Spring naar bijdragen

NU dan echt?


dribbeltje

Aanbevolen berichten

Drib wees toch niet zo bang voor " die vreemde mensen"  bij de AA , in principe zijn ze helemaal niet vreemd .

 

Zij zijn jouw spiegel , het zijn ervaringsdeskundigen waar je bij nood wat aan kunt hebben .

 

Ik ben al / pas 5 maanden droog , en afgelopen weekend was het vast op 1 of andere manier " fout" met me afgelopen als ik niet ff had kunnen bij janken / praten met mijn hele goede AA maatje .

 

Die me direct 1000% begreep , met me mee jankte etc. , zo vreemd 5 maand terug liep ik dus binnen bij " die vreemde mensen" !

 

Ze zijn mijn spiegel , mijn therapeuten , me uitlaatkleppen etc. 

 

Wees heus niet bang dat er wat naar buitenkomt , of wie je er treft .

 

Al tref je je werkgever er , dan heeft die hetzelfde probleem als u .

 

En zal u steunen , ach ik heb u geloof ik al een keer gezegd , de AA een borrel schenken ze er niet , dus kunt u er slechter vandaan komen ? :P  :P

bewerkt door Ztiertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik maak me er niet zo'n zorgen over ( de hartkloppingen) maar vindt ze vooral erg vervelend. Ik heb het wel eerder gehad maar dat was rond de tijd dat ik een burn-out had, mijn lijf wil dan niet meer stoppen en raast maar door omdat ik zelf niet tot rust kom en kennelijk niet weet hoe te ontspannen. Er moet altijd wel iets, zelfs leuke dingen moeten soms van mezelf waardoor de ontspanning die daarvanuit zou moeten gaan niet werkt. Ik ben eigenlijk altijd bezig, in mijn hoofd en anders wel gewoon met werk, waar dan ook! Rust nemen en niets doen mocht 's avonds op de bank MET die fles erbij en dan kwam ik ook echt tot rust ( gevoelsmatig dan). NU valt dat weg en blijf ik bezig. Achter de pc zitten op dit forum laat me al bijna schuldig voelen dat ik 'niets' doe! Althans niet iets zichtbaar in huis dan, moet zo aan het werk en vind dat ik dan een behoorlijk lijst afgewerkt moet hebben. Klinkt allemaal helemaal belachelijk natuurlijk, ik doe het allemaal zelf! Ik werk wel parttime maar daarnaast de zorg voor mijn kinderen waar ik vaak veel extra's voor moet doen omdat ze nu eenmaal een beetje anders zijn.

Waar ik al een tijdje aan denk is de vraag of ik ook AD(H)D heb, ik herken nl  veel ( diagnose heeft mijn dochter gecombineerd met ASS) en ben vanochtend begonnen aan medicatie die zij nog had liggen omdat ze inmiddels andere krijgt . Ik weet er inmiddels het eea van en weet wat het effect zou moeten zijn of niet en dan stop ik weer. Ik ga het max. 2 weken uitproberen. Uiteraard geldt voor mij  een andere dosering maar aangezien mijn man ook ADHD heeft ken ik de opbouw. EN ik mag er niet bij drinken, dat is dan weer een voordeel!! Ik stond gisteravond met een fles wijn in mijn handen en zat het al helemaal goed te praten ( althans ik deed een poging) maar ik heb hem terug gezet. Met hulp van mijn man want hij is idd blij dat ik niet drink!

 

En de AA, ik ben hier gewoon nog niet aan toe maar misschien maar eens voorzichtig informeren en kijken waar het is.........Ik geloof echt dat het veel goeds teweeg kan brengen maar die stap is me nog een te ver. Misschien vind ik stiekem dat ik daar toch niet hoor..........hardop zeggen moet ik eerst in mijn omgeving. Zelfs mijn man denkt nu nog dat het tijdelijk is, hij gaat ervan uit dat ik even een stap terug doe en doordeweeks niet wil drinken ( dat heb ik al heeeeeeeeeeeel vaak gezegd!!!)  en dat ik met de kerst wel weer een wijntje neem. Eerst tegen hem en dus eigenlijk tegen mezelf eerlijker worden dat dat er niet meer inzit omdat ik al lang bewezen heb dat er geen rem op zit bij mij. Natuurlijk zijn er tig momenten geweest dat ik wel stop met drinken maar altijd omdat ik nog ergens een verantwoordelijkheidsgevoel had jegens mijn kinderen niet omdat ik wilde stoppen! Mijn beeld van een alcoholist moet ik misschien bijstellen, ik zie mezelf als probleemdrinker en nog niet als alcohollist. Wat is dan eigenlijk mijn beeld? Iemand die de alcohol in de ochtend al nodig heeft, stiekem drinkt, verder is afgegleden, geen baan meer heeft, niet meer in staat is om voor de kinderen te zorgen, huur te betalen enz............maar ik kom er steeds meer achter dat dat niet klopt. Wilde ik het zo zien om mijn eigen drankgebruik goed te praten?? Ik denk het. Want ook ik waste soms mijn glas af ipv in de vaatwassen te zetten, als mijn moeder kwam oppassen de volgende dag,  dus hoezo niet stiekem?

