Spring naar bijdragen

Vrijdag 21 september

BamBam

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 185
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Wat ben je vroeg Bammetje!

Ik las afgelopen weekend dat een Japans onderzoek aantoont dat vroeg opstaan ongezond is. Kan ik op dit moment volledig beamen.

Aan Inayat Kahn: je hebt ook weinig andere keus, als je nergens anders kracht vandaan krijgt, dan het in jezelf te vinden. Soms benijd ik degenen die kunnen geloven in een hogere macht. Hier is het alleen me, myself and I, en dat is soms niet veel.

Maar hé, vandaag drink ik niet, en dat betekent dat ik mezelf wel helemaal heb!

Een fijne dag allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Good morning, BamBam en Femmy,
Inderdaad Bambam, WAAROM zou je willen drinken.... zeeeeeeeer onnodig.
Femmy die griep van jou is wel hardnekkig. En je hebt ook al een tijdje koort, ben je nu bij de dokter geweest. Inderdaad beter 'gewoon' ziek dan die ellendige katers. DAT is wat me moeten onthouden.
De ochtende zijn het fijnst. Fris en fit zijn, daarna zakt dat wel weer af.
Heb er wel zin in vandaag, maar het is inderdaad harstikke koud.

We gaan op reis: ... heb nog ff bijgelezen. Safi, die bus van jou ... dat biedt nog meer mogelijkheden, haha, wel ff verzekeren. Dus een auto van Haddock en de bus van Safi!
Ik heb gewoon zin om te GAAAAAN!!!!! Ga straks ns surfen kijken of ik wat kan vinden, ik MOET ERUIT!!!!!!!! Maar VANDAAG DRINK IK NIET, vast besluit zojuist genomen.
Doen jullie mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vertel mij wat Anna! En dan weet je nog niet eens hoe vroeg ik al wakker was, pfffff.
Tja, dat piekerhoofd dat draait maar door. En ik had het vreselijk warm vanacht en en er was een mug irritant aan het zoemen. Nou ja, heb ik lekker veel tijd om allerlei dingen te doen waar ik geen zin in heb maar die toch nog 'moeten'. Heerlijk dat uitstel gedrag.

En al voelt het soms niet als veel Anna, je HM ben je toch ook zelf. En je drinkt al meer als een jaar niet en dat is ook Kracht!

Gister bij de AA had er iemand gedronken die net een jaar droog stond. Net zn penning gekregen, gaat op vakantie met zn gezin en boem, huppakee, 1 dag flink doorgehaald. Gelukkig kwam hij wel weer naar de groep maar het blijft zonde. Hij zei nog tegen ons dat we er niets aan mistten want dat gezuip was helemaal nix. Het houdt mij idd geval alert. Ik ben er nog lang niet en ik ben en blijf altijd een alcoholist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben geen HM BamBam, ik ben gewoon ik. Ik geloof er niet in dat er in mij iets schuilt dat verder, hoger of dieper gaat dan mezelf. Als ik mezelf overtref, dan is dat gewoon een vermogen dat ik al had, maar niet eerder ontdekt heb. Dat kan ik geen HM noemen.

Het is mijn diepste overtuiging dat een mens niet meer kan zijn dan wat hij in aanleg altijd al geweest is. Waarmee ik niet beweer dat men zichzelf ooit volledig kan kennen.

En nu moet ik vliegen. Doei!

Aanpassing: ik geloof wel dat een mens minder kan zijn dan zijn talenten, namelijk als hij/zij ze niet ontdekt en gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Femmy: beterschap, ga maar eens echt uitzieken.
Ik heb met mijn routine van hardlopen, bewust ontspannen veel water en warme melk de slaap weer kunnen vatten. Goed geslapen maar nu opvallend moe, ga zo 2x 3 uur in de thuiszorg werken. En last but not least ook vandaag ga ik niet drinken. En wens iedereen de kracht om het ook vandaag weer voor mekaar te boksen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Môgge!

