Spring naar bijdragen

Vrijdag 21 september


BamBam

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 185
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dan op de valreep nog een vraag aan allen. Ik lees hier zo vaak: misschien mag ik later nog wel eens....
Vinden jullie het juist niet heel erg moeilijk om met die gedachte te leven?
Voor mij was het veel eenvoudiger om een plan op te zetten waarin ik nooit meer drink.
Let wel, ik zeg niet dat het eenvoudig is om dit uit te voeren, maar het simpele vooruitzicht van: nooit meer, maakt het voor mij overzichtelijk.
Ik begrijp dus niet goed hoe iemand kan omgaan met het idee: misschien over een poosje wel weer. Blijf je dan niet hunkeren?
Als er iemand is die me dat kan uitleggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil even reageren op de reacties. Nee, ik geloof niet dat een mens bij de geboorte volledig gepredestineerd is. Daarvoor zijn er vanaf het moment van de geboorte te veel invloeden die eveneens bepalen hoe iemand uiteindelijk wordt, en wat iemand kan. Ik wil dus best geloven in een tabula rasa, alleen denk ik wel dat dat bord qua vorm en afmetingen al vastligt.

Ik denk dat een mens geboren wordt met potenties, en die zijn niet voor iedereen gelijk. De intelligentie, het IQ, ligt gedeeltelijk al vast. Zelfs als je rekening houdt met beperkende of faciliterende factoren die ook van invloed zijn. Iemand die minder intelligent is zal nooit in staat zijn tot grootse intellectuele prestaties, ook al doet hij nog zo zijn best, en zou hij het nog zo graag willen.
Sommige mensen hebben bepaalde talenten, en anderen hebben die niet. Sommige mensen krijgen al jong de kans hun talenten te ontwikkelen, anderen niet. Ik ken iemand die al 15 jaar piano speelt, heel veel oefent, technisch een perfecte prestatie levert, en toch zegt iedereen die haar hoort dat er 'iets' ontbreekt. Dat 'iets' is de bezieling, het talent.

De materiële mogelijkheid om je talenten of potenties te ontdekken en te benutten kunnen ontbreken (Safi's probleem), en dat is jammer. Materiële voorwaarden zijn sowieso noodzakelijk volgens mij om wat er aan potentie is te ontwikkelen. Het ontbreken van die mogelijkheden, en de frustratie die dat oplevert, zijn een bron van individuele problemen maar ook van wereldproblematiek als je het mij vraagt. Maar goed, dat is weer een ander thema.

Einde pauze, doei!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benthe,
ik schreef dat ik een achterdeurtje open hield. Dat houd voor mij in dat ik mezelf niet de voor mij te strenge norm stel NOOIT meer. Het zou best kunnen dat ik nooit meer drink. Het zou ook kunnen dat ik in de toekomst nog weleens drink. Ik heb werkelijk geen flauw idee, behalve dat ik NU niet drink.
Hunkering? Niet meer dan wat voor doel ik mezelf nu stel. Drinken , niet drinken of misschien. Dat maakt voor mijn hunkering nu geen fluit uit.
Het enige wat ik wil is mij een doel stellen wat haalbaar is. En dat is absoluut niet NOOIT. Althans niet op dit moment. Miscchien schrijf ik over maanden of jaren anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benthe, een goeie vraag. Als je zegt 'nooit' meer is zoiets als: zeg nooit, nooit, snappie??
Want je weet het niet zeker, dat is met alles zo in het leven, tenminste dat denk IK.
Ik dacht dat het mij ook nooit meer zou gebeuren, maar mooi wel dus. Ik probeer nu te leren om die drank ECHT de baas te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het "simpele" vooruitzicht van nooit meer, maakt het volstrekt onoverzichtelijk.
Evenzo het idee, ik kan straks wel weer.
Hoe kan een mens bij een verslaving over nooit meer spreken.

Prijs de dag niet voor de avond valt. Mocht dat lukken, dan ben ik toch wat opgeschoten.
Alcoholisme is een aandoening, waarbij het merendeel aan hervatten doet!
Dus nooit meer, blijken dan loze kreten te zijn geweest.

Nooit meer roken ,drank, sex!
Hoeveel zeggen op oudejaars avond, nu rook ik nooit meer, om op nieuwjaar te beginnen!

Van legio aangelegenheden . is een nooit meer te overzien. Toch niet bij een verslaving.