 

Arjan, hoe is het met jou?? Wij lopen een beetje gelijk op toch? Dag 11 voor mij!

 

Dribbeltje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Dribbel,

 

Ik vind jouw verhalen, je motivatie en je bevindingen bijzonder herkenbaar. Het is een beetje alsof ik in de spiegel kijk. Net als jij heb ik me ook lang voorgehouden dat je pas een alcoholist bent als je, zoals een voormalige achterbuurman, de hele dag lam rondloopt en je volwassen kinderen boodschappen voor je doen: een kofferbak vol bier, een trosje bananen en een pak vla voor een week. Ik was geen alcoholist, ik was een probleemdrinker en dat is veel minder erg...

Nu ik niet meer drink (dag 9 voor mij, dus jij hebt al veel meer ervaring ;) ) merk ik dat de paar liter bier, aangevuld met wijn, zoete meuk of wat ik maar vinden kon toch wel heel veel deden met me. De kinderen op bed leggen 's avonds was voor niemand een feestje. Het ging me te langzaam. Ik wou er snel vanaf, naar mijn stoel, PC en een biertje. Op alle foto's van de afgelopen jaren heb ik een pilsje vast, en anders zie ik eruit als iemand die duidelijk niet fit is.

Je eigen omgeving inlichten en kijken hoeveel steun je daar al kunt krijgen is heel belangrijk. Op de dag dat ik besloot dat het genoeg was geweest, na de zoveelste volstrekt overbodige ruzie, heb ik me hier aangemeld, ben ik een alcoholdagboek begonnen en heb ik links naar alles gestuurd naar mijn vrouw en mijn psycholoog. Ik merk nog steeds dat met name mijn vrouw nog wel eens denkt dat we vast wel weer samen een wijntje drinken op de bank als dit lang genoeg geduurd heeft en ik ben gewoon heel eerlijk door te zeggen dat dat echt niet meer moet gebeuren.

Extra stokken achter de deur in de vorm van AA of andere hulp zie ik nog niet zitten. Het gaat goed nu, en ik heb niet zo'n behoefte om van een probleem een nog groter probleem te maken door overal aan de poort te gaan rammelen. Als het echt niet lukt kan ik altijd nog verder kijken.

 

terzijde: weet je zeker dat het verstandig is om de medicatie van je dochter te slikken? Het onrustige gevoel kan ook gewoon horen bij het niet meer drinken. De meeste middelen die voor ADHD-ers worden voorgeschreven kunnen dat effect ook nog versterken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 13 op vrijdag de 13de.......als dat maar goed gaat...... ;)

 

Arjan, vlg mij ben jij al een hele belangrijke stap verder dan mij. De link die je je vrouw hebt gegeven, ze kan dus alles meelezen begrijp ik en je hebt hulp van een psycholoog. Hoe is het voor haar om mee te lezen? Mijn man weet dat ik me aangemeld heb, of weet dat ik gekeken heb maar verder eigenlijk niet. Is dat oneerlijk of mag ik gewoon wat voor mezelf houden? Of wil ik stiekem er nog niet helemaal aan......alom twijfels maar ik ervaar hier steun aan en dat is nu even waar het mij om gaat.

En je hebt helemaal gelijk wb de medicatie, ik dacht er overigens al veel langer aan maar toen was het geen optie omdat ik dan moest stoppen met drinken en dat ging niet gebeuren natuurlijk. Maar ik moet mezelf eerst maar eens wat beter leren kennen zonder drank en kan in de toekomst altijd nog een traject ingaan. Ik ben dus na 1 dag ook maar weer gestopt!

Je schrijft 'als ik heel eerlijk ben moet dat echt niet meer gebeuren", lees ik daar ook enige twijfel of ben je echt vastberaden en overtuigd van het feit dat je nooit meer gaat drinken! Ik heb die twijfel wel, heb enige weken terug bij een wijnproeverij wat duurdere wijnen gekocht voor de kerst. Ik weet dat ik het niet moet doen maar zit nu al bijna dagelijks te bedenken of ik dan echt 1e KD een glaasje zal nemen. Dat zegt al genoeg over mijn verslaving natuurlijk maar een alcoholist ben ik niet..... :blush:

 

Succes maar weer het weekend, zondag is er kerstbijeenkomst met veel drank dus dat wordt een flinke uitdaging. Ik ga niet drinken!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Dribbel, ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik gewoon eerlijk zeg dat drank voor mij geen optie meer is. Mensen die nooit problemen met maat houden gehad hebben kunnen zich moeilijk voorstellen dat je het gewoon niet bij een enkel glas gaat houden. Ik zie als een berg op tegen de kerstdagen, maar drinken ga ik niet. 

