Spring naar bijdragen

woensdag 29 oktober 2008


Kohtje

Aanbevolen berichten

Dag lieve mensen en in het bijzonder Carolien in dit geval.
Carolien, ik heb jou persoonlijk (zie ik nu achteraf) niet al te netjes benaderd. Maar je moet weten dat ik zelf hier ooit mijn web-site heb bekendgemaakt. Alleen omdat men nieuwsgierig was naar mijn werk. Ik heb toen zelfs nog de moderators gevraagd of het was toegestaan om mijn website te vermelden en toegelicht dat ik er geen commerciële bedoelingen mee had. Ik wilde en durfde geen geld te verdienen aan dit forum van lotgenoten... mijn werk stond hier totaal buiten, ik kwam hier om te delen over mijn verslaving.
Ik kreeg destijds toestemming, maar al snel viel mij op dat mijn site weer linkte naar dit forum en heb alle mensen op dit forum die maar enigszins naar mijn site verwezen, gewaarschuwd en gevraagd hun verwijzingen naar mijn site te verwijderen.. Ik had en heb de anonimiteit van dit forum toch altijd gerespecteerd.

Carolien, ik heb niks tegen jou persoonlijk. Je bent een kunstenaar zoals die tegenwoordig moet (over)leven.. public relations en dat soort dingen.. Je moet meer show zijn dan jezelf. Ik ben zelf in de gelukzalige omstandigheid dat ik niet (meer) van mijn werk afhankelijk ben, financieel gezien. Ik kan schilderen zonder me om de pecunia te hoeven bekommeren. Ik weet het, ik ben bevoorrecht... maar dat is MIJN leven. Een bevoorrecht leven, nergens aan verdiend, maar mij overkomend. Ondanks deze bevoorrechting ben ik echter toch een armzalige verslaafde, net als jullie allemaal hier op dit forum. Misschien ben ik zelfs wel verslaafd geraakt dóór deze bevoorrechting... wie zal het zeggen??
Ik vind het eigenlijk ook een beetje vals spel als je als beeldend kunstenaar hier van alles kan laten zien wat je werk betreft, maar iemand in de verzorging/verpleging, of in de schoonmaak of boekhoud...noem maar op.. niet. Kan me niet voorstellen dat een verple(e)g(st)er hier foto's plaatst van een patiént die op sterven lag en door hem/haar is gereannimeerd... Nou ja.. ik hou hier over op. Ik hoop dat duidelijk is wat me stoort..

Er waren wat mensen die mij ineens onterecht vonden afgeven op dit forum.. Tja..hier moet ik toch wel de hand in eigen boezem steken.. ik ben achteraf gezien, wel wat hypocriet. Ik stond al een tijd droog, het ging mij goed. Ik zocht in dit forum een steun en toeverlaat om mij droog te houden. Ik dacht het ook gevonden te hebben. Het ging mij goed en ik dacht anderen tot hulp te komen door mijn ervaring van droog zijn bij anderen op te dringen. Zo zie ik het nu. Ik drong anderen mijn ervaring op..

Toen ik vorig jaar na anderhalf jaar toch weer nat ging reageerde men hier geschokt. Toen ik nat bleef en onder invloed ging schrijven en jullie steeds meer en meer nodig had kreeg ik een ban.. Ik begon zelfs aan de internetbehandeling. Maar ik heb niks aan virtuele hulp. Ik ben een té doortrapte alcoholist om virtuele hulp te kunnen aanvaarden. Ik loog en bedroog er op los. Terwijl ik jullie zo nodig had. Ik crepeerde maar kon jullie niet bereiken door de ban... ik heb toen weer de reguliere hulpverlening ingeschakeld en daardoor de 12-stappen behandeling ontdekt en gedaan.

