Spring naar bijdragen

Voorstellen

Gast Lila

Aanbevolen berichten

Goeie avond Lila en welkom op ons forum.

Je stelt wat vragen aan ons en meteen denk ik bij jouw vraag of het mogelijk is om weer sociaal te drinken, waarom zou je? Waarom zou je weer naar drank grijpen als je juist daardoor in de moeilijkheden bent gekomen, en hoe langer je drinkt des te meer moeilijkheden komen er. Ook heb je hoe langer hoe meer nodig. Er bestaan zoveel lekkere drankjes waar geen alc. in zit. En de gezelligheid kun je ook maken zonder drank. En als je het al over "zucht"hebt, is het riskant om weer te proberen sociaal te gaan drinken. Probeer eerst maar eens die drie maanden vol te houden en dan kan je verder kijken of je wel of niet wilt gaan drinken

Baclofen is een middel dat de trek een beetje verminderd, en uiteraard mag je mee doen aan de dagdraad.

Voel je thuis en als we je niet horen, GEWOON SCHREEUWEN :);)

Heel veel succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lila, welkom op dit forum :rose:

Ja, het sluipt er in, herkenbaar. Goed dat je het ziet en er wat aan gaat doen.

Het schijnt dat je best depressief van drank kunt worden, hoewel ik daar geen last van heb gehad. Misschien dat je de medicatie die je nu hebt, straks weer overboord kunt doen. Ook kalmeringsmiddelen zijn niet altijd onschuldig.

Voor de meeste mensen met verslavingsgevoeligheid is het niet mogelijk om terug te gaan naar sociaal en gematigd drinken. Enkelen lukt het, maar er zijn er volgens mij meer die denken dat ze het kunnen en dan toch helemaal terugvallen.

Vaak wordt aangeraden om te starten met een lange tijd niet drinken. Je maakt dan veel situaties zonder drank mee en je lichaam kan ontgiften. Jij hebt het over drie maanden, maar vaak wordt er een jaar aangehouden. Daarna kun je altijd verder kijken. Niet drinken is minder erg dan je nu denkt, als je er aan gewend begint te raken.

Ik wens je veel succes hier!

Na dit bericht stuur ik je een PB, een persoonlijk bericht, met daarin wat informatie over het forum. Misschien heb je er wat aan. Als je aangemeld bent, zie je het envelopje rechts bovenin je scherm rood kleuren ten teken van het ontvangen van zo'n berichtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom,

Tuurlijk mag je meedoen met het dagdraadje, vinden we leuk als nieuwe mensen gewoon meedoen :)

Eigenllijk zou ik je aanraden maandag al HA te bellen en met de deur in huis te vallen. Heb antidepresiva en die durf ik niet te nemen omdat ik onzeker ben over mijn drankgebruik en eigenlijk weet dat ik doordrink en dat is niet goed met die pillen. Zou niet wachten tot GGZ ergens in September als je er nu al wat aan kan doen.

Er was hier een keer een stelling dat sociaal drinken een begrip dat alleen gebruikt wordt door mensen met een drankprobleem. Ik ben gaan googlen in welke context het begrip sociaal drinken gebruikt wordt. Mensen zonder alcohol probleem die drinken af en toe een glaasje en dat is meestal samen met andere mensen zoals een gesprek met een glas erbij. Zij noemen dit nooit sociaal drinken. Google maar, sociaal drinken geeft zoekresultaten precies op maat voor alcies als wij. Sociaal drinken is in mijn ogen een illusie van en voor alcoholisten. We maken onszelf wat wijs.

Ik wil niet meer drinken maar men zegt dat je eerst maanden of iets van een jaar niet moet drinken en dan pas eens kijken of je dan nog wil minderen. Ik faalde in al mijn minderpogingen. In verband met bloeddruk zei mijn HA dat ik me moest beperken tot 2 glazen per dag. Toen heel direct gezegd dat ik me niet kan beperken en dat stoppen makkelijker is. Dan is het maar gelijk helder voor je arts hoe drank bij je speelt.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Nooit meer" ... dat vind ik ook nog steeds vervelend klinken. Zeker in het begin dacht ik daar gewoon niet aan; een beetje struisvogel spelen.

Hier op het forum heb ik het "vandaag drink ik niet" al snel opgepikt. Meer is in feite niet nodig. Aan het begin van de dag nam ik me voor om die dag niet te drinken. Dat was te overzien. Dagen werden weken, weken werden maanden ... een mooie ketting bestaat uit vele kralen.

