Spring naar bijdragen

eetdraadje


plof

Aanbevolen berichten

Vers brood wordt snel oud in de koelkast. Daarom nooit brood bewaren in de koelkast, maar altijd op kamertemperatuur of in de vriezer. Maar in stukken snijden en open en bloot laten liggen werkt nog het snelst, precies zoals suikertje dat zegt.

 

Ik vind daging smoor erg lekker en niet zo moeilijk.

 

1 ui

2 tenen knoflook

1 tomaat

3 eetlepels olie

gemalen peper (1/2 theelepel)

1 theelepel zout

flinke mespunt nootmuskaat

2-3 eetlepels ketjap manis

500gr sukadelappen

 

Ui en knoflook fijn snijden. Even fijn malen met staafmixer.

Tomaat ontvellen en concasseren. (zie video hierboven)

Ui-knoflook fruiten in olie, daarna tomaat, peper, zout, nootmuskaat en ketjap toevoegen

Sukadelappen in blokjes even meebakken in kruidenmengsel, niet te heet

Kokend water toevoegen dat het vlees onderstaat en in 2 tot 2 1/2 uur zacht en gaar stoven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tomaat ontvellen, heb ik nog niet over verteld.

 

Pan met water laten koken. Met een mes een kruisje insnijden in het kruintje van de tomaat. Ik snijd ook een kruisje aan de onderkant van de tomaat om mij het ontvellen gemakkelijker te maken. Tomaat in kokend water doen. Maximaal 15 seconden wachten. Tomaat uit en in een bak met koud water doen. 1 minuut wachten. Tomaat eruit en direct ontvellen. Dat is het gemakkelijkst. Hoeveelheid kokend water en de hoeveelheid koud water is 10x het gewicht van de tomaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah ik wil er wel een keer een insectenrecept proberen! Gewoon om te kijken of het lekker is.

 

Het lekkerste vegatarisch recept is gerookte en gepekelde tofu.

 

Eerst een nachtje in een bad water:  2 kilo water, 130gr zeezout, 60gr suiker. Daarna 10 minuten spoelen met schoon water met dun straaltje, of kwartiertje in een bak met schoon water houden zonder straaltje. Daarna roken in de rookpan met wat hout totdat ie lekker is. Smaak is voortreffelijk, 

bewerkt door ploffie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroeger was arbeid heel goedkoop. Toen stonden er veel meer koks en afwassers in de keuken. Iedereen had het naar zijn zin en deed gewoon rustig zijn werk. Dat kan je ook proeven, dat het gemaakt is zonder stress. Nu zijn de recepten van franse keuken niet echt meer rendabel, want koks zijn te duur geworden. Daarom is er ook zoveel werkstress, want die koks moeten 5 koks van vroeger vervangen. Nou hebben we ook keukenmachines dus dat scheelt ook weer. We hoeven slagroom niet meer met de hand te kloppen. ;)

bewerkt door ploffie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha, ja, kok zijn is het slechts betaalde beroep in Nederland volgens mij.

 

Maar goed, huurverhoging bestond vroeger niet. Laat staan de jaarlijkse huurverhoging. BTW, loonbelasting, inkomstenbelasting. Laat staan zorgverzekeringen, eigen bijdrage, managers met masserati's. Dus toen kon je wat meer doen met minder geld. ;)

 

Thermomix, ja, prachtig ding. Kan verwarmen en draaien en hakken en ijs maken enzo en ook nog eens allemaal tegelijk. Prachtig ding. Ik heb hier alleen de kitchen aid en een klein oventje voor de horeca. Ben er ook zeer blij mee hoor. Ik heb eens een keer deeg gekneed zonder een machine.  :face-icon-small-shocked:

 

Als ik moet verwarmen en kloppen tegelijk, dan doe ik de garde aan in de kitchen aid en dan de crème brûlée brander op de kom richten. :D

bewerkt door ploffie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van zwijn naar varken

 

Hoi allemaal, ik schrijf nu een stukje over hoe het varken door de eeuwen heen heeft rondgesnuffeld. Dit is hoe ik denk dat de geschiedenis in elkaar steekt. We beginnen in de sahara zo'n 10.000 jaar geleden, toen de sahara nog een mooi groen en bebostrijk gebied was met veel grote rivieren.

 

Bos in de sahara, zegt u? Ja dat klopt, in de afgelopen 150.000 jaar was de periode 120.000-110.000 jaar, 50.000-45.000 jaar en 10.000-8.000 jaar geleden, de Sahara en de Sahel groen. Zo'n 10.000 jaar geleden begon de landbouw (van graan) in de hogere gebieden van Turkije, waar minder bomen stonden. Na die vochtige periode, begon een periode van droogte.

 

De mensen in de Sahara waren gedwongen om te migreren en zich langs de Nijl te vestigen. Dat leverde een complexe samenleving op, die indrukwekkende architectuur hebben achtergeladen: de piramides. Omstreeks 1000 v.Chr ontstond weer een klimaatsverandering en Egypte werd nog droger. Dit staat in de bijbel te boek als de tijd van de 10 plagen. Even een kleine quote van duitse onderzoekers:

 

 

Bloedwater

Tijdens de eerste plaag zou het water van de Nijl volgens de Bijbel in bloed zijn veranderd. Volgens de wetenschappers kan dat fenomeen worden verklaard door giftige algen die tijdens de droogte in het langzaam stromende water van de rivier terecht kwamen. Het water kleurde daardoor rood.

