Spring naar bijdragen

zondag 10 december

stien

Aanbevolen berichten

Sneeuwwitje, met 'ze' bedoelde ik niet alleen alcoholisten, of mensen met een alcoholprobleem, maar mensen in het algemeen, die vinden dat bepaalde gelegenheden gezelliger zijn met alcohol. Eigenlijk hoor ik daar zelf ook nog bij hoor. Ik kan als ik nuchter ben observeren dat het eigenlijk helemaal niet zoveel gezelliger is, zelfs dat het soms helemaal niet gezellig is. Maar vaak voel ik me ook heel alleen op zo'n feestje, en erg saai. Daarom dronk ik ook altijd, als het maar even kon. Ik besef alleen nu wel dat ik mezelf al drinkend alleen maar voor de gek hield.

Mick, ik kan jouw ervaring met 1 op 1 contact niet goed delen. Nu moet ik zeggen dat het niet vaak voorkomt dat ik met iemand alleen een glaasje drink. Maar als ik dat deed, vond ik het meestal een frustrerende ervaring omdat mijn drinktempo veel hoger lag dan dat van die ander, waardoor ik of erg nerveus zat te wachten tot die ander zijn/haar glas leeg had zodat ik weer in kon schenken, of stiekem in de keuken dronk. Die spanning is nu voor mij weggevallen, dus ik kan gezellig met iemand een kopje koffie of thee drinken, of iets fris, zonder die spanning om door te willen drinken. Voor mij dus winst.

Kohtje, wat ben je aan het schilderen, of mogen we dat niet weten? Ik ben nieuwsgierig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 200
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Anna,
dat is het precies, ook mijn drinktempo ligt hoog, zeker de eerste paar glazen. Dan zou je bijna tegen de ander willen zeggen, mond houden, drinken.
Ik heb nu ervaren dat er een soort rust over mij heen gekomen is, want thee drinken is voor mij heel wat anders, nu heb ik een lagere drinktempo als anderen.
Ik betrap me er ook op dat ik vaak 's avonds nog op stap ben ofwel laat thuis kom (werk buiten beschouwing gelaten), voorheen kwam ik na 16.00uur eigenlijk niet buiten.
Het geeft mij een trots gevoel, zo kan het ook. Nu kan ik genieten van al die feestverlichting in het donker, voorheen zag ik het alleen bij daglicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Feestjes, verjaardagen. Een crime vond ik ze.
Wat wil jij drinken?... wat is er zoal?.....fris, biertje, wijn, daarmee hield het wel op.
Nou biertje dan maar.... Wat een zwak zooitje, dacht ik dan. Ik wil wodka...
Okee, biertje.... Eerste glas in één slok leeg. Bijschenken, was nog maar een half glaasje... Ook zo weg.
Mensen, praat toch niet zoveel, dóórdrinken... dacht ik dan..
O, heb je het al op? Nog ééntje?
Ach ja, ik had nogal dorst..lekker.
Herhaling van het voorgaande. Tjee, voel nog niks. Hoe kom ik in godsnaam deze tijd door?
Begin al te bibberen. Ten einde raad: mag ik nog een biertje?
O, wat was ik blij als we weer naar huis "mochten"... Gauw bijtanken tot de bibbers weer getemperd waren.. Verschrikkelijk.
Nu kan ik lekker naar een verjaardag of zo gaan, of weet ik veel waarheen zonder steeds op m'n horloge te hoeven kijken hoe lang we nog moeten.... en ik kan en wil gewoon deelnemen aan de gesprekken die gevoerd worden en het dan oprecht gezellig (of niet) vinden.

En ik let inderdaad ook op het drinkgedrag om me heen. En zie ook het verschil tussen mensen die bij wijze van spreken de hele avond met één glaasje wijn kunnen doen en zij die al in een mum van tijd hun eerste glas leeg hebben. Dat zijn er overigens nog heel wat, valt me nu op...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel herkenbaar jouw verhaal Kohtje. En het viel mij bij mijn laatste uitje ook op hoeveel mensen wel erg gretig dat eerste glas nemen, en dat zo leeg hebben. Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen er eigenlijk een probleem hebben, of daar tegen aan zitten. Ik herken heel veel in het drinkgedrag van een collega van mij. Op het laatste etentje ging ze zelfs zover de ober nog een keer te roepen om wijn in te schenken, terwijl iedereen eigenlijk al gestopt was met drinken. En ze had twee weken van te voren al uitgebreid alles lopen regelen, om maar niet te hoeven rijden. Ze was ook de enige die er bij herhaling bij mij op aandrong ook iets te nemen, omdat ze van voorgaande gelegenheden gewend was dat ik hetzelfde drinktempo aanhield. En toch zegt ze altijd dat ze alleen in het weekend, en bij gelegenheden iets drinkt. Kan dat, dat je het drinken onder controle kunt hebben, en dan toch zo gretig zijn? Ik kan er me niets bij voorstellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje, ik zorgde ervoor dat ik het nodige ingenomen had en dronk dan alleen spa. Moest altijd wel bijtijds weer opstappen, vroege dienst begrijpje? Ik heb me al jaren beperkt tot alleen thuis drinken, maar zonderde mijzelf wel af. Veel verjaardagen, feestjes heb ik afgezegd, moest dan 's avonds werken, en in sommige gevallen was dat ook zo.
Ik ben benieuwd naar mijn eerste alcoholvrije verjaardag, die zit er binnenkort aan te komen.
Ze bieden mij toch geen alcohol aan, want iedereen is gewend dat ik water drink. Maar ik vond het altijd vreselijk, die verplichte verjaardagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi

@marion
Nu je het zegt, het is waarschijnlijk wel zo want soms smaakt het eerste drankje me echt niet!! Ik ben wel een gastvrouw die direct 'bijtankt' als ik zie dat iemands glas leeg is, misschien door mijn eigen drankmisbruik?? Erg, hé!!

