Spring naar bijdragen

Dinsdag 12december


Rudy

Aanbevolen berichten

Goedemorgen lieve mensen, pijn in de mond is hier beter op zijn plaats.
Ik heb voorzichtig mijn bovenlip opgebeurt om naar het resultaat van de operatie te kijken en het spiertje waaraan mijn lip vast zit is helemaal weggesneden.
Kan nog wat worden met een stevige tegen wind, waait mijn lip voor mijn ogen!!!
Over dit thema zou ik vroeger angsaanjagende scenario's kunnen bedenken.
De eerste pijnstillers en bord beschuitenpap zit er weer in.

Ik durfde het leven niet op mij af laten komen.
Voorbeeld:
Moest ik b.v een vergadering voorzitten was ik daar een week van te voren mee bezig.
Ik woog de vragen af en vulde de antwoorden alvast in zodat ik niet met een mond vol tanden kon komen staan, want iets niet weten of een vraag kunnen beantwoorden was mijn grootste angst.
Ik was bang voor dom te worden versleten.
De angst van vroeger van tafel geveegd te worden zat er nog goed in.
Ik verzon op voorhand voor elk moeilijk moment een scenario dat meestal eindigde in een panieksituatie en de drank vloeide rijkelijk omdat ik bang was gek te worden.
Op deze manier probeerde ik mijn leven vóór te zijn.

Eenmaal bij AA begreep ik in het begin de bedoeling niet van de 24uurs gedachte.
Totdat het kwartje viel en ik ging beseffen dat ik ook niet verder dan 24 uur moest Denken.
Het waren mijn gedachten die met mij op de loop gingen en steeds weer probeerden alle problemen die op mij af kwamen vóór te zijn omdat ik niet met het conflict kon omgaan en ik ben gestopt met het verzinnen van allerlei scenario's..
Ook mijn perfektionisme had te maken met het uit de weg gaan van confliktsituaties.
Bang om te falen.
Angst voor de straf, angst voor de pijn.
Ik probeerde de pijn die het leven regelmatig doet, uit de weg te gaan.
Ik kon die pijn niet meer verdragen.
Het was de pijn uit mijn kindertijd.

Door de confrontatie aan te gaan ben ik geleidelijk aan mijn angst kwijt geraakt.
Iedere probleem situatie is opnieuw een circeltje van de angst doorbreken.
Angst is een uitdaging geworden.
Zonder risico's te nemen is het leven maar saai..

Allemaal een fijne dag toegewenst.

GroetRudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 156
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemorgen Rudy,

Je bent er vroeg bij. Ik hoop dat het vandaag steeds beter gaat met je mond. Sally, ik hoop dat het met jou ook beter gaat, ik heb aan je gedacht.

Vandaag een iets minder drukke dag dan gisteren, niet extra lang werken, maar wel een verjaardag vanavond. Ik moet zaterdag een beschermengel hebben gehad, die me vertelde dat ik mijn drank weg moest doen. Ik had ontzettend veel zin in wijn gisteravond toen ik thuis kwam, en als die er nog gelegen had, denk ik dat ik het gepakt had. Maar het was er dus niet meer. Het wordt me steeds duidelijker dat vermoeidheid waarschijnlijk toch mijn grootste valkuil is. Het vervelende is, dat je niet altijd kunt voorkomen dat je moe wordt, dat je een lange en drukke dag hebt. En dat op zulke momenten de rationele argumenten tégen drinken toch naar de achtergrond geschoven worden. Voorlopig dus maar niets in huis hebben, en als ik bezoek krijg alles nadien meteen weg doen. Onverwachtse visite heeft dan pech. Toch hoop ik ooit een keer gewoon alles in huis te kunnen hebben, en bezoek gewoon te kunnen bedienen, zonder dat ik bij tegenslag alles zelf opdrink.

Allemaal een fijne dag.

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Zo weer een dag vol frisse zin.

Gisteren even moeilijk gehad bijna bij de slijter naar binnen gegaan om een fles whisky te halen en die burgemeester te maken, stom want thuis staat nog een en ander in de kast. Gelukkig mezelf kunnen dwingen naar huis te gaan, dus "still going strong".

En of ik een keer op m'n plaat ga, ik hoop het niet, maar zeg nooit nooit. Gisteren bijna, maar na overweging van jullie ervaringen nee kunnen zeggen. Een kwartier later thuis was de trek gelukkig al weer grotendeels verdwenen en de rest van de trek kunnen wegdrinken met Spa Rood. Nu blij dat ik niet heb toegegeven aan de verleiding. ben weer fris en fruitig op het werk aangekomen. We gaan weer voor een nieuwe droge week, nog 4 nachies slapen en het is alweer weekend, vier ik m'n verjaardag. Wordt nog lachen.

