Spring naar bijdragen

Arresleepact 24-12-2012


bolletje

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 471
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@Smikkie

Goed te lezen dat je wel passief meedoet (dus droog blijft) ik heb door al die diensten op rij niet veel tijd voor het forum maar had al een tijd niks van je gelezen. Hoop dat passief volgen je steunt om net als wij het in elk geval tot 01-01 droog te houden.

Ik ben zelf ook een stuk passiever dan al die mensen die hier heel beeldend de rit beschrijven en daar erg creatief in zijn. Vind het leuk om mee te lezen en de positieve stemming en het groepsgevoel is heel stimulerend om met elkaar 01-01 te halen. Vanaf morgen ben ik de rest van het jaar vrij...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spraaaaaaaaaaaaaakeloos van deze rit, zo saampjes, vandaar dat ik nu pas reageer.

Droog gebleven, de eerste kerst sinds jaren, wat een fantastisch gevoel!

Ik blijf dus lekker zitten waar ik zit, wil Sofie en Romualdus wel helpen met trekken

(idd, de kilootjes moeten er weer af :D ) , maar af en toe even pauzeren bij een vuurkorf, toch? M'n conditie is niet zo goed, hoor...

Op naar Oud en Nieuw.....:light:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Bolletje :sun:

Eigenlijk dankzij jou en jouw initiatief voor deze arrenslee!!!!

Wat heb je veel forummers meegetrokken, dank daarvoor! :heart:

Tijdens familiebezoek met Kerst, dacht ik continue als de alcohol voorbij kwam:

"Drank,NEE! ARRESLEE!!!!!!!!!! ". Rijmt ook nog...

En we gaan gewoon weer verder met z'n allen, net zolang totdat we veilig en droog in 2013 zijn beland!! :D

(by the way, is hier iemand van de Taalpolitie aanwezig, is het nou arreslee of arrenslee??)

:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spellingvarianten in het Groene Boekje

In het Groene Boekje staan woordparen als akkefietje, akkevietje en afgrijslijk, afgrijselijk. Wat is nu de beste vorm?

Er is geen 'beste vorm'; akkefietje/akkevietje en afgrijslijk/afgrijselijk zijn officieel gelijkwaardige varianten. De keuze is vrij. Dat geldt voor nog honderden andere woorden; zie de lijst hieronder (de gebruikelijkste vorm is vet gemaakt).

Het officiële Groene Boekje zegt over deze varianten:

Indien voor het trefwoord een spel- of vormvariant bestaat, dan wordt naar die variant verwezen door zie ook gevolgd door de spelvariant. Enkele voorbeelden: armoezaaier, zie ook armoedzaaier, bachelormaster, zie ook bama, cyclocrossen, zie ook cyclecrossen, Hindostaan, zie ook Hindoestaan. Dat geldt ook voor samenstellingen met en zonder tussen-s of tussen-en, zoals gelukwens en gelukswens, koerierdienst en koeriersdienst, landnaam en landennaam, rechtsfaculteit en rechtenfaculteit.

De variatie wordt overigens ook toegestaan bij de tussen-e; in het Groene Boekje komen woordparen als afgrijslijk/afgrijselijk en werktuiglijk/werktuigelijk voor, en bijvoorbeeld ook pikdonker/pikkedonker. De officiële spelling biedt dus veel vrijheid wat de spelling van de tussenklanken -e-, -en- en -s- betreft; alleen voor de tussen-n zijn dwingende regels opgesteld. In het Witte Boekje, onze eigen spellinggids, is de tussen-n (zoals in naar hartelust/naar hartenlust) eveneens vrij gelaten. Ook bij deze tussenklank komt variatie voor die volgens ons niet strikt hoeft te worden beregeld – in de meeste gevallen is één variant overigens duidelijk het gewoonst.

Het Groene Boekje bevat dus honderden varianten. Van Dale (2005) vermeldt er nog meer, zoals kwissen ('aan een kwis meedoen') naast quizzen, en verkrummelen naast verkruimelen. Wat de status is van varianten die wel in Van Dale en niet in het Groene Boekje staan (zoals bij kwissen en verkrummelen het geval is), is onduidelijk. Wel is de inhoud van Van Dale goedgekeurd door de Nederlandse Taalunie (Van Dale heeft een keurmerk gekregen, dat aangeeft dat de inhoud van Van Dale overeenkomt met de officiële spellingregels). Het lijkt er dus op dat ook kwissen en verkrummelen officieel zijn toegestaan. Het Witte Boekje (2011) neemt de meeste varianten die in het Groene Boekje en Van Dale staan ook op.

Lijst van varianten

Hieronder staat een lijst met varianten in het Groene Boekje: álle genoemde woorden in de onderstaande lijst zijn dus juist volgens de officiële spelling. De variant die volgens ons in Nederland het gebruikelijkst is, is vet gemaakt. Dat betekent níét dat de andere variant 'fout' zou zijn. Omdat 'gebruikelijkheid' het enige criterium is geweest, ziet u in deze lijst ook 'inconsequenties', omdat het dagelijks taalgebruik nu eenmaal soms inconsequent is. Zo ziet u bewindsvrouw, zonder -e, als gebruikelijkste vorm vet gemaakt, naast beschermvrouwe, met -e. Vergelijk ook worm en boekenwurm.

begin A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Z

A

arrenslede, arrenslee (Witte Boekje: arreslee mag ook)

Nancy,

Taal is niet mijn sterkste kant, googlen wel.

Zie bovenstaand citaat

Maar of wij nou met de arreslee of arrenslee zijn gegaan we zijn, en aan bolletje ook mijn dank, droog gebleven.

We gaan ook lekker met de slee het nieuwe droge jaar tegemoet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bolletje, wat een idee en wat een belangstelling.

Met zo'n prettig gezelschap denk ik niet aan uitstappen.

Voor de liefhebbers heb ik een flink aantal mokken self heating chocomel meegenomen. De mok kan ter plaatse bij een eventuele stop verwarmd worden.

Heel handig en lekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: bolletje
Maar we doen het met z'n allen Trui, ook jij helpt de anderen mee hé?:sun:quote>


Precies dit! Het is de positieve stemming in deze draad van mensen die dingen voor elkaar krijgen die ze zelf niet voor mogelijk achten waardoor ik zelf ook motivatie krijg. Eerst niet mee durven meedoen en inmiddels vaste bewoner van de arreslee....krijg helemaal zin mee blijven doen met deze groep van fantastische doorzetters. Het is niet niks wat we doen, dag na dag breken met de routine van het drinken op dagen zoals deze die juist zo lastig zijn.

@wijfie
Top dat jij zo'n dreigend zuipfestijn te baas bleef.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wijfie wat ben ik trots op je!

Droog blijven op een zuipfestijn!

Je hebt voor het goede gekozen!!

En blijf mar lekker stijf naast me zitten in de slee, want daar zijn we veilig

Ik was wel een tikje koud want Jane had mijn dekentje gepakt!,

Maar in de arreslee maken we nooit ruzie!!

Daar is een goedesamenflikkenwehettochmaarevensfeer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...