Spring naar bijdragen

Meya; wat wordt mijn aanpak?


Meya

Aanbevolen berichten

lastig hoor meya, dat heftige trekmoment. wellicht te maken met het feit dat de 3 maanden om zijn en dat je weer " mag"? onbewust toch aan het droogdrinken.

ik blijf je wel volgen, ben benieuwd hoe het verder met je gaat.

succes ermee, kon nog wel eens zijn dat dit moeilijker wordt dan het stoppen, maar de tijd zal het je leren, meya!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan alleen mijn ervaring delen. Ik stond meer dan een jaar droog (15 maanden) en dacht: nu kan het wel weer. Binnen twee maanden was het helemaal mis. Als het sociaal kon, dronk ik weer. Maar ik hak liever mijn handen er nu af dan dat ik weer ga drinken, want voor mij was de geestelijke schade enorm. En achteraf onbegrijpelijk. Dus ik blijf eraf. In ieder geval vandaag..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas staan hier geen draadjes van succesvol minderen.

Of helaas, het zegt wel genoeg eigenlijk.

De meesten blijven weg, uit schaamte, of anderen hier

niet willen triggeren? Dat weten we niet want er is geen delen meer.

Maar wat mij bezig houdt is de 90 dagen. Er is een bekend triggerpunt

rond de 3 maanden. En ergens ben je dus al aan het droogdrinken Meya?

Of al die tijd misschien zelfs en was je jezelf aan het bewijzen?
Ik heb het 7 maanden gered en toen weer terug naar af en verder terug eigenlijk.

Ik zou je graag hiervoor behoeden Meya, en realiseer me ook dat dat niet kan.

Wie ben ik om jou deze ervaring af te willen nemen, haha? Ik had m misschien

hard nodig zelf. Alhoewel ik jarenlang weer dronk na de stopperiode.

Maar de hulpverleners uit de verslavingszorg zeggen niet voor niets dat je minimaal

een jaar niet moet drinken, wil minderen een kans van slagen hebben.

Ga jij hun ongelijk bewijzen? Of hun gelijk?  moeilijk moeilijk Meya, ik zou nu niet

graag in jouw schoenen staan eerlijk gezegd. Wat vindt je vrouw ervan? En je kids? En jijzelf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onwijze trek.

90 dagen erop zitten

Missie geslaagd

En nu plan Drank erbij?

Vragen om rottigheid

Je bent nog verslaafd en hunkert naar drank Meya

10 % kan sociaal drinker worden nadat hij lange tijd droog staat,verwacht niet dat jij erbij hoort zei mijn verslavingsarts tegen me.

Het is het proberen niet waard.

Zelfs van die 10% krijgt vroeg of laat zijn terugval.

Ik heb mijn verslavingsarts gelooft ..ik wist het eigenlijk al toen ik stopte.

Ik kan niet meer drinken

Ik ken geen mate.

Meya...trek en plan met drank gaat niet samen.

Dat weet jij ook.

Wil je de uitdaging toch aangaan

Wacht dan nog een tijdje dat je trek geheel er niet meer is.

Maak het jezelf niet moeilijker dan dat het is.

Succes Meya

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meya, wie ben ik om hier wat over te zeggen... Kan alleen uit mijn eigen ervaring spreken. Rond drie maanden enorme trek, weet niet wat er gebeurd was als ik hieraan toe gegeven had. Was voor mij erop of eronder, ook heel vaak gelezen over dit triggerpunt. Voor mij staat er vast dat er 'iets' gebeurde in mijn hoofd, laatste heftige craving toen gehad.

Plannen mag je veranderen, bijvoorbeeld: ik gooi er nog eens drie maanden bovenop ; ) Om nóg wat sterker in je schoenen te staan. Drinken kan altijd weer, elk moment, de schappen wachten geduldig. No rush.

