Spring naar bijdragen

Vrijdag 11 September


blondie6173

Aanbevolen berichten

Volgens mij moet je alle angsten kunnen benoemen. Of het nu terecht is of niet. Ik vind invasie een te grote term en het suggereert oorlog het ene kamp tegen het andere kamp. In mijn ogen zijn alle mensen heel vergelijkbaar. We zoeken geluk voor ons en ons naasten. Voor heel veel mensen betekent dat verplaatsen want een regio op deze wereld is te lang te hopeloos. Ik zou ook mijn heil ergens anders zoeken als inwoner van Syrië. En over Islam...ik moet niet veel hebben van fundamentalistische mensen maar of dat zware kousen of moslims of wat voor vorm is die tegen pluralisme is maakt mij verder niet uit.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

sjonge was is ons Groene Hart toch mooi

bij Boskoop was ooit 2000km waterwegen/sloten dus.

Nu teruggebracht tot 5.500 km door de komst van asfalt.

Maar vanaf het water is het zo mooi, tussen al die kwekerijen door, met 23oo soorten bloemen!

De rust, eilandjes gezien die te huur zijn, sommigen met blokhut erop. wat een paradijs, met

dit mooie weer! iedereen was even romantisch aan het fantaseren hoe mooi wonen dat kan zijn.

Gelukkig regent het morgen weer en zijn we weer blij met eigen stek.

Lunchen in de boot samen met familie zwaan en kwetterende vogels.

3 mannen voor ons aan het werk om de boot te varen, ons te vertellen, en hollend alle bruggetjes open

te doen en weer dicht. Zo veel moois, op fietsafstand. Ik kom er zo vaak via het asfalt, maar het leek

alsof ik er voor het eerst echt was.

Een dagje strand minder, maar oh zo waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dan is dat achterdeurtje ook maar weer dicht Fruit

en kun je verder met waar je mee bezig was/bent.

Soms ben ik wel blij met mijn geestelijk lui zijn.

Fysiek moet ik ook wat oppassen voor onmatig sporten.

Gisteren mijn eerste training gedaan voor 11 okt. en die

viel me reuze mee. Afgewisseld steeds 660 m. joggend en

snelwandelend 3 minuten. Dus 6,6 km in 1/2 uur moeiteloos gedaan.

Het advies gekregen iets kleiner verder te gaan.

Morgenochtend proberen of ik dat ook kan.

Bij mij is het niet meer alcoholgerelateerd, maar het gedrag is niet zomaar veranderd.

Ik vind het heerlijk om mijn lijf zo gezond te voelen. En dat terwijl ik het een maand

heb uitgesteld om eraan te beginnen. raar mens ben ik toch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een verhaaltje.

 

Mijn niet eens zo heel verre voorouders zijn ook hun land ontvlucht, angstig voor leven, om zich in Nederland te vestigen.

Ze hebben hun geloof behouden, ook al mochten ze dat niet tonen en betekende het dat zij niet dezelfde burgerrechten hadden als de Hollanders.

In de jaren dertig hebben mijn grootouders en hun familieleden zich als nog bekeerd tot het christendom, wederom uit angst voor hun leven. Hun identiteit hebben ze gewist, tegen veel geld. Dankzij die beslissing besta ik. Het heeft veel leed veroorzaakt, veel trauma's, maar ze zijn er niet door gaan stelen, of Hollandse meiden gaan verkrachten, noch hebben ze hen hun toch stiekem belijden geloof op willen leggen.

 

Mensen vragen mij stelselmatig waar ik vandaan kom. Nou, uit Nederland. Nee, maar oorsprónkelijk? Ik weet het nu, maar mijn vader wist het lang niet. Wist hij veel wie hij was of waar zijn voorouders vandaan kwamen? Daarover werd thuis nooit gesproken. Ook niet over de oorlog trouwens, of over pijn en verdriet.

 

Nu, vele jaren later, voel ik me zo ontzettend machteloos. Ik wil wat doen. Maar wat? Hoe kan ik helpen?  Naast mij hebben vluchtelingen een gebouw bezet. Zal ik langsgaan? En dan wat? Ik zou best een vluchteling in huis willen nemen, maar ik heb geen plek. Vrienden van mij zijn arts, journalist of tolk. Ze gaan naar Griekse eilanden, bieden noodhulp, maken reportages, vertalen. Maar wat kan ik nou concreet doen? Als iemand het weet, hou ik me aanbevolen.