Of je iedereen inlicht of niet is natuurlijk helemaal aan jou. Ik vond het nodig om aan mijn directe omgeving te laten zien waar ik mee bezig ben, zodat ze snappen dat ik iets doe aan het probleem waar ze allemaal last van hebben. Als dat bij jou meeviel is het misschien wel beter om niet alles te gaan vertellen als je daar toch al niet voor voelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is dat het wel, dat ik denk dat ze er niet zo'n last van hadden..............dat zal ik dit weekend eens gaan vragen. Mijn man geeft aan dat hij het fijn vindt dat ik niet drink en verder hebben we het dan niet meer over. Het is voor mij vast goed om te horen wat er nu precies niet fijn is aan mijn gedrag wanneer ik wel drink, zelf vond ik mezelf uitermate gezellig!!

Zondag de uitdaging aangaan in een grotere groep, mijn familie - drinken allemaal waarvan mijn vader ook al vele stoppogingen heeft gedaan - maar hier wordt eigenlijk niet over gepraat. Althans niet over het probleem zelf, het is een mededeling, zogenaamd om af te vallen maar daar zit meer achter natuurlijk. Mijn opa was ook alcoholist en mijn broer weet ook geen maat te houden. Dus wie weet maak ik wel wat los, hopelijk in positieve zin :).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken dit, de feestdagen waren bij stoppogingen altijd de bottleneck, want ja drank hoort er nu eenmaal bij als je wat te vieren hebt of niet dan?

 

Onzin! ik ken genoeg mensen die er een leuk feestje voor zichzelf van weten te maken zonder een druppel te drinken en de volgende dag weer vrolijk verder te gaan met het genieten van alles zonder beneveld rond te lopen.

 

Ook ik heb bewust mijn omgeving gemeld dat ik een probleem heb en dat ik daarom geen alcohol drink, de mensen die dicht bij mij staan weten dat alcohol het probleem is. De mensen in mijn omgeving heb ik verteld dat ik problemen met mijn gezondheid heb en dat ik daarom niet drink. Wat zij daar van denken moeten ze zelf weten, de ruimte gun ik hun.

 

Dribbeltje ik gun jou feestdagen waarin je de Alcohol de Baas bent, hoe? en wat? dat kun alleen jijzelf beoordelen. Je bent in ieder geval goed op weg met je 13 dagen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grappig, die hou ik er denk ik ook nog maar even in voor de mensen die wat verder van me af staan!!

Altijd een goede reden om niet te drinken, toch zo'n 150 cal. in een glas.......en dan op een avond, oepsssss, logisch dat ik met de jaren wat volslanker ben geworden! Wie weet levert me dat straks nog wat op, nu snoep ik veel teveel als compensatie!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, enorme behoefte aan suikers ineens. En dat terwijl ik eigenlijk bijna niet snoepte.....alhoewel .....vloeibaar ....dat dan weer wel, alcohol wordt omgezet in suiker toch? Proberen iedere dag wat te minderen en serieus op zoek naar gezonde alternatieven!

Heb het weer erg moeilijk vandaag, weekend is toch lastiger!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

precies.Gistcellen maken, als ze geen zuurstof ter beschikking hebben, ethanol van alles wat ze verbranden kunnen. Daar is niet zoveel industrieels aan. Aan suiker zelf ook al niet. Dat maken klanten voor je als ze water, CO2 en licht krijgen.

Maar goed, hoe je het maakt is hier niet zo zinvol. Hoe je het niet meer wil drinken is belangrijker. Ik heb alcoholvrije wijn gekocht om eens gezellig mee te kunnen doen met de rest. Druivensap is lekkerder, en 5 keer zo goedkoop...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gok dat dat meer een compensatie is voor het kwijtraken van een flinke hoeveelheid kilojoules per dag. Ik ben nog steeds geen liefhebber van zoetigheid, maar ik heet 's avonds laat nog even een stapel boterhammen met kaas en gebakken eieren, anders waai ik binnenkort weg ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vroeger vaak zat zelf " bimber"  gemaakt na oost europees recept , idd. had ik ook gist nodig ,(  rot )  fruit , maar zeker ook suiker .

 

Elke kilo suiker werd omgezet in een liter 100% alcohol  , dit ging met een distileerpijp , en een druk keteltje .

 

Als het klaar was , en afgekoeld kon je het naar behoefte van het procent gehalte  mengen met b.v. gewoon een lekkere vruchtensap .