 

Wat je ook besluit Meya, deel vooral, ik lees je graag  :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb jullie reacties op een rijtje gezet in een Word documentje en zit verdorie weer eens in tranen voor dit forum. Kan het niet laten stromen want ik ben op de sportschool waar mijn kinderen huppelen bij de streetdance les. Blijkbaar vond ik het enger dan ik dacht om hier te melden dat ik weer drinken ga. Jullie bezorgde, adviserende en steunende reactie betekenen veel voor me. Mijn doel is alcohol de baas te worden. Jullie steun daarbij was de afgelopen maanden erg belangrijk en ik ben blij dat ik uitgenodigd blijf om hier te delen. Ik zou het erg vinden dit forum te verliezen. Ik ga in op een aantal vragen en opmerkingen. Niet in de laatste plaats om mijn gedachten te ordenen en me voor te bereiden op de volgende stap in mijn adb.
 
Het komt op dit forum niet veel (niet?) voor dat mensen bewust weer gaan drinken. En jullie reacties zijn ook overwegend bezorgd. Toch doe ik volgens mij niet zo heel raar. Toen mijn vrouw me in oktober ernstig aansprak op mijn alcohol gebruik twijfelde ik over mijn aanpak. Ik las hier op het forum en op de site van Tactus en las onder andere het volgende:
 

Als u twijfelt over stoppen of minderen (http://www.alcoholdebaas.nl/Stoppen,-minderen-/Wat-ga-ik-doen-.aspx)

U wilt: 

  • helemaal stoppen met drinken
  • minder drinken
  • voorkomen dat u weer terugvalt in overmatig drinken
  • een periode stoppen met drinken en daarna matig drinken
  • eerst proberen minder te drinken, maar wanneer dat niet lukt, helemaal stoppen met drinken 

Wat u kiest beslist u zelf. Het is belangrijk dat u achter uw keuze staat: dat vergroot de kans op succes. (...)

Er is geen pasklaar antwoord op de vraag wat gemakkelijker is: stoppen met drinken of minderen. Soms is het eenvoudiger om eerst een periode - bijvoorbeeld drie maanden -helemaal niet te drinken. Daarmee raakt u namelijk die ingesleten gewoonte kwijt.

 

 

Dat is precies wat ik aan het doen ben en daar komt ook de termijn van drie maanden vandaan. Ik gooi dus voor mijn gevoel ook geen drie maanden weg. Ik heb juist enorm veel over mijn alcoholgebruik geleerd en ben niet van plan daar mee te stoppen.

 

 

 

Lay out

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn plan op 23 oktober 2015 was:

 

  • de draad weer oppakken met afvallen
  • die dag de eerste niet nemen en dat 90 dagen vol houden om de gewoontes te doorbreken, terugval niet erg, wel hier melden en opnieuw beginnen met tellen
  • die zondag meelopen met Loen
  • mezelf met het die week uitgespaarde geld belonen
  • kijken of ik wat kan met de onderliggende thema's (agressie, tijd voor mezelf) en als dat niet lukt daar hulp bij zoeken, anders is de missie kansloos
  • na drie maanden kijken of ik gewoon kan drinken
  • als dat niet werkt, en dat kan ik me zomaar indenken, een nieuw plan maken
  • Spud vragen hoe ik dit plan kan opleuken en ontbraven.

 

 

 

Voor  nu maar eens een eerste versie voor het nieuwe plan opschrijven (vanaf 18 januari tot en met 17 april):

  • geen restricties op hoeveelheid of soort drank;
  • bewust oude drinkgewoontes mijden;
  • opletten wie er de baas is, ik of het glas en daar op reflecteren (waarom en hoe anders?);
  • verder gaan met het onderzoeken van onderliggende thema’s (niet aan mezelf toekomen, boosheid, vermoeidheid);
  • verder met afvallen en fit worden;
  • uitwerken en thematiseren van mijn draadje tussen oktober 2015 en januari 2016;
  • tussen evaluaties van mijn drinkgedrag na elke maand;
  • na drie maanden beoordelen of ik zelf vind dat mijn gedrag problematisch is en die vraag stellen aan mijn vrouw en omgeving;
  • als het drinken problematisch blijft dan een jaar en zes weken niet drinken.