Wow, wat een diepgang op de vroege morgen! Vliegende start, heet dat geloof ik...
Ben het wel met Anna eens. Als ik al een HM heb dan is dat de (nee, niet Dé!) bank, en mijn BigBook heeft de titel Hypotheekakte (bah, flauw grapje eigenlijk...). Voor de rest ben ik vrij om mijn eigen beslissingen te nemen en me daar wel of niet aan te houden.

quote:

Het is mijn diepste overtuiging dat een mens niet meer, maar ook niet minder, kan zijn dan wat hij in aanleg altijd al geweest is. Waarmee ik niet beweer dat men zichzelf ooit volledig kan kennen.

Die uitspraak vind ik erg interessant, ik wil daar nog eens goed over nadenken. Dit raakt voor mijn gevoel begrippen als talent en doorzettingsvermogen, maar ook iets als predestinatie. Ik kan mij er niet in vinden dat de kwaliteit van mijn leven al bij voorbaat bepaald of beperkt zou zijn. Maar goed, dat is waarschijnlijk een iets te voorbarige gevolgtrekking. Nog even doorfilosoferen...
Ah, Anna, je hebt je berichtje aangepast. Ik denk nog even verder over de bovengrens.

Nou, Blacky, wat is dat nou, je vakantie gaat niet door? Dan is het echt slecht nieuws... ik hoop voor je dat het meevalt!

Femmy, uitzieken, dat is het enige wat je kunt doen. En straks niet zeggen "ach het kan wel weer" als je nog half gammel bent, nee, UITzieken. Anders krijg je een klap na, zo werkt dat nou eenmaal.

@ iedereen: hou vol, en hou het droog. Sterkte! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,
Het berichtje wat ik net typte, is weg....GRRRR. Opnieuw dus maar, het was inmiddels al niet meer actueel omdat er meer reacties zijn gevolgd.

Femmy,
ik had een heel verhaal aan je typt, nu houd ik het wat korter: uitzieken en neem de tijd ervoor. In deze snelle maatschappij moeten we altijd maar snel, snel alles doen en dat geldt ook voor ziek zijn. Dus gaan we maar door en negeren de signalen.
Misschien naar de dokter voor de geruststelling??
Sterkte!

Blacky,
ik hoop dat er betere berichten volgen. Je verdient juist een lekkere vakantie! Ik duim dat het goed komt!

An,
ik doe met je mee, ik drink vandaag niet! Al voel ik me snipverkouden (zou je ook digitaal virussen op elkaar kunnen overdragen, behalve computervirussen?)

Bambam,
die onrust in je hoofd had je ook gehad zonder alcoholverleden. Nu zijn we ons alleen zo bewust van dingen!

Anna,
Fijne dag!

RJB,
succes met alle peuten vandaag.

Erik,
als jij zo sportief was, moet je straks wel als een speer gaan! Ook al voel je je nu moe!
Wacht op de hergeboorte van jezelf!

Water,
ik ben nog te duf voor de "diepte". Ik houd het dus erbij je een goede en droge dag toe te wensen!

Ik hoorde gisteren van iemand die 1 1/2 jaar droog staat dat hij waarschijnlijk beenmerg kanker heeft!
Nu is niets een reden om te drinken, ik hoop ook dat hij volhoudt. Maar oh, wat zou ik een begrip hebben als hij een stevige borrel zou nemen! Ik weet niet wat ik zou doen in zo'n situatie!

Ik ga nu ontbijten. Mijn B geslikt en het is een halfuurtje later, dus ik mag aan de boterham!
Boodschappen doen en een begin maken met de verfklus. Manlief ook vrij, dus dat is wel gezellig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blacky, dat is naar zeg, ik hoop dat je toch op vakantie kan.

Gem je vroeg het aan Blacky maar die is uitgelogd. KMW komt dacht ik van kracht, moed en wijsheid, het gebed van de AA.

Voor alle zieken en dippen veel sterkte toegewenst en voor allen, 't is een koude, maar hopelijk toch goede dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BamBam, een tekst die waar is, zelf als je bij jezelf een zwakte ontdekt kan je die kennis gebruiken om krachtig te kunnen zijn.

Femmy dat is niet zeuren, dat is vertellen hoe je jezelf voelt. Beterschap.

Anna, het bij jezelf zoeken heeft ook voordelen, dat betekent dat je verschil kan maken, je direct invloed kan uitoefenen op je leven.
Heb ooit in een hogere macht/God geloofd, mijn knieën kapot gebeden maar als zijn antwoord is wat er op mijn pad is gekomen allemaal van kleins af aan dan heb ik meer aan mezelf dan aan die God (mijn persoonlijke mening, met alle respect voor mensen die wel geloven). Het enige wat ik wel eens mis is iemand waar je tegenaan kunt leunen, die even het denken en de verantwoording overneemt, altijd zelf alert blijven is wel eens heel vermoeiend.

