Spring naar bijdragen

NU dan echt?


dribbeltje

Aanbevolen berichten

De dagdraad heb je gevonden zag ik. Net als jij vraag ik me wel een beetje af wat de reactie van anderen gaat zijn. Ze zullen heus wel weten dat bij ons de rem ontbreekt en als er alleen nog fris gedronken wordt gaat dat opvallen. Dat opvallen is, denk ik, niet negatief. Als jouw vrienden dat wel zo ervaren mag je je best afvragen in hoeverre ze nou jouw vrienden zijn omdat er gedronken kan worden, of omdat ze je als persoon waarderen. Iedereen die in de laatste categorie valt zou toch jouw besluit alleen maar toe kunnen juichen? Ze kunnen nu tenslotte langer van jouw aanwezigheid genieten.

Daarbij: hoe vaak heb jij al niet op het laatste moment, al dan niet met een smoes laten afweten omdat je te moe bent om ergens heen te gaan, bang bent dat er misschien onvoldoende te drinken is of gewoon omdat je vergat een afspraak te hebben? Mij gebeurt dat regelmatig en ik denk dat er genoeg mensen zijn die me meer gaan waarderen als ik er ook voor hen als vriend ben wanneer ze me nodig hebben.

 

Geen zorgen dus, je bent jezelf op alle manieren een fijner mens aan het maken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Dribbeltje als je de online behandeling van Tactive gaat doen is er een doorverwijzing van je HA nodig. Maar tactive regelt dat. Misschien is het sowieso slim het eens aan te kaarten bij je HA? Ze kijken daar echt niet van op hoor. Ze horen en zien zoveel. Mijn huisarts reageerde heel aardig. Ik ben naar haar toegegaan toen ik de onlinebehandeling wilde gaan doen. Zoiets wordt zeer gewaardeerd is mijn ervaring.

 

Ik was het vroeger ook zo zat dat veel mensen het wel leuk vonden als ik weer dronken was. Ik maakte dan allerlei grappen terwijl ik anders nogal teruggetrokken was. Maar ik denk nu ook dat velen zich wel aan me gestoord hebben. Alleen die zeiden niets. De andere zuipers, die vonden het leuk. Maar of dat nu mijn echte vrienden waren??? Ik denk het toch niet al voelde het toen wel zo. Ik heb liever dat ze me accepteren zoals ik ben zonder drank in mijn lijf.

 

Mijn valkuil was altijd: O, nog maar 3 dagen, 4 dagen 4 weken nuchter. Wat stelt het voor? Nu weet ik dat iedere dag telt. Ik hoop zo dat het je het weekend lukt. Kun je niet iets fijns gaan doen? Iets wat je interessert, waar je warm voor loopt? Of jezelf verwennen met bv een lekker theetje of zo? Verzin iets. En laat het weekend je niet overvallen. Neem het roer in handen. Of ga naar een AA-meeting. En verder zou ik over feestjes nog niet denken. Bij de AA zeggen we altijd: One day at a time. Dag per dag. Niet te ver vooruit kijken.

 

Hanneke  :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Dribbeltje,

Ik geloof niet dat het een levenslange worsteling blijft als ik stop.  Ik merk nu al dat er dagen zijn dat ik helemaal niet aan drank denk. Ook kan ik weer gewoon door de supermarkt lopen zonder dat ik getrokken word door de drankschappen. En wordt het me te moeilijk dan neem ik even Refusal en is de discussie in mijn kop wel over omdat ik weet dat ik gewoon niet kan drinken. Heel rustig. Met Refusal moet je wel zeker weten dat je stoppen wilt.

 

Ja 4 1/2 jaar nuchter en toen toch weer. Ik denk dat ik nog steeds dacht: Het valt wel mee. Misschien ben ik geen alcoholiste. Dat is een grote valkuil. Voor velen. Altijd weer die hoop toch nog eens te kunnen drinken. Ik heb nu toegegeven dat ik echt niet normaal drinken kan. Ik wil het ook niet meer. Zover moet je komen. Dat je niet meer het gevoel hebt: ik mag niet drinken. Maar ik WIL NIET drinken.