De meetings van NA (AA was me teveel gediscusieer en niet-uit-laten-praten..) geven me de kans mijn ervaringen met mijn werk aan de stappen te uiten zonder dat ik in de rede gevallen word. Zonder kritiek en be- en veroordeling. Bij NA kan ik MIJN verhaal doen en anderen doen HUN verhaal.. door spreken en luisteren kan ik MIJN weg zelf samenstellen. Luisteren en leren. Dat werkt bij mij het best. Ik heb geleerd dat ik het NOOIT zeker weet. Ik zal een ander ook geen raad meer geven.. dat is mijn verantwoording niet. Ik ben alleen verantwoordelijk voor mijn eigen stappen en die deel ik met mijn lotgenoten. En ik kan alleen maar hopen dat een ander daar wat aan heeft, net zoals ik aan de ervaring van anderen veel heb. Zo werkt het in het programma.

Tja.. hier laat ik het nu bij. Ik ga nu weer naar m'n bedje toe. De laatste dagen word ik steeds om een uur of half één klaarwakker en kan dan pas een paar uur later weer slapen. Ik lees dit forum nog steeds zo af en toe en jullie laten me toch echt niet koud, hoor. Ook al vind ik dit niet meer mijn hulppost. Het forum met al jullie mensen erop, zijn toch wel deel van mijn wereld.

Voor zometeen: lekker wakker worden en maak er wat van vandaag.

Liefs, Koh.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 164
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Kohtje: ik vind je schrijven niet erg helder en zou niet weten hoe erop te reageren; en ik hoop dat je nog droog staat.

Geer: ook goedemorgen, gezellig dat je er al bent!!! Hoe is het met je 'trekkar', of hoe heet dat ook alweer? sta ervan te kijken dat je 'm weg doet. Ik zelf heb goede herinneringen aan de tijden dat we met dat ding rondtoerden.

Carolien: tjemig joh!!! Ik weet dat je het druk hebt en dat er veel is gebeurd, maar kom toch even hallo zeggen?

Mieke: ik las dat je naar de stadsbank moest ofzo voor sanering? Je bent er nogal angstig voor en dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik wens je veel moed toe. Kijk naar mensen die dit ook hebben meegemaakt of erin zitten zoals Kirky. Je staat er niet alleen voor, al voelt het wel zo.

Corinne: ik denk dat mijn 'aanvallen' alles met mijn hormonen te maken hebben. Voordat ik vorige week dronk was ik harstikke gek. Zo voelde het en zo was het volgens mij. Het gierde door mijn lijf heen. Ik weet dat ik naar de HA kan, maar dat is ook geen tovenaar.
Ik ben leren te accepteren dat die hormonen momenteel niet stabiel zijn en mij het leven niet makkelijker maken.

Pippi: ik las nu pas welk een zware tijd je hebt gehad. Een zieke broer en daarna de echtscheiding. Heeft het een met het ander te maken? Wij hebben hier ook zo'n mega zware tijd achter de rug en het legt een enorm beslag op het gezinsleven. De relaties leden eronder. We hebben veel tijd nodig om weer onszelf te worden. Er komt echt een dag.... daar geloof ik in. Sterkte vandaag.

Zucht, zo maar weer aan het werk. Blij , blij, mag ik zijn omdat ik uberhaupt werk heb.
Dus laat ik me vanmiddag wel weer zien.