 

het IMG_0010.JPG  is een keer ontploft , wat een ravage zeg .

 

En mijn hele arm verbrand door het kokend hete water , ik heb het daar na gelijk ook nooit meer gedaan .

bewerkt door Ztiertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of gewoon verkopen als schroot, met de koperprijzen van vandaag de dag heb je al snel een leuk zakcentje :D

 

Maar even ontopic, pfff ik kauw ook de nodige kilo's aan taart, chocolade en snoepgoed weg, terwijl ik voorheen alléén te porren was voor een hartige snack......we maken blijkbaar op de een of andere manier hetzelfde proces door..... :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad ging het mij meer om het feit dat ik blijkbaar ineens veel behoefte heb aan suikers in de vorm van snoepgoed, wat ik dan ook maar te pakken kan krijgen......Het valt me gewoon op, hoop nog steeds dat dit iets tijdelijks is. En Willem, ik at ook alleen hartige dingen toen ik nog dronk. Dat toen klinkt wel grappig, alsof het al heel lang geleden is maar het is pas dag 15. Ik ga dus net als Arjan week 3 in, dat klinkt ook wel weer leuk. Heb het vanmiddag overleefd en voorzichtig verteld aan mijn moeder, even tussendoor in alle drukte. Ze had al kasteelbieren ( mijn favoriet want lekker veel alcohol!) in de koelkast dus toen maar gezegd dat ik niet drink, ik was nog niet zover om echt te vertellen dat ik vind dat ik nooit meer moet gaan drinken. Het balletje dat ik opgooide werd niet ' opgevangen'. Weer een stapje verder in het proces, maar de trek blijft en nu doel ik op de drank. Ik zag de hele middag de kasteelbieren aan me voorbij gaan........het is wel een gevecht maar ik ben er nog steeds!!

Dribbeltje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt een goede smaak Dribbel!

En het grappige is dat je smaak, naarmate

je langer niet drinkt, nog beter wordt!

Goed gedaan vanmiddag :present::rose::present:

Ik kan me zo voorstellen dat de trek mede blijft

en je moeder dat balletje niet opving, er beiden

mee te maken heeft dat jij er nog niet aan toe bent

te vertellen dat je besluit definitief is.

je bent er blijkbaar zelf nog niet helemaal uit.

Niet erg hoor. Houd het per dag. dat is te overzien en

dat kun je. Heb je al bewezen.

Het kiertje van die achterdeur wordt dan wel kleiner

en op een dag, dat jij er aan toe bent, mag die deur dicht.

En dan kan het ook en wie weet blijft de trek, achter die deur!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Lady Jane, precies de juiste woorden!

Ik ben vanochtend weer extra blij dat ik niet gedronken heb want ben fit ondanks mijn verkoudheid.

En dat terwijl ik al jaren zeg nergens last van te hebben, er waren wel eens mensen in mijn omgeving die zich afvroegen hoe ik toch met met die fles per dag en weinig slaap alles bleef volhouden. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ook echt vond dat ik dt best knap deed. Heb nog nooit iets afgezegd omdat ik gedronken had, wel met een kater rondgelopen maar ik was er wel. Dit voelt toch echt wel beter, ik kende het verschil gewoon niet meer. Ga zo aan het werk dus tot vanavond maar weer.

Dribbeltje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is het stil.....jammer! Kijk ook wel iedere dag even op ditjes/ datjes maar ik merk dat ik niet zo goed ben in " prietpraat " , zo noem ik het even. Niet vervelend bedoeld. En om het bij te houden, ik ben niet In de gelegenheid op mijn werk te kijken en dan ineens weer ergens op te reageren , ik voel me net alsof ik maar zo ' inbreek ' in iemands gesprek. Het gaat zo snel, veranderen van onderwerp en dan kent iedereen elkaar aardig en kom ik daar tussen.

Hoe dan ook, lastig voor mij en erg zoeken nu...ik dacht dan maar te stoppen met het forum totdat ik gisteren eigenlijk wel vond dat ik toch wel een glaasje kon drinken. Heb het niet gedaan uiteindelijk maar heb de hele vond met hartkloppingen op de bank gezeten in gevecht met mezelf! Heb jullie dus echt wel nodig maar weet niet zo goed hoe ik dat het beste moet aanpakken. Vind ik begrip en voel ik me nog alleen, ligt natuurlijk geheel bij mezelf maar toch!

Dribbeltje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor Dribbel, dat is een heel

bekend fenomeen hier.

En als jij je liever hier uit, maakt helemaal

niets uit. Er lezen alleen wat minder mensen.

Op de D&D is het ook vaak rustig, maar dat

zijn dan net niet jouw schrijftijden blijkbaar.

Gisteren was dus een forse test voor je, maar je

hebt die doorstaan! :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose:

Toch maar blijven delen dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...