Vandaag drink je niet. Als je morgen wakker wordt, ben je blij. Dan kun je de dag doornemen: waar zitten je moeilijke momenten, je risico's; en vervolgens kun je kijken hoe je die omzeilt.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je honger hebt eten, jezelf afleiden, uitzitten want trek is een golfbeweging, het komt en gaat gelukkig ook weer. Hoef je niks voor te doen....alleen wachten. Hierop is ook de kookwekker gebaseerd. Zie draadje

Als je draadjes leest zal je vaker lezen over HALT bij mij duurde het een tijd voor ik dat snapte. (hungry angry loney tired) Deze vier geven momenten aan met extra risico. Dat is dus niet wat te doen bij erge trek maar welke factoren kunnen een signaal functie hebben van he nu ff oppassen. Erge trek wil je voor zijn en niet door overvallen worden als je moe met honger in je uppie eenzaam en met een rothumeur langs het drankpad in de supermarkt loopt. Dan had je eerst kunnen eten of iets doen waardoor kwaadheid minder wordt en niet moe na je werk boodschappen doen maar een ander tijdstip. Zo kreeg ik inzicht in trekmomenten en leerde het te voorkomen. Er eerder bij te zijn dan pas op het hevige trekmoment.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zal voor iedereen weer anders zijn.

Ik dronk water, deed soms wat ademhalingsoefeningen, maar vooral patronen doorbreken, iets anders gaan doen.

Trek was bij mij redelijk voorspelbaar. Thuiskomen uit mijn werk. Na de koffie na het avondeten. De eerste weken plande ik andere dingen dan ik gewend was.

Wandelen, sproten, fietsen, knutselen, iemand opzoeken... maakt niet uit.

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lila, welkom.

Ik heb mijn drinken vervangen door leukere dingen,

soms ook verslavend leuk, maar dan wel gezond.

En verder heel veel aan Mindfulness gehad.

Trek kun je uitzitten, het schijnt hooguit 20 min. te duren en

hoe langer je niet drinkt des te korter. waarschijnlijk net

als je cola en roken. Ik zie een verslaving niet als een ziekte

meer een uit de hand gelopen slechte gewoonte,

met psychisch en fysieke afhankelijke kanten.

Maar dat is mijn persoonlijke mening en ervaring, voor jou kan

het heel anders lijken/blijken. Zoek je weg meis, lees veel hier en

schrijf vooral mee op de ditjes en datjes dagdraad, gezellig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder één dag geen twee dagen, zonder twee dagen geen drie dagen, zonder ...

De eerste dagen vond ik niet leuk; eigenlijk de eerste twee weken niet. Daarna werd het qua lichamelijke reacties en heftige trek wat beter.

Lekker slapen, succes morgen met dag drie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lila,

Welkom.

Iedere dag is er 1 precies wat Gerrit zegt. Ik had een maand niet gedronken en ging toen op vakantie. Dacht ik kan toch wel een wijntje drinken nu. Waarom niet..... fout, ik ben niet dronken geweest maar het gevoel hebben niet de baas te zijn over jezelf en te drinken terwijl ik het eigenlijk niet wilde, maakte dat ik nu weer op dag 2 zit van het niet drinken.

Ik heb ervaren dat ik me veel prettiger voel zonder drank, helderder, zelfverzekerder, sterker en geen paniek aanvallen. Ik werd echt radeloos. Dus op je vraag om sociaal te kunnen drinken....vul het zelf maar in. Voor mij werkt het niet om de hele dag bezig te zijn met zal ik wel of zal ik niet. En vooral later te beseffen dat ik mezelf weer verlies.

Sterkte en welkom op de dagdraad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lila,

Ik ben de eerste weken ook doorgekomen met wat jij hier "dingetjes" noemt om niet terug te vallen.

Ook het spaarpotje heb ik al vaker op het forum gezien. Bij mij zat het spaarpotje in mijn hoofd en ik heb toch een paar dingen aangeschaft, waar ik anders moeite mee gehad zou hebben.

Alles wat jou helpt is voorlopig prima, ook dat ijsje!

Het beven wordt met een paar dagen waarschijnlijk een stuk minder. Goed eten en drinken, rusten, bewegen. Komt goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak je echt € 3,99 over of rond je af naar € 4,00? Toch loopt het lekker op natuurlijk; je zit nu al op € 20,00 toch?

Fijn dat het meevalt, Lila. Dat is mooi meegenomen.

Ik ben benieuwd wat je huisarts gaat zeggen. Die moet ook blij en trots zijn denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het weekend komt eraan. Voor velen begint dat al op vrijdagmiddag met thuiskomen uit het werk.

Is het weekend voor jou een periode met extra moeilijkheden? Drinkende mensen om je heen, uitgaan, bezoekjes ...?

Ik vraag het omdat dat voor mij wel het geval was. In het begin heb ik heel bewust steeds een dag vooruit gekeken om de risicomomenten in beeld te brengen.

Dan bedacht ik vooraf hoe ik me zou gedragen, of hoe ik er omheen kon komen. Dat heeft mij wel geholpen, de eerste weken.

Je eerste week is in beeld nu!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn remmetje is voorgoed stuk. Dat vind ik tegenwoordig niet erg meer.

Er is een filmpje op YouTube.com met een sympathieke en volgens mij juiste presentatie over wat (o.a.) alcohol met je hoofd doet. Het filmpje duurt een half uur dus je moet er even goed voor gaan zitten. Kijk er eens naar en misschien is dat wat voor je man om zijn begrip te vergroten. Voor mensen die niet verslavingsgevoelig zijn, is het heel moeilijk te begrijpen waar je last van kunt hebben. Als je op YouTube intikt "Els Noorlander" dan zie je de presentatie staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...