Spring naar bijdragen

hoe staat het er voor?


lidia

Aanbevolen berichten

O jee, o jee, o jee! Ik was er al bang voor.

 

Zoals waarschijnlijk iedereen die met dampen begint ben ik op zoek gegaan naar een smaak/beleving die in de buurt kwam van mijn oude vertrouwde rokertje. (Er wordt beweerd dat dat nooit lukt en nu weet ik ook waarom.)

Tijdens zo'n zoektocht gaat Dylan natuurlijk helemaal los. Onmatig he?

 

Op mijn zoektocht ben ik gestuit op een site waar alles los te koop is en je dus zelf de vloeistof kunt samen stellen. Hoeft niet, maar het kan. En omdat het kan... tsja... aard van het beestje zullen we maar zeggen. Na flink wat lees en selecteer werk 21 smaakjes uitgezocht waarvan o.a. 14 verschillende tabakssmaken. Omdat ook nog gemixt kan worden is het wel een gigantisch karwei besef ik me nu, maar we zullen wel zien waar het schip strandt.

Inmiddels bezig met het testen van smaakje nummer 2.

 

Waarom dan beginnen met o jee? Nou dat zit zo. Om weer op het juiste spoor te raken dacht ik: even weer testen hoe een gewone sigaret smaakt. In mijn geval is/was dat half zware van Nelle.

Al bij de eerste trek besefte ik: Als ik dit bij het testen tegen zou komen is het meteen ... weg ermee. Getver, scherp, vies afgekeurd.

 

Ik denk dus dat mijn smaakpapillen zich inmiddels al dusdanig hersteld hebben dat dit helemaal niet meer iets is wat ik zoek. En ik ben pas 2,5 week onderweg.

 

Probleem er bij dus. Wel een leuk probleempje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh ja, over de verbruikskosten kan ik nog wel iets zeggen. Dat heb ik namelijk precies uitgerekend, uitgaande van mijn eigen situatie.

 

1 Ml. vloeistof kost ruwweg tussen de 7 en 50 cent. Een goede, kant en klare vloeistof kost ongeveer 30 cent per ml.

Dat komt ongeveer overeen met 15 sigaretten. Shag, zelfgedraaid dus. 

Bij kant en klare sigaretten zullen het er waarschijnlijk meer dan 15 zijn.

 

Verder moet de atomizer af en toe vervangen worden. Prijs kan behoorlijk verschillen per type maar nooit veel duurder dan het af en toe aanschaffen van een aansteker. In veel gevallen kun je ze ook makkelijk zelf recyclen en dan kost het zo goed als niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lady Jane

Dat kon niet bij mijn pc, die al 10 jaar oud was, daar was eigenlijk niet genoeg ruimte voor. Het was ook veel  minder werk om op een 2e hands pc waar al Windows7 op stond, mijn dingen over te zetten, dus zodoende.

1 maand niet roken et voilà!

Voorlopig verdwijnen alle mails die ik verzend spoorloos. Ik heb net iemand gefeliciteerd omdat hij wethouder is geworden en weg is het. Vervelend, want de situatie is niet meer zo dat ik hem spontaan ga bellen. Dit was al een stap voor mij. Je snapt het mss wel.

:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vannacht voor het eerst niet meer wakker gelegen van mijn eigen gepiep en benauwdheid en goed geslapen, maar doodmoe wakker geworden. Ik snap het niet, maar heb mezelf voorgehouden de dag maar te verlummelen, alleen dat gedoe met die emails houd me wel bezig, want ik was net van plan om mijn contacten weer eens aan te halen.

Heb wel Gmail, maar daar staan geen foto's e.d. op, die ik door wil sturen.

Het benauwd zijn zou kunnen komen als gevolg van hooikoorts, of mss heb ik zonder het te weten een paar weken een lege inhaler gebruikt (tegen ontstekingen in de longen). Die ik had bestaat niet meer en bij deze kun je niet zien of hij leeg is en ik had een beetje gevogeld met een gebruikte of nieuwe op reis en weet niet meer wat.