Luitjes sterkte vandaag en houdt het droog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedevandaag.

Anna, moe worden kun je niet voorkomen, dat klopt, maar je zou iets moeten vinden waar je je prettig bij voelt als je moe thuis komt. Lekker lui op de bank ploffen met een krantje, boek of tijdschrift of zo, in elk geval iets waar je van jezelf op dat moment ook aan mág toegeven. Niet je verantwoordelijk voelen voor bijvoorbeeld je zoon(s) die nog moet eten of zo. Hij is oud genoeg om zelf wat te maken, en als je toch wilt zorgen voor een maaltijd, roep dan eventueel hulp in of zeg dat het allemaal wat later wordt. Maar je vermoeidheid en tegenzin (en daardoor dus zin in een wijntje) wordt alleen maar aangewakkerd door het idee nog zoveel te móeten.... Terwijl je ook al de hele dag hebt móeten werken.... Iedereen heeft recht op moe zijn en iedereen is het ook wel eens. Maar bijna niemand geeft zichzelf de tijd om daar aan toe te geven. Terwijl dit toch een van de belangrijkste onderdelen van zelfzorg is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O, o, Zeeman,

Wat sta je ineens te wankelen. Still going strong, zeg je. Maar het klinkt bijna wanhopig. Ik hoop van harte dat je voor jezelf helder hebt wat je allemaal gewonnen hebt en ook dat dat in een flits weer allemaal weg kan zijn. Weet je nog steeds niet wat er nu veranderd is de laatste tijd? Wat was in de eerste weken de motivatie? Je zei dat je gezin anders naar je ging kijken toen ze doorhadden dat je serieus gestopt was. Je voelt je frisser en fruitiger. En toch is er iets... Rudy en BamBam zeiden het gisteren ook al... het lijkt of je je aan het voorbereiden bent op een terugval, of liever gezegd, je weet het al maar je bent ons aan het voorbereiden op je terugval... en dan ook je verjaardag nog, komend weekend. Gaat het dan gebeuren Zeeman?

Bezorgde maar vriendelijke groet,

Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Koh en andere "bezorgde" forumleden

Bijna wanhopig, valt gelukkig mee al moet ik toegeven dat ik gisteren stond te twijfelen. heb dit moment ook bij tactus beschreven en deel het ook met jullie.
Heb dit thuis ook aangegeven bij vrouw en kinderen. Ze zijn nu ondertussen allemaal op de hoogte gebracht en steunen me geweldig, dus ook daar put ik motivatie uit en zij tikken me hardhandig op de vingers mocht ik de fout ingaan. En zoals ik reeds eerder schreef, jullie verhalen en ervaringen probeer ik zoveel mogelijk voor ogen te houden, want ik weet voor mezelf dat ik er nog niet klaar voor ben. Vrienden voor het weekend heb ik al ingeseind dat ik gestopt ben met drinken, dus mocht ik tijdens hun bezoek de fout ingaan komt me dat met veel hoongelach duur te staan. Het zijn dan ook vrienden die ik al ruim 20 jaar ken en eentje zelfs 30 jaar.
Dit alles gedaan om een stok achter de deur te houden.
De valkuilen zijn allen zo zichtbaar. Net als Anna schreef, was ook ik gisteren moe en futloos en bijna de fout ingegaan.
Maar gelukkig weet ik dat de steun van m'n gezin, m'n vrienden en jullie op het forum me motiveren om vol te houden.
En mocht ik onderuit gaan zal ik dit ook eerlijk opbiechten, maar ik ben het niet van plan. Daarom m'n naaste kring van familie en vrienden op de hoogte gebracht.

Ben echt blij met jullie steun en bezorgdheid, ook dat is een bron van motivatie: "jullie niet teleurstellen en medestrijders moreel steunen".