 

Zoals iemand hier al schreef: Neem je niet voor: Ik zal nóóit meer drinken. Dat overzie je niet. Neem je iedere dag voor: vandaag drink ik niet. En morgen wordt weer vandaag. Is dat nog een te lange tijdsperiode of heb je het moeilijk doe je het per uur of zelfs kwartier of 5 minuten. Het werkt!!!

 

Hanneke  :rose:

* wat herkenbaar Han , verdorie net of ik nu in de AA meeting zit .

Dank je .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag allen,

 

Zit ik een heel verhaal te typen ben ik ineens alles kwijt.........GRRRRRR.....en ik ben al zo chagrijnig, waar ik de andere nachten juist beter sliep heb ik afgelopen nacht werkelijk waar geen oog dicht gedaan. Wat een onrust, misschien teveel koffie en chocolade overdag?? Iets wat ik niet deed toen ik nog dronk, is mijn nieuwe traktatie naar mezelf. NIet handig.

 

Arjan, je hebt helemaal gelijk, dat die vriendschappen dan geen echt vriendschappen zijn maar stiekem heb ik het er zelf ook erg naar mijn zin. Zo ken ik mezelf en het is fijn om leuk/ aardig gevonden te worden maar aan de andere kant zullen er ook zeker mensen zijn die zich aan me storen. Maar wie ben ik zonder drank op? Ik weet het eigenlijk niet zo goed en ben er ook (een beetje) bang voor. Ik leef nog een beetje in de omgekeerde wereld, de drank lijkt me op de been te houden. Klinkt natuurlijk belachelijk maar door te bedenken dat ik 's avonds mag drinken hou ik de dag goed vol, ik kijk ergens naar uit. En dat valt nu weg, en wie ga ik tegenkomen? Ben ik straks nog wel een leuk mens? Vinden "ze" me nog wel leuk?

Mijn  man ziet nu een beetje de ernst in nu hij merkt hoe moeilijk het is om echt niet te drinken voor mij. Vlg mij is hij er erg van geschrokken, hij drinkt ook dagelijks maar stopt over het algemeen na 2 biertjes. Nu wil hij wel met me mee doen, althans doordeweeks en dat is fijn.

Vandaag het begin van het weekend en mijn eerste alcoholvrije weekend. Juist geen afspraken gemaakt omdat echt iedereen drinkt in onze omgeving. Thuis maar eens orde op zaken stellen want dat is afgelopen jaren toch echt wel blijven liggen, als eenmaal de fles open ging kwam er niets meer uit mijn handen.

 

En Hanneke, ik hoop zo dat je gelijk hebt dat het makkelijker wordt en inderdaad dag voor dag en stiekem denk ik dan aan de kerst en oudjaarsavond.....loslaten maar weer en vandaag zonder drank verder!

 

Dribbeltje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat heb je opeens veel te doen he? ;)

Ik deed ook geen klap nadat ik thuis kwam en gegeten had. Snel een pilsje open, dan nog één en dan was het wel over. 

 

Zonder drank ben je gewoon jezelf, lijkt me. Ik weet niet hoe anderen dat ervaren, maar ik neem voor het gemak maar aan dat ze heel objectief het verschil niet eens merken. Ze hebben alleen nog een volle koelkast nadat je vertrokken bent ;)

 

Succes met je eerste weekend. Voor mij wordt het ook het eerste in ruim een decennium.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dribbeltje je bent goed bezig. Houd vol. Echt de behoefte aan drank wordt vanzelf minder. En je bent vast leuker zonder drank in je lijf.

 

Een heel goed en nuchter weekend.

