Spring naar bijdragen

Voorstelpost


BerendBotje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb me vandaag, in een opvlieging, toch maar aangemeld op dit forum. Ik ben een 28 jarige jongen, student aan een Universiteit en part-time werkzaam in de ICT. Ik ben dus student ("langstudeerder"), en ze zeggen vaak dat voor studenten een uitzondering geldt qua alcoholgebruik (en dat ik dan geen alcoholist zou zijn). Maar ik ben bang dat ik daar nu te lang "misbruik" van heb gemaakt.

Het "probleem" is dat ik in een kroeg werk (nu 5 jaar), en dat nagenoeg al mijn vrienden zich daar bevinden. Alcoholgebruik ligt in de gehele groep hoog, op een paar mensen na die nagenoeg niks drinken (en daar op zich helemaal niet raar op worden aangekeken). Maar het gaat erg gemakkelijk "van nog eentje dan". En dat worden er dan 10 of 15. Meedrinken en elkaar tot meer drinken aanzetten is dagelijkse praktijk.

Ik drink zo'n 3 a 4 dagen per week, de andere dagen drink ik niks. Ik drink thuis ook niks, ik drink alleen in de kroeg en alleen 's avonds. Tot zover het goede nieuws.

Ik drink als ik drink wel bijna altijd 10 of meer biertjes, soms rond de 15. Dus dat komt op ~30-35 glazen per week. En dat is dan ineens wel veel te veel. Ik drink nagenoeg alleen maar bier, op een enkel mixdrankje na. Geen sterk.

Ik mis de alcohol niet echt als ik een dag thuis zit, en niet naar de kroeg ga. Gelukkig maar. Maar ik ben bang dat dat niet echt goedpraat hoeveel ik de andere dagen drink. Ik heb wel vaak een (lichte) kater, de dag na een baravond, maar hoef die dagen niet te werken (of pas later die dag) en dus zorgt het bij mij niet voor maatschappelijke problemen. Ik voel me verder niet heel ongezond, behalve dat ik te zwaar ben en zou willen afvallen. Ook ben ik niet al te vrolijk en zou ik wel wat beter in het leven willen staan. Tijdens een avond tappen (achter de bar mogen we "gematigd" drinken) of in de bar hangen voel ik me prettiger. Niet alleen door de alcohol, ook door de vrienden en de vrolijke prettige sfeer die er hangt.

Ik wil eigenlijk ook niet stoppen, denk ik. Het is veel te gezellig en lekker. Maar als ik me dan weer de lichamelijke risico's realiseer weet ik stiekem dat het niet zo door mag gaan. De 1e stap is gezet met deze post in ieder geval. Minder drinken is mijn doel, geheel stoppen zie ik niet gebeuren voorlopig.

Ik hoop dat mijn verhaal niet te lang is. Elke feedback is welkom :)

Sjaak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Sjaak.

Welkom hier.

Het lijkt me geen makkie om nu student te zijn.

27 is een leeftijd dat je nog meedoet met de normen he en die liggen qua

drankgebruik idd erg hoog. Ik zelf ben pas later gaan drinken, en weet

echt niet wat ik had gedaan in jouw omstandigheden.

Maar hoe dan ook, je bent afhankelijk van drank in die omstandigheden en

het zou je sterken om daar wat meer grip op te krijgen. Misschien is de training volgen van tactive wel een manier om te matigen. Thuis niks drinken zegt ook niet veel want daar

heb je andere omstandigheden en daar ga je dus goed mee om. De kunst is om te leren om in de kroeg matig te leren drinken. Het loont heel erg nu je nog zo jong bent. Het zou zo maar kunnen dat je wel vatbaar bent om in verschillende situaties ook teveel te gaan drinken. Je lichaam went eraan en je hebt dan steeds meer nodig, en vaker uiteindelijk.

Ik wens je veel succes en kracht om de groepsdruk te leren weerstaan. daar zul je trouwens veel aan hebben als je dat lukt, ook in heel andere omstandigheden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Berendbotje,

Welkom.

Ja die tijd heb ik ook gehad, klinkt oudbakken maar ik bedoel gewoon het studentenleven.

Meters bier halen tijdens piekuren en zuipvakanties op Terschelling en na de voetbaltraining het 'vocht aanvullen'.

Verder ook doordeweeks minder en in het weekend bijna altijd veel.

Je bevindt je dus wel in een lastige sociale omgeving wat dit betreft....

Ik was de laatste jaren een kroegganger, maar ook daar viel het mij op dat andere mensen wel meer maat wisten te houden.

Ik ging er echt voor om de bar leeg te drinken. Uiteraard was ik niet de enige, maar ik kreeg weleens commentaar dat ik maar door en door ging.

