Spring naar bijdragen

afbouwen lorazepam


Jensen18a

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb misschien een vreemde vraag. Ben aan het afbouwen van de lorazepam. Daarnaast gebruik ik ook Temazepam. Ik gebruik lorazepam nu ongeveer een half jaar. Ben van 2 keer 1 mg naar 1 keer 1 mg per dag gegaan. Dit ging eigenlijk best wel goed. Maar als ik dan helemaal wil stoppen dan krijg ik last van zere tanden en mijn keel knijpt dicht. Is dit een bekend verschijnsel van afbouwen van lorazepam? Heb vandaag besloten om toch eerst een tijdje een halve lorazepam per dag te gebruiken. Als ik van de lorazepam af ben dan hoop ik af te bouwen van de Temazepam. Dit is moeilijk want ik ben al eens vaker verslaafd geweest aan de Temazepam. Maar in het verleden is het me gelukt dus ga ik er straks ook weer voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jensen,

 

Hartelijk bedanknt voor je bericht en wat sterk dat je met de medicatie aan het afbouwen bent.

De verschijnselen die je noemt, heb ik niet eerder gehoord. Wel hebben mensen soms ontwenningsverschijnselen die anderen weer niet hebben.

Als je hier last van had, namen deze klachten dan ook weer af? Hoe verliep dat? En heb je dit ook weleens met je huisarts besproken?

 

Ik zal je vraag ook nog eens voorleggen aan de arts, wellicht dat hij nog wat meer kan vertellen vanuit zijn ervaring. Als ik reactie heb gehad van de arts, zal ik deze plaatsen.

Prima om op een rustige manier af te bouwen, wellicht dat je de klachten hier wat mee verlicht.

 

Veel succes Jensen!

 

Vriendelijke groeten,

de moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jensen18,

 

Ja, hoor, dat zijn ontwenningsverschijnselen, die bij afbouwen horen.

Ik heb ook een soort van pijn aan tanden en die dichtgeknepen keel klopt ook.

En nog een hele hoop klachten, die ik niet eerder had.

Steeds als ik een poosje op de zelfde dosering blijf zitten, dan gaat het weer over, na een volgende reductie komt het terug.

In één keer 1 mg lorazepam minderen is veel hoor!

Verstandiger is omzetten naar diazepam en dan dat voorzichtig afbouwen.

1 mg lorazepam is een equivalent van 10 mg diazepam !

Het staat ook wel op de website van Ashton Manual.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jensen,

 

Zoals afgesproken heb ik het bij de arts nagevraagd. Hij geeft de volgende reactie:

afbouwen van benzo's kan het beste onder begeleiding. In principe zet je de kortwerkende middelen, zoals temazepam, om in een langwerkend middel en bouw je deze af. Wel is de dosering belangijk.

Bij jou gaat het om lage doseringen. Vaak zijn de ontwenningsklachten dan psychisch van aard.

 

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.

 

Succes.

 

Met vriendelijke groet,

 

de moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag moderator,

 

Mooi, dat je het aan de arts hebt gevraagd.

Echter...er is geen sprake van, dat je bij lage doseringen geen fysieke ontwenningsverschijnselen

krijgt, dat ze psychisch van aard zouden zijn. Apekool.

Deze leugen heb ik al vaker gehoord en het is dommigheid of onwetendheid van de arts.

Jensen, bouw 1 middel tegelijk af.

Zet ze om in een equivalente hoeveelheid diazepam.

En doe het in je eigen tempo !

En luister vooral niet naar artsen, die alles afdoen met "psychisch," want de meeste artsen hebben er de ballen verstand van.

1 mg lorazepam = 10 mg diazepam.

Bedenk goed, waarom je er mee bent begonnen, de oorspronkelijke klachten komen vaak in heviger mate terug.

Niet altijd, misschien ben jij die geluksvogel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Jensen 18a,

 

Ik ben meer ervaringsdeskundige.