 

Mijn oude moeder is volgende week jarig. Eigenlijk zou ik erheen moeten. Maar ik hoorde net dat er drank in huis gehaald wordt. Dan moet je vragen of er ook fris is. Ja, dat is er ook. Maar de alcoholische drank is zooooo belangrijk. Ik weet nu nog niet of ik er heen ga of pas in het nieuwe jaar. Ik ben toch niet zo'n feestnummer. En al dat bezoek. Ik denk dan ook een borrel nodig te hebben om dat door te komen. Flauwekul natuurlijk. Nou ja, of ik ga of niet ik heb in ieder geval Refusal in mijn lijf waardoor ik niet kán drinken.

 

Hanneke          :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Dribbel,

 

Allereerst welkom hier. 

 

Ik kan je wel vertellen dat het niet makkelijk is, maar dat het het allemaal waard is.

Ik kan je zoveel vertellen over wat je nog te wachten staat en wat allemaal zo geweldig is aan niet drinken.

Ik zou dat kunnen doen, maar dat moet je toch echt zelf ondervinden.

 

Wat ik je wel wil meegeven is BELOON JEZELF.

Je hebt je jarenlang "beloont" met een flesje wijn of een lekker biertje.

Zorg dat je iets anders vind waarmee je jezelf even kunt belonen. 

En vooral belangrijk, zie dat dan ook als beloning.

 

Vele straffen zichzelf als het niet is gelukt, tergende schuldgevoelens en een rot gevoel waardoor de drang naar drank alleen maar groter word.

We zijn mensen en maken fouten.

Straf jezelf niet te hard, dat is een grote trigger.

 

Tja het slecht slapen.

Daar heeft de 1 meer last van dan de ander.

Het hoort erbij, maar misschien is een rustgevend kopje thee iets voor het slapen gaan.

Even lekker proosten op weer een dag niet gedronken.

 

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust.

Stomme vragen bestaan niet, alleen stomme antwoorden.

 

Er komt een moment dat je niet meer HOEFT.

En wat andere denken moeten andere weten.

Laat ze eerst maar is in jou schoenen lopen, dan mogen ze oordelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Hanneke,

 

Ik ben er nog en weer een avond 'overleefd' zonder drank, ik was erg moe dus idd vroeg naar bed!! Dat helpt!

Vandaag weer in gevecht met mezelf, ben gewoon heeeeeeeeeel druk met van alles maar op zaterdag begon ik altijd al voor het avondeten met fles 1 en dit wordt de 1ste zaterdagmiddag/ avond zonder wijn!! Ga maar vast versieren voor de kerst met de kinderen denk ik, afleiding zoeken. Ga denk ik mijn man vragen met me mee te doen.......vind ik wel weer lastig want ik ben degene met een probleem, hij niet!!

 

Lastig, een verjaardag waar je eigenlijk wel heen wil/ moet maar als ik goed begrijp heb je er sowieso niet zo'n zin in omdat je grotere groepen niet leuk vindt?? Of is het m.n. de drank wat het lastig maakt? Slik je die refusal altijd wanneer je het moeilijk hebt of denkt te krijgen? Heeft dat middel geen bijwerkingen?

 

En Arjan, hoe is het jou vergaan? Hoe staat je vrouw er tegenover? En misschien ben ik idd meer mezelf zonder drank maar ik drink al zo lang ( 20 jaar, waarvan de laatste 5 jaar toch wel steeds meer en dagelijks) dat ik die persoon redelijk kwijt ben! Zeker in gezelschap voel ik me onthand denk ik, daarom nu ook maar even geen afspraken.....

 

Dank maar weer voor jullie steun en ik log later nog een keer in om ook deze dag weer door te komen!! Inmiddels zit het huis vol kinderen en ik wil niet dat ze meelezen!

 

Dribbeltje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn te horen dat het goed gaat Dribbel. Mijn vrouw is nu al blij met de vorderingen en drinken doet ze zelf gelukkig niet of nauwelijks, dus ik hoef haar ook niet te vragen iets te laten staan.

