Spring naar bijdragen

Nadia


Nadia

Aanbevolen berichten

Nou kwam er tijdens het laatste gesprek daar een wel heel opmerkelijk onderwerp ter tafel.

Psychologe vertelde mij, dat de groep die uiteindelijk in staat is om gecontroleerd te drinken toch groter is dan de tot nu toe aangenomen 10%. Dat men nu denkt dat ongeveer een kwart daartoe in staat is. Ze geven trainingen/oefeningen daarin.

 

Ik vind het eigenlijk wel opmerkelijk en tegelijkertijd alarmerend dat je voor zoiets natuurlijks als drinken (binnen de perken)

trainingen en/of oefeningen zou moeten doen..

Ik bedoel te zeggen: wat is er nou nog voor ontspannends en lekkers aan als een glaasje of wat begint te lijken op sportbeoefening?

Ben je dan nog gezellig een glaasje aan het drinken of ben je bezig jezelf te "bewijzen"?

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, ik ben terug van het gesprek en het komt hier op neer:

Aansluitend op mijn 'blended' behandeling (zowel oefeningen via computer als gesprekken met hulpverlener), is er 6 maanden nazorg om een terugval te voorkomen. In deze periode kan ik in samenspraak met de hulpverlening werken aan verantwoord alcoholgebruik. Dit volgens de richtlijnen van de WHO, d.w.z. voor vrouwen niet meer dan 1 glas per keer met twee aaneengesloten dagen niks per week.

Net als bij de internetopdrachten die ik nu gedaan heb, zou ik een doel stellen, volgens de SMART-criteria. (SMART= Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) (bijv. 1x per week 1 glas).

Besluit ik na die 6 maanden verantwoord te willen drinken, dan is er via de site van de verslavingszorg (ik weet niet in hoeverre Tactus linken toelaat van de condurrentie?) ook nog online zelfhulp, waarbij ik zelf kan kijken, maar dan is er geen contact meer met een hulpverlener.

Ik ben vergeten te vragen waar dat cijfer van ongeveer 25% vandaan komt, maar omdat het een gerenommeerd verslavingsinstituut is, neem ik aan dat mij geen onzin verteld wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Het gaat goed, hoor! Even wat minder op de dagdraad, ik sta bij de 40 dagen trein/boot/kameel.

Moet ook wat losser omgaan met alle maatregelen die ik in het begin nodig had (je weet wel: vroeg boodschappen doen, pasje thuis laten, altijd een extra boterham in de tas, dagpact en wat ik maar kon verzinnen). Beetje meer op eigen benen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah, Ronja, het zijn er al 9!

Ja, best een beetje trots op 2 volle maanden alcoholvrij.

De trek die ik in het begin zo tussen 16.00 en 18.00 voelde, is de meeste dagen weg. Als ik nog iets voel, heeft het meestal te maken met emoties of spanning. De gedachten die dan omhoog komen kan ik steeds makkelijker negeren of er andere gedachten tegenover zetten.

Ik ben wel ontzettend moe en mijn concentratie is nog niet optimaal. nu de alcohol uit de weg is, worden de symptomen van een burn-out wel duidelijker.

Mijn stemming is verder prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De behandeling zit er bijna op. Nog 2 gesprekken, waarvan de laatste een evaluatie is.

Blijkt nu dat ik dan ook een keuze moet maken, of ik blijf bij vz en dan krijg ik dat half jaar nazorg, of ik ga naar ggz om verder te werken aan laatste stuk straatvrees. Lastig. Ik schuif het nog even voor me uit. Kijken hoe stevig ik me in mijn schoenen voel, over 3 weken.

Wel heel fijn om te horen hoe enthousiast de hulpverleenster is over hoe ik het doe!

Het gaat ook super!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijkbaar had ik ook een klein virusje onder de leden, kwam er afgelopen week uit. Eigenlijk voel ik me bijzonder goed. Al die obsessieve gedachten rondom drank ben ik grotendeels kwijt! Ik voel me normaal, zoals ik me van 'vroeger' herinner.

Ik blijf wel oppassen, ik heb hier zo vaak gelezen dat mensen na 3 maanden voor de bijl gingen, dat ik daar wel een beetje bang voor ben.

Ik merk ook dat ik mijn doel steeds wat verder weg leg. Waarom 3 maanden als 100 dagen eigenlijk ook heel mooi is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor jou kan het anders zijn... ik denk dat er altijd een stiekem triggermoment kan komen, dat hoor je vaker.

Ook bij 1 jaar of later nog.

Weet je, je bent er zo lekker bewust mee bezig!

En niet meer obsessief.

 

Geniet van je blijdschap om wat je hebt bereikt. Je bent supergoed bezig meid!! :rose:  :rose: :rose:  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

De 3 maanden zijn gehaald! Had ik níet kunnen denken toen ik startte.

Morgen laatste afspraak bij vz.

Ik ga nog even door, sta sowieso op het 40dagenpact en het gaat me vrij gemakkelijk af, op dit moment. Heel af en toe wat twijfel, maar dat kan ik snel de kop indrukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, daar vraag je zoiets:-) ik vind het nog steeds moeilijk om mezelf als voor altijd gestopt te zien of om me ergens ver vooruit op vast te leggen. Maar ik heb ervoor gekozen om nu verder te gaan met het aanpakken van mijn straatvrees. Ik wil daar vanaf! Gaat níet samen met alcohol, he? Althans, dat zegt het gezonde verstand. Bovendien voel ik (nog?) af en toe 'heimwee' naar drinken. Ook onverstandig om dat weer te voeden. Dus ik ga nog even door en het enige wat ik daar ZEKER over kan zeggen, is tijdens de straatvrees therapie. Daarna kijk ik weer verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...