Heb meegemaakt, hoe ontwenningsverschijnselen werden afgedaan als, behorend bij mijn problematiek.

Terwijl ik beter wist. Hoe vreselijk het kan zijn.

Ook heb ik er veel over gelezen.

Ik heb ervaren, wat er met een mens kan gebeuren, door te snel of helemaal niet af te bouwen.

Artsen helpen je makkelijk aan de medicatie, maar ze helpen je er niet af,

begeleiding laat vaak te wensen over.

Succes met afbouwen, Jensen 18a en doe het in jouw eigen tempo !

Pin je niet vast op een afbouwschema, maar doe het in jouw eigen tempo, wat jij aankan !

Vraag maar, als je nog iets tegen komt, wat je wilt weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Ik heb ook een vraag. Ik ben in september gestopt met drinken en ben langzamerhand steeds vaker Lorazepam gaan nemen, die ik nog had van een tijd geleden toen ik ze sporadisch gebruikte. Vaak gebruik ik er 2 op een dag, maar probeer het bij 1 te houden. Ik merkte de afgelopen tijd wel veel spanning bij mezelf op, en steeds vaker angstklachten. Vanmorgen heel heftige angst toen ik hem nog niet ingenomen had. Die begint nu wat te zakken. Ik had allemaal theorieën tegenover mijn hulpverleners over waar die angst vandaan kwam, en mijn psychiater vond dat ik maar ontspanningsoefeningen moest doen en mindfulness. maar het klopt gewoon niet. Ik denk dat ik afhankelijk ben geworden van deze rommel. Ik neem ook wel eens een dag niet en dan gaat het alleen als ik erg veel afleiding heb en dan nog heel moeizaam. Maar zoals vanmorgen had ik echt het idee: nu moet ik een pilletje anders zit ik de hele dag opgevouwen in mijn stoel angstig te wezen. Maar met pilletje word ik suffig. Dat is ook niet fijn. Ik weet er te weinig van

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Blekje,

 

Bedankt voor je bericht.

Je maakt je zorgen over de uitwerking van de lorazepam. Sinds je bent gestopt met drinken, heel knap gedaan (!), merk je dat je vaker medicatie inneemt. Je bent je hier bewust van en probeert dit te beperken. Een bewuste keuze.

 

Het is goed dat je dit bespreekt met je hulpverleners en ook met de psychiater die je de medicatie heeft voorgeschreven. Soms zijn benzodiazepinen echt nodig en is het niet verstandig om te stoppen of te minderen, degene die je dit voorschrijft kan dit het beste bekijken met je. Bij bijvoorbeeld ernstige angststoornissen kan het nodig zijn benzodiazepinen langdurig te gebruiken.

 

Ik lees dat je verschillende ideeën hebt over het ontstaan van de angstklachten. Heb je deze al lang? Is dit begonnen na het stoppen met drinken? Of had je deze klachten al eerder?

Benzodiazepinen kunnen goed helpen bij angstproblemen. Het is in de meeste gevallen wel belangrijk ze tijdelijk te gebruiken. De oorzaak is namelijk meestal ook maar tijdelijk en de werkzaamheid neemt af naarmate je ze langer gebruikt: Je merkt dat je meer nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken.

Wanneer je, in overleg met de psychiater, besluit om te minderen, is het goed je ervan bewust te zijn, dat sommige klachten waarvoor je de benzo’s nam, tijdelijk kunnen toenemen. Soms blijven angstklachten na het stoppen met benzodiazepinen bestaan. Dan zijn er alternatieven, zoals bijvoorbeeld een goede behandeling voor de angstklachten (als je geen benzo’s meer gebruikt).

 

Heb je informatie gelezen op de website van Benzodebaas? Daar kun je informatie vinden over bijvoorbeeld ontwenning, de werking van benzodiazepinen, maar ook over tips bij angstklachten. Een andere manier van hiermee omgaan, zoals ontspanningsoefeningen, kan helpend zijn.