Vanmiddag het gevreesde sinterklaasfeest. Het is gelukkig om de hoek, dus als het niet gaat kan ik zonder veel moeite naar huis gaan. Ik voel me sterk genoeg om niet toe te geven aan mensen die me bier geven omdat ze weten dat ze het aan mij toch wel kwijt kunnen. Ik drink inmiddels ook al bijna 20 jaar, dus dit wordt een apart experiment denk ik.

 

Veel plezier met versieren vanmiddag.

 

Arjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Dribbeltje,

Wat een gevecht he. Maar hou vol. Het gaat steeds gemakkelijker.

 

Ik heb niet zo'n goede band met mijn moeder. Dat is 1. 2 is dat ik niet van teveel mensen tegelijk houd. Ik ben meestal alleen en kan niet zo tegen veel gezelschap. De reis zie ik ook tegenop. Dus alles bij elkaar...kommer en kwel.

 

Refusal slik ik als het riskant wordt. Ik ben bij mijn moeder zo gespannen en nu al ook voor de reis, dat ik erge zin krijg in wat drank. Voor zekerheid neem ik dan Refusal.

 

Bijwerkingen van Refusal? Niet zo erg als van alcohol. :) Maar je moet er niet bij drinken. Dat kan dodelijk zijn. Ik probeer het ook niet. Sommigen zeggen dat ze door de Refusal heen drinken. Ik weet nooit zo goed wat ik van die verhalen moet geloven. Misschien als je er heel weinig van inneemt? Maar ik neem iedere dag een halve. Ik merk er echt niets van. De eerste dagen smaakt de koffie niet zo lekker. Maar dat is het dan ook. En alcohol is heel wat ongezonder.

 

Wie weet hoe graag je man meedoet. Heeft hij ook niet liever een nuchtere vrouw? Dan heeft hij toch ook een probleem als jij altijd gedronken hebt. Dat is dan niet fijn voor hem. En zo'n steun kan heel veel helpen :excl: :excl: :excl:

 

Houd je goed

 

Hanneke :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Arjan, hoe is het Sinterklaasfeest verlopen? Heb je het vol kunnen houden? Hoe reageerden de mensen die je al jaren zien drinken? Hoe ging je daar mee om?

 

Dank je, Hanneke, idd wat een gevecht MAAR weer volgehouden en nu zit ik weer te zoeken, zit eigenlijk vol van al het eten maar zit nu alweer aan de chips omdat ik niet weet wat ik anders moet. Wil zoooooooooooooo graag drinken, eentje maar zeg ik dan tegen mezelf maar ik weet dat het niet bij 1 blijft dus ik moet het gewoon NIET doen want ik zal nooit een gewone drinker worden!!

En mijn man helpt me en doet thuis zoveel mogelijk met me mee en hij vindt me inderdaad leuker zonder drank ( alhoewel de chagrijnige buien nog lastig zijn, ook voor mezelf maar zeker ook voor mijn gezin!!)

En wat lastig lijkt me dat om dan toch te gaan als eigenlijk alles je tegenstaat, toch vind je ondanks alles dat je moet gaan begrijp ik? Dan lijkt alcohol een fijne 'troost' voor dat moment misschien maar uiteindelijk is dat het natuurlijk niet! Veel succes met het maken van je keus!

 

Dribbeltje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Dribbeltje.

 

Wat goed dat je het gehaald hebt. Ik hoopte het zo. Dat ge-chagrijn gaat ook wel over. Moet je even door heen.

 

Ja, ik heb het gevoel dat ik naar mijn moeder moet. Ben ik er ook maar vanaf voor de feestdagen. Ik moet toch. Is het niet met haar verjaardag dan in het nieuwe jaar. Ik ga niet zo vaak en moet nu echt wel. Drank lijkt dan te helpen. Maar ik weet dat dat niet echt zo is. Dus doe ik het zonder.

 

Ik wens je een heel goede week toe. Wees maar een beetje ( boel) trots op jezelf.

 

Hanneke         

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie nou pas een berichtje van truffel, leuk! En bedankt voor het welkom heten.