An ik doe mee, drink niet vandaag.

RJB, wens jou een leuke dag.

Erik werkse vandaag, maak er een leuke dag van.

Blacky, veel sterkte met alweer een slecht bericht, hoop voor jou dat er nu toch eens echt tijden met goede berichten aankomt.

Water en Gem en alle anderen ook een leuke dag.

Met mij ging het afgelopen dagen niet lekker, iemand schreef hier het positieve van niet drinken is dat ik weer voel, het negatieve van drinken is dat ik weer voel..., of iets in die richting. Werd er gek van afgelopen dagen, zat hier ook het één en ander tegen thuis, voor mij wordt op het moment alles een beetje teveel, de kinderopvang, eigen gezin, huishouden, stoppen met drinken en de gevoelens die daarbij komen en de vermoeidheid, voelt aan als een tijdbom die elk moment kan ontploffen. Sporten is lekker, een goede uitlaatklep, maar kan niet elke dag in de sportschool zitten. Woensdag heb ik heel bewust een fles wijn open getrokken, was het verstandig zijn helemaal zat. Waar ik eerst één á twee flessen voor nodig had, was nu na twee glazen, anderen mogen er van mij anders overdenken, maar het was voor mij iets makkelijker de avond door te komen en ik kan wel stoppen als ik de alcohol voel, heb de fles die avond niet leeg gedronken, gestopt na twee glazen omdat ik een hekel heb aan aangeschoten of dronken zijn. Woensdag twee flinke glazen op, gisteren één glas.
De internethulpverlener noemt het een vooruitgang het verschil van wat ik dronk en nu heel af en toe drink, zat zelfs een alcohol vrije week tussen, dat ik alleen niet wat ik voor ogen had, heb voorlopig voor ogen stoppen tot januari, ben dus absoluut niet tevreden, wil niet het gevoel hebben de drank nodig te hebben, vind drinken omdat je af en toe een glas wijn lekker vind heel wat anders dan drinken omdat je de drang voelt te drinken. Kan nog niet genoeg omgaan blijkbaar met de chaos in mijn hoofd, de vele indrukken en het gevoel dat er soms is als het niet gefilterd wordt door drank. Misschien is volledig stoppen geen goeie doelstelling, ik weet het niet, kan er niet erg helder over denken op dit moment ook al ben ik nu nuchter. Weet het gewoon even niet meer.
Heb nog nagedacht over mijn reacties afgelopen dagen, het is mijn mening, maar ik bracht het wel bot, mijn excuus voor een ieder die zich gekwetst voelde, zit gewoon niet lekker in mijn vel op het moment. Heel verhaal, moest het even kwijt. Sorry dus.

Groetjes Cal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

*Cal: zoals jij nu drinkt, drink je 'normaal', en als je het daar voor nu echt bij kan laten en dat jou zoveel meer rust geeft in je hoofd, wie ben ik dan om daarover te oordelen als iets wat niet goed zou zijn? Het feit dat het voor MIJ geldt dat ik het niet bij een paar glaasjes kan houden, wil natuurlijk niet zeggen dat het voor jou niet anders zou kunnen zijn, en als je o.a. daarmee de tijdbom waarover je schrijft zou kunnen afpellen, laagje voor laagje, lijkt me dat een goede gecontroleerde manier van met dingen omgaan, ipv em te laten exploderen, met mogelijk disastreuse gevolgen voor jou en daarmee voor je gezin.
Het geeft niet hoor als je af en toe een bitch bent ;-), we zitten hier niet om aardig gevonden te worden, toch? Alles op z'n tijd, alles in perioden, ik hoop dat je snel rust in je hoofd vindt, misschien lukt dat beter als je wat minder hoge eisen aan jezelf stelt en wat kleinere stapjes neemt?

*Femmy: dus toch een lange aanlooptijd voor de griep, heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeel beterschap, zorg maar goed voor jezelf, pitamientjes enzo, en ik hoop dat je echt goed uit kan zieken, zo'n griep kan er behoorlijk inhakken hoor!