@kohtje
Ik begrijp wat je bedoelt maar van mij gebeurt dat dan later op de avond als iedereen al op z'n limiet zit en ik nog niet! Maar bibberen heb ik nog nooit gehad en ook niet snel naar huis gaan want ik wil dan ter plaatse blijven om nog eentje te drinken! Verschrikkelijk moet dat geweest zijn voor jou, zeg!!

@anna
Heb je al met die collega gepraat over jouw en (eventueel) haar probleem? Het lijkt mij ook dat er iets aan de hand is !! Ik heb wel een broer die op een feestje ferm uit de bol kan gaan maar thuis als een droge stengel in de woestijn staat!!

@stien, wanneer is jouw verjaardag? De mijne zit er ook aan te komen!!
Groetjes van knuffie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo zie je maar dat verjaardagen en feestjes gezellig of ongezellig kunnen zijn ongeacht of er nou wel of niet gedronken wordt.

Anna, ik ben met een klein schilderijtje bezig waarop voornamelijk grassen en blaadjes voorkomen en een vlindertje. Het geheel tegen een achtergrond van blokjes en een voorgrond van eveneens blokjes, maar deze zijn golvend. M'n vrouw is momenteel in de vrije uurtjes die ze heeft een website voor me aan het bouwen. De eerste resultaten heb ik mogen bekijken en ik denk dat het mooi wordt. Maar er zijn nog wat werken die ik moet fotograferen en het inscannen en bijwerken van al die foto's neemt ook nog de nodige tijd in beslag. Wie het leuk lijkt wil ik -als ie klaar is- wel het adres geven zodat je eens een indruk kunt krijgen van wat ik hier allemaal in elkaar zit te fröbelen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een vriendenkring om me heen, die even snel drinken als ik, dus 1 op 1 gaat vrijwel even snel. Ik drink alles snel, thee, fris, alles... Ik klok het meestal zo achterover. Ik gooi eerst mijn mond vol en dan begin ik pas te drinken. 3 slokken in 1. Herkenbaar?

Ja, vreselijk...die trage gastvrouwen... frustrerend. Beter om dan niet te drinken, want daar schiet het toch niet op. Kon er zelfs bijna een beetje boos over worden en thuis konden we er dan ook nog lekker over na klagen. Vond het dan ook bijna altijd ongezellig bij die mensen, wanneer ik in mijn drinkfase zat dan. Nee, ging dan liever naar mijn drinkemaatjes. De 1 nog niet leeg, of de ander staat er al.

Ik zie dit belachelijke gedrag. Ook dan. Dat is ook vaak zo vervelend. Ik zie het / mijn domme gedrag en toch "blijf" ik er zo nu en dan in trappen.

@kohtje:
Ja, ik ben heel benieuwd naar jouw werk en jouw site.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kohtje, ik wil graag het adres van je site hebben ja. Ik ben heel benieuwd naar je werk. Ik probeer me iets voor te stellen bij die voor- en achtergrond van blokjes. Is je werk een beetje surrealistisch (of hoe noem je dat)?

@Knuffie, nee, ik praat met mijn collega's en anderen niet over mijn alcoholprobleem. Ik heb het met deze collega een keer gehad over een wijntje drinken, omdat mij was opgevallen dat zij dat wel lust, en zij had natuurlijk van mij hetzelfde opgemerkt. Ze was kennelijk blij niet de enige te zijn. Maar ze beweert dus dat ze alleen in het weekend en op feestjes iets drinkt, en niet door de week als ze moet werken. Ze geeft ook wel toe dat ze op een feestje nogal lollig en aangeschoten kan worden. Ik kan niet beoordelen of het klopt, maar als dat zo is vind ik het knap.
Ik dronk trouwens op feestjes of etentjes ook vaak helemaal niets, of maar één glas, omdat ik moest rijden. Alleen als ik vervoer had kunnen regelen (en dat kwam niet zo vaak voor) dronk ik. Die gelegenheden waarna ik zelf moest rijden waren helemaal een bezoeking. Ik zat echt op hete kolen om naar huis te gaan en me vol te laten lopen.

@Stien, ik heb dat boek hier ook liggen, had ik toen meteen besteld. Maar ik ben er nog niet aan toe gekomen. Ik kom meestal alleen in mijn vakanties aan lezen toe. En op het moment zit ik ook nog vrij veel van mijn schaarse vrije tijd op het forum (ik ben nu eigenlijk aan het strijken).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer ik niet drink, vind ik het vaak weer leuker bij die "slechte" gastvrouwen, want daar gaat het dan vaak meer om het gesprek en bij de "goede" gastvrouwen vind ik het dan minder leuk of misschien ook best wel moeilijk. Maar deze laatste zijn veelal wel mijn vrienden. Hier ga ik al jaaaaren mee om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...