Spring naar bijdragen

Ruben stelt zich voor


Ruben1984

Aanbevolen berichten

Hoi lieve mensen,

 

Ik ben Ruben.

 

Ik heb veel berichten en reacties gelezen in dit forum en het geeft mij een ontzettend warm en veilig gevoel; ik ben bij jullie en jullie willen vechten, hebben gevochten en/of hebben de strijd al gewonnen en zijn anderen aan het helpen!

 

Over mij...

Vreselijk lastig, maar laat ik het in een korte opsomming proberen:

  • Ik ben begin 30
  • Alles goed voor elkaar (huisje, goede baan, geweldige vrienden&familie, etc)
  • Single (na een lange relatie)
  • Uitermate sportief (hardlopen, sportschool en voetbal)
  • Ben heel er van de gezelligheid en mijn deur staat altijd voor iedereen open (hapje, drankje, luisterend oor, slaapplek, etc)
  • Heel beschermend, behulpzaam en attent naar mijn dierbaren
  • 6 maanden geleden een heel dierbaar iemand verloren

Ik drink ongeveer 10 glazen op een normale dag. Op weekenddagen kan het oplopen tot zo'n 20 drankjes op een avond.

Dit doe ik al (afgewisseld door een paar goede korte perioden) voor meer dan 10 jaar.

 

Eén van de problemen is, dat ik er maar mee weg blijf komen. En wel om het volgende:

  • Ik functioneer gewoon prima overdag: werk (accountant), sociale dingen, gezellige dingen, scherp zijn, alles
  • Met sport loop ik gewoon letterlijk en figuurlijk nog steeds voorop en maak enorme progressie
  • Nooit een kater en nooit lichamelijke klachten

Ik schrijf dit bovenstaande en realiseer me dat dit allemaal heel fout en vooral arrogant kan overkomen.

Dit wil ik echt niet!! Alstjeblieft, ik wil mezelf echt volledig bloot aan jullie geven, maar dat kan ik alleen maar zijn door de waarheid te vertellen. In ieder geval, zoals ik denk dat het is.

 

Het is af en toe voor mij alsof ik mijn studententijd nooit af heb gesloten. Je moet weten dat het in mijn studententijd zo was, dat veel drinken juist heel erg cool en stoer was. Roken ook trouwens (en ook dat doe ik helaas nog steeds).

 

Ik heb echt een goed stel echt normale vrienden. Goede gasten die echt wel verantwoordelijk zijn.

Maar af en toe denk ik echt dat de Nederlander uberhaupt alcoholist is. Als ik kijk naar de officiele norm voor het wel of niet alchoholist zijn óf het aantal consumpties voor een gezellig en normaal 'volgens-het-boekje-avondje-uit' dan denk ik echt dat er iets niet klopt.

Ga eens naar een gemiddeld terrasje of kroegje, als ca. 20% van het NL-publiek minimaal een 'overmatige drinker' zou zijn dan hebben ze het fout denk ik dan. Het leeuwendeel zuipt gewoon. Ik zie heel weinig mensen bij het uitgaan bijv. die zich tot de brave 3-4 biertjes houden. Neem nu de feestweek in mijn dorp: duizenden dorpgangers nemen daar standaard een week vrij voor en drinken.....nee ZUIPEN zich dan elke dag klem!

 

Maar die hele zienswijze maakt het als Nederlandse gezelligheidsman met een alcoholprobleem niet makkelijker op.

Alcohol wordt gewoon jou zo heel erg aangeboden! Bij elke gelegenheid dat er iets te vieren valt, zit een groot deel van de aanwezigen gewoon te zuipen. En daarmee bedoel ik 'de norm te overschrijven de voorgeschreven 2-4 drankjes die normaal zou zijn'.

 

Ik lees bovenstaande allemaal weer terug en de volgende woorden springen weer in mijn hoofd: 'Ruben, wat een arrogante, blinde/ontkennende kerel ben je toch!' Maar ik denk dat ik de geschreven woorden die zo uit mijn eerlijke gedachten en gevoel zijn geschreven gewoon laat staan, want dit is immers een forum en jullie mogen mij oprecht (heel graag zelfs) de schriftelijke corrigerende tikken uitdelen die nodig zijn.

 

 

Ik heb een probleem. Ik zuip teveel. Lijdt mijn werk en functioneren eronder? Ja, heel erg!

Waarom heb ik dan bovenstaand het tegenovergestelde opgeschreven? Dat moet de verslaving zijn en verslavings-duiveltje dat dit in stand houdt.