Ook de tweede, derde en vierde plaag waren mogelijk indirect het gevolg van klimaatsverandering. Door de giftige algen zouden kikkers uit de Nijl zijn gevlucht, zodat er een kikkerplaag ontstond. Toen de kikkers stierven vanwege een tekort aan voedsel, zorgde dat mogelijk voor een explosie van andere insectenpopulaties zoals vliegen, luizen en muggen.

Vulkaanuitbarsting

Die grote aantallen insecten zouden ziektes hebben verspreid onder dieren en mensen (plaag vijf en zes).

De zevende, achtste en negende plaag werden volgens de onderzoekers veroorzaakt door een natuurramp: de uitbarsting van de vulkaan de Thera. Het as in de lucht zorgde voor het ontstaan van onweersbuien met veel regen, waardoor er een ideaal klimaat voor sprinkhanen ontstond. Verder blokkeerde het vulkaanas ook een groot gedeelte van het zonlicht.

Eerstgeborenen

De tiende plaag ontstond mogelijk door een schimmel in het graan. De oudste kinderen mochten in het oude Egypte altijd als eerste van het graan eten, waardoor alle eerstgeborenen uiteindelijk zouden zijn gestorven.

 

Ondanks de klimaatverandering stond Egypte nog steeds te boek als schraanschuur. Dat veranderde toen in de 4e eeuw na Chr. weer een abrupte klimaatverandering plaatsvondt. Er viel geen regen meer in Egypte en de oogsten mislukten. Het noorden van Europa werd kouder en ook daar was er geen eten. De barbaren in het noorden waren gedwongen om het Romeinse Rijk binnen te vallen. Ineenstoring van het Rijk  was een feit mede door de klimaatsverandering, geen eten uit Egypte en de inval van barbaren uit het Noorden.

 

In die gehele periode van 10.000 jaar geleden tot nu verdwenen de bossen uit de Sahara en het Midden-Oosten. De zwijnen waren gedwongen om eten te zoeken in de steden. Zij aten daar het afval van de mensen op. Varkens waren vuilnismannen toen er nog geen vuilnismannen waren. En dat bleef zo zelfs tot de 18e eeuw in Europa. En nog steeds zien we in allerlei afgelegen plaatsen in de wereld, varkens zowel als vuilnisman, als bron van eten.

 

In het oude Egypte, bij de Joden en de Moslims, waren varkens onrein. Dit kwam omdat varkens het afval opaten. Daardoor waren de varkens niet altijd even gezond. Omdat er toendertijd geen keuringsdienst bestond die het vlees goed- of afkeurden, werd het varken onrein om te eten. Zo werden mensen niet ziek van ziek varkensvlees.

 

Varkens worden tegenwoordig zo goed gefokt voor het vlees met een keuringsdienst, dat de regel dat varkensvlees onrein is te eten, vandaag de dag geen stand meer houdt. Ik denk dat als er een profeet vandaag de dag zou bestaan en hij zou het geloof in allerlei dagelijkse dingen willen laten doordringen, hij scharrel en biologisch varkensvlees rein had verklaard en varkensvlees uit de bioindustrie onrein.

 

Als we kijken naar de genen van de oude Egyptenaren, dan zijn die ook gemigreerd naar het noorden nav klimaatveranderingen. Het is bekend dat die genen, vanuit Egypte, via Griekenland en Italie, naar West-Europa zijn gemigreerd. De mensen die nu in Egypte leven hebben minder het oude Egypte in hun

genen dan u en ik.

bewerkt door ploffie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las net het draadje over varkens. Wijze en hele schone dieren die al zindelijk zijn als het nog kleine ukkies zijn. En goed ruiken dat ze kunnen.

Ze vinden zo maar truffels, het zwarte goud noemen ze het geloof ik.

Heb jij wel eens truffels gegeten Plofke? En wat is het meest vreemde dat je ooit gegeten hebt. En welk buitenlands recept vind jij het lekkerst?

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Ploffie, als je eens tijd hebt, ik heb een prangend vraagje. Een van mijn grote favorieten is spaghetti vongole. In mijn kookoptiek horen die vongole gewoon even te koken in witte wijn. Maar ja. Wat kan ik doen om een vergelijkbaar effect te bereiken? Dank voor je advies alvast.

PS: iets vergelijkbaars had ik met risotto, daar last ik nu de drank gewoon weg, en mosselen - daar voeg ik appelsap aan toe. Maar die spaghetti vongole met appelsap maken staat me niet aan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, het gaat om het zuurtje en het bittertje. Tannine is dat geloof ik. Citroensap vind ik een goeie suggestie. Azijn klinkt eng, maar ik zou het kunnen proberen. Evenals av-wijn, dat drink ik eigenlijk nooit omdat ik het zo zoet vind. Maar ik heb gehoord dat er ook goeie zijn. Misschien moet ik die eens testen. Angst dat het me triggert heb ik niet, zeker niet zoals ik het wil gebruiken. Thanks Acanthus en MG!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Zou iemand mij eenvoudig en in kinderstappen uit kunnen leggen hoe ik custard pudding kan maken van custard?

Zelfs de handleiding op het pak is te ingewikkeld voor mij blijkbaar.

En vroeger bij ons oma zag het er altijd zo simpel uit.

 

Nu is ie of te klonterig, of te papperig, juiste vorm beetje stevig maar wiebelig krijg ik niet voor elkaar. En ik heb er zo een zin in!

Als ik de basis onder de knie heb, kom ik wel weer vragen hoe ik hem omtover tot chocolade of mokka pudding. Denk dat dat voor nu nog even te ingewikkeld voor me is.

Al zag dat er vroeger dus ook weer super simpel uit.

Voor mij dus niet simpel. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...