Spring naar bijdragen

Recepten en Koken


Houtje

Aanbevolen berichten

Er is een site die heet "snelklaar"dus www.snelklaar.nl ik weet niet of die nog wordt bijgewerkt maar daar heb ik aardig wat recepten op staan ook voor warme dagen.

Bijvoorbeeld een Spaans Tortilla (niet Mexicaans dus): een gevulde hele grote omelet (taart bijna) uit de oven die je lauwwarm kunt eten.

Maar ook Gazpacho is met dit weer een verrukking, lekker laten koud worden.

Het zijn recepten uit mijn jeugd, van de Spaanse trekjes van mijn ouders (gewone Nederlanders hoor maar met grote interesse voor alles dat Spaans en Latijns-Amerikaans is).

Verder is een salade erg lekker van bv. groene kropsla, aardbeien, en gerookte kipfilet, sjalotje erbij, en een sausje met frambozenazijn en wat suiker/zoetstof erdoor.

En wat dachten jullie van gehaktbrood, zo leuk gevuld met een ei in het midden of reepjes paprika?

Al deze dingen kun je 's morgens maken en 's avonds koud eten.

Ook hartige taart met gehakt en broccoli.

Wie een recept wil roept maar dan lepel ik het wel op (ik moet nu richting bed...)

* vergeten

Of een koude salade van pasta met zalm? Komkommer met Roma-tomaten en feta en verse basilicum?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Houtje,

hmm, klinkt allemaal wel heel lekker, de koude salades vooral, of de Spaanse Tortilla, of hartige taart.

Zal eens op die site kijken, en inderdaad makkelijk 's morgens maken, 's avonds koud eten. Gistermiddag een ovenschotel staan te maken, bijna weggemolten in de keuken, maar huisgenoten zijn niet zo blij met warm eten met dit weer. Doe wel eens een bak huzarensalade van de edah, zit je de hele avond te vergaan van de dorst, zoveel zout dat erin zit.

Wil wel een receptje van het een of ander, kijk maar, als je zin en tijd hebt!

Fijne dag nog,

Verientje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben geinspireerd door italie, met deze hitte is "Salade Caprese" heerlijk; schijfjes tomaat, daarop schijfje mozarellakaas, en daarop een theelepeltje pesto. De gebakjes naast elkaar op een bord leggen, Wat peper erover en sprenkeltjes olijfolie, heerlijk met ciabatta, evt. schaaltje met olijven erbij, met stukjes salami, klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik krijg helemaal trek als ik dit allemaal lees...

Mijn favoriete aanwinst in de keuken van het afgelopen jaar is de pizza-oven die ik heb gekocht bij de Wehkamp! Hij kost iets van 68 EU, dus het is best een aanschaf, maar daarmee maak je de lekkerste pizza's... Het is een steenoven, dus hij wordt veel heter dan een gewone oven, zodat je pizza's lekker dun en knapperig worden, met van die blazen deeg aan de bovenkant, in minder dan vier minuten.

Vervolgens is mijn favoriete salade-pizza:
Bodem maken (kan gewoon van Koopmans pizzameel), die insmeren met Sugo (tomatensaus, eventueel met kruiden). Daar alvast een flinke lepel mascarpone op, die je later uitsmeert.
Dit een minuut of drie - vier bakken. Dan de pizza uit de oven halen, plakken rauwe ham erop, daarop rucola en parmesan, eventueel besprenkelen met olijfolie en wat zwarte peper.
Heel erg lekker, en snel klaar!

Eet smakelijk!
Twan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verientje

Geef maar een gil dan gooi ik het recept door (ik weet niet of al mijn suggesties op de site staan) de meeste weet ik óf uit mijn hoofd of heb ik papier).

Heb je de Spa met verse citroen al klaarstaan?

Ik mat (meet, mat, gemeten? of meet, meette, gemeten) net 40,7 graden terwijl ik naar de C1000 fietste. Dit is toch ook niet lekker, of wel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Francesca,

ik zal dit draadje naar boven halen voor tips voor je etentje:

weet je wat ik de laatste dagen heel veel maak en dat is onwijs lekker: als voorgerecht of als ontbijt of als tussendoortje:

heel lekker!

tomaten in plakjes, peper en zout erover gedraaid (uit molentje), mozorrella erop, beetje olie met basilicum en blaadje verse basilicum. Ik heb zo'n basilicum plantje gekocht en daar pluk ik dan die blaadjes af. En dat is lékker joh!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...

