 

Lief dat je het is opgevallen :) Ja, ik maak me ook zorgen, omdat niets doen een trigger is voor mij. 

Laat staan de financiële problemen die t met zich meebrengt. Maar een goed gesprek gehad met

mijn baas, ik krijg vanaf 1 oktober een vast contract voor 40 uur en tot die tijd kijken we samen hoe

ik toch rond kan komen. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn. 

 

Nu alleen wel op zoek naar invulling voor die vrije tijd, een andere dan drinken dan..

 

Dank voor je berichtje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve reacties!

 

Ik lees veel, net het boek uit help ik (ver) zuip, wat confronteert, maar ook een motivatie is om door te gaan.

Verder schilder en teken ik. Ik merk inderdaad dat ik van hetzelfde last heb al jij MG. Van de drank blijven kost

nu al mijn tijd en aandacht, met alle nieuwe emoties die daarbij komen. Sommige dagen lig ik al om zeven uur op bed met een boek (Hendrik Groen, aanrader!).

Blij met het forum, want niemand snapt dat verder.

 

Twijfel nu ook om naar de AA te gaan, om meer lotgenoten te ontmoeten, maar het lijkt zo'n stap

 

En ben benieuwd naar dat knutselproject, schilderen, houtbewerking?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er wordt ook nog weleens wat gratis georganiseerd.

Zo heb ik filosofie ontdekt.

Geen idee wat het was...toen werd er een intoductie kennismaking van cursus gegeven.

Dat sprak me aan.

Als ik hier bij ons de plaatselijk weekkrantjes kijk staat regelmatig wel iets van introductie of kennismaking.

Dat is een mooie stap om te ontdekken dat bij jou past.

Zonder dat het je geld kost.

bewerkt door huttula
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Darlene, wat fijn dat je meer werk in het vooruitzicht hebt, dat is weer 1 zorg minder. Ik vind die tip van huttula wel een goeie, ik kijk zelf ook vaak in het plaatselijke sufferdje naar buurtactiviteiten. Soms staan daar leuke (betaalbare) dingen bij.

Nestelen ben ik níet zo van, te ongeduldig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Hoi Allemaal!

 

Even een update! Deze week alweer zeven maanden droog. Soms gaat het goed, soms is het moeilijk. ik merk ook, dat ik hier niet altijd kan/wil schrijven, omdat ik voor mijn gevoel niet altijd met mijn verslaving bezig wil zijn. Maar misschien is het toch wel beter als ik vaker steun zoek bij jullie, mensen die me begrijpen.

 

Want dat niet iedereen me begrijpt bleek deze week wel weer. Ik had een gesprek met mijn hulpverlener en het kwam naar boven dat mijn vriend constant zegt dat hij "mij toch niet begrijpt", omdat hij nooit verslaafd is geweest. Dus dat ik het moet snappen dat ik mijn verhaal bij hem kwijt kan, maar dat hij er weinig reactie op kan geven. Mijn hulpverlener zei toen, vraag hem eens om, als jullie een avond uitgaan met vrienden, ook niet te drinken. Je hoeft geen alcoholist te zijn omdat moeilijk te vinden en dan kan hij ervaren welke reacties jij soms krijgt. Eén avond. Nou aangezien mijn vriend geen grote drinker is, alleen soms in gezelschap dacht ik dat dit hem geen moeite zou kosten. Wel dus... Hij wilde erover nadenken, kon niet meteen zeggen dat hij het zou doen. En als ik vroeg waarom kwam als antwoord "Ik denk dat ik dan niet meer zo gezellig ben". Hele discussie, ben ik dus niet gezellig sinds ik niet meer drink? 

 

Hij schrok zelf ook van zijn reactie en hoe die alcohol dus blijkbaar in het sociale leven ingeworteld zit, maar het zette mij weer aan het drinken. Vindt hij mij saai, omdat ik niet drink. Waarom is het zo moeilijk. Vragen waar niet één twee drie een antwoord op te geven zijn, maar die me wel het gevoel gaven eens te meer alleen in deze strijd te staan. Want zo zijn mijn ouders in mijn navolging ook gestopt met drinken. Maar alleen doordeweeks, in het weekend moet het kunnen. Lastig allemaal.

 

Ga het forum vaker opzoeken denk ik, want dit alleen staan staat me ook niet aan :)

 

Maar goed, still going strong!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je MijnGerrit,

 

Ik heb mijn hulpverlening, en trainingen, dus ik doe het niet helemaal zelf, dat besef ik ook wel. Het is meer de totale onbegrip van mijn naaste omgeving waar ik tegenaan loop denk ik.. Zo zei mijn oom laatst dat ik niet zo moeilijk moest doen, vegetariërs eten toch ook geen vlees, waar ze rare vragen over krijgen. En als je allergisch bent voor avocado eet je het ook niet. Kan mensen niet duidelijk maken dat dit iets moeilijker ligt.

 

Ik ga meer lezen hier. bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Darlene, wat fantastisch dat je al weer 7 maanden clean bent.

Dat je soms je weerstand en je twijfels hebt, zal iedere lotgenoot herkennen. En dat je thuis alleen staat óók. Althans, ik heb nog niet vaak op het forum gelezen, of tijdens meetings gehoord, dat één van ons regelmatig applaus kreeg thuis. Of zoveel begrip als wij wenselijk achten. Verslaving uitleggen is even moeilijk als vertellen hoe zand ruikt.

Het is al leuk om te lezen dat je wederhelft een avondje droog overwogen heeft. Hij neemt je misschien zelfs wel serieus. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Etty, Vond je dat niet ontzettend moeilijk? Hoop zien zodat je weer gaat drinken. Mijn vriend heeft in het begin ook gezegd, ik vind het jammer dat je niet drinkt...

 

Maar hij heeft me nooit meegemaakt toe ik wel dronk, en goed ook. Ik denk dat hij het dan niet jammer meer zou vinden. 

 

Hij zou het mogen zeggen van mij, maar dan weet hij niet waar hij het over heeft. En ik ben ook niet van plan om hem te laten zien hoe "gezellig" ik ben 

met drank... Maar inderdaad ik draag geen make-up, maar kan me in je voorbeeld inleven. Dat ik het niet doe, wil niet zeggen dat het voor iemand anders niet werkt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...