 

Ik:

  • Ruik (neem ik aan) vaak naar alcohol op mijn werk
  • Zweet bier uit mijn porien bij mijn sport
  • Verplaats de hele tijd afspraken omdat ik te brak ben
  • Zie mijn vrienden vooruit gaan als een vertrekkene trein, terwijl ik zelf stil op het perron sta
  • Kan nooit mijn mate houden als ik ook maar 1 biertje drink
  • Verzin excuses tijdens het drinken om maar te rechtvaardigen om door te blijven gaan
  • Eet vreselijk slecht en onregelmatig
  • Heb een stel darmen die de moed al lang hebben opgegeven door 4-7 keer op een dag te moeten gaan
  • Ik lieg over mijn consumptiegedrag en doe mijn zelfs voor als iemand die er heel verantwoordelijk mee omgaat t.o.v. mensen die dat mogelijk niet doen
  • Ik kan bijna nooit normaal gaan slapen na een avondje stappen, maar ga altijd nog door thuis en ga dan ook vaak zitten janken op mijn bank over.....ja waarover eigenlijk.......?
  • Ik ben heel veel aan het rekenen: zoveel biertjes + zoveel uur slaap + wat eten: zal de alcohollucht over zijn.....?
  • Vermijd face-to-face contact met mensen vanwege mijn kegel
  • Wordt heel af en toe aangesproken op mijn kegel, door mensen die echt de ballen hebben om er iets over te zeggen

 

 

Stoppen

Min of meer blijf ik er dus allemaal mee weg komen.

Mijn werk loopt goed, mijn sportprestaties zijn goed en bijna niemand die er echt iets van zegt. Net als stoppen met roken zoek je vaak excuses om het niet te doen of blijven te doen. Die van mij zijn:

  • De overleden dierbare
  • Alles gaat goed en ik kom er ongemerkt en ongestraft mee weg
  • Maar met name: ik heb echt geen doel en ook geen soulmate in mijn leven. Voor wie zou ik het doen? Als vannacht een cruciaal orgaan er mee ophoud en ik ben er niet meer, wat zou het uitmaken? Wat moet ik nou echt bereiken in dit leven dat mij geschonken is? Ik doe nu precies de dingen die ik wil en van geniet: lekker leventje op orde (baan en huis-technisch, vrienden&familie, fantastische uitgaans+kroegervaringen, geen hoofdpijnkaters/vechten/kotsen, bijna nooit conversaties waar ik spijt van heb (als getrainde alcoholist is de anders vaak toch wel lammer)

 

 

Het is zo'n rot probleem. En ik denk men name dat het hem bij mij erin zit dat ik er mee weg kom en niet echt een harde reden heb om te stoppen. Mocht je zover gekomen zijn met het lezen van mijn verhaal, dan sorry voor als sommige dingen fout of arrogant overkomen, sorry voor het halve boek wat ik net heb geschreven en vooral sorry voor het zielige gedoe van mij. Ik weet dat ik mij moet vermannen en nogmaals: een juiste slap in the face van wie dat ook wilt doen, zou mij heel erg goed doen!

Alles mag tegen mij gezegd worden, zonder excuses, of grenzen.

 

 

Een afsluitende dikke vriendschappelijke knuffel van Ruben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ruben,

 

Ik vind dit alles behalve een slap verhaal.

Veel inzicht in wat alcohol met je doet en wat je dénkt dat het niet met je doet.

Je weet al duidelijk verschil aan te geven tussen wat je zelf vind (jezelf voor de gek houden) en wat er werkelijk aan de hand is.

 

Voor wie zou je stoppen?

Alleen jijzelf bent het waard om voor te stoppen.

Vanuit een gezond, eerlijk, niet in alcoholroezen verdwijnend "Jijzelf" ontstaat er een wereld om je heen

waar je je niet meer mee hoeft te vergelijken, waar je je niet meer tegen hoeft te "verdedigen", waar je niet meer van alles moet verzinnen om er bij te horen,

maar waar je een gewoon deel van uit maakt.

 

We denken vaak dat we met dronkenschap een soort van rust creëren, maar feitelijk zijn we dan strijd aan het leveren met de realiteit.

Het niet accepteren van de realiteit is als roeien tegen de stroom in, of, zoals jij het zo mooi zei: op het perron de trein des levens voorbij zien trekken.

 

Het ermee weg lijken te komen kan lang duren.. druppelsgewijs zal echter onvermijdelijk het verval intreden.

Je bent nog (relatief) jong en ziet je probleem behoorlijk helder.

Deze helderheid kun je goed gebruiken om daadwerkelijk te stoppen met drinken.