Tips, advies en kritiek zeer welkom.

 

 

typo

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meya,

 

je hebt je plan getrokken en laat je niet ompraten om het anders te doen dan je voor ogen hebt. Snap het helemaal. En ik denk dat dat

ook de beste manier is, je eigen plan volgen, je eigen ervaringen opdoen. De waarschuwingen hier zijn ook erg begrijpelijk. Ik zou je zelf

ook willen waarschuwen, zelfs je plan willen ontraden... maar.....

Ik weet dat ik, toen ik een jaar of tien geleden een klein half jaar in een verslavingskliniek had "gezeten", helemaal blij was dat ik een half

jaar van de drank af was. Ik had toen nog niet gehoord van de ziekte verslaving. Ik dacht toen nog dat ik met wat ik in de kliniek aan nieuwe

vaardigheden (ook sociale) had geleerd, ik de rest van m'n leven veilig zou zijn.

Na anderhalf jaar leek het erop dat ik nooit meer zou gaan drinken. Toen kwam er een moment waarop ik dacht dat ik met een beetje

nadenken best wel verantwoorde hoeveelheden zou kunnen drinken. En die gedachte liet me niet meer los. Ondanks vele, vele, vele waar-

schuwingen, veel voorbeelden van anderen (ik ging wekelijks naar een zelfhulpgroep waar dit dilemma zich regelmatig afspeelde) moest en

zou ik "bewijzen" dat ik best matig en gecontroleerd kon drinken. Het was mijn onbewuste drang naar alcohol die mij deze gedachte ingaf.

Om nu een lang verhaal kort te maken: dit liep faliekant uit de klauwen.

Het heeft me daarna blauwe knieën opgeleverd van het vallen, opstaan, vallen, opstaan, vallen, etc... om uiteindelijk te moeten erkennen

dat ik niet kon drinken.. als ik veel dronk maakte ik alleen maar brokken, als ik weinig dronk, dan werd dat als vanzelf veel drinken en dus

ook weer brokken maken.

 

Wat ik wil zeggen is dat ik waarschuwingen genoeg had gekregen, voorbeelden genoeg had gezien en diep in m'n hart ook wel wist dat ik

niet anders was dan andere verslaafden, maar dat mijn ziekte verslaving, waar ik overigens pas veel later over leerde, mij liet denken, en

zelfs wist te overtuigen dat ik wél mijn drinken onder controle kon houden.

Maar dat ik dat zélf moest ondervinden. Echt helemaal zelf. Niemand kon mij ervan overtuigen dat ik verslaafd was.

 

Ik kan niet anders dan je eerlijkheid naar jezelf toe te wensen. En zo min mogelijk brokken. Voor je omgeving en voor jezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hou je vast, komt nog een lap tekst aan :) :

 

@ Smart, Lila, Happydays, Indigo,  dank voor de steun. Ik blijf delen, graag (ik zal daarbij wel het accent leggen op waar het niet goed gaat, dat past op dit forum en daar heb ik zelf ook het meeste aan denk ik).

 

@ Lady Jane, ik hoor en begrijp je zorgen. Ik deel die zorgen bovendien. De afgelopen maanden hebben me ondubbelzinnig geleerd dat er wat mis is met mij en alcohol. Ik beloof, vooral mezelf, dat blijf ik aanpakken.

 

@ Happiness, wellicht is de verwarring weg nu je de lijn in mijn aanpak ziet. Ik gooi voor mijn gevoel geen maanden weg, ik leer me suf. En nu ik dit schrijf realiseer ik me hoeveel fitter ik de afgelopen weken opstond. Geen nauwelijks sombere gedachten meer. Dat wil ik niet kwijt.