Neem nu op eigen initiatief een pufje meer en als het vlg. week nog niet over is, naar de HA, want het kan ook een rest van die erge verkoudheid in Marokko zijn en dan moet er prednison aan te pas komen.

Het is toch niet wat je verwacht als "beloning" voor meer dan een half jaar niet roken.

Blijft natuurlijk de mogelijkheid dat de COPD toch voortgeschreden is.

Ik ben natuurlijk geen longarts.

Toen ik nog rookte piepte ik bijna nooit en als ik buiten adem raakte gooide ik dat op geen conditie (waar), leeftijd (waar) en roken (waar), maar dacht dat het vrij snel verbeteren zou als ik stopte met roken.

Dat wordt je altijd voorgehouden in stopboeken e.d.

Bij mij dus niet, wat niet betekent dat ik spijt v/h stoppen heb, zeker niet, al was het alleen maar voor de besparing en de vieze lucht binnen.

Boodschap in mijn geval aan andere stoppers of degenen die daarover denken  is : verwacht geen wonderen, maar tel wel je zegeningen die met niet roken zeker gaan komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iets roepen over een onderwerp waar men totaal geen ervaring mee heeft of zich niet in heeft verdiept is wel heel erg makkelijk.

 

Net zoiets als dat ik op het kilo-killers draadje zou gaan roepen: "Ik zou gewoon minder en gezonder gaan eten, anders blijf je aan de gang".

 

Hoe kom je tot de conclusie dat ik geen ervaring met stoppen met roken heb Dylan? wat dát was toch het onderwerp als ik me niet vergis?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Aak.... je wilt niet weten hoe vaak ik afgehaakt ben in het verleden, echt. 

En hoe verschrikkelijk ik van mezelf baalde als ik voor de zoveelste keer in mijn eigen smoezen trapte. 

En dan inderdaad dat gevoel dat het mij toch nooit zou gaan lukken, zo verschrikkelijk herkenbaar.

En nu lukt het me blijkbaar wel op de één of andere manier...  de knop ging om en is tot nu toe om gebleven..

Gaat bij jou ook lukken Aak, als het moment dáár is. 

Haal dat weggooiding maar snel uit de verpakking, stap 1 op weg naar.....      :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Akelei, jammer dat je het als kritiek leest want dat was niet de bedoeling. Zou het alleen echt zonde vinden wanneer het onnodig op een teleurstelling uit zou lopen alleen vanwege het materiaal omdat er tegenwoordig echt goede spullen te koop zijn.

 

Om te beginnen zou ik je adviseren je er wat in te verdiepen. Kijk eens op dampforum.nu bijvoorbeeld. Ook op youtube is veel te vinden.

Zelf ben ik begonnen met de eRoll startersset van joyetech. Wanneer ik je zo lees zou dat ook voor jou een prima begin kunnen zijn. Op dit moment zo'n beetje het kleinste deugdelijke materiaal wat er te koop is. Formaat sigaret en weegt niet meer dan 10 gram. Bovendien heb je er gelijk 2 zodat er altijd eentje aan de (mobiele) lader kan. Zorg in dat geval wel dat je er een extra "cone" bij krijgt die nodig is voor het samenstellen van de tweede sigaret. Kost bijna niets maar zit, merkwaardig genoeg, niet standaard in de set.

Nadeel van de eRoll is dat je vaak moet laden en vullen vanwege het kleine formaat maar dit gaat probleemloos en zelfs sneller dan het draaien van een peuk. Neem er een naaldflesje bij van 1 of 2 euro. Handig bij vullen en mengen.

 

Pleisters heb je niet nodig maar neem twee flesjes liquid. Eén van b.v. 12 mg nicotine (vergelijkbaar met halfzware shag) en een zonder nicotine. Beide met dezelfde smaak. Die zijn probleemloos te mengen zodat je zelf kunt bepalen welk gehalte het best bevalt. Je kunt desgewenst zo ook makkelijk afbouwen.

 

Het grootste en lastigste probleem is eigenlijk de te kiezen smaak vanwege de veelheid aan mogelijkheden. Er zijn letterlijk duizenden opties en smaken verschillen nu eenmaal. Het moet ook niet "goed te doen" zijn, maar gewoon lekker en (veel) beter dan de smaak van een gewone sigaret. Dat wordt even zoeken dus.