Nogmaals, betere therapeuten en motivators zijn haast niet denkbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeeman,

Dat een grote kring mensen om je heen op de hoogte is van je stoppen met drinken is mooi. Mocht je dan zelf even het spoor bijster raken dan word je daar hoogstwaarschijnlijk wel op gewezen. Neemt niet weg dat je het zelf toch moeilijk kunt krijgen. Ik wens je -samen met al die mensen om je heen- in elk geval toch alvast een hele fijne en -voor jou- droge verjaardag. Ben je vrijdag, zaterdag of zondag jarig? Kunnen we voor jou ook gaan zingen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koh,

Volgende week dinsdag jarig, wel hard zingen, begin een beetrje doof te worden, wat zeg je ?? ;)

En al die mensen erbij betrekken is inderdaad als een stok achter de deur bedoeld. En het moeilijke moment, ja daar zal ik zelf mee moeten leren omgaan, is niet hun probleem maar de steun en begrip is er in elk geval.
Vandaag trouwens beter in m'n vel dan gisteren, zit zelfs kerstliedjes mee te fluiten. Nog steeds een van de voordelen van niet drinken, 's morgens om 09:00 zitten te fluiten en het naar je zin hebben.

Nogmaal dank voor je bezorgdheid, waardeer ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ferry,

Dank je, we gaan ervoor.
Maar ook hier geldt: "Elk nadeel heb z'n voordeel". Weet nu eindelijk ook wat de meeste andere Forumleden hebben doorstaan, die ervaring had ik nog niet, kwam wel effe raar over. Dacht dat ik daar geen last van had, maar dus toch. Weer een ervaring / gevoel rijker. Al is het geen prettig gevoel. Houd mezelf de voordelen van het niet drinken voor ogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Zeeman en alle anderen,

Hou vol !!

De valkuil zit in je denken en niet in een situatie....

Maak gebruik van het forum....

" B. Waarschijnlijk kan geen menselijke kracht kan ons verlossen van ons alcoholisme" AA BB page 62

Meditatie kan ook hulpvol zijn...wat mij helpt als ik het moelilijk heb met mezelf (spanning , frustratie en angst) is me te concentreren op mijn ademhaling....bewust ademhalen....en de gedachten te laten voor wat ze zijn...en er niet op in gaan....meerdere malen per dag...maar ook hier geldt weer discipline...blijven doen...mijn ziekte zal er alles aan doen om er voor te zorgen dat het onrustig in mijn hoofd blijft...maakt niet uit dan ..blijven doen...dit kun je ook toepassen voor trekmomenten...(al zou ik zeggen tegen iemand in AA gelijk bellen met een lotgenoot !!) en het melden op het forum dat je trek hebt voordat je gaat drinken...dan neem je de kracht eruit....meditatie is kontakt maken met je Hogere Bewustzijn / God... en dat Bewustzijn is oneindig sterker dan mijn mentale vermogens....

En mocht je je terugval al stiekem in je gedachten gepland hebben (wat helemaal niet het geval hoeft te zijn!) je kunt altijd je gedachten weer veranderen...wees eerlijk en neem jezelf niet in de maling...

Ik heb een aantal stukjes gelezen over de komende feestdagen.....wat inderdaad een van de mooiste excuses is om te drinken!! Waanzin dus... drank is voor mij geen feest meer....als dat ook jou realiteit is dan weet je wel beter maar dat is nog geen garantie om niet drinken want de meesten van ons hebben een erg slecht geheugen als het gaat om terug te denken aan de meest afschuwelijke momenten wanneer dronken en de weg kwijt en de schade die het heeft aangericht in onze omgeving en bij onszelf...maak een lijstje wat alcoholgebruik allemaal kapot heeft gemaakt en wees uitgebreid en eerlijk..besteed elke dag bewust een kwartier aan deze oefening de rest van december en begin januarie...verheug je je al op het feestje ? Ik las ook iets over tradities...ook een schitterend excuus om te drinken....alsof ik iemand pijn doe door niet mee te drinken op oudejaarsavond hahaha....wat een onzin..hahaha en mensen die toch willen drinken zullen het gewoon doen...deze oefeningetjes kunnen alleen helpen als je echt wilt...maar dan nog kan het zwaar zijn...blijf doorgaan..

Ik wens iedereen een hele fijne dag en succes met alles wat je wil bereiken ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza

Zelf beoefen ik al een paar jaar Tai Chi en Chi Kung. Oude Chinese sport / meditatie. Inderdaad de energie die je vanuit je diepere binnenste zelf oproept is menig maal sterker dan het oppervlakkige mentale bewustzijn. Ook hier haal ik de nodige rust uit.
Gewoon de rust in jezelf zoeken is heel waardevol en een goede medicijn, niet alleen tegen de drank maar tegen alle dagelijks voorkomende stress.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiesmorgens met z'n allen,