Vooral het herkennen van de momenten van jezelf voor de gek houden kunnen je op het juiste (=nuchtere) spoor brengen/houden.

 

Hou van het leven, hou van jezelf. Het antwoord zal zijn dat er van je gehouden wordt.

 

Succes. En een Big Hug terug!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, Ruben :rose:

 

Het is een heel verhaal, dat je hier opgeschreven hebt. Grote delen zijn herkenbaar, ondanks ons leeftijdsverschil.

 

Ik heb tot anderhalf jaar geleden gedronken. Ik ben op mijn zestiende begonnen met af en toe een biertje, midden 20 regelmatig teveel sterke drank en dagelijks bier, midden 30 iedere dag eigenlijk wel teveel. En steeds meer. Het heeft bij mij lang moeten duren, voordat ik wilde erkennen dat ik echt teveel dronk. Jij bent er veel eerder bij en dat vind ik ontzettend goed van je.

 

Je overweegt te stoppen maar hebt een aantal redenaties om dat niet te doen:

-De overleden dierbare. Die komt niet terug door drinken. Sterker nog, die gaat niet weg als je drinkt. Ik bedoel dat je het verlies niet verwerkt met alcohol.

-Alles gaat goed en ik kom er ongemerkt en ongestraft mee weg. Je kunt er op wachten tot het mis gaat. Een ernstige ziekte, ontslag.

-Maar met name: ik heb echt geen doel en ook geen soulmate in mijn leven. Voor wie zou ik het doen? Het doel van jou leven ligt niet op de bodem van een fles. Als je daar gaat zoeken, zoek je niet op andere plaatsen waar je wél kans hebt iets te vinden. Hetzelfde geldt voor het vinden van een soulmate. Drinkend vind je hooguit een drinkebroer of -zuster.

 

Het is een kwestie van investeren in jezelf. Alles op een rijtje zetten, risico-analyse maken, plan trekken.

 

Ik wens je veel succes.

Na dit bericht stuur ik je een PB, een persoonlijk bericht, met daarin wat algemene informatie over het forum. Misschien heb je er wat aan. Als je aangemeld staat, zie je het envelopje rechts bovenin je scherm rood kleuren ten teken van het ontvangen van zo'n bericht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Ruben,

 

Er zijn veel alcoholisten, die gewoon nog goed functioneren in de maatschappij. Met baan, huis, sociale omgeving. Vaak denkt men aan een alcoholist: een overlast veroorzakende, dakloos, in de goot, verwaarloosde persoon. Zelfs bij professionele hulpverleners, zoals huisartsen, komt het wel eens voor dat ze denken in het stereotype beeld. 

 

Rouwverwerking is één van de moeilijkste processen die een mens kan hebben. Rouwen plus alcohol betekent dat de rouwverwerking verstoord raakt en het proces nooit helemaal goed kan worden afgesloten. Dat betekent vaak intens verdriet vele jaren lang. Als je dus een goede reden moet hebben om niet te drinken, dan is het wel dat je net een dierbare hebt verloren.

 

Stoppen is lang proces, maar begint met een eerste stap. Dag voor dag. Het is een aaneenschakeling van allemaal kleine baby stapjes. Hier komen is er één van. Daar mag je best trots op zijn. Ik wens je veel succes met stoppen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh Ruben, das meteen duidelijk.

 

Voor mij persoonlijk springt er één ding uit. 

Voor wie zou ik het doen?

 

Jij en alleen jij...en door de drank te laten staan zul je er ook achter komen wat 

het leven echt de moeite waard maakt voor jou, waar je voor wilt gaan, je passie.

 

Over het algemeen geen gemakkelijk traject, je zult jezelf gigantisch tegenkomen

en je niet meer verdoven voor alle shit die je tegen komt, maar het is het meer dan waard.

 

Aan zelfreflectie, helder krijgen hoe en wat zal het bij jou niet liggen...volgens mij kun je dat 

aardig goed, zo je eerste schrijfsel hier gelezen. Maar hulp om je te begeleiden in dat proces 

en dat wat je allemaal tegenkomt is geen overbodige luxe.

 

Man, begin 30...waag de sprong, kiep die drank overboord en leef je leven!

 

Heel veel succes, jij bent het waard!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Ruben,

je kent jezelf redelijk,

ik begrijp niet echt je angst om

arrogant over te komen; als je echt arrogant was

kwam je hier niet, schreef je niet zo openhartig

en medogenloos en bleef je er min of meer mee wegkomen.

