Spring naar bijdragen

Donderdag 28 juli 2011


Susana

Aanbevolen berichten

Rudy bedankt voor je woorden, doet me goed.

Ik heb ook vol verbazing meegelezen hier en er gebeurd precies het zelfde als toen ik hier voor het eerst kwam.
En ik weet nog dat ik me vaak gekwetst voelde en zelfs een keer ging drinken juist door de perikelen van dit forum.

Als ik nu naar mezelf kijk dan zie ik dat ik juist DOOR ADB enorm veel geleerd heb.

De alcohol laten staan is het eerste om te kunnen werken aan het emotionele herstel.
En dat kost tijd, moed en wijsheid.

Dingen loslaten, ook als de ander een andere weg kiest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 246
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Chodron, je bent goed bezig!
Ik denk dat dit ook de enige manier is om uiteindelijk die drank te kunnen loslaten.
ZIEN wanneer en waarom er te veel gedronken wordt.
Jij doet dat met teleac, maar ik heb dat gedaan met de cursus van ADB.
Nog heel lang heb ik mijn dagboekje bijgehouden.
Telkens maar weer opschrijven.
Wellke emoties had je, waar was je, wat deed je en met wie was je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks Bol, denk niet dat degene er nog op trerug
komt trouwens, was "woedend":)
Trek het me ook zeker niet aan, daar is het
leven veel te kort voor:)

Het sloeg ook een beetje op het, soms, softe
pappen en nat houden als iemand voor de
zoveelste keer de fout in gaat.
Tuurlijk gaat het met vallen en opstaan, maar
daar mag je dan ook op reageren.

Zei gisteren nog tegen mijn arts dat ik ook
nog regelmatig trek heb.
Maar door de antabus verdwijnt dit weer snel, het
kan namelijk gewoon niet.
Ik kan er dan voor kiezen om hier mee te stoppen
en een week te wachten om vervolgens te gaan
drinken.

ten eerste slaat dit nergens op, ik los het probleem
namelijk op dat moment niet op.
(alsof dat zowiezo zou gaan met drank)
En ten tweede maak ik dus op een moment van stress,zwakte,
trek, noem maar op bewust de keus om over een week te
gaan drinken........klinkt niet alleen onlogisch, is het ook.

Voor mij dus gewoon antabus, ook als ik me goed voel,
en door de zure appel heen als het wat minder gaat!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bolletje: wat lief. Mijn weerstand tegen de 'beestenboel' is nu wel verdwenen... ;)

@Rudy: ik hoop dat je af en toe hier weer eens een reflecterende stukje wilt schrijven.
Met veel aandacht en bewondering gelezen. Dank.

@Max: Ja vaak is de 'waarom-vraag' te confronterend voor een ander. Je wordt dan
gedwongen iets te verklaren. Wat vaak te emotioneel dichtbij is. Beter is het om
één van de 'open vragen'-opties te gebruiken. De hoe-wat-waar en zo. Is mijn
ervaring hoor.

Hoi Dinah, ja veel verse groente en fruit. Wordt vaak zo onderschat maar het geeft
zoveel energie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je, An, voor de bemoedigende woorden. Goed om te horen dat jij ook zo veel aan het opschrijven hebt gehad. Maar als je nu weet met wie je uit de bocht schiet, betekent het dan dat je die mensen moet mijden? Het zijn vaak leuke vriendinnen, die het op een gezellig terrasje wel bij twee glaasjes kunnen houden, terwijl ik een derde en vierde bestel. Dus dan kun je niet zeggen dat het aan hen ligt. Toch? Maar misschien komt ooit het moment dat ik op een gezellig terrasje alleen nog maar spa drink, en zij een voorbeeld kunnen nemen aan mij.... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen

Alhoewel..
Ik merk dat ik zwaar over dingen val de laatste tijd.
Dat ligt aan meerdere dingen.

Familie staat op stelten. De zoveelste krak in héél het systeem. Ligt zwaar op de maag. Ik ben ver genoeg om er niet van aan het drinken te slaan. Ik merk dat ik op één of andere manier me zelfs sterker maakt in de keuze om niet te gaan drinken maar heel het gedoe maakt me misselijk tot op het bot.
Krak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dinah dat is binnenkort al. Ik kan me voorstellen dat dat toch een stuk rust geeft. en zelf actief bezig zijn met je gezondheid draagt er toe bij dat je je lekker voelt.