 

@ Leila, hebben de heftige trekmomenten wellicht te maken met het feit dat de 3 maanden om zijn en dat je weer " mag"? Ja, ik denk dat dat meespeeld. Tegelijk had ik gisteren echt 4/4 HALT. Vier maanden geleden wist ik niet dat er zoiets bestond als ‘trek’, laat staan dat het getriggerd wordt door HALT.

 

@ Leila, ‘dit kan moeilijker worden dan het stoppen de afgelopen maanden’. Ja, daar ben ik me van bewust en ik vind het eng.

 

@MijnGerrit, LJ, Tomtom, Huttula, ‘Wat jij gaat doen, kan voor mij niet’. Daar ben ik me van bewust van en vind ik erg. Al weet ik ook hoeveel sterker jullie geworden zijn door die constatering. Dat gun ik en bewonder ik. Ik sluit niet uit dat ik over enige tijd hetzelde zeg. Maar dat wil ik dan zeker weten.

 

@MijnGerrit, ik zal een rampenplan overwegen en met mijn vrouw bespreken. Vooralsnog schat ik in dat ik dat niet nodig heb. Ik heb nooit stiekum gedronken en ben niet van plan daar mee te beginnen. Eventuele rampen zijn voor vrouw, vrienden en frummers zichtbaar. Overigens twijfel ik er niet aan dat ik me voor hulpverlening en zelfhulpgroep zal melden als ik dit niet getackled krijg.

 

@ Hub, ja, ik heb me ook aan jou opgetrokken, en soms onwijs gelachen over hoe je dingen opschrijft. Volgens mij stopt dat niet. Jij bent niet klaar, ik ben niet klaar. Wellicht wordt mijn weg langer door de keuzes die ik maak, maar we moeten toch onze eigen keuzes maken (eigenwijs, zelluf doen... ;) )

 

@ Huttula, ‘Je bent nog verslaafd’. Dat weet ik oprecht niet zeker Hut. Dat ik regelmatig hunker  naar drank staat vast. Maar als ik de lijstjes van Tactus scoor (http://www.alcoholdebaas.nl/U-en-alcohol/Verslaafd-.aspx) dan kom ik daar niet uit als verslaafd en maar net aan als misbruiker.

@Huttula ‘10 % kan sociaal drinker worden nadat hij lange tijd droog staat’. Ja, en dat percentage is nog lager bij mij want ik ben man, ouder dan 40, heb alcoholproblematiek in de familie en heb aardig wat problemen op mijn bord (het lijstje haal ik onderaan http://www.alcoholdebaas.nl/Stoppen,-minderen-/Wat-ga-ik-doen-.aspx). Toch wil ik er voor gaan. Al was het maar om voluit zeker te kunnen zeggen dat ik stoppen moet. Bij zo’n besluit past volgens mij geen halfslachtigheid. Dan moet de knop echt om, zoals ik hier veel heb gelezen. Je schrijft: ‘Meya...trek en plan met drank gaat niet samen. Dat weet jij ook.’ Het antwoord is feitelijk dat ik dat simpelweg nog niet weet. In die zin sta ik echt aan net begin.

 

@Indigo, je schrijft ‘Rond drie maanden enorme trek, weet niet wat er gebeurd was als ik hieraan toe gegeven had. Was voor mij erop of eronder, ook heel vaak gelezen over dit triggerpunt. Voor mij staat er vast dat er 'iets' gebeurde in mijn hoofd, laatste heftige craving toen gehad.’

 

Ja. Dat. Dat is voor mij een van de hele belangrijke vragen.  Maar ik heb niks verloren als ik over een paar weken besluit om nog een keer vier maanden te stoppen. Wezenlijk verschil is denk ik dat het voor mij niet voelt als er op of er onder. Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik bewust bezig ben met mijn alcohol gebruik. Ik heb net het gevoel dat ik op het randje balanceer en mijn vrouw ook niet. Ik heb tijd. En ik ben me bewust van het feit dat dat niet voor iedereen geldt. Minstens zo belangrijk, ik ben me bewust dat ik niet op de oude voet door kan. Anders sta ik binnen afzienbare tijd wel op dat randje.

