Spring naar bijdragen

Donderdag, 26 maart 2015


jowan

Aanbevolen berichten

 

(mezelf) Ik was nog bezig met lezen over ego en zelfbeeld en zoeken op ego vs self esteem.....kom er niet goed uit nog wat het verschil is volgens sommige mensen. Ego is latijn voor ik en zowel ego als zelfbeeld is geen objectief beeld maar een subjectieve invulling. Googlend worden ze veel vaker als synoniemen aangehaald dan dat ze verschillend zouden zijn. Kortom ik snap het verschil nog steeds niet.

 

 

 

 

Erik, volgens mij zijn 'zelfbeeld' en 'ego' inderdaad hetzelfde.

De mensen die die termen gebruiken, noemen het bij zichzelf 'zelfbeeld' en bij een ander 'ego'.

'Ego' is meestal negatief bedoeld en 'zelfbeeld' positief.

Maar het is natuurlijk hetzelfde.

 

 

Ik haal de discussie aan omdat ik vaker met mensen een discussie had over het begrip ego. Voor mij een neutraal begrip, de Latijnse vertaling van het ik. Maar ego schijnt vaker bedoelt te zijn in negatieve zienswijze. Als in iemand heeft een ego probleem waarmee dus niet bedoelt wordt; iemand is een sterke persoonlijkheid. Dat verschil in positieve en negatieve betekenis die gehangen wordt aan zelfbeeld en ego begrijp ik niet.

 

Aangezien jowan dat onderscheid zo duidelijk maakte dacht ik dat hij dat vast zou kunnen uitleggen.

 

Erik, als je je ego wat kleiner wil maken, raad ik je van harte het boek Verslaafd aan Denken aan, van Jan Geurtz. Dan gaat het daarna vanzelf. Maar weet niet of dat de bedoeling is? ;-)

 

Kom ik over als iemand die er goed aan zou doen zijn ego wat kleiner te maken? Dat zou ik op zich al verrassend vinden want mijn zelfvertrouwen is helemaal zo groot niet en krijg vaak te horen dat ik best wat zekerder mag zijn van mezelf en wat ik kan. Zelfbeeld als in het beeld van jezelf en als hoe andere je zien.....

 

Verslaafd aan denken; moet dan denken aan eindeloos blijven denken en analyseren en heroverdenken.....that is me...:-) Als ik opzoek op waar het boek over gaat lijkt het me een boek dat ik zo zou lezen. Dat had ik met liefdesbang ook al. 2/2 goede boekentips in 1 week......als je nog meer boekentips hebt.... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke dag gehad... Check!

Lekker gegeten... Check!

Droog gehouden... Check!

Niet gerookt... Check!

Gesport... Check!

Bezig geweest met verslaving... Check!

Overall tevreden gevoel... Helaas niet!

Toch apart dat je na een ogenschijnlijk succesvolle dag thuis op de bank zit met een onbehaaglijk gevoel. Geen aanwijsbare reden, gewoon sip.

Vroeger had ik daar op gereageerd door te grijpen naar een middel om de gevoelens niet te hoeven ervaren. Vandaag kies ik ervoor om de gevoelens te accepteren zoals ze zijn. Ondanks het feit dat er geen aanwijsbare reden is, ik heb hem in ieder geval nog niet ontdekt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee erik, je komt op mij NIET over als iemand die zijn ego kleiner zou moeten willen maken.

Laat ik mijn slordig snel getypte bericht van vanmorgen herformuleren, ook voor A3: "Erik als je je ego wat meer zou willen zien voor wat het is, raad ik je ... Enz".

Beter zo?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke dag gehad... Check!

Lekker gegeten... Check!

Droog gehouden... Check!

Niet gerookt... Check!

Gesport... Check!

Bezig geweest met verslaving... Check!

Overall tevreden gevoel... Helaas niet!

 

 

Da's nou net waar ik als verslaafde altijd naar op zoek ben, een overall tevreden gevoel.

Maar wat is een overall tevreden gevoel nou eigenlijk?