*Anna/Water: geloven jullie niet dat de mens als tabula rasa, onbeschreven blad, geboren wordt? Ik geloof dat eigenschappen en talenten in de genen worden doorgegeven, maar dat wil niet zeggen dat er geen (andere) eigenschappen en talenten kunnen worden aangeleerd danwel afgeleerd. De mens is deels ook het produkt van alles wat hij/zij meemaakt, maar vooral van wat hij/zij daarmee doet. Daarom vind ik het ook zo mooi om te zien hoe bv ook zelfs hele oude mensen zich nog kunnen blijven ontwikkelen, gewoon door bewust te zijn, zich te verdiepen en de WIL om te veranderen. Dat geeft de burger moed, het leven is een voortdurende reis.

*Gemotiveerd: wat een verdrietig bericht, het leven is onrechtvaardig!

*Blacky: heel veel sterkte bij alles wat er nu door je heen moet gaan!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kaia, mooi gezegt. "Dat geeft de burger moed, het leven is een voortdurende reis."

Ik zou hier graag aan toe willen voegen: De heerlijkheid en de pijn van wat we proberen te verwoorden kan eigenlijk niet uit boeken of geschriften worden geleerd, maar alleen in het hart van de strijd, in het bloed, zweet en de tranen van wat jezelf ervaart!
(Deze tekst is niet van mijzelf.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk onderwerp Kaia.
Als ik mijn hoogtevrees weet te overwinnen en over een aftands touwbruggetje tussen twee rotsen in, met een diepte van 90 meter onder me, naar de overkant durf te wiebelen, heb ik dan een eigenschap (hoogtevrees) bestreden of een andere eigenschap (de moed om angst te overwinnen) in werking gezet?
Aan de andere kant, wiskunde bijvoorbeeld is voor mij altijd een volslagen onbegrijpelijk iets geweest. Dit zit er gewoon niet in. Niet meegekregen in de genen.
Ik geloof niet in tabula rasa, maar in een blauwprint waar je zelf nog van alles mee kan doen. Binnen de absolute beperkingen.

Ik raak ook altijd heel blij van mensen die zich blijven ontwikkelen. Zo behaalde mijn moeder toen ze 65 was, haar vliegbrevet en ging ze een half jaar op de bonnefooi dwars door Afrika in haar eentje, met een ouwe jeep. Dit is nu wel weer wat extreem, maar ook een man die op zijn negentigste nog leert hoe internet werkt, of welke overwinning dan ook, ik hou daarvan en spiegel me er aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen,

Ik geloof in een universele energie waar we allemaal onderdeel van uitmaken. En dat betekent veel onvermoede en onbenutte krachten.
Maar we hebben ook vaak een gevoel van gemis, omdat we de wereld vanuit ons eigen hoofdje bekijken en daarbij allerlei denkpatronen en aannames ontwikkelen. Die patronen en aannames hebben voordelen (houdt de boel overzichtelijk en we hoeven niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden) maar kunnen ons ook heel erg belemmeren (wat je van tevoren als stelling aanneemt heeft meer kans waar te worden. Je gaat ernaar leven en ziet alles door een gekleurde bril:"zie je wel!" Zo word je in je eigen vooroordelen bevestigd).
Het gevoel van gemis noemen sommigen hier geloof ik het gat in je hart. We voelen ons afgesneden en alleen en verlangen naar een goed gevoel. En dat proberen we weer op allerlei, niet zelden destructieve manieren, te bereiken.

Mensen belemmeren zichzelf en helaas ook elkaar. En zo kun je behoorlijk wat opdonders oplopen. Zou een leuke god zijn ja, die ze expres uitdeelt. Maar we doen het elkaar aan, de mens is zelf verantwoordelijk (argh dat akelige woord weer!). Niet de ontvanger van die opdonders natuurlijk. Zou wat wezen.
Ingewikkeld, menszijn. Ik zie het als een schone taak om de boel voor mezelf en voor anderen zo zuiver mogelijk te houden en geen onnodig leed te veroorzaken. Ook geen onnodig leed aan mezelf. En niet drinken biedt mij hierbij een hele grote kans. En die ga ik nu eens goed benutten.