OH ja,

Kirky: jouw hulp gisteravond heeft mij een enorme positieve push gegeven. Het ging maar om een liedje, ik weet het. Maar het zijn schijnbaar toch de kleine dingen die het doen.
Ik heb er gisteravond iemand heel blij mee kunnen maken. Dus nogmaals bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Ik ben er nog niet helemaal achter hoe het forum werkt maar het leek me het handigst om mijn eerste berichtje hier te plaatsen. Vorige week heb ik me al voorgesteld in wie is wie.
Na het lezen van de diverse berichten en tips enz. kon ik me wel vinden in de tip om me te gaan concentreren op wat ik wel wil en niet op wat ik niet wil. Wat ik wil is verantwoord met drank omgaan, niet meer drinken als ik alleen ben, bij voorkeur niet meer door de week en als ik drink maar een paar glazen, 2 max 3. Dat is heel wat natuurlijk.. Ik weet dat ik dat kan, de kunst is om niet terug te vallen. Het makkelijkste zou zijn om echt helemaal te stoppen maar mijn probleem is dat ik dan aan mijn omgeving moet gaan uitleggen waarom ik niet meer gezellig een wijntje mee drink. Maar mocht het verantwoorde drinken niet lukken dan ga ik toch stoppen. Met een rasechte alcohlist als vader zou ik het afschuwelijk vinden om zo te worden als hij. Bij mij is het gelukkig nog lang zo ver niet maar als ik zo doorga ben ik aardig op weg. Bovendien voel ik mee veel lekkerder als ik niet of weinig drink. Waarom is dat dan zo lastig?!
Maar goed, ik hoop hier op het forum wat steun te vinden op de moeilijke momenten. Helaas wordt er hier dus ook geruzied, jammer maar ik ga me daar niet aan storen.
Afgelopen maandag ben ik gestart met anders denken. In moeilijke momenten (ben nog zo gewend om een glaasje te nemen bij het gaan koken) probeer ik te denken aan wat ik wel wil, ik pas het op dit moment niet alleen toe op mijn drinken maar op alles waar ik tegen aan loop, en ik moet zeggen dat dat heel goed werkt. Vanavond wordt een lastige, we hebben een etentje van mijn werk. Ik ga niet me mezelf afspreken dat ik niet mag drinken, maar mag van mezelf 1 of 2 wijntjes bij het eten. Waarbij 1 nog beter is dan 2. Fijne dag allemaal!
Groetjes,
Weegschaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen!

De eerste nachtvorst vannacht. lekker!
Alles weer fris en de lucht weer schoon!
Zit te twijfelen of ik zal gaa hardlopen of gewoon wandelen
met de hond... Stom hè. Ik moet iig naar buiten gaan.
Ik hou ongelooflijk van dit weer, heeft wrs met een soort van
"oorsprong-gevoel" te maken. Beter kan ik het niet uitleggen.
Een prachtige najaarsdag met veel kleur in de bomen, belicht door
een stralende zon.

Bedankt Koh, dat je nog even een nadere toelichting kwam brengen.

Maak er wat van vandaag!

Pip, het is mij nu ook wat duidelijker.
Ik had niet door dat dit allemaal zo kort geleden was!
Ik vind je een heel dapper meisje!

Trouwens, het forum bestaat voor mij op dit moment geheel uit dapperen!

Maak er een mooie dag van allemaal!
Ik ga vandaag genieten en de dingen doen die ik moet en wil doen! :)

Keep it simple, keep it going!
En... Hou het bloody dry! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed van je Koh dat je het een en ander toelicht. Wat Caro betreft zie ik het plaatsen van haar werk niet zozeer als spam maar als het willen delen van haar enthousiasme. Dat het een het ander niet uitsluit neem ik op de korrel toe...wat ik het belangrijkste vind is echter dat ze hier het zonnetje in huis is en dat laat ik zwaarder wegen. Geen oordeel dus.

Wat je zegt over het elkaar uit laten praten, ik heb dat toendertijd bij de AA wel ondervonden. Het lijkt me sterk afhankelijk van de groep die je hebt bezocht en de manier waarop de voorzitter handelt.
Dat het er op een forum anders aan toe gaat, tsja...dat is waar. Zie ook ooit door de bomen het bos niet meer hier en dat is dan weer de oorzaak dat ik ook wel eens wat meer afstand neem. Maar ik blijf het een belangrijk onderdeel van mijn herstel vinden omdat ik toch het gevoel heb, dat ik 24/7 mijn ei kwijt kan, van me af schrijven helpt me immers naast wat jullie allemaal te vertellen hebben.

Ik zou het dan ook jammer vinden als jij en Caro hier niet meer posten. Dit forum geeft mensen de gelegenheid hun wel of niet droog staan te beschrijven en dat niet droog staan en posten veroorzaakt wel eens wrijving. Tsja, in het echte leven praat ik liever niet met iemand die teveel drank opheeft, hier kan dat voorkomen maar heb zelf de keus of ik daar op in wil gaan.

Een goedemorgen trouwens allemaal, zonnetje schijnt hier :) Ben goedgemutst en dat is maar goed ook want het is koud en ik spring zo op de fiets :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weegschaal: sterkte vanavond en hoop dat je het bij 1 of 2 kan laten, dat is al een hele overwinning.