Ik denk dat ik dat niet zo maar kan oproepen. Het overkomt me soms zomaar. Niet nadat ik een checklist heb af kunnen kruisen

met plusjes, maar zomaar uit het niets lijkt wel.. Vaak zijn zulke momenten ook vrij snel weer voorbij.

Als verslaafde ga ik graag voor NU direkt, voor instant goed gevoel. Liefst altijd en overal.

Als verslaafde in herstel probeer ik me een realistischer beeld van het normale leven aan te meten.

Dus accepteren dat niet elke dag een hemel op aarde gevoel geeft.

Dat wordt met de tijd steeds acceptabeler, steeds gewoner. Steeds draaglijker ook.

Uiteindelijk na verloop van wat langere tijd, geeft dat dan toch weer een soort van overall tevreden gevoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@A3 en Erik,

 

Ik had inderdaad onder aan pagina 2 mijn kijk op ego en zelfbeeld gezet.

Ik wilde daar nog wat aan toevoegen, vanmiddag. Drukte toen op een verkeerde knop, ergens, kweenie wat ik deed.

Was het hele bericht weg, behalve goedemorgen Jopie.

Ik dacht dat niemand het gelezen had, dus ik liet het toen maar weg.

Maar in grote lijnen kwam het neer op wat A3 zo lekker kort weet te zeggen.

En dat was inderdaad mijn kijk van dit moment. Ik ben niet zo technisch aangelegd, maar wat betreft

m'n zgn. leidraad in het leven ben ik continu aan het sleutelen..

Dus A3, bedankt weer voor jouw aan/opmerkingen/toevoeging.. ga ik weer mee aan de "pruts"..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanx Gerrit en Kohtje, voor jullie kijk op de zaak. Altijd goed om verschillende inzichten mee te krijgen.

Het mooie is dat ik wel 'geniet' van het feit dat ik de neerslachtigheid nuchter kan verdragen. Best dubbel ;-)

Ik zal opnieuw met gevoelens moeten leren omgaan en besef me dat dat niet van de éne op de andere dag gaat. Het is een proces waar de eerste stappen van gezet zijn.

Gedurende de dag heb ik wél genoten van wat ik op dat moment aan het doen was. Ik kan dus wel genieten en dat is een mooi begin.

Voor vandaag meld ik me droog af.

Morgen misschien spinazie op het menu!? Lekker gekookt eitje erdoor!

Fijne avond nog.

Tot morgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi iedereen,

Ploffie komt niet meer terug. Hij had al een ban gekregen. Zijn ip adres is inmiddels ook geblokkeerd (zonder datum, dus permanent?) Zijn pauze die hij heeft ingelast wegens teveel ophef tegen minderaars, heeft ie nu maar verlengd tot een permanent iets.

Ploffie weet best hoe hij .........................enz.

 

Edit: overbodig en niet nodig na lezen van de verdere dagdraad,

bewerkt door jowan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ego:

 "Kom ik over als iemand die er goed aan zou doen zijn ego wat kleiner te maken? Dat zou ik op zich al verrassend vinden want mijn zelfvertrouwen is helemaal zo groot niet en krijg vaak te horen dat ik best wat zekerder mag zijn van mezelf en wat ik kan."

 

Mijn verhaal is: toen mijn zelfbeeld beter werd, positiever werd, reëler werd, kon ik mijn ego meteen afbouwen in grootte. Ik denk dat ik met mijn "ego" mijn geringe zelfbeeld en mijn matige zelfvertrouwen probeerde te verbloemen. Toen ik dat destijds deed, had het begrip "ego" voor mij absoluut geen negatieve connotatie, sterker nog, ik had het hard nodig.

Tegenwoordig prijs ik me gelukkig dat ik mijn ego niet meer zo nodig heb, zoals destijds. Soms schiet ik nog mijn oud-gedrag in en steekt mijn ego weer de kop op. Gelukkig vind ik vlak bij mij in de buurt een grote leegstaande tennishal waar ik het dan voor een tijdje kan parkeren zodat het me niet te zeer hindert. Het mag duidelijk zijn dat ik iets wat ik als minder gewenst zie ook veel minder positief waardeer. Het middel voor mij om zekerder te zijn van mezelf en wat ik kan, is nederigheid. Dat was voor mij een eye-opener. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...