Spring naar bijdragen

Stoppen


Gast Lars

Aanbevolen berichten

Hmmm. Inderdaad niet te makkelijk alles aan de kant schuiven. Enne zij moeten je niet verplichten om je aan dat programma te houden want dan is het hun ding. Jij maakt samen met hun een programma en jij moet eigenlijk met jezelf de afspraak maken dat je je eraan gaat houden. Succes vandaag! Je kan het!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen Brombeer  :P

 

Het valt allemaal niet mee, 

en dan verval je makkelijk in herkenbaar, oud gedrag.

Zolang jij dat herkent kun je daar ook weer van leren.

En O, dat kost kruim en energie, is eng en moeilijk.

 

Herkenbaar hoor, vooral dat 'opgroeien', van LJ...

Pijnlijk soms om me dat te realiseren, maar als je er naar kunt handelen,

levert het veel op. En dat kun jij op veel momenten wel.

 

Goeie dag gewenst Lars,

En als je het maar uit je hoofd laat  :face-icon-small-shocked:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Etty dat herken ik wel. Ik ben opgegroeid met de woorden die steeds herhaalt werden. Jij was niet de bedoeling jij was een ongelukje. Op kleuterleeftijd werd mij een schuldgevoel aan gepraat. Jou schuld dat je broer verdronken is. De haat tegen mij werd erger. Ik moest voor mezelf zorgen. Heb weinig liefde in mijn jeugd gekend. Ik sloot mij voor iedereen en alles af. Werd gepest op school met stotteren had geen vrienden. Ik zorgde voor mezelf. In mijn huwelijk betekende dat ik voor mij zelf bleef zorgen. De drank bedoel ik. Zorgen dat ik maar niet teveel voelde. Praktisch gebied werd er voor mij gezorgd. Of het goed was of niet mijn vrouw regelde alles. De kinderen hun clubjes scholen enzovoort. Ze zorgde dat mijn was schoon was smeerde mijn boterhammen enzovoort. Ik zorgde voor de drank en mijn treinen. Dat was mijn enige zorg. Ik voel me inderdaad betutteld. Mensen die jonger dan mij zijn en vertellen hoe het moet. Aan de andere kant heb ik het nodig. Kan ik niet zelf bepalen. Ja kan ik wel maar dan bepaal ik niet de juiste weg. Het overzicht is er nog steeds niet. Uitstel gedrag. Ik heb veel niet geleerd in mijn jeugd niet en ook in mijn huwelijk niet. Schaamte speelt mee. Altijd dat stemmetje jij had nooit geboren moeten worden. Zie je wel je kunt ook niets. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat stemmetje wat je al van heel vroeger bij je hebt heb ik ook. Tegen mij werd altijd gezegd dat ik er ook niet had moeten zijn. Dat ik niks kon en dat het ook nooit wat zou worden. Ik hoor dat nog steeds in mijn hoofd en misschien dat ik dat ook altijd wel zal blijven horen. Ik ben niks ik ben waardeloos en dat krijg ik er dus heel moeilijk uit. Maar wat me nu wel lukt als dat stemmetje er weer is en tegen mij zegt dat ik waardeloos ben, is dat ik zelf er dan hardop achteraan zeg : ik ben goed bezig en ik ben de moeite waard. Het is ingestudeerd maar heel langzaam slijt het erin. En het helpt me om dat stemmetje niet weer de overhand te laten nemen. Maar weet ook dat het zo hardnekkig is dat het waarschijnlijk altijd deels bij me zal blijven en dat moet ik leren te accepteren. Als ik dat niet doe blijft het altijd een gevecht en dat wil ik niet. Daar wil ik vanaf. Misschien kan jij ook hardop tegen jezelf zeggen dat je er zijn mag! Het voelt in het begin heel raar en het lijkt een kunstje maar het werkt wel een beetje en alle beetjes helpen. Zet 'm op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lijkt mij niet hoor, dat je die stemmetjes moet accepteren,

ze liegen nl. en dat hoeft geen mens te pikken.

Lars, je ouders zaten fout, niet jij.

Maar jij zwelgt er nog in, zeker op momenten dat je

je ongelukkig voelt. Er zijn zat "ongelukjes" wel geliefd opgegroeid

en soms lees je dan dat het de lieveling werd. Dus wat jouw ouders met

jou gedaan hebben is zo fout als maar kan zijn.

Maar je bent er wel en bent het ook aan jezelf, en (klein)kids verplicht

er het beste van te maken. Daar zijn vele soorten van therapien voor.