Marjo: ja mooi weer om te wandelen, maar niet om te rijden. Wat is het mistig zeg, had al mijn mistlampen aan. Toen een klereherrie, auto ???? nu ben ik dus weer thuis EN hoe kom ik te werk???
Dag kan zomaar een rare wending krijgen.

Anjo: ik maak me ook zorgen om je. Laatst schreef je dat het niet zo goed ging met je. Eigenlijk rot dat ik dan niks kan betekenen voor je. Hoop dat je wat van je laat horen, JUIST als je het moeilijk hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen lieve allemaal,

{{{{{Houtje}}}}} een dag te laat, maar alsnog een :present::present::present:en nog veel meer voor jouw 3 prachtige mooie jww-vrije jaren! Als ik aan jou denk denk ik aan het eerste stukje wat ik hier aan herkenning las ('het gat in je hart') en aan hoe je destijds samen met Safi mijn laatste gremlins weggemept hebt :sun:

Kohtje fijn te lezen dat jij het zo gevonden hebt bij de NA, je bent droog en gelukkkig en de rest is bijzaak.

Weegschaal welkom hier en op jouw vraag waarom het zo lastig is denk ik dat het antwoord ergens in de hardnekkige gewenning ligt, probeer maar eens een week je tanden niet te poetsen :D Alle gekheid op een borstel, je klinkt so far so good, vanavond wordt een uitdaging voor je, probeer maar te denken aan hoe lekker je je voelt als je je aan je eigen streven houdt, een bewijsje dat je best normaal kunt drinken, en de volgende dag meer energie en onderschat niet de lol die je kunt hebben als anderen drinken en jij aan de spa rood, serieus, dat moet je meemaken om het te weten! Zet em op en veel plezier!

Vandaag mag ik 44 worden, en daarom wil ik jullie allemaal nog eens hartelijk danken voor de persoon die ik zonder drank geworden ben. Jullie waren voor mij de beste vrienden die ik had, omdat ik er altijd mocht zijn zoals ik was en jullie er waren voor mij op dat ene hele belangrijke gebied wat mij mezelf heeft terug gegeven :heart: Ik trakteer dan op een beetje zon vandaag :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kaia gefeliciteerd met je 44 lentes en ik hoop dat je een heerlijke, nuchtere, fijne verjaardag zal hebben.
Ik denk dat ik namens iedereen kan spreken als ik zeg dat alle vriendschap die je hier hebt mogen ontvangen , van jouw kant net zo hard weer terug kwam.
En ook ik ben nog blij, dat ik jouw die bewuste nacht, dat bewuste mailtje heb gestuurd waarin ik je wist te overtuigen dat 'all was not lost'.
En nog even en dan heb je een mijlpaal van een jaar!!:moon::sun::heart::musicnote:B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje ik wil je ook nog even een bosje :present::present::present::present::present::present::present::present::present::present:
geven voor de behaalde 3 jaar.
Ik hoop dat je ons toch weer komt missen en het niet laten kan om ons weer te verleiden met je berichtjes.
We hebben allemaal een punt waarop we verder moeten, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat in 1 stap moet.

Ik kan me trouwens wel in Kohtjes betoog tegen Carolien vinden, omdat ik me ook al stoorde aan de commerciële wending die het aannam, de klanten die geworven werden.
Voor mijn gevoel is het forum hier niet voor bedoeld en vond ik het hier ook niet thuis horen.

Verder wens ik iedereen een fijne herfstdag, morgen vertrek in naar 1 van de eilanden om daar. samen met mijn vriendin, een paar dagen uit te waaien en bij te kletsen.

Mieke en Woman succes
en ik kan met twee personen leven van 5 euro per dag en dan blijft er altijd nog wel wat over voor kleding.
Dat koop je dan wel tweedehands, in de uitverkoop of bij Scapino, maar gelukkig zijn de sanerings jaren maar 3 dus alles gaat weer voorbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gefeliciteerd Kaia.
Fijn dat je zo geniet van je leven zonder alcohol.