gamba's met koude macaronisalade en krieltjes


benodigdheden: voor 4 personen

1 groot pak ingevroren gamba's ( uit supermarkt)
1 spaanse peper
5 teentjes knoflook
olijfolie
pakje verse selderijblad

macaronie ( net zoveel als je nodig hebt....ik had een half pak voor 4 personen en ik had over)
blikje zalm
bakje cherrytomaatjes
uitje
mayo
verse peper ( uit een molentje bv)

krieltjes
peterselie (vers bakje)
zout/peper

komt ie:

de knoflook en spaanse peper in de vijzel fijn stampen ( of superklein snijden)....een koffiekopje olijfolie erbij doen en wat zout.
dat meng je door je inmiddels ontdooide garnalen ( dat gaat het snelst in de gootsteen in lauw water..+- 15 minuten)
die zet je weg en laat je een uurtje trekken.

dan kook je je macaroni beetgaar...die giet je af en laat je koud worden.
maak dan in een schaal het mengsel van de zalm...tomaatjes ( doormidden gesneden)..en de helft van de peterselie...schepje mayo en veel verse peper.
roer daar de afgekoelde macaroni in en zet het koud weg.

Bak je krieltjes en doe er ( als ze bijna klaar zijn ) zout/peper en de rest van de peterselie bij

als je macaroni en krieltjes klaar zijn dan pas bak je de gamba's.
ik heb het in een grillpan gedaan.
geen boter of olie erbij want daar hebben ze al een tijd in gelegen.
om en om bakken ( ongeveer 4 minuutjes per kant)

lekker de gamba's op je bord met de salade en de krieltjes en eten maar!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ROTI


De pannekoeken haal ik kant en klaar bij de toko!!


Ingrediënten voor de roti vulling:
2 kilogram drumsticks, of 2 per persoon (niet gemarineerd)
1 ui gesnipperd
1bundel kouseband
2 teentjes knoflook
2 eelepels kerrie (masala)
1 eetlepel sambal (of madam janet peper)
1 blikje tomatenpuree
2 bouilonblokjes
olie en boter
4 grote aardappelen
1 ei per persoon

Bereidingswijze voor vulling roti:
Was de kip in water met azijn en verwijder het vel. Was de kip hierna weer in schoon water. Maak de kip droog. Verhit olie in een grote braadpan of wok en voeg wat boter toe Bak de kip in porties bruin. Bak de ui, knoflook mee. Bestrooi het geheel met kerriepoeder(ongeveer 3 eetlepels). Voeg de tomatenpuree en bouillonblokjes toe. Voeg de gehalveerde aardappelen toe. Voeg er zoveel water aan toe dat alles onder staat en laat 1 a 2 uur zachtjes gaar worden.

Kook de eieren hard, pel ze en doe ze in de pan bij de kip en aardappels

De kouseband kook ik altijd apart.... eerst beetgaar koken (in stukjes van 2 cm) en daarna met 1 ui en 2 tenen knoflook 1 tomaatje, en een theelepel masala bakken.

Om alles te neutraliseren kan je er gekookte witte kool bij doen. (alleen even gaar koken met wat zout)

Dit gerecht smaakt het lekkerst als het een dag van te voren gemaakt wordt en je kan het zo pittig maken als je zelf wilt...let wel..een halve madam janet is erg pittig voor een pan kip en aardappels

Schep van alles wat op je opgepiepte pannekoek en scheur steeds een randje pannekoek eraf en gebruik dat alsje bestek....roti eet je met je handen!!!



Eet smakelijk!!!!!

( is een recept voor 4 personen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

langzaam gebraden kip met knoflook en citroen


ingrediënten
. 1 kip (2 tot 2¼ kg), in 10 stukken verdeeld
. 1 bol knoflook, in ongepelde teentjes verdeeld
. 2 citroenen zonder waslaagje, elk in acht stukjes
. een handjevol verse tijm
. 3 eetlepels olijfolie
. 150 ml witte wijn
bereiden
Verwarm de oven voor op 160 °C of gasovenstand 3.

Leg de stukken kip in een braadslee en doe de knoflook, stukjes citroen en tijm erbij. Trek daarvoor de blaadjes tijm grofweg van de takjes af en laat er een paar heel om later ter garnering te gebruiken. Giet de olie erbij, meng alles met je handen door elkaar en doe het mengsel over in de braadslee. Zorg dat de stukken kip met het vel naar boven liggen.

Sprenkel er de witte wijn op en maal er wat zwarte peper over, dek de braadslee strak af met aluminiumfolie en zet hem 2 uur in een oven die je op de smaak-intensiverende lage temperatuur van 160 °C hebt voorverwarmd.

Haal het folie weg en verhoog de oventemperatuur tot 200 °C of gasovenstand 6. Bak de kip nog 30 tot 45 minuten, tot het vel mooi goudbruin is en de citroenen aan de randjes beginnen te schroeien en te karameliseren.