En ja de meesten zijn jonger dan jij,. sowhat? Dan maar verder zwelgen?

Je hebt je laten betuttelen, eerst door ouders (logisch) toen door echtgenote (niet logisch)

en nu noem je behandelingsmethodes die echt nodig zijn ook betuttelen.

Maar dat is het niet. Ik weet dat al die regels kinderachtig lijken, en toch brengen ze

de structuur die jij nodig hebt. En ergens weet je het allemaal.

Je bent weer eens in opstand en gaat schoppen. Niet doen Lars.

Vraag eens naar hypnotherapie. Of misschien is emdr wat voor jou als je iets stabieler bent?

En ongetwijfeld zijn er daar goede therapieen en therapeuten die echt wel wat in huis hebben.

Als je er door heen gaat, dat komen ook je talenten weer aan de orde, dingen waar je goed in bent,

maar ook goede en fijne emoties. Het is het zo waard Lars, en het is moeilijk hier doorheen te kijken en

te zien waar je het voor doet. Maar jij bent het waard, je kleindochter maakt het waard, je dochters idem

en zo zijn er vast nog veel meer dingen. Ga boksen om die boosheid eruit te krijgen, wie weet is er wel

een sporttrainer die zoiets met je aandurft en anders huur je Badr maar in, of je pakt een matras, of

kussens, maar probeer je lijf erin te betrekken. Daar zitten nl al die but-herinneringen in die eruit moeten.

Woorden zijn mooi vaak, maar ook soms niet toereikend. En hier barst het van de woorden, sorry☺ amen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oeioei... je hebt wel vaker beschreven hoe er tegen jou is aangepraat vroeger, maar ik schrik er elke keer weer van. 

Als je nu zou horen dat een moeder zoiets tegen haar zoontje zegt, denk je dan: misschien heeft ze wel een beetje gelijk?

Ik zou honderdduizend procent zeker weten: dat mens spoort niet en laat in godsnaam iemand dat jongetje beschermen. Hij is veel te klein om al te begrijpen dat deze boosaardigheid niets met hem te maken heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat er niet om op te accepteren wat er tegen je is gezegd in het verleden. Want WAT er gezegd is dat kan echt niet maar het gaat erom dat je accepteert dat je dat met je meedragen en dat dat bij heeft gedragen aan de vorming van je eigen ik. Dat wat gezegd is moet je afwijzen en je eigen ik accepteren met de overvolle rugzak uit je verleden en dan stukje voor stukje kun je zaken uit die rugzak gaan opruimen. Althans zo kijk ik er sinds kort tegenaan en beetje bij beetje ga ik mezelf leuker vinden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lars,

 

Mijn verhaal over gewenst en gezien willen worden door ouders lijkt niet op de jouwe qua heftigheid. Maar mij helpt (wie weet jou ook) is het kind dat je was te zien als je innerlijk kind dat nog steeds in je zit en een deel van bent. Als mijn volwassen zelf kijken naar mijn innerlijk kind. Wat heeft dat kind nodig, hoe kijk je naar dat kind. Wat kan jij dat kind geven.

 

Ik weet niet of ik het goed uit kan leggen maar ik merk dat ik mijn innerlijk kind aandacht en liefde kan geven. Direct uit mezelf. Niet afhankelijk van of ouders mij zien. Ik zie het gevoelige jongetje dat maar zijn best deed om gezien te worden waar zijn kwaliteiten liggen. Ik zie ook een sterk jongetje die het ondanks alles wel gered heeft. Ik kon kracht halen uit het verstevigen van die band met mijn innerlijk kind. Wie weet iets voor jou.....of is dit te vaag? Jane noemt hypnotherapie, in een lichte hypnose kon ik in mijn verbeelding meer bij dat kind komen en kon ik een grasveld zien. Ik kon voelen wat dat kind wilde zeggen en vragen, ik kon die aandacht direct aan mezelf geven. En ik kan me die sessie herinneren en terughalen en nog een keer doen. Ook zonder ouders kan je voor jezelf de liefdevolle ouder voor je eigen innerlijk kind zijn, geloof ik. In reactie van veel mensen merk ik dat velen er te nuchter voor zijn maar mij helpt het en daarom deel ik dit maar.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En helemaal eens met Jane over de boksbal, of kussen of weet ik veel wat. Praten tot je een ons weegt werkt gedeeltelijk. Daarnaast hebben we een lijf en met dat lijf kunnen we ons los van taal ons uiten. Ik kan bijvoorbeeld dansen, of me helemaal doodop trainen of al mijn frustratie botvieren op een bokszak. Lichaamswerk heet dat. Met je lijf en met bewustzijn daarvan en met ademhaling.......een therapie maar dan ff anders als dat eeuwige praten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Lars, wat naar, wat een pijn. Ik kan het me heel goed voorstellen.