 

Ik wens je veel succes! Blijf de mogelijkheden bespreken met je psychiater.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Sneeuwhoen heeft gelijk en de betrokken arts niet. Ik heb ook ontwenningsverschijnselen gehad waarbij m'n tanden pijn deden en m'n keel dichtzat. ik heb nog zoveel meer ontwenningsverschijnselen gehad en zelfs het post-ontwenningssyndroom. Het wordt echt tijd dat de Nederlandse artsen eens meer gaal luisteren naar hun patiënten. En niet alleen in hun -door de farmaceutische industrie gesponsorde-  almanak kijken. Artsen schrijven je de benzodiazepines erg makkelijk voor en daarna zoek je het zelf maar uit. Al vele jaren is de schadelijke werking van benzodiazepines bekend, maar artsen kijken de andere kant uit.

Al in 2009, na het afschaffen van de vergoeding voor deze medicatie, schreven ze brieven aan hun patiënten dat het beter was om te stoppen. Vervolgens bleven ze gewoon recepten herhalen.

Echt hoor, de kennis op dit gebied in NL loopt ernstig achter. Zeer ernstig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...

Hallo,

Ik ben 2,5 mg lorazepam aan afbouwen, volgens 0,25 mg per weel of 2 weken. Vlgs arts is dan minimaLe ontwenning. Na paar dagen hersteld slaap zich volgens hem. Merk echter dat steeds moeilijker gaat. Is dit normaal gedurende afbouw en gewoon doorgaan? Arts wil eerst stabiel maar ik wil verder anders kom nooit af???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Mijn ervaring is dat ontwenningsverschijnselen van lichamelijke aard zijn, maar dat psychische factoren de ernst van de klachten kunnen versterken.

Lichaam en geest zijn met elkaar verbonden.

Als je dat ontkent durf je blijkbaar niet naar jezelf te kijken en die psychische factoren onder ogen te zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Vraag je voor de Moderator,

ik gebruik al Jaren Lorazepam zeker 10 jaar 6x 2,5 mg per dag, vandaag kwam ik bij de Huisarts die deelde mij mee dat ik zo,n 8 x per dag gebruik is is ook zo ,ik heb hem verteld dat ik nu wil minderen ,ik was er al mee begonnen vanaf Dinsdag jl 6x 2,5mg, nu wil hij dat naar 3x terugbrengen maar dan wel met 1 per maand minder, kan dit zomaar????, ik heb gelezen dat dat niet zo goed werkt, maar hij luistert totaal niet naar wat ik zeg, ik voel me nu al zo rot wat nu....... en dan nog die opmerking van weet het CBR hiervan????????........mag hij dit melden dan er is toch een medisch beroepsgeheim ook nog .........

 

bewerkt door Ton
iets vergeten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Ton,

Bedankt voor je bericht. Wat goed dat je wilt minderen met de Lorazepam. Je bent hiervoor bij je huisarts geweest. Ik begrijp dat je huisarts wil dat je je gebruik terugbrengt naar 3x 2,5 mg Lorazepam per dag. Jij vraagt je af of dit zomaar kan en je hebt gelezen dat dit niet zo goed werkt. Wat bedoel je daar precies mee? Ook geef je aan dat je je nu al naar voelt. Heeft dit met het minderen  van de Lorazepam te maken, denk je?

Het is lastig om een eenduidig antwoord te geven op je vraag. Je slikt al langere tijd meerdere keren per dag Lorazepam. Daarom zou het goed zijn om begeleiding te krijgen bij het afbouwen van de Lorazepam. Dit kan bij bijvoorbeeld bij een instelling voor verslavingszorg. Dan wordt ook gekeken naar de onderliggende problemen die met je gebruik te maken hebben. Op de website 'Benzodebaas.nl' kun je al veel informatie vinden over benzodiazepinen.   