Ik serveer dit gerecht het liefst zo, regelrecht uit de braadslee. Strooi er alleen nog wat tijm over en schep de borden vol.
extra benodigd
Aluminiumfolie
Persoonlijke noot
'Dit is zo'n gerecht dat je onmogelijk maar één keer kunt maken, ik bedoel, na de eerste keer ben je meteen verslaafd. Het is zo lekker makkelijk: je hoeft alleen maar alles bij elkaar in een braadslee te leggen en die in de oven te zetten, en je huis vult zich met de zomerse geuren van citroen en tijm - en natuurlijk, zachte, bijna honingzoete knoflook. Het idee heb ik van de Franse kipstoofsels met hele tenen knoflook, die ik alleen nog een beetje wil oppeppen met een zomerse citroen. Het mooie ervan is dat je de citroen niet alleen als smaakgever gebruikt, maar ook als volwaardig onderdeel van het gerecht. Door de grote stukken langzaam in de oven mee te laten bakken karameliseren ze bijna en kun je ze zo eten, met schil en al. De bitterzure vruchten zijn door de warmte lekker zoet geworden.'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Een lekker en gezond alternatief voor frisdranken en het eeuwige water is:

KARKADEH of te wel hibicus thee - koud.

Hoe maak je het?

Ga naar een zo veilig en goedkoop mogelijk land in het Midden-Oosten, bijv. Jemen of Egypte en neem als souvernir mee: zoveel mogelijk karkadeh.

Dit zijn donkerrode gedroogde hibiscusblaadjes.

Ze zijn te koop bij toeristenwinkels, dat is een goede kwaliteit, maar ongetwijfeld veel duurder dan het product in de lokale winkels.

Dat bevat meer takjes en gebroken blaadjes, maar je hebt wel een kilo voor minder dan € 5. Dat is een draagtas vol.

Thuis ga je als volgt te werk:

Neem een pan, ingeval ze uit een lokale markt of winkel komen, een zeef en doe daar 2 handen blaadjes in, spoel af vanwege het stof. Dan de pan in samen met een liter water, 3 lepels suiker en 2 zoetjes i.p.v. nog 2 lepels.

Dit lijkt veel, maar geloof me, het is anders niet te drinken en altijd nog minder dan in fris.

Langzaam aan de kook brengen, 10 min. laten trekken, afkoelen, zeven en in koelkastkan schenken. Goed koud laten worden. Is er geen liter meer over op het laatst, vul bij met water. Heerlijk en gezond (kijk op internet waarom het zo gezond is).

Voor diegenen die een probleem hebben met het verhullen van geen wijn drinken in een gezelschap dat dat wel doet: het is niet te onderscheiden van rode wijn.

Wat je ver haalt is lekker, maar is dat je wat al te ver, ook in speciaalzaken in Nederland is het te koop. Helaas zul je dan een andere manier moeten vinden om het klaar te maken want met handenvol gaat het een dure grap worden.

In Egypte vroegen een Iraakse en een Turkse vrouw mij eens hoe ik het klaarmaakte en toen ik het had uitgelegd, gingen er high fives rond.

Dus kennelijk is dit de originele methode.

Echt het proberen waard. Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Vispakketje met tomaat en prei

400 gr. tilapia (wij hadden pangafilet)

zout, peper

2 eetl. citroensap

8 plakjes bacon

3 eetl. olijfolie

2 vleestomaten in partjes

2 prei in ringen'

1 citroen in partjes

2 eetl gehakte peterselie

Vis in 4 porties snijden. Bestrooien met zout en peper en citroensap eroverdoen. Even laten intrekken. Vis in baconplakjes wikkelen

Olijfolie vrhitten en vispakketjes 3-4 minuten bakken tot bacon licht krokant is en vis gaar.

UIt de pan scheppen en warm houden. Tomaten en prei in bakvet en roerbak 3-4 minuten. Serveer de vis op de prei met tomaat. Garneer met citroenpartjes en peterselie.

Wij hadden er ook nog olijfjes in, het was heerlijk en maar 275 calorieen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Voor Lika: Wordt wel ietwat Grieks,

 

-kleine kilo doorregen runderlappen (met lekker dunne vetrandjes door het vlees)

- olive oil

-paprikas

-tomaten

-wijnazijn

-feta

-kruiden

 

Snij het vlees in blokjes

Meng het met de wijnazijn (paar lepels), olie (ook paar lepels) en lekker veel oregano en net zoveel chillipeper als je aankunt (doe dat eerst voorzichtig, hot stuff!).

Laat zo lang mogelijk staan.

 

Dan 'n beetje echte of aangemaakte vleesbouillion erop, zout en 'n blikje tomatenpuree.

Gewoon koud in de oven schuiven, en zet 'm op matige hitte, zeg 160 graden.

Wel af en toe omscheppen, als je 'm op 120 wegzet en uren laat gaan hoeft dat niet eens!

 

Tegen de tijd van de hongerklop gooi je d'r 'n stuk of wat gesneden tomaten en paprika's in (mild on tomatoes, gooi d'r maar flink wat paprika's in).

Wacht nog 'n uur ofzo, afhankelijk van de temperatuur.

 

Dan: Pak 'm uit de oven, verkruimel de Feta durboven en eat your heart out!

 

Fred Hachee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...