Daarom schrijf ik hier en luister ik vliegensgoed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had je post nog niet gelezen toen ik net mijn reacties-post plaatste Kohtje. Ik vind je tekst ook wel een mooie afsluiter van mijn middag, ik moet de kinderen halen. Eigenlijk staat hier alles in.

 

Meya,

 

je hebt je plan getrokken en laat je niet ompraten om het anders te doen dan je voor ogen hebt. Snap het helemaal. En ik denk dat dat

ook de beste manier is, je eigen plan volgen, je eigen ervaringen opdoen. De waarschuwingen hier zijn ook erg begrijpelijk. Ik zou je zelf

ook willen waarschuwen, zelfs je plan willen ontraden... maar.....

Ik weet dat ik, toen ik een jaar of tien geleden een klein half jaar in een verslavingskliniek had "gezeten", helemaal blij was dat ik een half

jaar van de drank af was. Ik had toen nog niet gehoord van de ziekte verslaving. Ik dacht toen nog dat ik met wat ik in de kliniek aan nieuwe

vaardigheden (ook sociale) had geleerd, ik de rest van m'n leven veilig zou zijn.

Na anderhalf jaar leek het erop dat ik nooit meer zou gaan drinken. Toen kwam er een moment waarop ik dacht dat ik met een beetje

nadenken best wel verantwoorde hoeveelheden zou kunnen drinken. En die gedachte liet me niet meer los. Ondanks vele, vele, vele waar-

schuwingen, veel voorbeelden van anderen (ik ging wekelijks naar een zelfhulpgroep waar dit dilemma zich regelmatig afspeelde) moest en

zou ik "bewijzen" dat ik best matig en gecontroleerd kon drinken. Het was mijn onbewuste drang naar alcohol die mij deze gedachte ingaf.

Om nu een lang verhaal kort te maken: dit liep faliekant uit de klauwen.

Het heeft me daarna blauwe knieën opgeleverd van het vallen, opstaan, vallen, opstaan, vallen, etc... om uiteindelijk te moeten erkennen

dat ik niet kon drinken.. als ik veel dronk maakte ik alleen maar brokken, als ik weinig dronk, dan werd dat als vanzelf veel drinken en dus

ook weer brokken maken.

 

Wat ik wil zeggen is dat ik waarschuwingen genoeg had gekregen, voorbeelden genoeg had gezien en diep in m'n hart ook wel wist dat ik

niet anders was dan andere verslaafden, maar dat mijn ziekte verslaving, waar ik overigens pas veel later over leerde, mij liet denken, en

zelfs wist te overtuigen dat ik wél mijn drinken onder controle kon houden.

Maar dat ik dat zélf moest ondervinden. Echt helemaal zelf. Niemand kon mij ervan overtuigen dat ik verslaafd was.

 

Ik kan niet anders dan je eerlijkheid naar jezelf toe te wensen. En zo min mogelijk brokken. Voor je omgeving en voor jezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mooi om te lezen wat hier de laatste dagen is geschreven. Zit met kippenvel te lezen, de warmte en aandacht!

 

En ook goed om te zien hoe methodisch jij dit alles in kaart brengt voor jezelf Meya! Poeh, ik wou dat ik zoveel zorgvuldigheid kon opbrengen...

(enige wat me opviel is dat je ergens eerst zegt: misschien een jaar en 6 weken niet meer.. en later: misschien 4 maanden niet meer. Maar ik begrijp dat ook wel weer; daar zit juist jouw zoeken in)

 

Ik ben echt van mening dat elk het vanuit een eigen perspectief en ervaring opvat en benadert. Dat doe ik ook. Hoewel ik op dit laatste niet in zal gaan, dat hou ik voor mijn eigen draadje.