Tja, dat zelf belonen dat moet ik idd gaan doen en doe ik nu vooral door eten, bijna tot ik er misselijk van wordt dus ik ben er nog lang niet. Wil daar vanaf deze week ook mee stoppen dus moet ik op zoek naar wat anders......maar dat kopje thee, daar word ik niet echt blij van.......zie dat jij al heel lang geleden gestopt ben. En toch nog op die site, ook voor jezelf of ook om anderen te steunen?

In ieder geva, mij eerste alcoholvrije weekend overleefd.... ;-))

Dribbeltje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Arjan, hoe is het Sinterklaasfeest verlopen? Heb je het vol kunnen houden? Hoe reageerden de mensen die je al jaren zien drinken? Hoe ging je daar mee om?

Hoi Dribbeltje,

 

Bedankt voor de belangstelling. Het ging wel. De herrie was enorm en ik heb regelmatig buiten gezeten met een sigaret. Er werd gedronken en ook mij werd bier aangeboden, maar ik heb het braaf droog gehouden.

 

Ik hoop dat je snel een gezonde uitlaatklep vindt voor als het je even teveel wordt. Een eetverslaving is ook geen pretje ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu had ik het over een gevecht he. Maar kijk uit: bij de AA zeggen we altijd dat je niet vecht tegen de drank. Dat verlies je altijd. Maar vecht voor je nuchterheid. Dat is een heel andere insteek. De aandacht, de focus ligt niet meer zo op de drank. Vecht je tegen de drank dan wordt dat een verbeten en moeilijk gevecht. Niet leuk. Terwijl vechten voor je nuchterheid kan leuk en ontspannend zijn.

 

Hanneke          

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hanneke je vecht voor je zelf , voor je eigen gezondheid .

 

Sterker nog je vecht in principe tegen je zelf , je vecht n.l. tegen je verkeerde genen in je eigen lichaam .

 

Je vecht tegen het snelgroeiend overwoekerend onkruid in je lichaam , wat je er nooit helemaal uitkrijgt .

 

Stapje 4 , 5 , en 6 als je die uitdiept vertellen je het .

 

Ik heb daar een mooi stukje voor me zelf , en mijn maatjes voor geschreven .

 

Heel misschien zet ik het hier op het forum nog weleens neer .

bewerkt door Ztiertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die stappen waar jullie het over hebben....komen die van de AA? Is dat iets waar je aan werkt, echt van 1 naar 12 of werkt dat niet zo?

 

Vechten voor je nuchterheid klinkt bij mij nog steeds als vechten tegen de drank, ik kan nuchter blijven door van de drank af te blijven of ga ik nu tekort door de bocht?? Zo voelt het voor mij iig. Vechten voor mijn eigen gezondheid klinkt voor mij al prettiger, en vechten voor keuzes misschien.

Drank domineerde steeds meer mijn leven! "Ergens wel of niet heen gaan omdat er wel/ geen drank is" of te lang blijven hangen en mijn drankgebruik boven anderen zetten DAT wil ik echt niet meer!! Ik denk dat ik dat steeds meer zie waar ik mee bezig was en dat is niet prettig, " ach.....dan blijven de kinderen toch op want het is zo gezellig hier en zij hebben het ook zo leuk!!" Maar eigenlijk dacht ik alleen aan het volgende glas en kwam de zorg voor de kinderen pas daarna, wel vreselijk om het zo zwart op wit te hebben staan. Nu is het niet zo dat ik tot ver na kinderbedtijd bleef maar toch wel zeker een uur of 2 langer dan dat ik gedaan zou hebben zonder drank. En als ik die keus zou maken voor de kinderen omdat ze het leuk hebben dan is dat o.k. maar niet omdat ik nog een glas wil en nog een.....