Ik houd me er ook liever niet mee bezig, probeer het maar zonder te doen.
Ook niet straks kan het wel. Schiet weinig op met dat soort filosofieën.
Groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik niet voor nooit meer ga maar wel voor nu niet.. dan bedoel ik de drank dus

zo, boodschappen binnen, ik ga lekker experimenteren met koken, gekruide kipfilet met (verse)muntsaus (turks recept) en een walnoten wortel salade mmmmmmmmm
alleen kon ik nergens kruidenazijn krijgen, maar dat kan je vast wel zelf maken.. dus iemand wederom tips? Dat van jou klonk ook heerlijk Benthe, alleen houd mijn gast niet van vis!

baklava, ook zo'n vreselijk lekkere verslaving! handig hoor die turkse winkels, ik heb er eentje om de hoek, heb net voor elkaar gekregen dat de eigenaar binnenkort het afval wat hij van zijn lammetjes overhoud, voor me mee neemt voor mijn hond.. eindelijk!! een dichtbij adres met lekkere hondenkluiven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benthe, ik denk er eigenlijk niet eens over na, of ik later wel weer eens zal drinken of niet. Dat is voor later. Of niet. Ik geniet nu van het gevoel van niet drinken, daar heb ik genoeg aan. Het komt soms wel eens op m'n weg hoor, tijdens een feestje of zo, maar zolang ik me lekker voel door niet te drinken heb ik geen alcohol nodig. Dus hoef ik er ook niet over na te denken.
En als ik eens een rotbui heb of niet lekker in m'n vel zit, dan zijn er inmiddels zoveel alternatieven dat de gedachte aan drinken niet eens meer aan de beurt komt.
Aanpassing: da's niet waar, de gedachte is er dan soms wel, maar de alternatieven zijn beter dus daar kies ik dan voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, weer 'n hele discussie, vandaag. Nou, ik geloof helemaal niet in 'n onbeschreven blad. Men komt er steeds meer achter dat ook "geestelijke processen" gevoerd worden door stroompjes van 't een of 't ander, hetzij sapjes of stroompjes o.i.d. Dat lijkt mij genetisch bepaald. Er zit altijd al 'n soort karakter in, genotype/fenotype, zeg maar. Je wordt met 'n bepaalde aanleg/karakter geboren, en daar maak je wat van. Ik denk dat wij niet meer zijn dan 'n voertuig voor onze genen, om het maar eens zwart te zeggen.
Ik geloof ook zeker niet in 'n hogere macht, god of zoiets. Verzonnen door geslepen nepbetweters om de massa te beinvloeden en op sleeptouw te kunnen nemen. Ik geloof wel in de natuur (heeerlijk geloof), en in de wet van behoud van energie. Als ik sterf is mijn persoontje weg, gaat ook nergens heen, blijft niets van over. Komt ook z'n opa niet tegen in de hemel, hahaha. Maar de energie blijft ergens. Ben ik van overtuigd. Ben wel wat 'n Sjamaan. De fabel dat Bonifatius z'n kop afgehakt werd omdat ie de heilige eik wilde omhakken (het lijkt gewoon 'n roofmoord te zijn) vind ik dan ook 'n pracht: wat, jij met je praatjes onze heilige eik omhakken? Roetsj, koppie af.

En Safi, als hier in nederland het geld al ontbreekt, dan weet ik het niet meer. Met respect: ik vind het nonsens. Als jij zo graag ouw Greys wilt opvangen (loflijk streven, heb er zelf ook wel eens aan gedacht) dan ga je dat gewoon doen. Je timmert 'n hokkie in je tuintje als je huis te vol wordt (en woon je op 'n flat ga je eerst naar 'n huis met 'n tuintje). Je gaat het net op, wordt 'n stichting of zoiets, en de buurt gaat klagen als je tuintje vol getimmerd is. Dan komt de gemeente vanwege de klachten, je gaat met ze om de tafel, etc. etc. Dingen ontstaan, worden niet neergeplempt.
Of wou je eerst dertig jaar als directeur van de Akzo binnenlopen om daarna je droom te realiseren? Zo werkt het niet, dan woon je al in Blaricum met je nieuw Jag en je zoontje op 'n internaat omdat ie na 6 jaar nog maar in drie havo zit......
Als jij wat wilt zorg je dat het gebeurt. Het leven is kort. Maar kan wel mooi zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Benthe

Ik lees hier zo vaak: misschien mag ik later nog wel eens....