 

Vraag rustig wanneer je meer wilt weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Tja, hoe staat het er voor? Erg stil hier in ieder geval.

Kunnen jullie je nog herinneren van mijn verhaal over samen roken met de pc man?

Nou, daar zit nog een staartje aan. Hij zou nog een keer komen om me te helpen met dingen die niet goed gingen en omdat hij van geen vergoeding wilde weten, kreeg ik het lumineuze idee toen ik in de S-markt was, een groot pakje peuken van zijn merk te kopen.

Nog een praatje met de verkoopster over stoppen, deed ik wel meer. Haar was het nog niet gelukt, maar ik was er van overtuigd dat ik best een pakje in huis kon hebben, zolang ik het cellofaan er maar om liet zitten, dan kon het geen kwaad.

Bovendien: ik was toch een niet-roker?

Nou, mooi niet, 2 dagen later waren ze op. Dit heb ik besloten om aan niemand te vertellen, maar hier worden we geacht eerlijk te zijn. Vandaar.

PC man is nog niet geweest, ik heb nog wel iemand anders achter de hand die dichterbij woont en me wel wil helpen.

 

De biecht is nog niet af.

Ik had mezelf uitgenodigd bij zoon 2, waar ik zelf nog nooit was heen gereden, dus goed gekeken hoe ik moest rijden en het bijna in 1x gevonden.

Maar, ik weet dat zij roken, hij sigaartjes en zij flink M's wit, dus ondanks dat ik me probeerde voor te stellen dat ik heel stoer (na 7 mnd.!!) niet zou roken, was ik aan het droogroken. Als variatie op droogdrinken.

De chip in je hoofd wordt aangezet.

En ja..........ik was blij toen zij ook thuiskwam en ik kon bietsen. Ze heeft me nog gewaarschuwd het rustig aan te doen.

Dit heeft niets met geld te maken, want dat hebben ze zat.

Om 7 uur 's morgens zat ik nog met mijn zoon te praten en muziek (opera, wat ik vreselijk vind). Lekker houtvuur aan en toen zijn vrouw naar haar werk ging, gingen wij naar bed.

O ja, en te roken  en te drinken, toch was het goed, want we hadden heel wat jaren in te halen.

Het viel me op dat mijn zoon, die ook alci is, toen het licht werd op thee over ging. Daar was ik blij mee.

Het sig.pakje was de vlg. dag weg.

We hebben verder nog een fijne dag gehad, hij heeft een tochtje gemaakt in zijn superdure auto door een mooi gebied, naar de Waddenzee en toen hebben we op een bankje broodjes met lekker vis en zo zitten eten.

Kater viel wel mee, was meer te weinig slaap.

 

Daarna heeft hij me geholpen mijn veel te zachte banden op te pompen en namen we afscheid.

De hele (halve) dag had hij niet gerookt en ik er eigenlijk niet meer aan gedacht, maar het was toch emotioneel best heftig en toen ik hem uitzwaaide, dacht ik: straks toch maar even bij een pomp langs om een klein pakje te halen om bij de wijn die hij me gegeven had, op te roken.

Dat is rode wijn, die hij als relatiegeschenk krijgt en zij drinken alleen wit.

Toen ik me realiseerde dat ik al bij een pompstation met winkel was, vanwege de "lucht" in de banden snel naar binnen gegaan en een klein pakje gekocht.

2 dagen later was het op en toen heb ik het toch wel even moeilijk gehad om niet meer te halen en in mijn hoofd is dat nog niet helemaal weg.

Ik doe zoveel moeite om dit hier te schrijven, als waarschuwing voor jullie, stoppers.

Het is wel zo'n gemene, hardnekkige verslaving, dat ik, bijna als apostel v/h rookvrije leven, zelf ook weer voor de bijl ging.

Het gekke was, dat het piepen  over was en nog steeds.

Doordat ik bijna geen gezondheidswinst merkte, was het ook niet altijd makkelijk gemotiveerd te blijven.