De 12e dag nuchter, en niet van plan dat te verprutsen. De jubelstemming is weer genormaliseerd. Ook de minder leuke belevenissen komen weer binnen. Dat is misschien ook maar beter zo.

Ik wens iedereen veel sterkte bij zijn/haar doelen.
Het knokken zal beloond worden, hou vol!

liefs,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Wat een diepgaande discussie zo vroeg op de morgen. Maar ik ben het met Kaia eens, wat je bent wordt niet uitsluitend door je genen bepaald. Dat is slechts 50%, de andere 50% wordt bepaald door je omgeving, je opvoeding, de ervaringen in je leven etc. M.a.w. je zit na je geboorte continu in een groeifase. T'is niet voor niets dat ze zeggen "je bent nooit te oud om te leren". Een wijsheid als een koe.

Blacky: Balen zeg dat iets waar je zo naar uitgekeken hebt misschien niet door gaat. Sterkte.

Voor alle ziek, zwak en misselijken: Beterschap!
Voor allen die het moeilijk hebben: Succes en sterkte vandaag.

Ik heb een lekker rustig ochtendje voor de boeg. Mijn geiser heeft het gisteravond begeven. Vanmorgen gelijk de loodgieter gebeld maar die kan pas vanmiddag komen. Ik kan dus niet poetsen. Errug.... maar niet heus. Het enige nadeel is dat ik me niet even lekker kan douchen. Maak ik vanavond wel goed.... ga dan wel lekker in bad, bubbelmatje erin, kruidenolie erbij en weken maar. Wel zonder een glaasje wijn op de badrand.

Dani

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dani, "een wijsheid als een koe." Koeien zijn over het algemeen niet zo wijs hoor, ze zijn meer WAAR. :D
Tenminste, als ik de hele dag maar wat gras en hooi stond te verteren om me vervolgens in een slachthuis tot voer te laten versnijden, zou ik dat niet zo wijs vinden. Maar zo doet elk creatuur waar het toe geschapen is, blijkbaar. En gelukkig hebben wij mensen het meegekregen om dingen te kunnen bijleren, als we willen.
Lekker is dat, met dit kille weer niet kunnen douchen. Gelukkig dan dat je nergens heen hoeft, want anders had je je met koud water moeten wassen, brrrrr!!!!

Kate, een volgelinge van Jung?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

*Stien: er zijn idd ook mensen die zoveel filosofische/spirituele boeken lezen, maar er verder niks mee doen in hun leven dan roepen welke grote namen er in hun kast liggen....., dan blijft het dus een (loze) theorie: geen woorden maar daden dus (=ook niet van mezelf ;-)))

*Benthe: met dat aftandse touwbruggetje (gossiepossie;-)) waren misschien wel 2 vliegen in 1 klap, en als jij echt wiskunde had WILLEN leren, had het je misschien moeite gekost, maar was het je wel gelukt, denk ik. Weer die motivatie! Geweldig trouwens, die moeder van jou!!

*Kate: ja die denkpatronen en aannames, heel logisch dat we ze hebben, we slaan nu eenmaal dingen op, dat erkennen is stap 1, ervoor open willen blijven staan dat je af en toe best eens van bril zou kunnen wisselen om de wereld weer eens met andere ogen te kunnen zien en weer eens (een nieuw, fris, ander) licht op dingen te kunen werpen, is iets wat ik hoop altijd te kunnen blijven behouden, en ik hoop ook altijd anderen om mij heen te treffen die mij daarop wijzen (want soms heb je gewoon andere input nodig om tot nieuwe inzichten te komen).
Niets erger dan levenslange verbittering. Ook al realiseer ik me dat er situaties zijn waarin dat bijna de hoogst verhevene boeddhistische eigenschappen vereisen zal.

*Dani: lekker badderen vanavond, verwen jezelf maar lekker met van alles zonder dat glaasje, dan geniet je er morgenochtend nog steeds van!

