Spring naar bijdragen

ik moet stoppen, maar hoe? poging 1000!

Ella

Aanbevolen berichten

Goedemorgen forumleden.

Ik ben hier al vele malen geweest. De internetbehandeling geprobeerd te volgen, maar steeds val ik terug in mijn oude gedrag.

Ik begin vol goede moed met stoppen en dan raak ik ergens weer de motivatie kwijt en begin weer van voor af aan. Soms stop ik een paar dagen, hooguit een week. Dan ben ik al heel goed bezig en valt het in mijn optiek al wel weer mee. En daar ga ik weer...

Moedeloos wordt ik ervan. Alle katers, smoesjes, het stiekem drinken. Heel langzaam aan wordt het drinken meer. Wat eerst een fles per dag was is nu anderhalf. Waar ik vroeger nog wel eens een paar dagen of een dag oversloeg drink ik nu "maar een fles".

Ik heb veel doorzettingsvermogen, behalve het stoppen met de drank lukt me niet. 

Ik zie mezelf veranderen in een drankorgel en de jaren tikken voorbij.

Ik zou het zo graag anders doen! Maar het lukt me niet.

De drank is mijn grootste vriend geworden, geliefde, maatje, steun en toe verlaat, mijn eeuwige beloner, oppepper, slaapmiddel en steun.

Maar elke ochtend is hij mijn grootste vijand, lacht me uit, remt me, blokkeert mij en laat mij me eenzaam voelen.

Ik ben bang om te stoppen. Blijf mijn maatje stevig vasthouden. Bang voor de eenzaamheid die op me af gaat komen. De verveling, maar ook het altijd met mijn nuchtere zelf opgescheept zitten.

Dat zijn al die dingen waar ik tegen aan loop als ik weer stop.

Maar, ik moet stoppen. 

Ik ga weer meelezen. En proberen vandaag niet te drinken.

Het is zo moeilijk!

Als ik een tijd niet drink ben ik een vrolijk, stabiel, sterk mens. Ik voel me goed, val kilo's af en ben vol zelfvertrouwen. En toch, ga ik dan weer drinken. Verslaafd. Ik zie het inmiddels ook als een hele nare ziekte.

En ergens heb ik nog hoop op genezing.

Stella

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi

Waarvoor stoppen?

Je geeft het zelf al aan....een vrolijk , stabiel en sterk mens...vol zelfvertrouwen enz enz

Wat heb je eigenlijk te verliezen!!

Go for it....eruit met vriendje Alcohol...hij is geen vriend en zal het nooit worden

Je hebt genoeg gedronken om te weten hoe het smaakt

Welkom en succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Stella,

tja, de reden om te stoppen is duidelijk....

Nu nog vinden hoe die onderhandelingen met jezelf te stoppen.

Huttula zegt het al: wijs je 'vriend' vriendelijk doch dringend de deur en laat 'm niet meer binnen.

Elke dag opnieuw.

De dingen waar je tegenop loopt zul je moeten onderzoeken, accepteren, aan werken, afsluiten, negeren?

Dat valt te leren...zonder alcohol. Kleine stapjes en met hulp...hier of op een andere manier.

Welkom en sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom terug Stella,

ja het is moeilijk om de knoop

echt door te hakken. met vallen en opstaan

is het mij pas gelukt op mijn 55ste.

Jij bent nog jong en kunt dus zoveel extra

goeie jaren nog hebben vanaf dat het jou ook lukt.

Je hebt doorzettingsvermogen, en dat heb je waarschijnlijk

ook wat niet drinken betreft. maar dat moet/mag je nog ontdekken.

Niemand kan weten wat er precies voor nodig is, maar die knop kan om.

Die moet zelfs om als ik je goed lees.

Je bent nu aan het overleven, en net als wij hier, verdien je leven; zo veel meer is dat.

Zoek de positieve drive om te stoppen en kom hier actief meedoen,

dan weet je elke dag weer dat je hier niet alleen voor staat. succes meis :rose:

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties. Vandaag zet ik alles op alles om dat begin te maken.

Inderdaad is alcohol niet mijn vriend, maar zo doet hij zich heel vaak al fluisterend voor.

Ik heb even wat bijgeslapen vanmiddag. Ja, dat doet drank ook met mij, stiekem bijslapen om de kater van de avond ervoor weg te werken. Ik had meteen een droom, over alcohol. 

Ik wou op weg naar de supermarkt, ik moest haasten, opschieten!! over 20 minuten zou hij dicht gaan. En, nee, ik kon vandaag toch echt nog niet stoppen, misschien zou ik wel ziek worden? 1 fles kon toch niet veel kwaad?

De keuze om de wijn te gaan komen was al gemaakt. Nu was het de keuze tussen een kleine of grote fles...

Gelukkig schrok ik toen wakker. 