(meer min dan meer denk ik dan wel stiekem)

Want uiteindelijk gaat je lichaam dingen opgeven, gaan er

organen kapot en nee, dan ga je niet gelijk dood, je gaat dan een

heel naar aftakel -traject in dat tientallen jaren kan duren.

Je krijgt waarschijnlijk Korsakov en je hoeveelheden drank zullen nog

toenemen, want je hebt steeds meer nodig om hetzelfde te bereiken.

Je bent dus mooi op tijd hier. Ik ben er jaloers op eerlijk gezegd.

Je bent dus al jong op een punt om de verantwoordelijkheid aan te gaan.

Kies voor de rest van je leven man en zorg dat je vanbinnen weer trots op jezelf wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ruben. Begin 30, een heel leven nog voor je. Hoe wil je het hebben? Eindigend in de goot en dakloos of een nieuw leven waarin je zaken in de hand hebt/houdt. Een van de 2 zal het waarschijnlijk worden. De keus is aan jou. Je bent intelligent genoeg om de juiste afslag te nemen, dus.......

Ik wens je heel veel succes. Pak alle hulp die je krijgen kunt. Ga opzoek naar iets wat bij je past. En blijf zoeken, mocht je iets gevonden hebben wat later niet zo blijkt te zijn. Je bent nu nog op tijd, dus hup actie!

Van mij krijg je een schop onder je k..nt en een aanmoedigingskuffel tegelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Potverdorie ik wist begin dertig ook al dat ik niet goed bezig was en heb t nog tien jaar weten te ontkennen! Echt heel stoer dat je dit al zo helder ziet. Je functioneert prima zeg je, maar hoe fijn zou t zijn als je je écht goed voelt? En écht voelt? Je hebt een moedige stap gezet door hier te schrijven. En het gaat je lukken ook, dat stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Ruben,

Veel van wat in me op kwam bij het lezen van je post, hebben vorige mensen al geschreven. Wat ik nog wil toevoegen is dat stoppen weliswaar een lang proces is, maar er ook al vele voordelen zijn op korte termijn. Met vandaag net een maand op de teller is me dat heel duidelijk.

Darm problemen weg na een dag of 3. Slechte adem en brak gevoel al weg na dag 2. Trots kunnen zijn op jezelf al vanaf dag 1! Helderder denken!

OK, er zijn ook ontwenningsverschijnselen en emoties krijgen vaak een scherper kantje. Als je niet meer verdooft, moet je wel aan de slag met wat er is blijven liggen. Maar voor mij is het dat meer dan waard! Ik ben niet gestopt met drinken, ik ben een nieuw leven begonnen!

Daarom: veel succes! Doe het voor jezelf! Jij bent het waard! En er is zoveel te winnen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook een warm welkom van mij Ruben  :rose:

 

Een openhartig en eerlijk verhaal. Er is hierboven al uitgebreid gereageerd, vandaar mijn korte reactie:

Ik denk dat je veerkracht genoeg hebt om dit proces te bevechten cq. aan te pakken, maar ik schat

je ook erg slim in en dat is misschien ook wel je (toekomstige) valkuil. Wees jezelf straks te slim af ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ruben

 

Welkom!

 

Net 30 was ik ook toen ik me hier aanmelde in 2007. Toen had ik wel ergens het goede voornemen maar niet de vastberadenheid. Lijkt erop dat jij wel helder hebt in wat je wil. Wat ploffie schrijft over rouw en gemis verwerken en drinken is denk ik helemaal waar en een belangrijke reden denk ik om het te laten. Zie ook mijn onderschrift over vraag en antwoord...... Bij mij kwamen oude dingen terug na de uitstel van drinken en duurt het allemaal erg lang die verwerking. Wat Joris schrijft over dat je overkomt als een erg slim iemand is idd kracht en valkuil. The Mind is playing tricks on me.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Ruben,

 

Moedig dat je hier naartoe gekomen bent.

Er is al veel geschreven, daar heb ik op dit moment niets anders aan toe te voegen dan je succes te wensen.

Oh ja, nog wel een vraag: hier heen komen was stap 1. Wat is je volgende stap?

 

Ik hoop dat je je weer meldt!

 

Groeten, Mari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow! Ik ben helemaal overdonderd door de lieve, steunende, helpende, feedback-gevende, ervaring-delende reacties van iedereen!

 

Ik heb het direct na mijn openbaring op dit forum gelijk best moeilijk mee gehad. Maar tevens als een verademing omdat dit voelde als een eerste stap de goede richting (mijn nieuwe leven) op.