Dus..........let op uw zaak, Lidia voorop.

bewerkt door lidia
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Akelei,

dat komt me heel bekend voor en is mij door de jaren heen met alle stoppogingen ook een paar keer omstreeks de 2 mnd. overkomen. Ik denk dat na 7 mnd.de Pavlov reactie minder sterk is.

Maar ik moet heel erg uitkijken, want anders gaat het zo weer mis en dat had ik totaal niet aan zien komen want ik was een blije niet roker. Dacht ik.

Maar het is heel simpel, ik kan het me fin. niet veroorloven. Punt.

Sterkte er mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Op de Dagdraad las ik net  dat het zo stil is op het rookforum en dat dat jammer is. Daar ben ik het helemaal mee eens: elke keer als ik op het forum ben, kijk ik er naar en zie mijn avatar en weet dan dat er niemand meer is geweest.

Ik was wel steeds van plan te schrijven en ook ergens anders, maar ben nog steeds te moe, kan net de dingen doen die absoluut moeten, zoals voor mezelf zorgen en hier lezen en adm. doen. Zelfs mijn soc. contacten onderhoud ik niet goed.

Het ligt niet aan slecht slapen, zoals ik vandaag weer las op d&d, ik slaap juist heel goed, word alleen wakker om te plassen en maak ook veel uren. Gelukkig is er de laatste tijd wat energie als ik, na 9 à 10 uur eindelijk, nog moe, me uit bed worstel, en na een uur voel ik dan dat ik weer wat aan kan. Heb zelfs klusjes (10 min.!) in de tuin gedaan, maar heb hoop dat het begin er is.

Tot zo ver over het onderwerp dat hier vaker voorkomt : vermoeidheid.

Zou het iets met(vroeger)  extreem alcoholgebruik te maken hebben????

 

Nu een waarschuwing voor mensen die willen stoppen of al langer gestopt zijn.

Zij die hier lezen, weten hoe blij ik was dat ik niet meer rookte, maar ook dat de klad erin begon te komen en hebben mij gewaarschuwd.

En terecht, want ik heb weer een paar pakjes gekocht en tot mijn verbijstering, zonder walging opgerookt. Tot ik besefte dat ik hard op weg was weer een roker te worden, dus snel weer gestopt en de gedachte aan sigaretten hardhandig verwijderd, geholpen door een al 1 week durende verkoudheid.

Het is nu weer uit mijn systeem, godzijdank (zal ik niet snel zeggen, haal meestal allah aan, klinkt heftiger :).

U is gewaarschuwd, onderschat die nicotineverslaving niet, hij is veel gemener dan het alcoholduiveltje.

Ik denk echt dat iemand die met veel moeite 7 mnd. droog staat niet zo snel weer een glas zal inschenken of laten inschenken dan een roker die met rokers in aanraking komt en  de peuken voor het pakken heeft, zoals bij mij gebeurd is.

 

Het zou fijn zijn als hier nog eens weer wat mensen zouden  komen, want niet dat ik het daaraan wil wijten, maar het helpt wel, als ik de ervaringen van andere stoppers kan delen en ook als ik ze kan steunen, dan wordt het voor mijzelf ook weer helder waarom ik ook al weer gestopt ben.

Nog goed nieuws: ik zie werkelijk dat de ontzettende haaruitval die ik jaren gehad heb, tot normale proporties is teruggebracht.

Dat kan ook komen doordat ik minder stress ervaar en niet meer aan dode paarden trek.

Het leven komt vaak zoals het komt en je kunt wat bijsturen, maar daar houdt het dan ook mee op, vooral als het gaat over je relatie met anderen en hun leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lidia,

 

Je vroeg reeds een paar maal naar mij.

Ik hield het nog even rustig maar inmiddels

ben ik de twee maanden voorbij.

En wat ruik ik lekker fris!!

 

Lidia hou je ook goed en ik groet je.

 

P.S En niet alle macht naar Europa.

Er zijn zaken die we zelf ook kunnen regelen

en vaak beter.

Beetje baas in eigen land, toch.

 

Dus...  SJ003_tomaat1.gif

 

Allen een groet.