Hoe is het gegaan op je werk, trek je het een beetje?

Koh, fijn ff van je te horen.

Allemaal een fijne dag. Ik ga zo weer naar huis, na een paar ziekige dagen te hebben doorgebracht in Belgie. Vrijdag op vakantie naar een koud land. Heerlijk. I will drop in once in a while. FF oefenen:D

Ik ben nog elke dag dankbaar en blij dat ik niet meer hoef te drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Weegschaal, ik hoop dat je in balans kunt blijven om uiteindelijk zonder te kunnen ;):present:

Morge An en Marjo :)

Vandaag heb ik trouwens contact met *** van Tactive, tis nu 1/2 jaar geleden dat ik de internetbehandeling heb afgerond. Heb hem wel wat te vertellen over mijn terugval, ik zie daar nu duidelijk de oorzaak van op het geestelijk vlak naast natuurlijk het feit dat het je als alkie altijd kan overkomen. M. en ik zijn nu definitief uit elkaar trouwens, is toch het beste voor zowel haar als mij.

Kreeg trouwens om 8.30 een vroeg telefoontje van T. Heb haar leren kennen tijdens de crisisopvang. Heb de laatste 3 dagen van de opvang nogal wat met haar gepraat en gedeelt. Ze kwam vrij sterk op me over en ze had duidelijk gekregen dat ze van haar agressieve alcoholistische vriend afstand wilde nemen omdat hij niets aan zijn probleem doet. Kreeg haar als een angstig vogeltje aan de telefoon en daar schrok ik van. Ze is weer bij hem, dus heeft de knoop niet door kunnen hakken en had zelf vannacht ook teveel gedronken alhoewel dat naar haar eigen zeggen, niet zo vaak voorkomt.
Ga me er natuurlijk niet in mengen, schrok dan ook van haar opmerking dat ze mij mistte. Heb haar gezegd vooral eerst goed voor haarzelf te zorgen, weer hulp moet zoeken en op eigen benen moet gaan staan, dat wilde ze immers ook. Ze woont in West-Brabant...niet naast de deur dus.
Dit moet ik effe verwerken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kaia, van harte gefeliciteerd!
Wat een geweldige dag om jarig te zijn!
Je bent een prachtig mens!
Bedankt dat je er bent sunny girl :rose:
Ik hoop, en weet tevens al zeker dat je alles krijgt,
waar je zo hard je positieve best voor doet! :heart:

Mien Dobbelsteen :D heeft het dekbed al buiten hangen..
De eerste handdoeken gaan zo zonder wasverzachter aan de lijn ipv in de droger.
Nu eens zoals ík ze het liefst heb... ;)
Gooshe frabba vandaag, ik kan zo ook nog gaan wandelen!
De deuren en de ramen staan open...
Tijd voor een frisse wind...

:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Het is hier zo mistig dat ik bijna zou denken dat de ramen zijn beslagen.
Weer om een beetje te kneuteren in huis, maar er moet gewerkt worden.

Kaia, meid van harte met je 44 lentes.
Dat het maar een mooi jaar voor je mag worden,
met alles wat wenselijk is.
:present:

Ook Houtje natuurlijk nog gefeliciteerd met je mijlpaal.
:musicnote:

Kohtje,
Ik moet eerlijk bekennnen dat je bericht mij wat warrig overkomt.
Maar ben blij dat het je goed gaat.

Verder ben ik niet bijgelezen dus kan ook niet op iedereen reageren.
ik ga even een senseo nemen en echt wakker worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kaia, feli met je 44e levensjaar :present: :present: :present: Fijne dag toegewenst!
Safi :)

BamBam nog bedankt voor de steun die je mij hebt aangeboden waar ik helaas geen gebruik van heb gemaakt. Tsja, zo gaat dat met zich afzonderende alkies. Toch nog een roosje van mij :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi hoi allemaal!

ben er weer. ga straks even de afgelopen dagen doornemen maar als ik het bericht van kohtje al lees, ga ik er waarschijnlijk niet doorheen komen.