 

Ik heb de afgelopen dagen zo vaak de berichtjes van jullie gelezen en dit.....dit werkt en dit helpt! Ik heb het dan niet over mij, maar over iedereen die (ooit) in ‘die put’ is beland.

 

Ik moest (en nog steeds best wel) echt alles goed laten bezinken.

 

Vaak als ik mij krachtig wil uitten gebruik ik ‘schuttingtaal’ en ik respecteer ten volste dat dat hier niet mag;)  Maar laat ik het zo zeggen:

Ik ben begonnen met vechten, net zoals jullie dat hebben gedaan, aan het doen zijn of nog moeten doen!

Samen staan we sterker! We will make it through!

 

Een dikke knuffel

 

 

Ruben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn dat je je weer even meldt, Ruben. Dan weten we dat je in beeld blijft!!

Moedig dat je hier gekomen bent, zo te zien was het een hele stap voor je! Ik was wel onder de indruk van je verhaal over dat je ogenschijnlijk prima functioneert in werk, in sport, sociaal. Ik herken het bij mezelf (behalve dat uitblinken in sporten).

En ik herken ook heel erg wat je schrijft over hoeveel mensen je ziet drinken en hoe ogenschijnlijk normaal dat is. Zo is of was eigenlijk het voor mij natuurlijk ook, maar nu ik er zo bewust mee bezig ben en door de week niet drink, zie ik pas het belachelijke maar ook zieke ervan.

Veel succes de komende dagen en ik volg je voorlopig!

Groeten van Mari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Mooi verhaal Ruben! (Niet mooi eigenlijk, maar wel heel duidelijk)

 

Ik snap dat het heel moeilijk is om te veranderen als je het gevoel hebt dat er iemand anders nodig is om voor te moeten veranderen, maar dat is uiteindelijk een excuus.

 

Ik hoop heel erg voor je dat het lukt te stoppen, of iig gelukkig te worden met jezelf want je hebt wel degelijk een leven, en jezelf!

Wat je niet wilt is je leven als accountant en sportieveling kwijtraken.

Je hebt een heel eerlijk zelfbeeld, en dat vind ik heel uniek!

 

Ik herken je "smoezen" van toen ik ook nog werkte, en de zorgen, ruikt men het, hoe verhul ik het... En soms lijkt het of de hele wereld drinkt.

 

Ik heb voor mezelf besloten om mensen die stevig drinken voortaan niet meer in mijn leven toe te laten. Dat voelde eerst als saai. En heeft ook nog niet geholpen, maar ik blijf er wel aan vast houden. Wanneer ik mijn probleem in controle kan houden zal ik daar de vruchten van plukken.

 

Heel veel sterkte, knap van je!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ruben,

 

Ongelofelijk knap van je om je zo bloot te geven.

Verlies van een dierbare doet veel met je, weet ik alles van, bij mij was het mijn zoon.Vijf maanden oud en overleed in mijn armen, totaal onverwacht.

Daar ligt de het begin van mijn probleem....maar wat ik wilde was vooral sterk blijven, dus ging maar door.

 

Daarna nog een paar heftige dingen meegemaakt en uiteindelijk ruilde mijn man mij in voor een jongere "auto" ;) daar stond ik dan als alleenstaande moeder met vier kinderen. BAM! tijd voor een wijntje :P

Maar ik bevond me ook de laatste twee a drie jaar in dezelfde fase als jij.

 

Maar wist dat ik iets moest doen anders zou het mijn ondergang worden maar idd altijd wel een reden zoeken om te drinken. Ben 12 aug overal mee gestopt en ja, het doet soms letterlijk zeer. Mijn lijft schreeuwt soms om alcohol en nicotine. Maar ben begonnen met sporten, gezonder eten en ben soms inderdaad minder gezellig :D maar dat zal dan zo zijn.

Het overlijden van mijn zoon deed veel meer pijn dan die van drank en nicotine. Hij is de reden geweest dat ik ongezonder ben gaan leven omdat ik hem zo mis......dat gemis zal nooit over gaan, ben nu al twintig jaar verder en mis hem nog. Maar las ik zo doorga moeten mijn andere kinderen mij straks gaan missen., dat zou ik ze nooit aan willen doen.

Ben nu 15 dagen gestopt en moet me er soms echt doorheen bijten.........maar het lukt.....stap voor stap.

 JIJ KAN HET OOK!!!!! JE BENT HET WAARD!!!

 

Ik wil ook iedereen op dit forum bedanken voor hun berichtjes en verhalen,ook al reageer ik niet veel, ik lees wel.

 

THANKS :lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...