Mijn jubelstemming is ook genormaliseerd. Gisteren snakte ik naar een borrel en dat zal heus niet de laatste keer zijn.
Vandaag een bruiloft van iemand die heel dicht bij me staat (ik kom me vannacht wel even melden denk ik), morgen mag ik eindelijk gaan huilen om de pijn die de liefde van mijn leven -die dus de rotzak van mijn leven bleek- mij zo'n 1,5 week geleden voor de 2de keer (!, ik ben dus GEEN ezel) gegeven heeft, of eigenlijk moet ik zeggen: die ik me heb LATEN geven.....heel gek, zo bezig met niet drinken, werken, en de drukte van het leven, dat ik m'n telefoon niet meer opneem en m'n emoties in de kast heb gezet omdat ze nu even niet uitkomen (?!? is een nieuwe voor mij, zo ken ik mezelf echt niet) en vandaag wil ik voor mijn vriendin alleen maar vrolijk zijn!

Ik ga me nu opkalefateren, plamuren, borstrokken aantrekken, etc etc.....ik wens jullie allemaal een hele goede alcoholvrije dag, als ik niks drink op die bruiloft, begrijpen jullie dat ik van degenen zonder bruiloft (wat dus grof gezegd zo'n beetje voor iedereen hier geldt?!) hetzelfde verwacht (ik hou niet van verwachtingen, die kunnen nl zo teleurstellend zijn, maar voor deze ene keer dan.....) Liefs, Kaia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen, ben eindelijk wakker na een lange nacht met heftige dromen, maakt niet uit, het moet ergens zijn weg vinden. Ik droomde dat mijn tanden eruit vielen en mijn tandvlees verbrokkelde.. erg raar!! gelukkig zat alles nog vast vanmorgen ;)

Ik ben het wel eens met Anna, je bent wie je bent, en ik denk dat dat ook bij de geboorte al in aanleg vast ligt. Ervaringen bepalen wel hoe je verdere leven gaat verlopen. Dat betekent niet dat je niet kan veranderen. Ik heb heel lang iemand moeten zijn die ik niet was en niet mogen zijn zoals ik wel was.. ehm, nou ja jullie begrijpen het wel denk ik, ik heb echt moeten leren te accepteren dat ik was zoals ik was en niet zoals ik wilde of moest zijn...daardoor ben ik een beter mens geworden.

Bepaalde dingen kon ik veranderen hierdoor en bepaalde dingen heb ik kunnen accepteren en daar kan ik me bij neerleggen, nou ja, dat is een levenslang durend proces wat nooit stopt.

Calimero als het je lukt om van een hele fles maar 1 of 2 glazen te drinken en je kan daarmee uit de voeten dan ben je alcohol de baas. Ik vind het ook wel eens lastig dat hier soms de norm ligt op droogstaan, maar voor anderen is dat de enige weg, wat mijn weg is weet ik nog niet.. voor nu is het droogstaan zoveel mogelijk maar dat is echt omdat die fles bij mij wel leeg gegaan zou zijn en dat ik daarna waarschijnlijk meer had gewild dus weer eens flink aangeschoten bij de snackbar had gestaan voor bier.

Ha, de zon schijnt!! lekker!! ik ga maar eens rustig proberen op gang te komen vandaag, vanavond komt een vriendin eten en ik wil wat lekkers klaarmaken, weet nog niet wat dus suggesties zijn welkom! ik ga eerst eens turkse recepten opzoeken want in Istanbul heb ik heerlijk gegeten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kaia, ik quote je even zo: (q)

(q) *Anna/Water: geloven jullie niet dat de mens als tabula rasa, onbeschreven blad, geboren wordt?
> Nee, geloven doe ik niet. Als je me ooit betrapt op het gebruik van dat werkwoord, is dat een taalkundige nonchalance mijnerzijds, want het is nu eenmaal zeer gebruikelijke spreektaal.
En ja, ik denk ook dat je als tabula rasa ter wereld komt. Veel problemen op latere leeftijd vinden hun oorzaak in het feit dat er zoveel onzin door anderen op het lege blad wordt geschreven, voordat je zelf oud en wijs genoeg bent om een mening te vormen. Maar er kunnen dus net zo goed heel veel mooie dingen op geschreven worden, dan word je van binnen vanzelf een mooi mens.