Neenee, Benthe, niet misschien mag ik...., maar meer van: ik kan me voorstellen dat er ooit 'n tijd komt dat ik denk dat weer te kunnen. In mijn geval, dan. En dan ga ik het zeker proberen. Ken mezelf goed genoeg. We zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tapas,
ook wij hebben de afgelopen jaren erg weinig geld gehad.
Ik ben het helemaal met je eens dat weinig geld ook best wel leuk is.
we zijn niet op vakantie geweest al een paar jaar op een rij, maar ik ben al blij met een boek of met een tweede hands truitje.
Dat blije gevoel als je geslaagd bent voor een appel en een ei en dat dan nog iemand zegt '
'wat heb jij een leuke trui aan'dat is gewoon te gek.
Geeft een goed gevoel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jullie hebben veel geschreven vandaag om over na te denken, geloof zelf niet in God, wel in eigen verantwoordelijkheid, wat niet zo beroerd is als het klinkt, met eigen verantwoording kan je ook veel positieve dingen doen.
Liever een open toekomst waarin je verschil kan maken dan een toekomst die al vaststaat.
Geloof dat je bent met alles wat je meegekregen hebt aan biologische, culturele en omgevingsfactoren en ook met de ervaringen en alles wat je meegemaakt hebt. Geloof in een keus hoe je met alles wat je meemaakt omgaat tot op zekere hoogte, sommige dingen liggen nu eenmaal buiten je vermogen.
Thanks voor jullie woorden over doelstellingen, enz..., ik weet het even niet meer, zit in cirkeltjes te denken, ben er nog niet klaar me.
Vanavond eerst maar weer eens even sporten, heb ik veel zin in.

Groetjes Cal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dag mensen ,
eerlijk gezegd heb ik nog niets van de draadjes gelezen , wil jullie eerst laten weten wat het was/is.
deze morgen om 07:40 telefoon van de verpleegster van wat ik sinds ik in belgie woon mijn soort adoptie moeder noem = is ook klant en ken haar al 13 jaar maar pas sinds ik in belgie woon beter .
die dame had bloed geplast en samen met haar diabetes sloeg de paniek om mijn hart , mijn andere klant af gebeld en naar mijn adoptie ma vertrokken is
na 1 1/2 uur wachten was haar huisarts daar , ondertussen had ik haar nogmaals laten plassen en weer was het koffie kleurige urine , samen met haar naar urgentie vertrokken en daar is een echo gemaakt ze heeft poliepen op de blaas .
ik zou er mijn vakantie voor laten vallen hebben maar de dokter vertelde deze morgen al dat dit eigenlijk niet nodig is vermits ik om de 1 1/2 dag naar huis kom voor ying en yang spring daar dan ook eens binnen .
de dame in kwestie heeft 5 kinderen maar eigenlijk is er maar eentje die naar haar om kijkt ppff rare wereld leven we in ;-((
mensen ik ben stik kapot dus vertrek vandaag niet en zie morgen wel hoe het met het dameke is mogelijk vertrek ik morgen
ppff stress is slecht voor mij dit brengt soms mijn ouders weer te dicht bij gruwel gruwel resultaat het slaat op mijn darmen en ikke ben aan de diarree ;-((
zo wou jullie dit laten weten
en nu ga ik het draadje lezen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wist niet dat het pitje betekende, maar vind dit wel een mooie naam.
een pitje is tenslotte een kern. de kern is 'ik wil mezelf zijn/worden'
dat verlangen is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel groot
Nu heb ik het moeilijk.
Dit wordt mijn eerste alcoholvrije dag sinds een paar weken.
scoote en anderen duim voor me. Ik duim voor jullie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allen dank voor de uitleg, wat voor jullie de woorden "nooit meer" inhouden.
Wellicht zeg ik het ook iets te absoluut. En wellicht komt mijn overtuiging ook uit het prettige, gezonde gevoel van het niet drinken en het zien hoezeer mijn leven de afgelopen weken al in positieve zin is veranderd. En daar bedoel ik echt geen euforische toestand mee, maar zelfs de vervelende dingen die gebeuren zijn voor mij zonder drank gewoon veel beter te behappen.
Van dat gevoel wil ik nog veel meer.
En daar komt bij dat ik wel vaker dingen die niet meer goed voor me waren, in 1 klap definief achter me heb gelaten, en niet terug heb gekeken. Mijn gevoel daarbij is: "Dit heb ik nou wel gehad, veel leuker om nu verder te gaan naar iets nieuws".
Waarmee ik de verslaving op zich dus niet bagatelliseer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...