Wat betreft de opmerking over het CBR: de huisarts heeft een beroepsgeheim. Wel is het belangrijk je ervan bewust te zijn dat benzodiazepinen en deelname aan het verkeer een gevaarlijke combinatie is. Benzodiazepinen beïnvloeden het reactievermogen en de concentratie, en kunnen leiden tot ongelukken. Meer daarover kun je ook  lezen op de website 'Benzodebaas.nl' onder 'Gevolgen', 'Verkeersdeelname'.

Ik hoop je vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,

de moderator.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraag je voor de Moderator,

ik gebruik al Jaren Lorazepam zeker 10 jaar 6x 2,5 mg per dag, vandaag kwam ik bij de Huisarts die deelde mij mee dat ik zo,n 8 x per dag gebruik is is ook zo ,ik heb hem verteld dat ik nu wil minderen ,ik was er al mee begonnen vanaf Dinsdag jl 6x 2,5mg, nu wil hij dat naar 3x terugbrengen maar dan wel met 1 per maand minder, kan dit zomaar????, ik heb gelezen dat dat niet zo goed werkt, maar hij luistert totaal niet naar wat ik zeg, ik voel me nu al zo rot wat nu....... 

2 uur geleden zei moderator:

Beste Ton,

Bedankt voor je bericht. Wat goed dat je wilt minderen met de Lorazepam. Je bent hiervoor bij je huisarts geweest. Ik begrijp dat je huisarts wil dat je je gebruik terugbrengt naar 3x 2,5 mg Lorazepam per dag. Jij vraagt je af of dit zomaar kan en je hebt gelezen dat dit niet zo goed werkt. Wat bedoel je daar precies mee? Ook geef je aan dat je je nu al naar voelt. Heeft dit met het minderen  van de Lorazepam te maken, denk je?

Het is lastig om een eenduidig antwoord te geven op je vraag. Je slikt al langere tijd meerdere keren per dag Lorazepam. Daarom zou het goed zijn om begeleiding te krijgen bij het afbouwen van de Lorazepam. Dit kan bij bijvoorbeeld bij een instelling voor verslavingszorg. Dan wordt ook gekeken naar de onderliggende problemen die met je gebruik te maken hebben. Op de website 'Benzodebaas.nl' kun je al veel informatie vinden over benzodiazepinen.   

Wat betreft de opmerking over het CBR: de huisarts heeft een beroepsgeheim. Wel is het belangrijk je ervan bewust te zijn dat benzodiazepinen en deelname aan het verkeer een gevaarlijke combinatie is. Benzodiazepinen beïnvloeden het reactievermogen en de concentratie, en kunnen leiden tot ongelukken. Meer daarover kun je ook  lezen op de website 'Benzodebaas.nl' onder 'Gevolgen', 'Verkeersdeelname'.

Ik hoop je vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,

de moderator.

 

 

Bedankt voor je Antwoord ,Ja zeker voel ik dat het komt door het afbouwen, gebruikte er ongeveer 8 per dag nu in een keer 6 , verder wat ik bedoelde met (of dit zomaar kan) is de dosis die hij per maand met 2,5mg dus 1 tablet wil verminderen , ik lees hier en daar dat dit te snel is, ik heb hem voorgesteld een halve per maand ,maar naar mij luistert hij niet, ik ben verder van plan om me aan te melden voor een online afbouw ,mijn enige loopje zeg maar is de buurtwinkel waar ik ook help met alles en nog wat op mijn gebied Techniek, voor de rest zit ik thuis 1x per week boodschappen doen ,om zo min mogelijk op straat te zijn ,tis meer overleven dan leven ,op dit moment , een Paniekstoornis dus, soms is dat jaren weg en nu sinds 4 jaar weer begonnen, na de beindiging van mijn relatie.....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraag je voor de Moderator,

ik gebruik al Jaren Lorazepam zeker 10 jaar 6x 2,5 mg per dag, vandaag kwam ik bij de Huisarts die deelde mij mee dat ik zo,n 8 x per dag gebruik is is ook zo ,ik heb hem verteld dat ik nu wil minderen ,ik was er al mee begonnen vanaf Dinsdag jl 6x 2,5mg, nu wil hij dat naar 3x terugbrengen maar dan wel met 1 per maand minder, kan dit zomaar????, ik heb gelezen dat dat niet zo goed werkt, maar hij luistert totaal niet naar wat ik zeg, ik voel me nu al zo rot wat nu....... 