hier is alles verschrikkelijk hectisch. ik ben nog steeds bij mijn moeder en dat geeft een fijn gevoel maar ook weer niet. er zijn dagen dat we met zijn 8-tjes hier opgepropt zitten. woorden vallen over de computer, zitplaatsen, wie er eerst gaat douchen etc etc.
in principe verlang ik naar rust, en ongestoord op de bank kunnen liggen, maar helaas dat zit er voorlopig niet in.
het heeft ook wel voordelen want er zijn nu continue ogen op mij gericht zodat het niet makkelijk is om heerlijk (ahum) terug te vallen en heb een behoorlijke stok achter de deur om alles op te lossen.
Verder viert de bureaucratie nog steeds hoogtij en voel me dan ook daadwerkelijk tussen wal en schip vallen.
Straks heb ik een afspraak bij SMD in de hoop dat zioj mij verder kunnen helpen in dit oerwoud.

maar goed nog steeds droog, ongelukkig en moe maar slechter kan het niet echt gaan dus blijf ik positief en neem steeds een klein stapje op weg naar geluk, zelfinzicht, zelfkennis en een alcoholvrijleven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Carolina, ik vind je terugtrekken volstrekt onbegrijpelijk! Zeker nu Kohtje één en ander duidelijk heeft verwoord, lijkt er mij weinig aanleiding, je verongelijkt terug te trekken.

Nu kan iedereen wel roepen Caro, please please! Niet nodig, je keuze wordt gerespecteerd!!
Een enkele maal heeft de moderator een link van mij weggehaald zijnde niet ADB relevant en drie keer een ban.

Leuk zijn deze dingen niet, maar zo zijn de spelregels!! En men stond jou veel meer toe, dan een ander.
Je ging maar door met het plaatsen van schilderijen en You tube links. Er kwam geen eind aan.
Waarom werd ik gewaarschuwd, en laat men jou de vrije loop? Nu dan toch een actie van Tactive en je voelt je verongelijkt!!

Groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik een paar jaar geleden door drankgebruik een geweldige puinhoop van mijn geldzaken had gemaakt, moest ik ook (anderhalf jaar) op een dieet van 50 euro per week. En toen rookte en dronk ik nog stevig. Dat vond ik flink schrikken, immers ik was gewend van holadiee, liever geld uitgeven aan drank en uitgaan dan aan de huur. Misschien is voor mij die tijd wel erg goed geweest, om te beseffen dat drank echt niet meer kon. Met roken ben ik overigens niet zozeer gestopt vanwege het geld, maar wel omdat mijn vriend (nu echtgenoot) niet rookt, dat maakte het stoppen makkelijker.
Gaandeweg merkte ik dat het eigenlijk heel goed gaat, vijftig euro in de week. Ik heb Lidl leren waarderen als een heel goedkope en goede zaak. Echt geen armoezooitje, ook al ziet het er niet zo luxe uit als bijvoorbeeld AH of Jumbo. Zelfs nu ik niet meer op een Houtje hoef te bijten - oeps - doe ik daar nog steeds mijn boodschappen. En ziet: met twee honden, een kat en een echtgenoot, geef ik gemiddeld per week niet meer uit dan 80 euro. Ja, inclusief kleding. Het is dus echt te doen, verlies de moed niet als je er middenin zit. Het gaat tenslotte ook weer over.
Ik weet niet of het alleen voor Rotterdammers geldt, maar in die tijd kreeg ik als armoedzaaier, gratis de Rotterdampas, waarmee je van alles voor niets of met veel korting kon doen. Ook dat heeft me geholpen om van de drank af te komen: een heleboel musea bijvoorbeeld zijn dan voor niets. Je laadt je hoofd op die manier op met positieve dingen in plaats van drankzucht.

Voor alle jarigen en mijlpalers, van harte!

En voor de nieuwkomer Weegschaal: ik hoop dat jij het op die manier redt. Ik zou het niet meer willen, drinken. Ook niet een heel klein beetje. Het is voor mij te veel verbonden met heel nare toestanden. Maar als jij plezier hebt in twee of drie glazen, is het prettig als je het daarbij kan houden.

En ik hoop dat iedereen vandaag een fijne dag heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...