Max. Ikzelf heb altijd erg veel moeite als iemand een keer de fout in is gegaan, om dan hard en confronterend te zijn. Een dief kan ook niet kwaad worden op een andere dief als ie weer eens gejat heeft.
Ik kan zo maar morgen aan de beurt zijn. Ik zou me dan erg schamen om confronterend geweest te zijn terwijl ik dan zelf de fout in ben gegaan.
Ik vind het altijd prettiger om te proberen die persoon toch wat begripvol te benaderen en niet hard. Nu moet ik wel zeggen dat, als iemand heel vaak drinkt, ik af en toe ook wel eens heb van, ja dag hoor, dan moet je je best maar eens gaan doen. Weet dan ook dat ik dan reageer uit een gevoel van machteloosheid.
Maar voor mijzelf wil ik proberen om die persoon niet het gevoel te geven dat ze zo fout bezig zijn, maar dat het een groeiproces is, en de een kan nu eenmaal wat vlugger lopen dan de ander.
Op ons donder hebben we al heel lang gehad, en bij mij heeft dat geen donder uit gehaald, ik bleef drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Max72:
Ik snap je heel goed, omdat jij denkt vanuit jouw visie.
Jij zit nu goed op de rails en je denkt dat iedereen het dan ook zo moet kunnen.
En zo werkt dat niet.

Een gewoonte van jaaaaaaaaren ben je niet zomaar kwijt.
En de een doet er langer over dan de ander.
Dat mensen toch telkens weer terug komen na een uitglijder of terug val is moedig.

Hoe moeilijk is het om alleen al met je eigen teleurstelling om te gaan?

Ik vond kracht bij Tactive.
Telkens de bemoediging.
Kijk naar de dagen dat het je wel lukte.

Helpende gedachtes voor de ander proberen te formuleren.

Ik ben EINDELIJK de schaamte voorbij en durf tegen mezelf te zeggen:
'jammer, ik ben de fout in gegaan, maar ik begin weer opnieuw en maak gebruik van hetgeen ik heb geleerd'.

Daarmee wil ik jou niet afvallen Max72 maar als je wat milder naar een ander kan kijken zal het je zelf uiteindelijk ook goed doen.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Chodron.
Je schrijft dat je het moeilijk vindt om het bij 2 te laten.
Dan kan je jezelf misschien afvragen of de 'remblokjes' bij jou kapot of versleten zijn.

En dat is nu juist wat die alcohol doet bij mensen die er niet tegen kunnen.
Door willen gaan.

Dat ligt niet aan jouw wilskracht, maar aan de drank die dat in jouw lijf bewerkt.

Het opschrijven helpt je inzicht te krijgen.
Trek niet te snel conclusies zou ik zeggen.
Uiteindelijk zal je een patroon bij jezelf ontdekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo ik ben weer weg.

Als er een dagpact is doe ik mee.
Vandaag moet kunnen.
Er zijn wel een paar stress uren en zal nu een plan moeten maken om NIET te willen drinken.

Als ik vandaag DOOR de spanning zou gaan drinken dan voel ik me morgen super ellendig.
Niet alleen van de drank, maar ook omdat ik de goede weg die ik nu ben ingeslagen zal afbreken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt je onderschrift aangepast Igor.
Je kent de weg, je moet hem maar volgen..

Bekkie, veel succes!
Dinah, way to go

Niets, superfijn om je te lezen.

An, je slaat de nagel op de kop. Ik denk zelf inderdaad dat bepaalde personen dat moeten kunnen of vooral moet willen. Vooral diegenen die al iets langer meegaan en toch op één of andere manier telkens de strijd hebben losgelaten. Naar mijn gevoel niet omdat ze het niet kunnen maar gewoon niet echt willen. Het frustreert..

Laters
:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by: Max72
Bol, als je goed leest was ik zeker niet

confronterend, laat staan hard (zit niet in mijn aard)

...[/q

Max als jij goed leest, zie je dat ik het over mijn gevoelens heb, ik zeg niet dat jij confronterend was. Dat is helemaal aan jou, en vind ik prima hoor. ik heb het gevoel dat je dit naar jezelf toetrekt, en dat hoeft niet. Maar Ikzelf heb daar moeite mee om dat te doen. :)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...