Zonder overigens vervelend te worden... ja eerder uitgelaten en clownesk.

Denk je dat je raar aangekeken wordt als je een avond niet meedoet met je vrienden?

Ofwel, hoe groot is de sociale druk?

In ieder geval veel succes met je doelen.

Groeten, platypus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sjaak,

Welkom hier!

Mijn eerste gedachte na het lezen van je bericht was: Maak dat je wegkomt uit die kroeg! En neem een bijbaan als hovenier ofzoiets, veilig tussen de bloempjes en plantjes.

Maar dat komt omdat ik zelf gek ben op bier, en als ik achter de tap zou staan is dat de kat op het spek binden!

Jane schreef al iets over de online behandeling van Tactive. Als je wilt minderen dan zou dat voor jou, denk ik, een goede optie zijn. Het helpt je om je alcohol gebruik goed in kaart te brengen en biedt je handvatten als je daarin iets wilt veranderen.

Wat je wens om af te vallen betreft: Ik sta nu 6 weken droog en de kilo's vliegen er af als je geen bier meer drinkt! Willen afvallen geeft je trouwens ook een mooi excuus in de kroeg tov vrienden & klanten om er eens eentje over te slaan, of om een avondje niet te drinken. Heb je wel eens geprobeerd om een avond in de kroeg helemaal niet te drinken? Daar ben ik wel benieuwd naar. Als je met je nuchtere hoofd er tussen staat einde avond dan denk je echt 'Is dit het nu?'.

Ik wens je veel succes met minderen en hoop je veel te lezen op het forum.

Groetjes,

Ans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi!

Het treft me dat je in een opvlieging je hebt aangemeld.

Gek genoeg bespeur ik een serieus iemand, die naar zijn gedrag wil kijken. Er wat aan wil doen... ik hoop het zo!

Drinken gaat -in die mate- zeer geleidelijk tot het moment dat er vrijwel geen weg terug lijkt te zijn. Het lijkt me dat je je er van bewust bent en ik kan alleen maar zeggen: zet door!

Ja... een andere baan nemen.... en wordt een kroegmaatje die ook niet constant hoeft te drinken.

Goed dat je thuis niet hoeft te drinken. Houden zo!!!

tip van smart, .. die wél te lang doordronk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen Berend,

Wat goed van je dat je toch bijtijds in de gate hebt dat je teveel drinkt.

Ik denk dat het heel belangrijk is voor je dat, als je wilt gaan minderen dat je een bepaald getal in je hoofd hebt dat je wilt drinken per avond.

B.v. nu drink je 10 pilsjes p. avond maar neem er dan b.v. 2-3 en ga dan over op cola of zo. Das heel belangrijk anders kun je nog een beetje foefelen.

En hoe ga je om met de opmerkingen van een ander zo van "joh wat nou? Jij aan de cola?"Kun je daar mee omgaan? Ben je dan sterk genoeg om te zeggen "Ik drink vanavond niet meer?"

Afin belangrijk is nu dat je er voor gaat. Ik wens je heel veel suc6 en blijf je melden hoe het met je gaat?:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Berend,

Dat je alleen met uitgaan (teveel) drinkt, klinkt mij nog niet direct in de oren als alcoholafhankelijk. Wel als onmatig gedrag.

Wat je zou kúnnen proberen is, idd met het aantal in je hoofd zoals Bol al voorstelt, de drank af te wisselen met spa of cola. Dus één biertje, één cola, één biertje, één cola, enz. Mijn ervaring is namelijk dat je niet alcoholische drank niet zo snel en makkelijk kunt wegklokken als alcoholische, waardoor de rem er gelijk goed op komt. Moet je wel met jezelf afspreken dat je het volgende biertje pas mag als die cola echt tot de laatste druppel op is.

ben benieuwd hoe het je vergaat....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Berend,

Ook van mij welkom hier op het forum. Je hebt gelijk dat je je totaal aantal consumpties teveel vindt. Het niet op de rem kunnen trappen is voor ons allemaal een probleem. Eén iemand op het forum heeft als onderschrift "één borrel is teveel en tien zijn er te weinig".

Je zult er m.i.inderdaad iets aan moeten doen en gelukkig ben je in een stadium waarin je nog niet van alles hebt kapot gemaakt.

Dat je alleen een lichte kater hebt, is een teken dat je lichaam gewend is aan veel alcohol. Dat is niet per se gunstig. Ik had ook eigenlijk nooit een kater en functioneerde meestal prima.

Ga ervoor. Je hebt een belangrijke stap gezet. Ik heb veel gehad aan de internetbehandeling van Tactive, vooral om ander gedrag aan te leren en mijn eigen motieven goed te leren kennen.

Hoe je het ook gaat aanpakken: veel succes en doorzettingsvermogen.

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...