(q) Ik geloof dat eigenschappen en talenten in de genen worden doorgegeven, maar dat wil niet zeggen dat er geen (andere) eigenschappen en talenten kunnen worden aangeleerd danwel afgeleerd.
> In de genen worden m.i. fysieke eigenschappen doorgegeven. Talent is iets wat je hebt of niet. Wat een singer/songwriter (ik weet helaas niet meer wie) ooit eens zei: "Liedjes schrijven? Ik pluk ze gewoon uit de lucht." Ik speel al vanaf mijn tiende levensjaar op een gitaar (dat even als talent bestempelend), en mijn ouders zijn geen van beiden muzikaal, en geen van mijn broers of zussen bespeelt een instrument, nooit gedaan ook. Opa's, oma's ook niet.
Leren, dat is een tweede. Talent is misschien iets wat je hebt, maar dat wil niet zeggen dat je niet heel veel dingen gewoon kunt léren. Als ik een nieuw muziekstuk instudeer, dan gaat dat ook eerst noot voor noot, het lijkt nergens naar. Na 100x herken je het deuntje misschien, na 200x krijg ik er zelf lol in, na 300x doe ik bij sommige passages mijn ogen dicht, en na 400x speel ik het blind. Dan hoef niet meer na te denken, dan weten mijn vingers zelf wel hoe het moet. (ps. het kan ook wel eens 2000x worden hoor... 't is maar als voorbeeld.)
Als ik noot voor noot speel, ben ik aan het leren. Als ik iets blind speel, hoor ik wel eens "je hebt talent". Vreemd.
Misschien is het hoofdbestanddeel van talent wel de niet aflatende wil om iets te kunnen.

(q) De mens is deels ook het produkt van alles wat hij/zij meemaakt, maar vooral van wat hij/zij daarmee doet.
> Hier ben ik het geheel mee eens. Ooit, in mijn hippietijd, met een dikke viltstift op een wc-muur geschreven "het leven is een breiwerkje, ervaringen de wol, je mentaliteit de naalden". Ja, ik was in een nogal zweverige gemoedstoestand, maar het klopt volgens mij nog steeds.

(q) Daarom vind ik het ook zo mooi om te zien hoe bv ook zelfs hele oude mensen zich nog kunnen blijven ontwikkelen, gewoon door bewust te zijn, zich te verdiepen en de WIL om te veranderen.
> Dat is ook mooi. Leren is een essentiële eigenschap van de mens, wat, van ieder levend organisme. Stilstand is achteruitgang, zeker in deze context. Leren is van oudsher een overlevings-mechanisme, alleen hoeft het dat in deze tijd niet meer te zijn, we kunnen nu kiezen wat we willen leren. En daar komt weer het begrip "vrije wil, vrije keuze" om de hoek kijken: ik ga op reis en ik neem mee...
(is een mooi bruggetje naar : )

(q) Dat geeft de burger moed, het leven is een voortdurende reis.
> Hm. Ja. Denk ik. Je gaat ergens naar toe, je kunt zelf veel sturen, je kunt genieten van het uitzicht. Dat merk ik ook wel aan mezelf, heb de laatste maanden vrij veel zelf kunnen sturen in mijn leven, nog afgezien van het wel/niet drinken verhaal. Het blijft alleen eeuwig jammer van die sukkel die van links komt en zegt, voordat je in de ambulance wordt gehesen: "sorry hoor, ik had je niet gezien..." dáár heb ik dus af en toe moeite mee he, die kluns had wel de vrije keuze om ja of nee toch even mijn kant op te kijken, of niet dan. Ach, that's life.

Nu weer even doorklussen, ben zo terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bambam, ik begrijp dat je zegt dat het jammer is dat die persoon na een jaar weer is gaan drinken, tenminste in de vakantie. Vroeger dacht ik ook zo. Toen ik die tijd niet dronk was ik zowat lyrisch van de AA, alles wat ze over alcohol zeiden was waar voor mij. Toch was ik de alcohol niet de baas. Het bleef maar stoken dat vuurtje.

Ik hoor het nu ook bij CalL
Cal: ik vind dat internetbegeleiding gelijk heeft. Je drinkt stukken minder en ok je hebt met jezelf iets anders afgesproken. Ik vergelijk het ook met teveel eten. Daar had ik vroeger ook last van, kon gewoon niet stoppen. En maar denken ik MAG NIET MAG NIET, en hoe meer zin je krijgt.
Ik zelf hoop nu met internetbegeleiding hier anders mee om te kunnen gaan.
Het constant aanpraten van schuldgevoelens is echt niet goed en vaak niet eens nodig.
Dan val je van het een in het ander, ik ga daarvan juist NOG meer drinken.