Accepteren en loslaten, wat is dat moeilijk en waarschijnlijk (denk ik) verlang je er ook naar (klopt dat?)...

 

Nou Lars, het is heel taai en heel pijnlijk en ik vind het heel erg naar voor je, echt. 

 

Ben 't wel met Erik eens dat praten ook maar praten is en fysiek je uiten ook heel helend kan zijn. Als je lijf zich prettig voelt, dat gebeurt er ook wat tussen de oren toch?

Voor mij is het wandelen, soms sport, maar ook in de tuin bezig zijn en met dieren bezig zijn. En knuffelen natuurlijk (dus hierbij maar een digitale) :)

 

Probeer je maar een hart onder de riem te steken en wat goede moed. Je bent niet alleen Lars, er geven mensen om je. Om wie jij bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ladyjane ik heb niet het gevoel dat ik aan het schoppen ben. Niet bewust in ieder geval. Ik heb wel besloten om het nu maar te ondergaan. Misschien is dat wat je bedoelt dat ik mij verzet tegen de medicatie afbouw. Dat ga ik proberen om niet meer te doen. Ik zal me een tijdje rot voelen het zal ook wel weer beter worden. Het is hier nog lastig om hulp te vragen te accepteren. Het vertrouwen is er nog niet. Ook daarin me meer overgeven. De hulp en ondersteuning die mij wordt aan geboden aan pakken en niet afwijzen. Erik ik herken denk ik wel wat. Dat wil zeggen dat ik steeds het beeld voor mij heb toen mijn broer verdronk. Ik zie een jongen staan die niet begrijpt wat er gebeurd. Paniek geschreeuw. Niemand die zich om dat jochie bekommert. Ik was niet alleen mijn broer kwijt ook mijn beer. Niemand die ooit meer een woord over de beer heeft gesproken. Ik had die beer altijd bij mij. Ik sliep met mijn broer op een slaapkamer. Opeens was ik alleen zonder broer zonder mijn beer. Niemand die nog aandacht schenkt aan wat er was gebeurd. Behalve dat het mijn schuld was. Mijn vorige psycholoog noemde dat ik een beer moest kopen. Die is mal dacht ik. Ben bijna 60. Toch denk ik er nu over. Hem een plekje geven hier. Kan altijd nog onder het mom dat mijn kleindochter er mee kan spelen als ze hier is. Mijn zussen zijn bezig in het huis van moeder. Heb aan gegeven dat ik niets hoef te hebben. Alleen als ze een foto tegen komen van mijn broer. Ik hoop dat er een foto is. Ik weet niet eens meer hoe hij eruit zag. Dit is wel weer heel veel kwetsbaarheid op de vroege ochtend. Fijne van het forum dat het hier kan en mag. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Lars, wat een openheid toon je en daarmee ook wilskracht. Ik zou zeggen regelen die beer! Je verdient het om een stukje verlorene terug te halen en jezelf wat troost te bieden. Daarmee zorg je voor jezelf en ben je lief voor jezelf!

En rustig aan die afbouw in en heb er vertrouwen in dat er heus weer een moment komt dat je je beter gaat voelen en misschien wel sneller dan je nu kan overzien! Dikke virtuele knuffel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je hebt mijn boodschapp helemaal begrepen Lars,

dat woord schoppen is maar een uitdrukking, synoniem voor verzet tegen.....

die beer dat is denk ik een gouden suggestie

die staat weer symbool voor positieve dingen die voor jou waardevol zijn.

Ikzelf kreeg mijn allereerste knuffel in het ziekenhuis voor een spannende operatie

een aap met hele lange armen, wat werd die belangrijk:

de chirurg legde hem op mijn buik toen hij was gevallen (de zuster zei dat ie niet mee mocht)

die man heeft nog steeds een warm plekje in mijn hart.

Jouw beer geeft jou misschien net de kracht die jij nodig hebt op bepaalde momenten.

En haalt een stukje terug van toen wat wel goed was.

Ik vind jou echt een knokker Lars, en hoop dat je vóór jezelf blijft knokken

met drank blijft het meet tegen jezelf.♥

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...