De tweede refusal zit er in. Het had eigenlijk de derde moeten zijn want ik zou zaterdag onder begeleiding van die 'vriend' de eerste nemen. Nou da's niet gelukt want meneer had weinig ondersteunends te bieden. Zijn eigen trek was te groot denk ik dus het is de hoogste tijd om deze vriendschap opnieuw te waarderen.
In ieder geval, ik heb me deze keer niet uit het veld laten slaan en ben gisteren begonnen en kan jullie vertellen, met hetzelfde optimisme als 2 maanden geleden. Heb ut lesje wel geleerd de afgelopen maand, mijn trek was heviger en ontembaarder dan sinds lange, lange tijd en ik was schijnbaar niet bij machte om door die tweede dag heen te komen een maand lang. Maar m'n kerstvakantie naderd en ik wil alles! behalve mezelf 24 uur per dag een slag in de ronde zuipen.
Dus, we gaan er weer voor. Ik heb trouwens gisteren teleac gekeken, over minder drinken. Ik herken me daar totaal niet in, ik zou dat niet kunnen zeg, op die manier drinken. Hoeveelheden afspreken en dan nog een marge ook! Bij mij is het alles of niets, ik ben geen probleemdrinker, allang niet meer. Ik ben een alcoholist, dat heb ik er wel van opgestoken van die aflevering zeg.

Zeeman, oh Zeeman, je zit in je 5de week nu is het niet? Ik ben voor gaas gegaan in m'n 5de week. Net als jij had ik geen noemenswaardige moeite met de eerste 4 weken, en daarna begon de twijfel, de gevolgen heb je kunnen volgen. Ik zou zeggen, als je leven, je gezondheid, je respect en je eigenwaarde je lief is, blijf ervan af! Ga jezelf niet testen, blijf je lange termijndoel voor ogen houden: gezondheid en liefde van je naasten! Drank voegt niks toe, ja schijngezelligheid waarin je blind en doof bent voor de noden van anderen. En smorgens de kater en schuldgevoel.

Lieve, lieve Anna, ook al was ik niet aanwezig meer op het forum, ik heb aan je gedacht, en je mail heb ik uitgeprint. die mail waarin je verteld dat je voorzorgen hebt genomen terwijl de gremlins om je heen jagen. Mijn voorbeeld...

Ik klink strijdbaarder dan ik me voel maar he! Ik ben ervan overtuigd dat m'n vechtlust weer onder handbereik is.
Lieve groetjes van mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Catootje,

Ik ben blij dat het er naar uitziet dat je de cirkel van drank opzoeken weer doorbroken hebt. Hopelijk is je afzet dit keer groot genoeg om er voorgoed uit te blijven.
Jammer van die vriend, steun is wel fijn, maar je zult het toch in de eerste plaats voor jezelf moeten doen. Ach, dat weet je ook wel. Dat de strijd tegen alcohol een eenzame strijd is zolang ie duurt... een gevecht met jezelf. Zodra je weer op weg bent komt de vechtlust hopelijk ook weer terug, de zelfonderzoeksdrang..
Ik wens je veel overtuiging van jezelf en succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag allemaal,

De laatste dagen heb ik veel meegelezen en leer veel van de gedachten die jullie met elkaar uitwisselen.

Ik ben nu 3 weken gestopt. In het begin was ik vreselijk somber, liep te ijsberen in huis, liep tegen de muren op. Piekeren. Sinds een week gaat het beter.

Wat ik even kwijt wilde is dat je naar mijn mening als je serieus bent over stoppen met drinken, je familie en vrienden en het liefst zefs ook alle anderen om je heen moet vertellen dat je niet meer drinkt.

Zeeman, ik denk dat dat een hele goeie zet is geweest!

Om mij heen weet iedereen het, en dat is een enorme stok achter de deur.
Alleen mijn goeie vrienden, ouders en zus weten hoe het echt zit: dat ik echt teveel dronk en dat ik hulp heb gezocht. De rest vertel ik simpelweg dat ik me voorgenomen heb 2 maanden niet te drinken. Als ze vragen waarom zeg ik dat ik vond dat ik teveel dronk, en van die gewoonte af wilde. Niemand kent me als alcoholist, dus iedereen vat het op als 'o, die wil gezonder gaan leven, wat goed'. Ik krijg zelfs van de meest vage kennissen nog reacties als 'wat goed zeg' of 'zou ik ook eens moeten doen'. Vervolgens kijkt niemand er gek van op als ik spa in mijn hand heb, en krijg ik niet meer automatisch een biertje in mijn hand gedrukt maar vragen mensen eerst wat ik wil drinken.