Ik dronk ruim vijf jaar niet en dan komt het punt: ik moet opnieuw beginnen ook opnieuw gaan tellen, HEELEMaaaal opnieuw. Daar wil ik van af, van dat idee, slaat gewoon nergens op.
Ik maak een wedstrijdje met mezelf, en het heeft geen zin, voor mij niet meer tenminste.

VAndaag drink ik in ieder geval niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cal

Alle begin is moeilijk...het is zo dat je probeert om het zonder alcohol te doen maar als dat gevecht in je hoofd soms nog zo tekeer gaat dat je daardoor niet meer normaal kan funktioneren dan is het juist goed dat je wat te drinken neemt...en je houd mate...dus een overwinning en geen nederlaag.

Toen ik besloot dat ik minder moest/wou drinken was ik al blij met elke alcohol vrije dag en kon niet eens denken aan ....STOPPEN....nee stel je voor...onmogelijke gedachte.
Als je begint met de realisatie dat je teveel drinkt is het begin naar recovery gemaakt.
Als je dan ook nog daadwerkelijk af en toe eens een dag niet drinkt is de deal met jezelf gemaakt dat je op een nieuwe weg staat.
Als je dan soms een nee kunt zeggen tegen een aangeboden glas/fles dan ben je echt al een heel eind op weg.
Als je er tegen kan dat je niets in huis hebt en ook niets gaat halen is er al weer een grotere stap genomen.

Niet te hard willen Cal...niet gaan hollen als je nog stapvoets moet leren hoe overeind te blijven....dat kan niemand...dat lukt ook niemand.
Ik doe er al 11 jaar over en ik ben nog steeds trots op mezelf dat ik ooit eens besloot dat genoeg ...genoeg was en dat ik nu 11 jaar later nog steeds probeer te stoppen.
Ik zie mezelf niet als mislukking omdat het me in 11 jaar nog niet gelukt is...nee ik zie mezelf als een overwinnaar op de goeie weg...en slowly,slowly kom ik er wel.

Het leven een blauw druk of een leeg blad?
Ik ben geboren met bepaalde karakter trekken maar het waren mijn ouders die besloten welke karakter trekken de voorkeur hadden en die werden beloont...andere die misschien voor mij werl belangrijker waren maar voor hun beangstigend werden afgekeurd.
ik ben dus niet meer wie ik wou zijn , had kunnen zijn.....nu moet ik leren om weer te vinden wie ik was, wie ik wil worden en weer is mijn omgeving beïnvloedend op de uitkomst.
Ik kan niet zomaar worden wat ik wil want daar heb ik de financiën niet voor dus dat is al een belemmering, de angsten van mijn jeugd houden me ook tegen, maar toch voel ik ook de wil om te zijn wie ik ben dus ik ben het met Kaia eens dat je nooit te oud bent om te leren, om te veranderen.

Ik drink niet vandaag en snoep ook niet maar die tweede is moeilijker want 'mijn gat' doet zeer.

Blacky ik hoop en duim dat je WEL op vakantie kan. want als er iemand even een onbezorgde vakantie nodig heeft ben jij het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas, zo'n droom schijnt angst te zijn om iets materieels te verliezen wat je hebt. Je huis, of een ander kostbaar iets dat je niet kwijt wil.

Bij mij liggen er rivierkreeftjes (nog in hun pantser) te marineren in knoflook, zeezout, een gesneden pepertje en olie. Die gaan vanavond onder de grill. Daarbij een koude (dip)saus van turkse yoghurt met wat verse, fijngesneden koriander, een scheutje sojasaus, schep honing, nog meer knof, gemalen verse gember, een theelepeltje kurkuma en een eetlepel limoensap. Vroeger zou ik hier nog een scheut cognac bij hebben gegoten, maar dat doen we dus niet meer.
Ik kook er notenrijst bij en de groente moet ik nog gaan uitkiezen straks. Waarschijnlijk iets met paprika, ijsbergsla en komkommer, en dat alles heel even aanbakken in de wok.
En voor na: als je het turks wil doen, wat te denken van baklava?

Nou, wellicht pik je er nog iets uit op kwa recept. Je klinkt opgewekter dan gisteren. Veel plezier vanavond!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...