Straks ga ik naar de supermarkt, om boodschappen te doen. En wijn koop ik vandaag niet.

Ik wil graag mijn knop vinden die omgaat. En die dan ook om houden. Ik ga het weer proberen, nog met de schaamte van alle mislukte pogingen op mijn hielen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herkenbaar Agnieta. Ook ik denk inmiddels dat ik geen keuze meer heb en de drank mij bezit. Zelfs gedachtes als; het is nu eenmaal zo dat je drinkt, sta het jezelf gewoon toe en accepteer het, dan wordt het tenminste niet meer, of, ik heb het nodig als medicatie etc etc. allemaal ook mijn gedachtes.

Het is fijn daarin niet alleen te zijn. Dank je wel! Zo voelt het wel. Het lijkt alsof iedereen in mijn wereld sterk is en ik, ik ben de zwakke alcohollist.

En verdomde eenzaam ben ik geworden. En verbittert, teleurgesteld en ook ziek. Ik voel en ben letterlijk en figuurlijk ziek van al het drinken.

Het is zo dubbel allemaal. Nu voel ik me zo leeg en eenzaam. Het komt door al het drinken en daarvan de gevolgen. En s avonds drink ik om dat allemaal weg te drinken. Wat een cirkel!

Vandaag neem ik de eerste niet, maar ben bang voor het moment dat ik die eerste weer wel pak. Herpakken lukt mij niet, dus zal ik helemaal moeten stoppen. ook voor mijn lichaam, want inmiddels heb ik meerdere klachten.

Bestond er maar geen alcohol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag Stella,

Ja als ik je zo lees is stoppen ook voor jou de enige optie. Maar maak er geen drama van. Een leven zonder drank wordt echt veel leuker. Maar je moet door de zure appel heen. Vulling geven aan de tijd die vrij komt enz.

Alcohol is zeker geen vriend. Hij ruïneert je geestelijk en lichamelijk. Het lijkt dat problemen even wat minder worden. Maar als de drank uitgewerkt is zit je met een kater. Ook lichamelijk en geestelijk.

Niets maakt zo eenzaam als zuipen. En ik ging weer zuipen om die eenzaamheid weg te werken. 

Ook verveling. Maar werk je de verveling echt weg??? Of ga je achter de TV zitten te hangen. Of moet je je roes uitslapen? Zo gaat de tijd wel voorbij ja. Maar wat levert het je op? Schuld-en schaamtegevoelens.

Dat is geen leven. En je weet het.

Wat jij beschrijft ken ik maar al te goed. Een vicieuze cirkel waar je inzit. Het enige om er uit te komen is te stoppen  en geleidelijk aan te gaan ervaren dat een leven zonder drank meer de moeite waard is. Doet dat dag voor dag. Iedere dag neem je je weer voor:  vandaag drink ik niet. Wees niet teveel bezig met nooit meer drinken. Dat overzie je niet. Vandaag niet drinken is genoeg.

Mij heeft de AA heel erg geholpen. En nog. Het ontmoeten van lotgenoten in levende lijve. Het werken met de 12 Stappen. Daardoor heb ik een heel ander leven gekregen. Het is een mooie manier ook om de tijd die vrijkomt te vullen met iets zinnigs.

Ik wens je heel veel moed toe. DOE HET!!! One day at a time. Je kunt het. Als je werkelijk wilt. Daar ben ik zeker van.

Hanneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Hanneke,

Jullie reacties geven moed om door te zetten. Vandaag neem ik de eerste niet!

De AA heb ik al 2 keer geprobeerd. Past niet bij mij. Ik heb me weer aangemeld voor de internet behandeling.

Ik zou iets willen als een individuele coach. Als ik wat dagen verder ben zal ik eens zien wat er nog meer in te zetten valt.

Weet iemand hier boeken die mij wat verder kunnen helpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

* is geen woord Agnieta

en eerlijk gezegd

dit is het draadje van Stella.

Stella ik heb sinds ik het forum ontdekte nooit meer gedronken gelukkig.

In de jaren ervoor 1 keer 7 maanden niets gehad en daarna een jarenlange terugval.

maar drank heb ik nooit als een vriend ervaren. Ik dronk ook anders dan sommige

mensen hier. ook hier wordt er heel verschillend aangekeken, sommigen vinden de afhankelijkheid

een ziekte, sommigen hebben heel veel aan de AA, of refusal, Baclofen, therapie.

Kies wat bij jou past en je angst om de drank af te zweren kleiner maakt. meestal helpt dat voor je.

in de training kun je ook advies vragen als je twijfelt.