 

Fijne avond!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yo, ik ben via vluchtelingenwerk een paar jaar geleden als taalmaatje aan de slag gegaan. Het taalmaatjesproject is inmiddels allang beëindigd, maar ik kom nog wekelijks bij dit (inmiddels) gezin. Ik help met formulieren, met formele teksten, met van alles en nog wat waar dit soort mensen in een vreemd land tegenop lopen.

 

Wat je op dit moment kunt doen, weet ik niet. Het is erg rommelig zo allemaal. Je zou contact kunnen zoeken met vluchtelingenwerk misschien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi bericht Vlieg. En veel herkenning bij mij.

Het gedrag lijkt toch wel te blijven; ik heb nog steeds de neiging tot onmatigheid in verschillende dingen. Zolang het niet de spuigaten uitloopt, heb ik er meestal wel vrede mee. Sommige dingen lijken ook wel bij me te horen.

Fijn dat je ook zo'n groep hebt waar je je verhaal kwijt kunt. Ik vind dat zó belangrijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een heerlijke nazomerdag was dit.

Vanmiddag een paar uur in de tuin bezig geweest. De uitgebloeide lavendel nog even niet snoeien want hij geurt nog.

Grappige plantjes die zichzelf verspreiden. De warmte van de nazomerzon.

Nou ja, daar krijg ik gewoon een blij gevoel van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onmatigheid herken ik met name in mijn werk.

Gelukkig vind ik mijn werk echt superleuk, maar soms zit die onmatigheid mij in de weg als zijnde dat ik teveel hooi op mijn vork neem.

Momenteel is die balans ook aan het weggeraken.

Herken het, al blijf ik moeite hebben bijtijds die rem erop te gooien.

Zal misschien deels ook wel te maken hebben met mijn ADHD.

In ieder geval gooi ik komend weekend even de rem erop en hoop dat na het weekend in mijn werk vast te kunnen houden.

Tijd dus om op te slomen.

Tol op mijn benen van vermoeidheid.

Fijne avond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een mooie discussies op de draad vandaag, zoveel om op te reageren.

 

Helpen met fietsen; dat hebben wij ook bij ons. In de tijd dat mijn studie toch niet goed liep en ik iets nuttigs wilde doen met mijn tijd heb ik me geprobeerd om aan te melden. Ik bellen en daar werd me gezegd dat aanmelden geen zin had want ik was man en de doelgroep die wilde fietsen was bijna uitsluitend moslimvrouw. Wat mij betreft prima want mij maakt het niks uit of ik iemand die ik help leren fietsen moslim is of man of vrouw of weet ik veel wat. Maar nee volgens de mevrouw aan de telefoon kon dit niet volgens hun geloof. Ik nog vragen waar in de koran iets staat over hulp bij fietsen? Nee de mannen van die gemeenschap zouden het lichamelijk contact wat je toch hebt met fietsen en ondersteunen niet kunnen accepteren. Wat er speelt in mijn opinie is; een blanke Nederlandse niet moslim vult voor moslims in dat het niet zou kunnen. Zij selecteert (en discrimineert op basis van geslacht) bij aanmelding zonder dat er ooit een moslimvrouw tegen mij gezegd heeft van ik wil jou hulp nietm jij bent man. Daarmee wordt de moslimvrouw monddood gemaakt. In eigen gemeenschap mag ze al niks voor zichzelf beslissen vaak en ook nog de vrijwilligerscentrale faciliteert dit proces van monddood houden. De eindconclusie is in elk geval dat ik met mijn voornemen om contact te maken met landgenoten van een andere cultuur niks gekomen is omdat ik man ben. En dit zie je overal, overal zijn onzichtbare muren die mensen scheiden van elkaar.

 

Ik maak me best zorgen over hoe er segregatie is op alle vlakken en hoe de retoriek van invasie of Wilders van de week met zijn asiel tsunami. Hoe behoud en verstevig ik contact met mensen in een tijdsgeest van zoveel verharding? Best een onderwerp wat me bezig houd. Fijn om te lezen dat het meerdere frummers aan hun hart gaat en ze iets willen doen!