 

Wens je gewoon de beste keuzes toe die je je wensen kan! Day by day.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms betrap ik mezelf er op dat ik invloed probeer te hebben op het proces van iemand anders.

Een duwtje of een zetje

Een aai of een kus

In de goede richting.

Maar wat is de goede richting. Een andere route kan voor jou beter werken dan mijn route

Ik weet het niet

Wie ben ik dat ik dat kan weten voor jou

Pas goed op jezelf ❤️

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas staan hier geen draadjes van succesvol minderen.

Of helaas, het zegt wel genoeg eigenlijk.

De meesten blijven weg, uit schaamte, of anderen hier

niet willen triggeren? Dat weten we niet want er is geen delen meer.

Maar wat mij bezig houdt is de 90 dagen. Er is een bekend triggerpunt

rond de 3 maanden. En ergens ben je dus al aan het droogdrinken Meya?

Of al die tijd misschien zelfs en was je jezelf aan het bewijzen?

Ik heb het 7 maanden gered en toen weer terug naar af en verder terug eigenlijk.

Ik zou je graag hiervoor behoeden Meya, en realiseer me ook dat dat niet kan.

Wie ben ik om jou deze ervaring af te willen nemen, haha? Ik had m misschien

hard nodig zelf. Alhoewel ik jarenlang weer dronk na de stopperiode.

Maar de hulpverleners uit de verslavingszorg zeggen niet voor niets dat je minimaal

een jaar niet moet drinken, wil minderen een kans van slagen hebben.

Ga jij hun ongelijk bewijzen? Of hun gelijk?  moeilijk moeilijk Meya, ik zou nu niet

graag in jouw schoenen staan eerlijk gezegd. Wat vindt je vrouw ervan? En je kids? En jijzelf?

Ik ben een jaar drooggeweest. Minderen werkte niet. Het remmetje was gewoon kapot. Ook na een jaar...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mooi om te lezen wat hier de laatste dagen is geschreven. Zit met kippenvel te lezen, de warmte en aandacht!

 

(...)

(enige wat me opviel is dat je ergens eerst zegt: misschien een jaar en 6 weken niet meer.. en later: misschien 4 maanden niet meer. Maar ik begrijp dat ook wel weer; daar zit juist jouw zoeken in)

 

(...)

Ja Smart, dat kippenvel herken ik, echt overweldigend af en toe.

Wat die vier maanden en dat jaar en zes weken betreft, daar zit inderdaad wat halfslachtigs in en dat moet ik er de komende dagen nog uitvissen. Als ik even hardop denk:

  • Als ik voluit terugval in mijn oude drinkgedrag dan zijn er volgens mij twee opties: (1) helemaal stoppen voor de rest van mijn leven en (2) het nog een keer proberen met een periode niet drinken. Indigo suggereert een 3 maanden-itch maar ik denk zelf dat als ik opnieuw een periode moet stoppen dat bijvoorbeeld 4 maanden dan niet voldoende meerwaarde heeft dan wat ik nu heb gedaan. Dan kan ik beter voor een jaar en zes weken gaan.
  • Die vier maanden kunnen wel interessant zijn als ik níét terugval in de oude gewoonte, maar wel last hou van craving. Dan kan ik op een gegeven moment best eens proberen of ik van die craving af kom door wat langer dan drie maanden niet te drinken.

Zo iets :blush: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Happiness en Lila, dank voor de reactie en steun. Lila ik denk dat het voor mij in eerste instantie het meest leerzaam is om geen restricties te hebben. Dat lijkt het meest op gewoon alcohol gebruik. Restricties kunnen altijd nog. In feite ga ik testen of ik terug kan naar twee jaar geleden: gewoon onbezorgd alcohol gebruik met mate. Maar dan nog wel een tikkie minder dan toen :) .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...