Zonder die stok achter de deur zou ik het niet redden.

Ik las een paar dagen geleden een opmerking van iemand hier op het forum die smoezen ging verzinnen als er bezoek was. Zo van 'ik voel me niet zo lekker, daarom drink ik niet'.
Ik denk dat je als je dat doet, je voornemen niet serieus neemt. Dat kun je toch niet volhouden zo? Dan houd je jezelf voor de gek.

Kunnen we niet afspreken dat iedereen die dat nog niet heeft gedaan, deze week eerlijk is tegen zijn of haar omgeving?
Ik bedoel dus niet dat je iedereen over je problemen zou moeten vertellen, maar zoals ik gedaan heb, gewoon sterk zijn en vertellen dat je niet meer meedoet met die gewoonte alcohol te drinken. Gewoon omdat je daarvoor gekozen hebt. Omdat het ongezond is. Omdat je er geen zin meer in hebt.

Doen?!?

En als iemand van jullie dat niet wil doen, wat zijn daar dan de redenen voor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedendag allen,

Still going strong! Met mij gaat alles uitstekend. Ik heb het gevoel dat de anti-deppresiva die ik slik echt beginnen aan te slaan. Ook het anti-trek middel wat ik gebruik lijkt goed te werken. Zaterdag naar de discotheek geweest en ook niet de minste neiging om te gaan drinken en toch een leuke avond gehad. Als je dan sommige van die lamme gasten ziet krijg ik echt medelijden en ben ik toch ook wel trots op mezelf.
By the way, elke keer als ik naar de homepage van ADB ga zie ik de voordelen van het gebruik voor mijn neus. Ik weet dat ze wel zo af en toe een nadeel noemen, maar ze lijken toch voornamelijk voordelen te weten, niet echt motiverend. Ik kan niet direct een mailadres vinden waarmee ik ze hier op kan wijzen. Als ze nog wat nadelen willen weten moeten ze het maar zeggen, ik ken er nog wel een paar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marieke,

ik heb die anti-depressiva wel pas gekregen toen ik al 9 weken abstinent was. Volgens mij is dat ook de volgorde die huisartsen wordt opgedragen te volgen, eerst een aantal weken droog staan, om te kijken of de problemen zo overgaan, zo niet dan is er de mogelijkheid om anti-depressiva te gebruiken. Dit om een alcohol-depressie van een andere te onderscheiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer even. Kohtje, je hebt gelijk met je reactie dat ik me niet zo verantwoordelijk moet voelen als ik thuis kom. Mijn kinderen verplichten me ook niet om meteen eten te koken en zo, het probleem is dat ik het me zélf verplicht. Er zijn altijd 1001 dingen die ik moet doen, van mezelf, en ik kan niet rustig op de bank ploffen met een krantje of een boek, zolang ik het gevoel heb dat ik nog vanalles moet. Ik ben me er ook wel van bewust dat ik meer rust in mijn lijf en mijn hoofd moet krijgen, maar dat is heel moeilijk.

Cato, fijn dat je met de refusal bent begonnen, dat is een hele opluchting. Heb je ook voorzorgsmaatregelen genomen? Zoek de vechtlust op, en hou hem vast meid.

Zeeman, geen terugval inbouwen hoor. Hou je aan je voornemen, schreeuw van de daken dat je niet drinkt, zodat je je wel aan je eigen afspraken moet houden.

Marieken, wat toevallig dat je het hebt over eerlijk zeggen dat je niet drinkt. Toevallig staat de kamer naast mijn kantoor op het moment vol met dozen en flessen wijn (onder werktijd geen probleem), bedoeld voor de komende kerstdagen en kerstpakketten e.d. Ik besprak vanmorgen met mijn collega dat ik hoop iets anders dan flessen wijn als kerstgeschenk te krijgen, en ik heb daar bij gezegd dat ik geen wijn meer drink (kreeg wel een beetje een wee gevoel in mijn maag toen ik dat zei). Ik kreeg er geen vragen over, ze weten dat ik veel hoofdpijn klachten heb, en ik drink ook al een poosje bij uitstapjes niets. En ik hoop natuurlijk echt iets anders te krijgen dan wijn, iets waar ik wel iets aan heb. Als ik wijn krijg moet ik alleen maar proberen er weer vanaf te komen.

BamBam, ik ben hard aan het werk hoor. En ik probeer ervoor te zorgen dat ik straks niet té moe ben, valkuil weet je.

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...