Ik had zelf graag deze site eerder ontdekt, maar het is gegaan zoals het ging, en nu ervaar ik dat als oké.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Stella,

Welkom hier! Veel is er al gezegd en tips zijn gegeven. Voor mij was het van belang te weten wanneer ik dronk en waarom en dan een paln maken met alternatieven. Alternatieven voor mij waren een zinvolle dag indeling met dingen die ik leuk en fijn vond om te doen, structuur aan brengen, geen drank meer in huis etc...Ik heb echter wel een opname gehad (en gewild) Dit nadat ik in een situatie verzeild was geraakt dat ik het roer 180 graden om heb gegooid. Ook heb ik ambulante hulp vanuit de verslavingszorg gehad. Al met al heb ik hier heel veel aan gehad. Boeken: ik heb veel gehad aan 'Nou nog eentje dan'. Maar dat was na het stoppen.

Heel veel sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat is waar Gerrit. Ik heb geen keuze want ik kan niet matig drinken. Daarvan kan ik met eerlijkheid zeggen dat dat mij nog nooit gelukt is.

De behandeling heb ik niet afgemaakt. Maar toch wil ik het wel weer gaan proberen.

Alle tips die ik vandaag heb gehad zijn helpend. Want zeker voel ik me waardeloos en dit helpt een beetje. Ik weet dat ik mij over een paar dagen beter voel. Dan komt het weekend..de euforie en dat is voor mij gevaarlijk. Tot die tijd stapje voor stapje en voorzichtig. Boodschappen voor morgen heb ik al. Woensdag vroeg probeer ik voor de rest van de week te halen en de supermarkt te vermijden.

Voor nu inde ontspan modus. Een trigger voor mij is hyper zijn. Dus dat vooral moet ik niet worden. Alles op het gemakje en stapje voor stapje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja. Die 3 maanden waren goed te doen. Voelde me heerlijk. Toen sloeg de verveling toe. Ik vind het leven opeens maar saai. Daar ging ik weer.

Deze keer hoop ik het anders aan te pakken. Dat hoop ik niet, daar ga ik aan werken. Maar nu eerst op naar morgen met vandaag in de pocket.

kleine stapjes. Anders lig ik zo weer onderuit.

Hoe lang ben jij gestopt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fruitvlieg. Dan is het jou al vaak gelukt. Ik sta er helemaal achter om te stoppen deze keer. Ik hoop jij ook. 3,5 week is al een eind op weg. Dat je het nu moeilijk hebt lijkt me niet onoverkomelijk. Trek gaat altijd voorbij. Doorzetten dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Stella, ik vind het al knap dat je al zo vaak bent gestopt. Sinds ik enkele dagen op het forum zit begin ik langzaam aan wat strijdvaardiger te worden. Vorige week kreeg ik vrijdagavond nog een 'angstaanval' dat de twee blikken bier (normaal 2 flessen wijn voor vrijdagavond) die ik had gehaald niet genoeg zouden zijn om te kunnen slapen en dat bleek ook zo. En zaterdag naar een feest en om 4:30 uur was ik nog niet moe, omdat ik meer fris dan bier had gedronken. En nu is het al bijna bedtijd en ben ik niet naar de super geweest, niet naar de avondwinkel en zit ik nuchter te wachten tot ik moe word. Ik kan me niet heugen dat ik dat op eigen kracht heb gedaan, niet dat ik geen periodes nuchter ben geweest, maar dat spruitte dan voort uit een zware griep ofzo en dan gaat het onthouden vanzelf.

Vorige week ook weer 3 keer gejogt, de maanden daarvoor alleen wat gezwommen en ik voel me direct fysiek ook stukken lekkerder.

Wat ik me wel ernstig besef is dat ik het op eigen kracht niet ga volhouden en dat hoeft ook niet. Ik heb al een coach gevonden, oud-verslavingsarts, mogelijk nog wat medicatie. Ik zie het maar zo: alle beetjes mogen helpen. De strijd tegen de drankduivel is een ongelijke, dus waarom niet tot de tanden toe wapenen?

Sterkte en succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi menja. Dan ben je vandaag dus mooi doorgekomen. Duik je bed in met een boek, of de laptop. Ik lig er al in. Bang voor de nacht. Dus lees ik hier nog wat, tot de slaap komt. En morgen gaan we gewoon weer 1 dag in. Dag 2 gaat al beter weet ik.

Op eigen kracht is voor mij ook niet weggelegd. Ik ga alle hulptroepen inschakelen. Jij bent al begonnen met sporten. Dat is een goede afleiding en motivatie die je kan gaan inzetten.

Ik ga zeker nog zoeken naar een vorm van hulpverlening. Want ik weet dat ook ik me zal moeten wapenen. Maar voor nu een dag tegelijk.

En als we slecht slapen vanacht. Maakt niks uit. Want morgen hebben we geen kater. Morgen hoef ik niet bang te zijn dat men op het werk de wijn nog ruikt. Dat is een prettig vooruitzicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...