 

 

                                                      

 

 

                                           

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha, die Ludwig,

wie had dat gedacht, jij zeker niet tot nu toe. 2 mnd. geweldig!!!! en zo te lezen bevalt het je goed, dan is het ook makkelijker om vol te houden. En wat zul je een geld overhouden! :P

Dat heeft mij weer op het rechte pad gebracht, want zoals je hebt kunnen lezen, was ik even afgedwaald. Echt niet aan te raden.

Maar nu is het al bijna 8 mnd., wat gaat de tijd toch angstaanjagend snel.

Leuk hoor, die tomaat, ben benieuwd waar je die vandaan hebt, want dat mocht al niet meer in de tijd van onze grote roerganger Jan.

Soms werd hij per ongeluk in spiegelbeeld gebruikt en kwam dan van rechts. :D

Nu is er 1 met de witte ster van de hoop en voor de rest heb je het helemaal goed begrepen.

Heb je nog bloed, zweet en blaren gezien? Was heel vreemd om die plekken waar ik geweest ben op Tv terug te zien na zoveel tijd en ook sommige mensen die er nog steeds werkten.

Hou vol, hoewel ik denk dat je dat best gaat lukken, je hebt je lang genoeg voorbereidt. Toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn buurvrouw heeft kanker en loopt al richting einde.

Haar sigaretje is haar alles...zo zielig als ik haar nu buiten zie zitten..sigaretje kan ze nog pakken...het lukt haar niet meer om hem aan te steken...

Je kan gewoon haar frustratie voelen...gelukkig is ze niet veel alleen

Anders zou haar lijdensweg nog ellendiger worden.

Ze doet me denken aan mijn moeder....die kon op het laatst haar sigaretje ook niet meer aansteken

Wist dat ze moest roken maar niet meer hoe :(

bewerkt door huttula
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, Huttala, dat is triest.

Lang geleden, toen ik nog niet rookte, had ik achterburen, die heel veel rookten, het hele huis zag geel.

Toen kreeg de een longkanker en de ander zwaar longemfyseem. Ze lagen ieder in een bed in de huiskamer aan het zuurstof, maar soms deden ze de kraan even dicht om een sigaretje te roken.

Zo hardnekkig is die verslaving.

Laat ik v.d. gelegenheid gebruik maken je te zeggen dat je positiviteit, no-nonsens en vechtlust mij een voorbeeld is, het geeft me

moed om ook vol te houden.

Dank daarvoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Graag gedaan Lidia

Ben mezelf ook nog steeds dankbaar.

Tis diep triest als het leven zo moet eindigen...dat is het niet waard.

Achteraf kom je er pas achter wat voor invloed je leven heeft met een verslaving.....hoop stress om dat ene rustmomentje

En probeer de rust maar te vinden zonder de verslaving

Valt niet mee..maar het niet onmogelijk

Tis een belofte aan jezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

......op naar de 24 uur om ongeveer 15.00 vandaag. Zo lang ik mijn gedachten bezig houd lukt het me heel goed om niet met roken bezig te zijn. Na zo vaak stoppen begin ik mezelf te herkennen.

 

En zoals met elke verslaving; er niet tegen vechten maar accepteren dat je je even wat minder voelt en daar niet in blijven hangen maar andere dingen gaan doen.

 

Net als andere keren ga ik geen pleisters, e-smokers of wat dan ook kopen. Ik wil af van de rook en nicotine verslaving. Volgens mij moet ik dan stoppen en niet overstappen naar een ander nicotine product. Nicotine is in 24 uit je lijf en dan ben je lichamelijk na een paar dagen ben je ontwent aan die stof. De rest is denk ik accepteren dat het trek gevoel er is en jezelf afleiden in gedachten.

 

Wat ik wel heb nu denk ik ongeveer mijn 10e keer stoppen is dat ik echt niet meer geloof in nooit meer roken. Als ik zie hoe makkelijk ik na een jaar weer een blowtje opsteek en na een paar dagen op een pakje per dag zit.....Volgens mij is het meer levenslang. Altijd zal ik rook lekker vinden, altijd zal de zin in een blowtje/peuk/drank er zijn en soms zeg ik nee en soms ga ik een tijdje onderuit en dan sta ik wel weer op en ga verder met goede voornemens.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...