 

Mijn verhaal is niet zo spannend. Mij vragen ze op vakantie ook vaak of ik Zuid Europees ben. In Spanje, Roemenie e.d word ik vaak als local gezien. Ik weet dat de familie van mijn moeder uit Frankrijk en Wallonië komen en als je teruggaat in de tijd Franse Hugenoten. Mensen die vanwege het protestantse geloof op de vlucht gingen uit katholiek Frankrijk. Ja L'histoire se répète.....Als ze mij vragen of ik wel een echte Nederlander ben wat best vaak gebeurd (zelfs een Turkse vrouw laatst vroeg me of ik Turks was) dan vertel ik altijd best trots over mijn Waals/Belgisch/Franse roots.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over de discussie van zoveel mensen redden het adb niet en vallen terug. De self fulfilling prophecy van statistiek. Als je in een groep zit met 10 mensen en je weet dat zoveel % het niet haalt.....je zou om minder moedeloos worden en gaan drinken en daarmee de statistiek een profetie van zichzelf laten zijn. Maar we vullen ook de staatloterij in (zo las ik gisteren bij FV) en de kans op adb blijven is toch echt vele malen groter dan een grote prijs. En bovendien heb je zelf geen invloed op de winnende getallen maar sta je bij adb wel zelf aan het roer.
 
En lees een redenatie over ego die ik herken en als gevaar zie voor het afzweren van ego of het ego zien als bron van alle kwaad zoals het soms lijkt in de ego discussies. Dat het lijkt op ben ik beter instaat om de situatie zo te maken dat ik Adb blijf dan de rest van de groep, ik denk niet terug te vallen....voel ik me beter, een groter ego dan de ander? Ook in boeken die ik nu lees is ego vaak een beladen onderwerp en ergens snap ik het punt van dat je niet een opblazen mega ego in stand moet houden maar wat is er mis met wat zelfvertrouwen. Je bent wel goed zoals je bent, je hoeft de betere ik niet uit te vinden of na te streven. Als je dat zelfvertrouwen of zelfwaardering noemt lijkt het oke als je het ego noemt dan mag het niet ??? Ergens begrijp ik het concept ego denk ik niet helemaal.
 

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat ongelovelijk moeilijk om een reeel beeld te krijgen of ik nu gewoon gezond fanatiek ben of dat de dingen die ik doe voort komen uit mijn verslavingsgedrag. Als ik geen alcoholist zou zijn zou ik er trots op zijn dat ik het hardlopen weer zo oppak maar nu denk ik er over na of het wel gezond is en probeer dingen af te remmen. Hetzelfde geld voor werk en nog wel meer dingen. De zaken waar ik normaal gesproken mijn best voor doe blijken van de andere kant bekeken ook weer slecht te zijn.

Ik herken de angst voor onmatigheid niet zo: er is ook niets waar ik me nog zo in zou kunnen verliezen als in drinken.

Daarnaast denk ik dat het ook iets is wat niet-verslaafde mensen kennen.

Als iets anders een vervanging wordt, dus iets is om je in vast te bijten in plaats van de verslaving, is het zaak te kijken naar het waarom van die verslaving want dan lijkt het een afleidingsmanoeuvre om niet tot de kern te komen?

 

Kennen niet verslaafde mensen ook onmatigheid of herkennen ze in die onmatigheid hun verslaving niet? Extreem sporten is een verslaving die steeds meer onderkent wordt en ik kan in sporten net zo onmatig worden net zo mezelf verliezen net zo in vast bijten als in drank. Sporten kan voor mij net zo goed een afleidingsmanoeuvre zijn om via dat sporten beloning en waardering te krijgen in plaats van echt met zelfwaardering en zelfliefde aandacht te geven. Zelfde proces alleen een ander middel, een middel met een heel ander imago dan drank ook.

 

Daarom loop ik vast in dezelfde redenatie als fruitvlieg. Heel moeilijk dit. Het niet weten of je nu juist goed bezig bent of juist een nieuw middel zoekt voor hetzelfde principe van afleiding om de kern te mijden.

 

Wat ik probeer is om meerdere doelen te zien en die allemaal een portie aandacht en energie te geven en niet door te slaan in een bepaald aspect. Dat je een koek verdeelt en als je alles in een doel stopt verwaarloos je andere doelen. Zo probeer ik het lijstje doelen en aandacht te verdelen. Maar hoe natuurlijk en makkelijk dit (lijkt) te gaan bij anderen hoe verdomd lastig ik het blijf vinden. Ergens hangt dit ook samen met verslaving, obsessie en beperkt geduld. Iets willen en wel NU en hier met oogkleppen voor gaan en echt niet zien hoe je andere dingen schandalig verwaarloosd tot je je gewaar bent van het bredere perspectief. Het gewaar zijn van het geheel.......

 

drie op een rij....ik ga ff wat anders doen. ;)

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga ook wat anders doen, Erik :) . Een leuk einde aan je bericht.

Meestal heb ik het vlotjes in de gaten als ik doordraaf, tegenwoordig. Het is ook niet altijd slecht.

 

Maar voor nu: welterusten beste mensen, tot morgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...