 

En wat fijn Arjan dat je het ook droog hebt gehouden en ook nog volgehouden, ook al heb je je zo nu en dan teruggetrokken. Prima toch, niet iedereen houdt van gezelschap en zeker niet van herrie om zich heen. Soms heb je verplichtingen, maar wel met mate. Je hoeft niet steeds lijfelijk aanwezig te zijn toch?

 

En inderdaad ietjefietje, ik zoek iets om te compenseren en dat mag dan van mezelf, wilde er vandaag mee stoppen maar dat is nog niet gelukt! Al wel wat minder. En inderdaad, iets leuks kopen is ook een goed idee want ik hou nu geld over.....;-)))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Drib idd. komen die stappen o.a. voor bij de AA , maar ook elders , en in andere situaties worden die stappen ( vaak ) succesvol gebruikt .

 

Het is echt niet verkeerd een klein beetje de inhoud daarvan te kennen .

 

Je kunt het dan toepassen zoals je zelf wilt .

 

Drib een bezoek aan de locale AA kost vaak maar een uurtje of soms 2 , ga er eens onbevooroordeeld kijken , wie weet heb je er iets aan ?

 

Kwaad kan het nooit toch , alcohol drinken , of het je aanbieden doen ze in ieder geval niet  :D  :D  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi dribbeltje, ik drink nu bijn 2 jaar niet meer, heb me aangesloten bij het jaarpact en datwas voor mij een goede zet. Jouw verhaal klinkt als het mijne, ik weet welke angst er is als eraan denkt om zonder alco te moeten leven.....nu na 2 jaar denk Ik k er niet eens mee

r aan, het is gewoon geworden , ik zoek nu een goede wijn uit voor vrienden en toast mee met een glas water... jij bent sterker dan de alco...doe het vooral vooor jezelf maar zeker ook voor je naasten...heel veel toytoytoy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed Dribbeltje, werk dan aan je gezondheid. Dat lijkt me ook een heel goede insteek. Beter dan de hele tijd zeggen: Ik wil niet drinken. Natuurlijk wil je niet drinken. Maar je kunt ook teveel in een kramp raken.

 

Ik probeer je ook maar wat te zeggen wat bij mij werkt. Maar het kan voor jou net effe anders liggen. Pik eruit waar je iets aan hebt en vergeet de rest.

 

Een hele goede dag.

 

Hanneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fofies, al 2 jaar alcoholvrij. Knap hoor!! En is het nu dan echt geen issue meer?? Nooit geen behoefte meer aan? Of ben je zoveel gezonder/ fijner mens geworden dat dat je 'drive' is?? Erg fijn om te horen dat het allemaal echt kan maar ik ben pas op dag 10 of zoals Hanneke zegt AL op dag 10!! Zolang ik de dagen nog tel zegt dat genoeg denk ik!!

 

Dat bezoek aan de AA stel ik nog maar even uit, een groep vreemde mensen daar loop ik niet echt warm voor, dan is dit toch wel heel veilig en tot nu toe haal ik er veel steun uit!! Heb het wel weer erg moeilijk............nog steeds erg last van hartkloppingen. Herkent iemand dat? Overdag gaat het wel maar als mijn kinderen eenmaal op bed liggen begint het. Ik doe dat natuurlijk zelf, zit natuurlijk tussen de oren maar ja.....ik ben kennelijk ( nog niet) in staat het te stoppen!! Eerst maar eens beginnen maar herformuleren, de negatieve klank overal uithalen.

 

Succes allemaal en bedankt maar weer!!

 

Dribbeltje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die hartkloppingen had ik ook Dribbeltje, en dat zat zeker niet tussen de oren!
Ik ben er ooit zelfs op nieuwjaarsdag mee naar de arts geweest, doodeng.

Nadat ik gestopt ben heb ik het nooit meer zo erg gehad, wel wat kleine

roffeltjes nog, en ook wel forse steken, ook best eng. Maar ik heb een scan

laten maken en alles was sterk en gezond. In de overgang was het ook erger,

dus een deel kan ook hormonaal zijn. Als je je zorgen maakt: ff checke!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...