Op 11-2-2017 om 10:51 zei moderator:

Beste Ton,

Bedankt voor je bericht. Wat goed dat je wilt minderen met de Lorazepam. Je bent hiervoor bij je huisarts geweest. Ik begrijp dat je huisarts wil dat je je gebruik terugbrengt naar 3x 2,5 mg Lorazepam per dag. Jij vraagt je af of dit zomaar kan en je hebt gelezen dat dit niet zo goed werkt. Wat bedoel je daar precies mee? Ook geef je aan dat je je nu al naar voelt. Heeft dit met het minderen  van de Lorazepam te maken, denk je?

Het is lastig om een eenduidig antwoord te geven op je vraag. Je slikt al langere tijd meerdere keren per dag Lorazepam. Daarom zou het goed zijn om begeleiding te krijgen bij het afbouwen van de Lorazepam. Dit kan bij bijvoorbeeld bij een instelling voor verslavingszorg. Dan wordt ook gekeken naar de onderliggende problemen die met je gebruik te maken hebben. Op de website 'Benzodebaas.nl' kun je al veel informatie vinden over benzodiazepinen.   

Wat betreft de opmerking over het CBR: de huisarts heeft een beroepsgeheim. Wel is het belangrijk je ervan bewust te zijn dat benzodiazepinen en deelname aan het verkeer een gevaarlijke combinatie is. Benzodiazepinen beïnvloeden het reactievermogen en de concentratie, en kunnen leiden tot ongelukken. Meer daarover kun je ook  lezen op de website 'Benzodebaas.nl' onder 'Gevolgen', 'Verkeersdeelname'.

Ik hoop je vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,

de moderator.

 

 

Bedankt voor je Antwoord ,Ja zeker voel ik dat het komt door het afbouwen, gebruikte er ongeveer 8 per dag nu in een keer 6 , verder wat ik bedoelde met (of dit zomaar kan) is de dosis die hij per maand met 2,5mg dus 1 tablet wil verminderen , ik lees hier en daar dat dit te snel is, ik heb hem voorgesteld een halve per maand ,maar naar mij luistert hij niet, ik ben verder van plan om me aan te melden voor een online afbouw ,mijn enige loopje zeg maar is de buurtwinkel waar ik ook help met alles en nog wat op mijn gebied Techniek, voor de rest zit ik thuis 1x per week boodschappen doen ,om zo min mogelijk op straat te zijn ,tis meer overleven dan leven ,op dit moment , een Paniekstoornis dus, soms is dat jaren weg en nu sinds 4 jaar weer begonnen, na de beindiging van mijn relatie.....

???????..........

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Hallo ik ben sonja gebruik ook al jaren lorazepam 2.5 Mg per dag ik voel me er niet meer goed bij hulpverlener heb ik al gehad ggz ben ik al geweest niks dus nu wil ik af en toe een maal per dag een joint te roken voor me angsten en om van die lirazepam af te komen gr sonja ton sterkte voel met je mee en bouw niet te snel af gewoon op je eigen houtje  gr , 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo, tijd voor een antwoord en update,

Wat gaat het snel 14 Febr. zie ik nu ik ben van 8 naar 4x daags gegaan de 1e maanden groot probleem met slapen, ook ik voelde me niet goed en het leek wel of mijn angsten juist groter waren geworden met zoveel med., ik wil wel zeggen doe het minderen op je eigen tempo, zelf de regie bewaren, jij voelt aan of het te snel gaat of niet ....

Pamaluna doe het rustig aan ...........en op je eigen tempo....................ieder lichaam is en reageert anders...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...